Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:42

http://www.knhs.nl / http://www.anp.nl / Nieuwsredactie


Voor Totilas kunnen de Olympische Spelen morgen beginnen

Afbeelding
Het gaat goed met Edward Gal en Totilas
foto: http://www.sjoert.com
Sinds de Kür op muziek zijn intrede heeft gedaan in de mondiale dressuursport zijn er met grote regelmaat veranderingen doorgevoerd. Eerst moest een ruiter kiezen of men na de Grand Prix van start wilde gaan in de Kür of in de Grand Prix Special, daarna gold de GP Special als kwalificatie voor de Kür en sinds de wereldruiterspelen van Aken in 2006 kent men het systeem van drie wedstrijden, waarin driemaal medailles te verdelen zijn.

Vanaf 1995 bestaat het systeem dat de beste combinaties in alle drie de onderdelen (Grand Prix, Special en Kür) van start mochten gaan. Tijdens de EK's van 1995 (Mondorf les Bains) en 1997 (Verden) won de Duitse Isabell Werth met Gigolo individueel alle drie de wedstrijden. In 1999 deed Anky van Grunsven op het EK in Arnhem hetzelfde met Bonfire. De Duitse Ulla Salzgeber was op het EK in 2003 (weer in Verden) met Rusty drie keer de sterkste, terwijl Anky op het EK in 2005 in het Duitse Haagen met Salinero weer alle drie de wedstrijden op haar naam schreef. Edward Gal is de eerste dressuurruiter die op een wereldkampioenschap alle drie de wedstrijden wist te winnen en daarvoor ook drie gouden medailles kreeg omgehangen, met een record totaalscore van 261.551 procent. Let wel: op geen van de drie aparte onderdelen verbeterde Gal in Kentucky zijn persoonlijke record.

Zelfs Anky van Grunsven kwam nooit verder dan een keer goud bij een wereldtitelstrijd. De amazone uit Erp heeft echter wel drie olympische titels achter haar naam staan. Gal niet één. Voor Moorlands Totilas kunnen de Olympische Spelen van 2012 daarom niet vroeg genoeg beginnen. Gal, die eerder met Lingh redelijk in de buurt van de wereldtop zat, prijst vooral Totilas. ,,Ik had nooit gedacht dat er een paard zou komen dat zo goed zou zijn. Vergeleken bij hem valt alles in het niets. Het is fantastisch om dit te mogen meemaken. Hij laat me nooit in de steek. Ik denk niet dat er nog eens een dier komt dat in de sport zo goed zal zijn.''

Hij moest het echter nog wel even doen. Gal zei vooraf dat de druk hem niet deerde. Na zijn eerste individuele goud, in de Grand Prix Special, barstte hij toch in tranen uit. Op de ochtend nadat hij 's avonds zijn derde gouden medaille omgehangen had gekregen was Edward nog steeds een uiterst blij mens. "Drie gouden medailles op een WK, daar heb ik zelfs niet van durven dromen. Het was best een spannende wedstrijd, in al zijn facetten. Iedereen denkt dat het allemaal vanzelf gaat, maar zo is het niet. Moorlands Totilas had nog nooit zo'n lange reis gemaakt. Ik wist niet hoe hij erop zou reageren. Twee wedstrijden overdag in een amper voor een derde gevuld stadion met een behaaglijke temperatuur. Dan een Kür op muziek met een barstensvol rumoerig stadion, en een temperatuur die gerust als fris omschreven mag worden. Dat rumoerige publiek wekte bij Totilas enige spanning op, vandaar ook dat we in de uitgestrekte draf even een foutje hadden. Volledige controle behouden is dan best moeilijk. Maar goed, dit was wel de 52ste zege in de 54 wedstrijden waarin Totilas en ik tot nu toe zijn gestart", aldus Gal.

Niemand komt in de buurt van Totilas. Maar Gal weet hoe betrekkelijk alles is. Hij ontbrak op de Spelen van Athene in 2004 omdat zijn toenmalige topper Lingh een dag voor het vertrek geblesseerd raakte. In Lexington viel Adelinde Cornelissen, een jaar geleden vóór Gal nog goed voor goud in de Grand Prix Special van de Europese titelstrijd, weg door een minuscule blessure van haar paard Jerich Parzival. Exquis Nadine van Hans Peter Minderhoud gleed uit in de stal en bleek maar net op tijd fit om het goud in de landenwedstrijd zeker te stellen. ,,Ik reken me vooraf nooit rijk'', zei ook bondscoach Sjef Janssen, nu al de succesvolste trainer ooit in de dressuur. ,,In deze sport kan van alles gebeuren. Ik wist dat we goed waren en dat we alles konden winnen. Maar het moet natuurlijk nog wel even gebeuren. Gelukkig is het gelukt, maar het gaat niet vanzelf.''

