Horse Event: maak kennis met drie takken van paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Horse Event: maak kennis met drie takken van paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:03

* Bokt.nl

Geef je op voor een van de kennismakingsclinics op Horse Event, een unieke kans om een voor jou nieuwe discipline onder begeleiding van de top, uit te proberen.

Al zolang je bezig bent met de paardensport kijk je wellicht af en toe eens rond. Wat doen anderen met hun paard, wat geeft voldoening? Misschien heb je alles al geprobeerd, maar wellicht vraag jij je ook weleens af hoe het is om in vol vertrouwen over vaste hindernissen te springen in een cross? Onder laaghangende takken door te moeten galopperen, of rechts op te moeten stijgen tijdens een TREC? Of heb jij je weleens afgevraagd hoe het is om op een dameszadel te rijden, met beide benen aan één kant van het paard?

Tijdens Horse Event krijg je de kans om aan den lijve te ondervinden hoe het er in andere disciplines aan toe gaat. Drie instructeurs geven, soms zelfs samen met een ervaren combinatie, uitleg over drie verschillende disciplines.
Per dag kunnen vier tot vijf combinaties eens proeven aan een andere tak van sport. Ervaring is niet noodzakelijk, enthousiasme wel.

Afbeelding
Hannah Mobach met Valentino. foto: Dominique van Dreumel

Vrijdag 13 september - het rijden in dameszadel
Vroeger reden de dames te paard alleen maar in dameszadel, anders was het niet mogelijk om in een rok te paard te zitten. In het begin was het dameszadel een soort stoel waarbij de ruiter echt scheef te paard zat. Naarmate de dames ook meer wilden rijden werden de zadels aangepast, zodat de dames rechter op het paard kwamen te zitten. Ook werden de krukken aangepast zodat de dames konden springen en niet zomaar van het paard zouden vallen als deze zou bokken of steigeren.
Lieke van der Kemp-van Wersch heeft haar instructiediploma reeds 42 jaar geleden behaald en sindsdien heeft zij ervaring opgedaan in vele vormen van paardensport. Het rijden in dameszadel is echter het neusje van de zalm voor haar. Zij staat vooraan in de dameszadelsport. Ook heeft Lieke diverse artikelen geschreven voor o.a. Hoefslag-Junior en is zij bezig met het schrijven van een boek. Lieke zal tijdens het geven van de clinic worden bijgestaan door Hannah Mobach, op Bokt beter bekend als HTM.
Hannah zal met haar 9-jarige Valentino meerijden zodat je niet alleen hoort wat de bedoeling is, maar het ook kunt zien. Hannah heeft met haar Valentino afgelopen juni het Nederlands kampioenschap dameszadelrijden gewonnen.

Afbeelding
Bokker AlakaTorrie en haar paard maken kennis met TREC.

Zaterdag 14 september - TREC
Karin van Burk is al in 2005 in aanraking gekomen met TREC. Deze sport werd toen net in Nederland geïntroduceerd. Na de eerste kennismaking met TREC in Eersel volgden er al snel deelname aan wedstrijden in Duitsland, België en Frankrijk en werd samen met Lotje Moerdijk TREC Club Nederland opgericht. In 2006 namen ze met drie andere teamleden deel aan het Europese kampioenschap TREC in Exmoor, Groot-Brittannië. Dit was het eerste internationale TREC kampioenschap waar een Nederlands team aan meedeed. Om de TREC in Nederland te promoten hebben Karin en Gerard drie keer een TREC Wedstrijd op Wieringen georganiseerd en na hun verhuizing net over de grens naar Duitsland werd daar twee keer TREC Frasselt georganiseerd.
Karin, op Bokt ook bekend als Delphi2 zal eerst een inleidende introductie geven in de Bokt Lounge en daarna gaat ze met vijf combinaties aan de slag met een aantal hindernissen. Die verschillen trouwens per wedstrijd: je weet binnen de TREC nooit van tevoren welke hindernissen je tegenkomt.

