welk eten is ideaal voor paarden op pensioen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

krak

welk eten is ideaal voor paarden op pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 07:22

hey,
ik heb een vraag waar ik toch wel mee zit.
donderdag of vrijdag, verhuist mijn Dewke naar hier. Dewy is 20 jaar, heeft altijd intensief gereden geweest en mag hier op pensioen komen (wij hebben haar geadopteerd, dus ze is van mij Haha! )
Nala, nog een ponyke van de opvang, komt ook tijdelijk naar hier, om wat extra aan te sterken. zij is 27jaar en is zwaar verwaarloosd terug opgehaald bij haar vorige adoptieouders.

nu wil ik deze dames graag wat bijgeven, maar wat is het beste voor deze oudjes?
let wel, ze staan hier op pensioen, het enige wat ze moeten doen, is hun dagelijkse borstelbeurt ondergaan en verder genieten zoveel als ze maar kunnen. er wordt niet meer mee gewerkt en dat is ook niet de bedoeling. zij beslissen hier zelf of ze nog een drafje of galopje willen doen in de weide, dit wordt niet van hun gevraagd of verwacht!

hooi zowieso, maar er bestaan zoveel soorten eten dat ik in de winkel ff in paniek sloeg Bloos

Somebitch

Re: welk eten is ideaal voor paarden op pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:28

bietenpulp?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:15

mais zet aan in gewicht, kan helpen.
Eerste vraag kunnen de dames nog goed eten, hoe zijn hun tanden?

Als ze nog goed zijn zoou ik kiezen voor een gewone basisbrok met een scheut zonnebloem olie. Eventueel zou je daar mais bij kunnen voeren als je daar aan kunt komen. Er zijn geloof ik van subli ook maisbrokken..

Als ze nu minder goed ruwvoer kunnen eten is er een slobber van Subli, Seniores Priores, dat is voor senioren en dat bevat meer structuur.

Slobber is uiteraard altijd wel lekker voor de oudjes, maar geef dat niet dagelijk, maar misschien 2 of hooguit 3 keer in de week, want dat werkt nogal laxerend..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:22

Als ze niet extreem mager zijn en gewoon der basis behoefte moeten dekken zou ik ze gewoon houden zoals hier boven gezegd op basisbrok met wat lijnzaadolie oid, slober of natte zemelen oid zou ik niet te snel gebruiken al is het wel ideaal om voedingsupplementen doorheen te geven. eventueel wat luzerne bij voeren als extra ruwvoer is ook nooit verkeerd. bij die oudjes zou ik wel regelmatig wat bloed laten trekken en laten analyseren, dan kan je ook gelijk inspelen op iets wat ze te kort krijgen in der voeding. (geloof dat een bloedtest zo'n 10 euro kost)

Greetz

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:27

ik heb zelf een gepensioneerde heer van 24 en hij krijgt onbeperkt hooi. en 2 kilo basisbrok (subli) op een dag. voor de rest staat hij op een (op het moment) schrale wei.
soms laat ik zijn biks staan en krijgt hij een flinke voerschep slobber (van Pavo) met een halve schep maismeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:46

VSW --> VS.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:19

ik weet niet in hoeverre ze mager zijn, maar als ze echt heel erg teruggevallen zijn zou ik oppassen met veel voeren , te snel aankomen is niet goed voor een paard als het erg mager is ...

begin in ieder geval met een goede basis door ze voldoende (onbeperkt ) goed ruwvoer te geven ,dat kun je aanvullen met ene krachtvoer, omdat het wat oudere paarden betreft die het een tijdje wat slechter hebben getroffen zou ik kiezen voor een voer wat makkelijk op te nemen is , dit kan ene muesli of mengeling zijn , maar ook een slobber
zou er trouwens niet gelijk kiloos met krachtvoer in gaan stoppen , maar gewoon rustig aan eens kijken wat ze doen op een 2 a 3 kg per dag en vandaaruit verder kijken (hoeveelheid ligt een beetje aan het formaat van het dier en hoe actief het van zichzelf is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:45

Ik zou inderdaad eerst de tanden laten controleren, oudere paarden hebben vaak een slecht gebit.
Als ze nog goed kunnen eten: onbeperkt hooi, en maximaal een kilootje muesli (dat is beter dan brok; beter voor de tanden en voor de vertering) met lijnzaadolie voor de vacht en dan gewoon opletten of ze dikker of dunner worden, en als het nodig is kun je altijd nog bijvoeren.
Als ze echt mager zijn zou je maismeel kunnen bijvoeren, dat schijnt heel goed te zijn om aan te komen.

Hoe is het met de 20-jarige? Goed op gewicht, goede conditie, vrolijk paardje? 20 jaar is natuurlijk nog helemaal niet oud, en zoals ze zeggen: Rust roest. Als ze nog goed loopt en plezier erin heeft zou ik er nog gewoon mee gaan buitenrijden, zo blijft ze lekker soepel en fit. Gewoon lekker rustige buitenritjes, met een paar stukjes galop er tussendoor, dat vind elk paard heerlijk Ja

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:56

Ligt heel erg aan de staat van het paard Knipoog

Sowieso het kauwen blijven stimuleren. Als blijkt dat niet alle voedingsstoffen meer goed binnenkomen overstappen op slobber of seniorenvoer als ruw of krachtvoer aanvulling. Ga dus na of het tekort zit in de krachtvoeropname, of dat er een ruwvoerbehoefte is. Het kan ook zijn dat er alleen een periode een vitamine aanvulling nodig is op het normale voer.
Blijf wel altijd ruwvoer aanbieden, ook al bied je een ruwvoervervanger aan.

Goed kijken naar de fitheid van de paardjes, lichamelijke conditie, uithoudingsvermogen, vacht, hoeven en tanden. En daar op afstemmen, ga uit van 'normaal' voeren. Aanvullen en vervangen kan altijd nog.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:30

En ik wou nog schrijven op hondenvrienden, vraag het anders ook eens op een paardenforum en zie Knipoog

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:40

StrucoMix van Cavalor is ook een goed en veelzijdig voer voor de meeste paarden...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:52

ik voer van Marstall de vito, laag suiker/ zetmeel gehalte en verder wel veel kwaliteit

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:33