Weinig tanden en slechte spijsvertering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maximee

Weinig tanden en slechte spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 14:57

Heey allemaal Bloos

De titel zegt het al, m'n oude ponytje (28 jaar alweer)die al een tijdje (sinds 1,5 jaar) met pesioen is heeft last van kiezen die weg zijn en tanden en waarschijnlijk daardoor een slechte spijsvertering.
Nou is haar ontlasting net hetzelfde als dat ze plast onderhand (het lijkt alsof het tegelijk is) en het is allemaal heel waterig!
Ik ga voer dr regelmatig musli en dingen waar ze nietzoveel mee hoeft te kauwen.
Wát zou ik dit beestje nog meer kunnen voeren zodat ze er weer een beetje bovenop komt want ze zit nu weer in dr wintervachtje en ik kan de ribben nog zo zien Huilen !
Als het niet aanslaat zijn ze bang dat ze haar maar uit het lijden moeten verlossen maar ze straalt nog helemaal als ze naar me toe komt en ik wil nog lang niet dat ze weggaat. Wat zou het beste zijn....

Alvast bedankt!

Edit: Ik ging met dr met pensioen toen ik merkte dat het voor haar steeds langer duurde om op tempo te komen en sindsdien is ze dr heel mager uit gaan zien terwijl ze dag en nacht in de wei staat Lachen

Maxime Vork
Laatst bijgewerkt door maximee op 06-11-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Saida_

Re: Weinig tanden en slechte spijsvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:59

Voor oude paarden/pony's hebben ze ook speciale brokken, en je zou slobber kunnen maken.

Lianne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:06

Wat een mooie leeftijd. Weet alleen niet zo goed wat je er tegen kan doen, zal met het ouder worden te maken hebben.

Misschien idd slobber geven..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:40

probiotica erbij geven Knipoog
zijn veel middelen voor hoor,die dan de darmewerking ondersteunen,denk dat jouw dier er wel baat bij zal hebben.
verder alles voeren wat maar makkelijk te kauwen is, misschien pulp,mais,slobber?

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:03

Oke dankjewel Lachen kan ik dat gewoon bij de dierenarts halen?

Loesje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:11

Je zou gewoon een goede paardenbrok kunnen laten inweken en haar dat geven. Ontworm je haar regelmatig? want dat zou het ook kunnen zijn. de diarree is gevaarlijke als het afvallen vind ik op dit moment. je moet uitkijken dat ze niet uitdroogt. ik zou haar niet laten inslapen zolang ze nog goed eet goed drinkt en vrolijk is. Dat houden wij namelijk aan met dieren op de praktijken waar ik stage loop en op school. zolang het dier nergens last van heeft is het vervelend maar verder niet. let op gedragsveranderingen en houd dit bij. je kunt haar ook een liksteen geven zodat ze in ieder geval de voedingszouten binnen krijgt.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 20:18

Ze droogt absoluut niet uit, ze drinkt echt hartstikke veel gewoon. Ze wordt regelmatig ontwormt Lachen We hebben een grote liksteen staan bij de wei en die moeten we regelmatig vervangen Knipoog. De diaree is echt heel erg want het loopt gwn ook echt langs de benen achter =(!
Ze is nog best vrolijk alleen als ik dat lijfje zie van dr vind ik het zoo knap gewoon van het beestje Bloos. Ik ga zeker brokken inweken en slobber geven en kijken hoe het gaat.

Zou je dan nog die probiotica erbij moeten geven?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:21

mijn pony van 29 heeft/had precies hetzelfde!
wat voor voer voer je nu? en wat voor hooi? want bij mij lag het namelijk aan het ruwvoer wat ik haar gaf Ach gut beestje heeft gelukkig sinds vandaag weer een echte hoop poep ipv een streep gier Ach gut structuur is namelijk heel erg belangrijk wil je je paard weer normaal laten poepen

*edit, kleine aanvulling
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 06-11-07 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:23

MD-->VS

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:27

Je hebt van subli speciale seniores,dit voer is speciaal voor oude paarden.Je maakt het als slobber want het moet 6 uur weken in water.Je kunt het gewoon kopen bij de boerenbond en kost maar iets van 8,45.
Dit is echt goed volledig voer voor die oudjes,de da raad het bij mij ook aan voor mijn merrie die ook nog hoefbevangen is en al 23 is.
Je maakt gewoon een emmer vol wat je verdeeld over de dag in 2 of 3keer geeft.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:06

dagelijks haar mondspoelen met water, doe de waterslang in haar mond en spoel zo eventuele voedselresten tussen de tanden en kiezen vandaan,

bij oudere paarden is het zo dat alle kiezen scheef gaan staan, bros worden en doordat ze bros zijn breken er sneller stukken vanaf. Ik heb een paard van 25 jaar en die gaat 2x per jaar naar de tandarts. Dagelijks spoel ik haar mond uit met de waterslang en je schrikt nog wat daaruit komt.
Verder is ze niet meer in staat om haar hooi op te eten, om haar toch voldoende ruwvoer te geven voer ik nu grasmix / compact gras van Hartog. (www.hartog-lucerne.nl)
en ipv brok krijgt ze lucerne. en een muesli. tevens nog een voedingssupplement voor oudere paarden. Niemand geloofd dat ze 25 is, en ze ziet er nog fantastisch uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:09

lucerne is inderdaad heel goed voor oudere paarden,had ik zo gauw niet aan gedacht.
zou dat zeker gaan proberen om je dier wat dikke te krijgen.
wat ik wel weet isd at je lucerne langzaam aan moet gaan geven,dus niet ineens heel veel.
het darmstelsel moet er wel even aan wennen.

ja die probiotica hebben ze eventueel wel bij de paardendrogist te koop,maar zou het denk ik eerst met lucerne gaan proberenm, en eventueel goede slobber ofzo er bij

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:32

Rianneke schreef:
mijn pony van 29 heeft/had precies hetzelfde!
wat voor voer voer je nu? en wat voor hooi? want bij mij lag het namelijk aan het ruwvoer wat ik haar gaf Ach gut beestje heeft gelukkig sinds vandaag weer een echte hoop poep ipv een streep gier Ach gut structuur is namelijk heel erg belangrijk wil je je paard weer normaal laten poepen

*edit, kleine aanvulling

Wat ben jij gaan geven dan?
Ik zit met hetzelfde probleem ....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:34

ellepel schreef:
ja die probiotica hebben ze eventueel wel bij de paardendrogist te koop,maar zou het denk ik eerst met lucerne gaan proberenm, en eventueel goede slobber ofzo er bij

Bij de Paardendrogist kun je Colonflora van primeval bestellen, daar zitten probiotica in.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 11:13

Oke dankejwel dat ga ik zeker doen!
Subli speciale seniores ga ik vanmiddag halen dan Lachen

@okeee: mondspoelen met water ga ik ook proberen voor dat ze dan dr voer krijgt Lachen, de tandarts is dr pas nog geweest en constateerde dat er weer een paar kiezen weg waren maar verder waren er geen rare dingetjes.

@Rianneke: ze krijgt hooi, musli, tussendoor soms een handje kruiden musli omdat ze die heel lekker vind (A) en brokken. De structuur kán beter dus ik ga de zeker aanpassen Lachen.

Hopelijk gaat het snel weer beter Vork

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:31