Afbeelding
Lielle begeleidt Bokker Ilse_123 tijdens het nemen van het puntje

Zondag 15 september - SGW
Lielle van Laren, op Bokt ook bekend als Lielle is een gedreven amazone die zich met hart en ziel op de eventing heeft gestort. De afgelopen jaren heeft zij diverse paarden uitgebracht in deze veelzijdige discipline, waarbij ze in het kader van de opleiding ook regelmatig op dressuur- en springwedstrijden actief is.
Naast haar eigen sportprestaties heeft ze zich de laatste jaren ook gericht op het begeleiden van combinaties die willen kennis maken met de eventingsport. Ze geeft zowel groepsbegeleiding als individuele trainingen waarbij het plezier van ruiter en paard voorop staat. Na de Bokt SGW clinics in 2010 (samen met Marijke de Geus) en 2012 zal ze dit jaar opnieuw diverse combinaties begeleiden bij hun eerste crosservaringen.
Lielle wordt in het parcours bijgestaan door fatal_flower. Ook voor haar is het niet de eerste keer dat zij verschijnt tijdens de kennismakingsclinic: ook vorig jaar hebben zij en haar paard de anderen bijgestaan.

inschrijven?
Inschrijven kan voor bijna iedereen, het is niet nodig om ervaring te hebben in de discipline van jouw keuze. In tegendeel zelfs! Heb je een koudbloed , een bijzonder ras, of is jouw paard juist een doorgewinterd menpaard en ben jij vooral van de dressuur? De lat wordt niet hoger gelegd dan voor jou en jouw paard passend is.

Om het welzijn en de veiligheid te optimaliseren zijn er per discipline wel enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen.

dameszadel
De zadels worden ter beschikking gesteld door de Nederlandse Vereniging van het Dameszadel. Zij beschikken over een groot aantal zadels in diverse maten. Omdat het zadel iets verder naar achteren ligt dan een standaard Engels zadel is er voor vrijwel ieder paard een passend zadel aanwezig. Uitzonderingen hierop zijn paarden die een afwijkende bouw hebben: bijvoorbeeld zeer gedrongen, of extreem groot. De vereniging heeft ons echter laten weten geen enkel probleem te verwachten.
Omdat je in dameszadel anders zit dan in een engels zadel is het belangrijk dat het paard minimaal 7 jaar oud is en goed aan de hulpen staat; minimaal L1 dressuur.
Ook is het een vereiste dat het paard met zweep gereden kan worden. De zweep dient om aanwijzingen te geven, paarden die hier niet goed mee om kunnen gaan kunnen het rijden in dameszadel beter in een andere setting proberen.
Voor de ruiter is het dragen van een cap verplicht.

TREC
Omdat in de TREC (al dan niet vaste) sprongen kunnen voorkomen is het dragen van cap voor jezelf, en beenbescherming voor het paard verplicht. Uiteraard heb je enige springervaring: een sprong over bijvoorbeeld een hooibaaltje is geen groot probleem. Voor de paarden geldt een minimumleeftijd van 6 jaar.

SGW
Om mee te kunnen doen met SGW-clinic ben je in staat om een BB parcoursje rond te komen. Ervaring met vaste (cross) hindernissen is niet nodig.
Goede beenbescherming, een cap en bodyprotector zijn verplicht. Mocht het niet hebben van bv een bodyprotector je tegenhouden: geef dat dan aan bij je inschrijving, wellicht kunnen we iets voor je regelen en zorgen dat je je alsnog zorgeloos kunt aanmelden.

Heb je interesse gekregen? Geef je dan op door een mail te sturen naar he2013@bokt.nl
Zet in de mail in ieder geval de volgende informatie:

* Welke clinic gaat je interesse naar uit? (een 2e keus mag aangegeven worden)
* Je eigen naam en leeftijd
* Je gebruikersnaam op Bokt.nl
* Naam, ras, leeftijd en geslacht van het paard
* Wat is je ervaring met dit paard? En van jou en het paard afzonderlijk? Heb je al ervaring in de discipline waar je je voor opgeeft en wat rijden jullie normaal gesproken?

Je kunt je tot 22 augustus opgeven, daarna zal bekend worden gemaakt wie er kunnen meedoen aan deze drie clinics.

