Alternatief voor hooi? Oude pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Alternatief voor hooi? Oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 13:27

Ik heb een pony van 23 en ik heb laatst gezien dat het hooi eten toch niet zo makkelijk gaat als bij de anderen. Ze is een paar maanden geleden nog bij de tandarts geweest en ik heb al een afspraak staan voor volgende week, zij komt kijken of er misschien weer wat geslepen moet worden.

Maar omdat het vrij normaal is dat oudere paardjes minder makkelijk kunnen kauwen, wil ik vast kijken naar alternatieven voor hooi, iets wat een ouder paardje dus makkelijker kan eten aan ruwvoer. Ik heb altijd hooi gevoerd, dus ik weet niet zoveel van andere soorten af. Tips?

beantsje

Re: Alternatief voor hooi? Oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:28

gehakselde hooi?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:30

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:32

Inderdaad, Lucerne.

Verder zoveel mogelijk in de weide (mét gras)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:35

Subli Seniores Priores. Is speciaal seniorenvoer, wat ook het ruwvoer vervangt. Je voert het geweekt, dus als slobber.
Dan kun je daarnaast iets van ruwvoer geven, dat ze toch gestimuleerd blijven om te kauwen. Maar zo weet je zeker dat ze toch voldoende binnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:38

Ik heb de Subli geprobeerd, maar zowel mijn paard als ik vonden het niks. De Pavo slobber doen ze een moord voor!

Mijn merrie heeft ook een slecht gebit en krijgt luzerne met granenmix en wortels, en dan nog een emmer geweekte bietenpulp met zemelen, olie en vitaminen. Ook s'winters zoveel mogelijk gras proberen te vinden. En in plaats van krachtvoer (biks) ook iets met structuur voeren, Pavo nature's best bijvoorbeeld of een andere structuurmeusli.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:09

inderdaad seniores priores van de subli werkt echt goed de mijn krijgt het bijgevoerd, neemt voer wat slechter op

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:03

Die Subli zou ik kunnen proberen, als dat werkelijk een deel van ruwvoer vervangt. Ze krijgt nu 3x per dag bietenpulp en een halve Pavo koek voor de nodige vitaminen en mineralen. Ze staat 24/7 op de wei, dus dat is geen probleem. Alleen een keer is er natuurlijk geen gras meer, in de winter groeit dat gewoon niet. Ze knabbelt wel een beetje hooi hoor, maar het gaat moeizaam en langzaam, en vaak, als de anderen staan te vreten, staat zij gewoon dromerig voor zich uit te kijken, geen zin ofzo om hooi te eten.

Slobber neemt geloo9f ik niet de plaats in van ruwvoer, of wel?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:11

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:20

Super, die link!
Dat gaat m worden, dan hoeft ze ook geen bietenpulp meer en pavokoeken.

Alleen weer een probleempje erbij: het moet in minimaal 4 voerbeurten gevoerd worden. Ik voer nu 3x per dag (omdat ze zoveel bietenpulp in 2x niet wegkrijgt) en dat is echt het maximum. Verdrietig

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:25

Ik geef mijn oudje (21 jaar) ook die seniores priores. Hij doet het er super goed op! En hij krijgt er nog gewone brok bij. Want hij kauwt nog goed genoeg, maar werd wat mager.
Maar doordat hij er nog brok bij krijgt, krijgt hij minder van die senioren slobber dan aanbevolen (1kg per 100 kg lichaamsgewicht).

Als ik die senioren slobber maak doe ik in die emmer:
- 1 schep senioren slobber
- halve schep sportbrok (derby compact van Havens)
- 3 schepjes zeewier

Hij krijgt per voerbeurt (3xp/d) 2 kleine scheppen senioren slobber. En daarbij nog 0,5 schep gewone brok (3xp/d).
En hij krijgt er nog hooi bij.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:35

Dan zou ze ongeveer 4 kilo verdeeld over 3 voerbeurten moeten krijgen... ik weet niet of dat gaat. Eerst kreeg ze meer bietenpulp per voerbeurt, omdat ik alleen 's morgens en 's avonds voerde, maar na elke maaltijd ging ze wild heen en weer lopen, rollen, weer terug naar de emmer etc. Dat was dus duidelijk teveel.
Nu heb ik het zo geregeld dat ik mijn pauze kan gebruiken om naar huis te rijden om te voeren, maar dat gaat maar 1x 's middags. Nou ja, eerst maar uitproberen. Gelukkig wordt er a.s. vrijdag een nieuwe ruitersportzaak geopend vlak bij mijn werk, die ook pavo en subli voeren. Kan ik daar eindelijk mijn voer halen ipv steeds naar Nederland te moeten rijden!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:42