De Amerikaanse Linda Zang, die vrijdagavond als voorzitter van de jury optrad, was ook de dag na de overtuigende zege van Totilas en Gal nog onder de indruk. "Totilas laat zoveel kracht zien in alle onderdelen en daarbij is er bijna constant 100% controle. In mijn ogen doet Edward een fantastische job, waarbij alles wat hij van zijn paard vraagt er uitziet alsof het vanzelf gaat", aldus Zang.

Vlak voordat Edward binnen moest rijden reed de Spanjaard Juan Manuel Munoz Diaz met de schimmel Fuego zijn proef. Deze proef is meer show dan dressuur, maar het met Hollywood opgevoede publiek vond het schitterend wat deze 'circusartiest' liet zien. Voor veel Amerikanen op de tribune had deze Diaz de nieuwe wereldkampioen mogen worden. "Ik ben bewust lang op het voorterrein gebleven om het publiek iets te laten kalmeren, waardoor Totilas niet in de orkaan van geluid terecht zou komen. Ik ben de eerste ruiter die op een WK drie gouden medailles weet te winnen en ik ga heel blij naar huis", aldus Gal.

Normaal gesproken is de combinatie die als vierde eindigt op een internationaal kampioenschap zeer teleurgesteld, maar Imke Schellekens-Bartels vormde de uitzondering op deze regel. "We hebben het super gedaan en ik ben verschrikkelijk blij. We hebben alles wat er in zit eruit gehaald en we bleven foutloos. Ik had gehoopt op brons, maar ben zeer tevreden met mijn vierde plek", aldus Schellekens. De Amerikaan Steffen Peters, die met Ravel als derde eindigde, had de rit van Imke ook gezien. "Ik dacht, toen Imke met de Kür bezig was, dat zij mij voorbij zou steken. Ik had een paar foutjes en onze Kür liep naar mijn gevoel niet echt lekker, terwijl Imke een fantastische, exact op de muziek gereden Kür liet zien. Ik ben natuurlijk erg blij met brons, maar zou er ook vrede mee gehad hebben als Imke mij die medaille voor de neus had weggekaapt", aldus Peters.

Voor het eerst in de historie van de WEG won Duitsland geen medaille op de individuele onderdelen. Vooralsnog lijkt het land, decennia toonaangevend in de dressuur, zich bij de heerschappij van Oranje te hebben neergelegd. Met een fitte Parzival van Cornelissen was het verschil tussen Nederland en de rest nog groter geweest. Typerend was dat het Duitse fenomeen Isabell Werth tevreden was met de zesde plek in de afsluitende kur. ,,Meer zit er op dit moment niet in.'' In het medailleklassement van de WEG gaat Nederland aan de leiding met drie gouden medailles, voor de Amerikanen, die er twee hebben weten te winnen. Daarnaast wonnen ze eenmaal zilver en tweemaal brons. De Verenigde Arabische Emiraten staan derde met een gouden medaille, een zilveren en een bronzen, terwijl Spanje vierde staat met een gouden medaille.

verwant artikel
[WEG] Edward Gal: "Hier droom je niet eens van"
[VN] Edward Gal wordt goudhaantje op de Wereldruiterspelen

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:50

Als eigenaar van een PRE heb ik ontzettend genoten van Fuego, dan dit stukje te lezen, doet afbraak aan het geweldige optreden.
Doe het maar es na, op zo'n moment, je paard even lekker belonen, de hand naar voren durven steken en dan je proef nog met 1 hand verder rijden.....
Tuurlijk is het veel show, maar de spanjaarden zijn een trots en macho volkje, eindelijk komen ze verder dan anders, ze zijn trots op hun ras, voor mij was dit puur genieten.
Heb Totilas zijn super proef zien doen, daar is er niet 1 van i.id.d die daar in de buurt komt, maar heb ook wat proeven gezien met strak getrokken paarden, dan zie ik liever het contact tussen mens en paard zoals bij Juan Manual Munzo Diaz!

dym_whis2

Berichten: 381
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:51

Totilas is echt een geweldig paard en ik verheug me al op de olympische spelen. Ik vond het wel heel erg zielig voor adelinde dat zij niet meer mee mocht doen.
Zij is de enige die kans heeft om totilas te verslaan.
Maar totilas blijft toch de beste!!!