Van een aanmelder verwachten we dat deze zelf de mogelijkheid heeft om naar Horse Event te komen (Deurne). Van Bokt ontvang je twee kaarten voor de entree van Horse Event; één voor jou en één voor een vriend(in)/begeleider. De clinics zullen steeds een half uur duren.
Stalling op het terrein is niet vanzelfsprekend; het aantal boxen is beperkt, het aantal combinaties groot. Een en ander kun je altijd proberen te regelen via de organisatie, maar is niet inbegrepen bij inschrijving!

Kom je liever kijken in plaats van meerijden? Klik op onderstaande afbeelding om je entreekaart met 20% korting te bestellen!

Afbeelding

Anoniem

Re: Horse Event: maak kennis met drie takken van paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:11

Had ik maar een paar hihi dan wist ik het wel , ben benieuwd naar de foto's dit jaar!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:14

Oh wat een leuk idee! :)
Heb altijd al een keer op een dameszadel willen zitten.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:55

Lijkt me best leuk om eens trec te proberen:) ga er even over nadenken:)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:59

Kijk ik over de datum heen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:03

Best goed mogelijk dat de data niet genoemd stonden. :o Ik heb ze er nu voor de duidelijkheid expliciet bijgezet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:05

Wat leuk!
Heb me gelijk opgegeven.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:06

Jammer, dan rijden we een endurancewedstrijd

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:08

TREC zou me erg leuk lijken, alleen meneer is helaas nog geen 6 jaar :(

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:40

Hannah *\o/*

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:38

Wat gaaf, zou Floor graag eens met dameszadel rijden. ondanks dat we naast deurne wonen ben ik bang dat vervoer een probleem gaat worden. Maar eens zien wat ik kan regelen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:45

Leuk zeg heb me opgegeven voor het dameszadelrijden, dat wil ik al zo lang eens doen. En nu met mijn dressuurpaard lijkt me dat helemaal geweldig!!

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:48

Bij de ALV is een hele discussie geweest en beenbescherming is niet verplicht bij de TREC. (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:26

Jammer dameszadel had me leuj geleken! Wel L1 dressuur heel gehoorzaam en met zweep te rijden. Maar 5 jaar en nog geen 7

Lieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:46

Handige en leuke weetjes voor de Dameszadelclinic op 13 september

In een dameszadel zit je met twee benen aan één kant, dat is duidelijk :), maar dan mis je je rechterbeen/-kuit voor het aandrijven en met één been aandrijven kan natuurlijk niet, dan gaat je paard misschien scheef lopen.
De oplossing daarvoor is in principe NIET de zweep, maar een 'cane' (zeg 'keen': Engels voor stok), een met leeromklede houten niet-buigzame stok van ongeveer 1 meter.
De cane is dus je rechterbeen (dat rijmt :) ) en die gebruik je net als je been, de cane is GEEN zweep. Veel paarden moeten leren daarnaar te luisteren, maar als je paard goed naar je kuit luistert, zal hij dit ook snel snappen.

Maar waarom geen zweep i.p.v. je rechterbeen
Een (dressuur)zweep gebruik je alleen om te corrigeren en niet om aan te drijven. Rijd je normaal altijd met een zweep, dan doen we dat tijdens de clinic (in je linkerhand) ook, zodat de cane niet als zweep gebruikt gaat worden.
De zweep kan ook helpen, als het paard niet op de cane reageert.

Goed onthouden, want dat scheelt weer uitleggen tijdens de clinic <3

Meer volgt en wie weet... tot vrijdag 13 september (13 is mijn geluksgetal ;) )

Lieke van der Kemp
Laatst bijgewerkt door Lieke1 op 08-08-13 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

miekie291

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:52

Het lijkt me super leuk om mee te doen, maar zijn er ook kosten aan verbonden? Dat kan ik zo niet vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:07

Lieke1 schreef:
Handige en leuke weetjes voor de Dameszadelclinic op 13 september

In een dameszadel zit je met twee benen aan één kant, dat is duidelijk :), maar dan mis je je rechterbeen/-kuit voor het aandrijven en met één been aandrijven kan natuurlijk niet, dan gaat je paard misschien scheef lopen.
De oplossing daarvoor is in principe NIET de zweep, maar een 'cane' (zeg 'keen': Engels voor stok), een met leeromklede houten niet-buigzame stok van ongeveer 1 meter.
De cane is dus je rechterbeen (dat rijmt :) ) en die gebruik je net als je been, de cane is GEEN zweep. Veel paarden moeten leren daarnaar te luisteren, maar als je paard goed naar je kuit luistert, zal hij dit ook snel snappen.

