Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mindim schreef:Ze kon zich moeilijk warm houden en werd al haar hooi inname omgezet in het warm blijven, waardoor ze niet genoeg over had om dikker te worden. De deken houdt haar nu warm en de energie kan ze omzetten in het dikker worden.
rohotje schreef:Verder krijgt hij ventipulmin voor zijn luchtwegen en een paar keer per jaar een vitaminestoot.
Stess schreef:Hallo allemaal,
Ons paardje is nu 18 jaar oud en kampt al 4 à 5 jaar met ernstige peesontstekingen en begginende artrose. Hierdoor kunnen we niet meer rijden. Hooguit eens in de zoveel tijd een beetje stappen, en een heel klein drafje maken. Geen kleine voltes en moeilijke oefeningen, etc. jullie kennen het wel. Nu ben ik zelf ook sinds 2005 uit de running (rugproblemen) en dus staat hij sindsdien al op rust. Op zich geen probleem, want hij is gewoon al een dagje ouder, maar nog altijd gelukkig en heeft ook nog altijd wilde buien.
Nu mijn vraag; Sinds een maandje begint me echt op te vallen dat hij er lichamlijk "oud" uit begint te zien. Hij krijgt voor 't eerst in zijn leven een enorme wintervacht (nu al helemaal wollie, en staat nog steeds onder een zomerdeken, terwijl hij normaal gesproken bij deze temperaturen allang onder een 300gr deken staat, koukleun als dat hij normaal gesproken is), zijn ruggegraat komt wat meer aan de oppervlakte, schoft word "droog" (vet verdwijnt op de schoft) en ik kan zowaar zijn ribben zien. En dat terwijl hij altijd overgewicht heeft gehad. Hij heeft nog altijd een bolle buik, maakt geen zieke indruk, is heel vrolijk en energiek, vacht glanst en hij heeft zelfs appeltjes. Ik snap er niets van...
We hebben hem de laatste jaren niet zoveel gevoerd omdat hij anders uit z'n bol gaat van alle energie; 2x daags 1/4 onderhoudsbrok en verder 2x pd een dikke plak hooi (in de winter 3x pd). Verder krijgt hij Fenu Greek met knoflook.
Is er iets wat we moeten veranderen in zijn dieet nou hij ouder word? Een ander soort brok speciaal voor senioren dat niet teveel energie geeft? Of juist meer/ minder hooi? Hij heeft trouwens nog een heel goed gebit, en eet goed, dus daar kan het niet aan liggen.
Suggesties zijn welkom! Ik heb niet zoveel kennis op dit gebied...
Rianneke schreef:wat mankeren die beesten allemaal aan hun tandjes?
mijn pony heeft nog nooit last van haar kiezen gehad en heb dan ook werkelijk geen idee of ze er mist of dat ze nog compleet is...
en dat terwijl ze 29 is![]()
vandaag heeft ze nog heerlijk liggen rollen in de wei en ze heeft zelf nog een paar vreugdebokjes gegeven