Urnie85
Berichten: 201
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:57

Kan ik die spanjaard ergens terug zien? Word toch wel erg nieuwschierig!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:59

ja daar ben ik ook wel benieuwd naar ook de proef van gal!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:00

heb de proef van de spanjaard niet gezien(dagen er voor wel)
maar die heeft wel de X factor :D en entertainen... en dressuur kunnen rijden :D ik vind het dan ook wel een beetje laag om te zeggen dat het Alleen maar show was en geen dressuur :o
Laatst bijgewerkt door Biertabje op 03-10-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

eef_juh

Berichten: 155
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:06

Biertabje schreef:
heb de proef van de spanjaard niet gezien(dagen er voor wel)
maar die heeft wel de X factor :D en entertaimen... en dressuur kunnen rijden :D ik vind het dan ook wel een beetje laag om te zeggen dat het Alleen maar show was en geen dressuur :o


ik vind het ook echt laag om dat te zeggen, wnr gaan ze nu eens ophouden met baroque paarden zo te behandelen, ze kunnen het ook dat heeft Fuego laten zien! zoiets zeg je niet.

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:07

Hebben ze top gedaan! :D Indd nog steeds zonde voor adelinde..

eef_juh

Berichten: 155
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:16

Urnie85 schreef:
Kan ik die spanjaard ergens terug zien? Word toch wel erg nieuwschierig!



http://www.youtube.com/watch?v=OXJpfYihRTs wel niet uit de beste hoek en een hoop spaans ertussen :p hoop dat ik dat hier neer mag zetten

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:16

Hier staat de proef van de Spanjaard op: http://www.topiberian.com

Vind dit persoonlijk leuker dan die "stijve" proeven, prachtig paard ook en je ziet gewoon dat de ruiter enthousiast is en er veel plezier aan heeft samen met zijn paard. Zou dit soort dingen wel meer willen zien in de dressuur eigenlijk. :) Dressuur is tenslotte show, dat stijve met die treurige muziek vind ik maar niks. Moet zeggen dat de proef van Totilas me dan ook eigenlijk niks deed. Wel super voor Edward dat hij heeft gewonnen natuurlijk, het was verder ook een heel nette proef (ik vind ook niet dat de Spanjaard had moeten winnen want daar zaten best wat foutjes in, maar de sfeer vond ik wel beter). Ook hoe hij tussendoor zijn paard even beloonde... er moet idd hier en daar nog wat aan de slordigheidsfoutjes gedaan worden maar verder vond ik het een fijne combinatie.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 03-10-10 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xafir

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:20

Allereerst natuurlijk fantastische prestaties van Edward!

Toch wil ik even reageren op het stukje over Diaz met Fuego, ik vond het heel knap gereden. Weinig paarden gezien die zo bergop waren. Natuurlijk is zo'n dier van nature iets drukker in de bewegingen, maar als iedereen zo weg is van Totilas zijn enorme actie in de benen, dan doet Fuego daar niet voor onder.
Deze ruiter die heel vriendelijk reed met enorme lichtheid en zelfs de stap nog redelijk op lengte en met rust eruit kon rijden, heb ik bewondering voor. Vond dit dan ook geen circus maar een heel goed afgericht paard met een fijn inwerkende ruiter erop.

marjolein_el

Berichten: 4356
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Bergen Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:25


marjolein_el

Berichten: 4356
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Bergen Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:27

O ik zie net dat er al wat andere links waren gegeven. :o

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:29

Ja, de link die ik gaf zijn de officiële filmbeelden dus die zijn wss het duidelijkst. :)

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:36

Citaat:
Vlak voordat Edward binnen moest rijden reed de Spanjaard Juan Manuel Munoz Diaz met de schimmel Fuego zijn proef. Deze proef is meer show dan dressuur, maar het met Hollywood opgevoede publiek vond het schitterend wat deze 'circusartiest' liet zien. Voor veel Amerikanen op de tribune had deze Diaz de nieuwe wereldkampioen mogen worden.


*KOTS*
Hollandse bescheidenheid 8)7



Edward, petje af! :D

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:44

Inderdaad niet fair om Fuego weg te zetten als circusact,een paard met ook megakwaliteiten! Persoonlijk vond ik hem wel wat hectisch,iets meer rust en lengte in het paard zouden de combinatie in mijn ogen goed doen en ook het rijtechnische gedeelte verbeteren.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:46

Ik denk dat dat ook met ras te maken heeft ;) PRE's zijn in hun bewegingen toch anders dan bijv. KWPN'ers.
Ik vind het stukje ook nergens op slaan :n het was misschien meer show dan men gewend is, maar ik vond het niet minder dressuur. En weinig punten heeft hij toch niet gekregen, daar zal ook wel een reden voor zijn.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:27

Citaat:
Vlak voordat Edward binnen moest rijden reed de Spanjaard Juan Manuel Munoz Diaz met de schimmel Fuego zijn proef. Deze proef is meer show dan dressuur, maar het met Hollywood opgevoede publiek vond het schitterend wat deze 'circusartiest' liet zien. Voor veel Amerikanen op de tribune had deze Diaz de nieuwe wereldkampioen mogen worden. "Ik ben bewust lang op het voorterrein gebleven om het publiek iets te laten kalmeren, waardoor Totilas niet in de orkaan van geluid terecht zou komen. Ik ben de eerste ruiter die op een WK drie gouden medailles weet te winnen en ik ga heel blij naar huis", aldus Gal.