Maar waarom geen zweep i.p.v je rechterbeen
Een (dressuur)zweep gebruik je alleen om te corrigeren en niet om aan te drijven. Rijd je normaal altijd met een zweep, dan doen we dat tijdens de clinic (in je linkerhand) ook, zodat de cane niet als zweep gebruikt gaat worden.
De zweep kan ook helpen, als het paard niet op de cane reageert.

Goed onthouden, want dat scheelt weer uitleggen tijdens de clinic <3

Meer volgt en wie weet... tot vrijdag 13 september (13 is mijn geluksgetal ;) )

Lieke van der Kemp

Wat is de reden dat je paard 7 moet zijn :) ? Kan me namelijk niet voorstellen dat mijn paard die bijna wekelijks op wedstrijd gaat L1 dressuur en bb springen is minder braaf zou zijn dan een 7 jarige. DuS gewoon een oprechte vraag :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:12

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
jhee eindelijk

*\o/* *\o/* *\o/*

Yvank_ schreef:
Wat is de reden dat je paard 7 moet zijn :) ? Kan me namelijk niet voorstellen dat mijn paard die bijna wekelijks op wedstrijd gaat L1 dressuur en bb springen is minder braaf zou zijn dan een 7 jarige. DuS gewoon een oprechte vraag :)

Omdat je een jong paard sneller scheef kan rijden.
Een 7 jarige is meer volgroeid dan een jonger paard.

De leeftijd heeft dus niks te maken met braafheid of africhting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:15

Ik stuur net een mail voor de Trec en lees pas net dat je paard 6 moet zijn.. Hij is 5, bijna 6..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:16

Maar voor een half uurtje is dat toch niet zo'n punt?? Daarbij ben ik met mijn dressuurpaard heel erg bezig met rechtrichten. Ik had overigens de leeftijdseis niet goed begrepen, dus ik heb me wel opgegeven met een 5-jarige die zeer koel in zijn koppie is en goed aan de (stem)hulpen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:17

crazycactus schreef:
Maar voor een half uurtje is dat toch niet zo'n punt?? Daarbij ben ik met mijn dressuurpaard heel erg bezig met rechtrichten. Ik had overigens de leeftijdseis niet goed begrepen, dus ik heb me wel opgegeven met een 5-jarige die zeer koel in zijn koppie is en goed aan de (stem)hulpen staat.

ja hier hetzelfde dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:24

crazycactus schreef:

Hier exact hetzelfde hoofdoel van alle lessen en trainingen is rechtrichten :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:30

crazycactus schreef:

Het is daar idd voor een half uur, maar wat als jij het vaker wil gaan doen?
En het gaat niet alleen om het zichtbare scheef.
Het gaat hierbij ook om de andere belasting van je paard.

Die van mij was 8 toen ik ermee begon, en werd gewoon elke dag gereden.
De eerste keer dameszadel heb ik 20 min gereden (ik kon het al, paard niet) en hij was doodop.
En toen echt alleen maar gestapt, gedraafd, en een klein stukje galop.

Ik zou zelf ook persoonlijk niet met z'n jong paard dameszadel willen rijden, hoe recht je paard ook is.
Met een dameszadel rijdt je je paard gewoon eerder stuk.

Die van mij rijd ik nu anderhalf jaar ermee, maar niet vaker dan 1x per 14 dagen omdat het anders te veel wordt.
En wil jullie hier zeker niet bang mee maken, maar bedenk goed wat je je paard wil aandoen op z'n jonge leeftijd.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:34

Ik heb me ook aangemeld, maar dan voor de SGW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:34

Dat het paard 5 is en minimaal 7 moet zijn dat is nog best een lange tijd. Maar Rogan is bijna 6 scheelt een paar maanden. Dus wat als ik het vaker wil gaan doen? Dan wacht ik een paar maanden totdat hij 6 is om het dan op te gaan pakken...

Nouja ik hoor het wel, en anders komt die introductie er wel op een andere manier:D