Probeers eens je hooi eerst even te laten weken in water. Geef je hooi dan als het nat is, mss gaat het dan makkelijker. Het hooi is dan week en makkelijker te kauwen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 19:47

Dat gaat wat worden dan, hooi voor 3 paarden tegelijk weken! Dat wordt een beetje teveel, ze wisselen steeds van plaats als ze hooi eten, dus moet alles nat gemaakt worden. Bovendien laat mijn grote merrie het hooi links liggen als het nat is. Dat mot madam niet. Boos! (zo blijft er in de herfst dus veels teveel achter...)

Maar als ik Subli kan voeren, dan kan ze er op haar gemakje hooi naast knabbelen, of ze nou veel of niet binnenkrijgt, heb ik net gelezen. Het is voor de opname niet meer noodzakelijk, alleen de kauwbewegingen moet ze blijven doen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:14

Je zou luzerne kunnen proberen, maar dat is nog vrij grof en "hard". Ik geef mijn oude pony van 35 hooi wat ze nog heel goed kan eten maar slecht verteerd (in mest zie je echt hooisprieten) en 2 maal daags subli seniores priores en ze ziet er echt stukken beter uit!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 23:17

Ik ga eens opzoeken wat lucerne precies is en doet...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:33

Het is niet speciaal voor oudere paarden, maar toen mijn paard vorig jaar moest opknappen heb ik hele goede resultaten gehad met Zupa van Equifyt. Dit is een mengeling van bietenpulp, een zestigtal grassen en kruiden, en lijnzaad. Geef je op dezelfde manier als gewone bietenpulp. Equifyt heeft ook een ander product dat zou kunnen dienen: Herbs, dit is een grasbrok met dezelfde grassen en kruiden als in de Zupa. dit heb ik ook een tijdje bijgegeven maar vind de Zupa beter.

Agrobs heeft ook verschillende ruwvoervervangers.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 11:40

Ik zal dat Agrobs dan eens even gaan opzoeken.

Maar volgens mij heb ik met die Subli al een super oplossing gevonden, én dat verkopen ze hier vlakbij. (nou ja, vanaf a.s. vrijdag, maar dan kan ik nog even de bietenpulp opmaken)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:09

Grasbrok is perfect! Wij hebben het tijden aan een hengst gevoerd (van zijn 23ste tot zijn 30ste, tot hij overleed). Hij kreeg een kilo of 7 per dag, en dan daarnaast nog wat appels, wortels, maismeel of nog iets anders, afhankelijk van wat hij nodig had. Tis echt n super goed alternatief.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:21

Moet je die grasbrok eigelijk laten weken of iets?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:33

7 kilo??? Dat is wel erg veel, als je het moet verdelen over 3 voerbeurten.

Grasbrok is alleen maar gras toch, zit verder toch niets anders in? Ik ken het alleen van vroeger op de manege, dat kregen ze in de winter naast de gewone brok. Dat werd niet geweekt.

Edit: dus toch een héél klein nadeeltje dat mijn paarden fulltime buiten staan... aan de binnenboxen had ik een voermachine en zou ik ze per paard zoveel voerbeurten kunnen geven als ik had gewild.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:56

je zou HAB brok kunnen voeren. Dit is haver-afval-brok. Er zit geen haver in maar de vezels van de haver plant. Dit zijn vezels,. je kunt ze weken in die slobber. In utrecht voeren ze het ook. In de kliniek kreeg mijn paard dit omdat hij geen hooi mocht eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:03

Niisj schreef:
Probeers eens je hooi eerst even te laten weken in water. Geef je hooi dan als het nat is, mss gaat het dan makkelijker. Het hooi is dan week en makkelijker te kauwen.

Dat lijkt me niet. Als ze een slecht gebit hebben kauwt droog spul zoals hooi en luzerne beter dan kuil of geweekt hooi, van laatste maken ze snel proppen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:24

In plaats van lucerne heeft Hartog nu ook gedroogde gras-mix en baaltjes gedroogd gras. Die baaltje zijn bij ons ook onder een ander merk verkrijgbaar, maar daar ben ik de naam van vergeten.

Paarden die niet zo graag lucerne eten, eten misschien wel grasmix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:25

Luzerne een beetje granenmix en een scheut olie erdoor, dan eten ze het al veel liever.