Sorry hoor , natuurlijk houden Spanjaarden van show voor hun is dressuur een kunst maar om te zeggen dat het een circusartiest is is wel heel ver gegaan Juan Manuel traint zijn paard elke dag en doet niet gewoon maar wat kunstjes anders krijg je namelijk een paard niet zo aan het lopen. Ben heel blij voor hem en vooral voor de PRE wat een fantastisch ras is met een fantastisch karakter ook terug te zien hoe het publiek te keer ging en het paard gewoon zijn proef reed dat wil ik sommige ruiters nog wel zien doen :D

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:35

Circusact was inderdaad overdreven, maar ik vond nou heel eerlijk Fuego niet heel rustig tonen, dat wat de nummer 1 en 2 wel hadden. Als je naar het 'rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard' kijkt (om maar even de basis erbij te pakken), dan vond ik de nummer 1 en 2 toch duidelijk sterker daarin. Met 1 hand rijden kan heel erg mooi zijn, maar vond het daardoor toch enigszinds onrustiger tonen dan wanneer hij met 2 handen de teugels vast had.

Maar dan nog, respect voor het niveau, ik doe het ze niet na :=

sebastian
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-03-10

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:44

zelfhouding zonder steun van de ruiterhand, om maar wat basis te noemen, was bij de spanjaard heel wat beter voor elkaar dan bij de engelse dame.

Upgrade1
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:51

Kira Kirklund reed toch ook heel vaak wissels en pirouettes met Max met 1 hand, hoorde je ook niemand over. Het is wat showy maar het zegt ook wat als je het met 1 hand kan met behoud van aanleuning en gehoorzaamheid.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:12

Fiffill schreef:
Ja, de link die ik gaf zijn de officiële filmbeelden dus die zijn wss het duidelijkst. :)


Ik krijg met geen mogelijkheid die beelden te zien. Iemand anders nog een link voor duidelijke beelden?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:16

Het is gewoon de derde in de linkerkolom (titel: "Vídeo de Juan Manuel Muñoz & FUEGO XII en la KÜR con un 81,454 % de los WEG de Kentucky 2010") en dan op "play" drukken, lukt dat niet?

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:38

Er zijn dus wel degelijk (drie amazones zelfs) combinaties die in het verleden alle drie de proeven hebben gewonnen, enigste verschil is dat er toen nog geen drie individuele medailles werden uitgereikt. Totilas heeft tot op heden natuurlijk fantastische prestaties geleverd, maar eerst zien, dan geloven; die gouden Olympische medaille is er nog niet. Daar komt bij dat Edward in Kentucky de tegenstand van Adelinde Cornelissen mistte en het daardoor toch een stukje makkelijker had. De erelijst van bijvoorbeeld Bonfire is toch al een stukje langer dan die van goudhaantje Totilas..

Wat betreft de Spanjaard; zijn paard heeft dezelfde techniek in de benen als de zo geliefde Totilas, wellicht is hij net iets sneller in zijn manier van bewegen, maar verder is er weinig verschil..

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:41

Als Edward het werkelijk gezegd heeft valt me dat vies van hem tegen. Dat zeg je niet van een collega die ook nog eens maar liefst 81% haalde en 5e, 4e en weer 5e heeft gestaan tijdens dit toernooi en dus maar 1 keer Imke boven zich heeft gehad van de 3x .

MAAR dit is geschreven door een journalist en er staat nergens dat het letterlijk geciteerd is....
Hij rijdt toch zelf ook nogal showy... Waar ik van hou!

Hier de rechtstreekse link naar het filmpje op Topiberian; http://www.topiberian.com/index.php?opt ... 42&lang=es Hierin alleen niet het gejoel van het publiek . Ja en hou je paard er dan maar eens bij... Het publiek begon hiermee tijdens de uitgestrekte draf en werd toen nog totaal niet getrickert door Juan, die speelde er later pas op in.

Tja ze zijn natuurlijk gewend dat Totilas de publiekslieveling is, dat wasn u ff niet zo.