[Dienstmededeling] BNB Februari

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

[Dienstmededeling] BNB Februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:11

Voorwoord van de Redactie

Vanwege ziekte en drukte op het werk iets later dan gepland.. De BNB van februari. Veel leesplezier!

Ter informatie..
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen: ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt via de TeM-functie of via pb bij 1 van de redactieleden.

Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor of rond de eerste van de nieuwe maand te reageren. Alle reacties worden gewaardeerd en wij doen altijd ons best om ze mee te nemen in de nieuwe BNB.

De nieuwsbrief van januari is hier terug te lezen. De BNB is een afgeleide van het BBB. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.

De redactie wenst jullie veel leesplezier met dit nieuwe BNB.

Bellatrix, Mysa, Olina, Iefke, Rowi, Eddy_Rocks en Marieke_k

Highlights van de afgelopen maand

Topic van de maand
Helaas deze maand geen vrolijk topic van de maand.. Eind januari verscheen op VN het bericht dat drie paarden bij een brand waren overleden. Het bleken de paarden van Bokker silby te zijn, die enkele dagen daarvoor prachtig op de foto waren gezet. Dit bericht heeft ons allen erg aangegrepen en wij wensen silby heel veel kracht en moed om dit verlies te verwerken.

Nieuws
Het nieuws van de maand februari is hier terug te lezen.

Communitynieuws

Bokkers in de media
Nieuwsgierig wie de afgelopen maand de media hebben gehaald? Klik hier.

Quotes van de maand
De laatste quotes zijn hier terug te lezen. Kom je een leuke quote tegen? Stuur dan een PB naar Olina.

Hartekreten
Deze maand zijn er geen hartekreten binnengekomen. Wil jij een persoonlijk bericht sturen naar iemand, stuur dan je hartekreet via een pb naar Bellatrix.

Kunstwerken van de maand
Bekijk hier de kunstwerken van afgelopen maand.

Het virtuele bloemetje
Deze maand gaat het virtuele bloemetje naar Bokker HorseyDude. In dit aangrijpende topic kun je lezen hoe hij helaas zijn vader is verloren. Namens het Boktteam willen wij hem veel sterkte wensen de komende periode.

Het virtuele zonnetje
Het virtuele zonnetje gaat deze maand naar Bokker quintusgl die het volgende schrijft in het IM topic van Bokker Silby:

Citaat:
" maar mocht je staartharen hebben, dan wil ik je een mooie lange hanger aanbieden. Ik heb hem ook laten maken van mijn net overleden paard en haal er heel veel steun uit. Dus mocht je dat willen dan pb je maar en zal ik hem op mijn kosten laten maken."

Deze uitspraak verdient volgens ons het zonnetje van de maand februari!

Vijf vragen aan een Bokker of Teammie
Lees hier de vijf vragen aan Dinopino.

Wikinieuws
Lees hier het laatste nieuws over de Wiki.

Wist je dat...
Amanda en Jim hun eerste westernles hebben gehad. Ze erg denkt aan overstappen, maar eerst even aan het aftasten is of het wel echt leuk is voor allebei. Eerste ervaring erg positief is :D
Neej zo trots als een pauw is op de Olliebabies :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:11

Nieuws
Deze maand kwam in het nieuws dat er paardenvlees in de rundhamburgers van Lidl en Aldi zit: [VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees Later werd het ook in de hamburgers van Burgerking en in de lasagne van Boni gevonden. Nadat er in Engeland Bute in het vlees werd gevonden, ging het verder als het 'paardenvleesschandaal'.

Nieuwstopic van de maand
Vorige week kwam in het nieuws dat een manegemedewerkster uit Strijen gewond was geraakt nadat er een vliegtuig van de luchtmacht laag over kwam gevlogen: [VN] Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Discussie van de maand
Afgelopen maand kwam naar buiten dat een paardencrematorium zwaarlijvige mensen gaat cremeren. Grapje? Niets is minder waar: [VN] Paardencrematorium gaat zwaarlijvige mensen cremeren

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:13

Bokkers in de media

Bokkers Mi_Amore en Vie waren deze maand te zien in het tijdschrift ROS! :D Lees hier verder.

De Gelderse hengst Floris BS, van bokker Pletje123, is deze maand goedgekeurd als dekhengst, en werd bovendien bekroond tot Reservekampioen! *\o/* Namens het hele team van harte gefeliciteerd! Lees hier verder.

Het paard van bokker Offline is begonnen aan zijn modellencarrière! :D Hij is vanaf nu te bewonderen in de catalogus van Imperial Riding! Lees hier verder.

Bokker silby kwam deze maand op een heel verdrietige manier in het nieuws Y;( Haar drie paarden kwamen om bij een stalbrand. Deze paarden waren enkele dagen voor deze verschrikkelijke gebeurtenis nog te zien in de rubriek Uitgelicht. Wij wensen silby en haar familie heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Lees hier verder.

Bokker daan werd deze maand verkozen tot Instructeur van het Jaar 2013! *\o/* Namens het hele team van harte gefeliciteerd! Lees hier verder.

Na het overlijden van bokker Amsterdam_30 werd door een aantal bokkers een grote inzamelingsactie gestart voor een prachtig rouwboeket. Op het speciale verzoek van 'SuperGirl' Amsterdam_30 werd het resterende bedrag deze maand geschonken aan de Minke Stichting! Klik hier voor het nieuwsartikel.

Heb je een tip? Stuur dan een PB naar RoWi!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:15

Quotes van de maand

Citaat:
Utixo schreef:
[LZP] Waar hebben jullie je grote liefde ontmoet?

Ergens in dit topic beweert Iloveyah dat de zus van haar bijrijdpaard een bijrijdpaard heeft :+ . Ik zal eens aan mijn paarden vragen of ze ook bijrijdpaarden willen :)

Citaat:
rindin schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik leef omdat mijn ouders seks hadden en daarna niet vergeten zijn me eten te geven. Een doel? Heb ik niet, net als de rest van de mensheid. :)

Zo, dat is dan duidelijk, kan dit topic nu weer gesloten worden.

:')

uit dit topic:
[LZP] Levensdoel?

Citaat:
Knert schreef:
Rianneuhh schreef:
Maak-het-stuk-touw-dat-door-de-musketon-gaat-vast-aan-de-rest-van-het-touw-dingetje :))

die liggen hier altijd naast houd-je-paard-schoon-ding-met-haartjes-en-handvat... in de winkel :D

Kwam uit dit topic:
[HAR] Iemand een idee hoe dit noemt? (ijzer aan halstertouw)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:18

Kunstwerken van de maand

Ook deze maand zijn er weer bergen mooie kunstwerken voorbij gekomen op UK. In deze rubriek vind je een paar van die mooie werken.

In het begin van het jaar kijken velen terug op hun prestaties van het vorige jaar. Zo ook kim_amos die een paar prachtige tekeningen uit 2012 met ons wilde delen: [UK] [TEK] Tekeningen afgelopen jaar

Het is altijd leuk als mensen besluiten een tekening af te gaan maken waar ze jaren daarvoor aan begonnen waren. Aleeneh besloot haar tekening van Harry-Potter-karakter Luna Lovegood een tweede kans te geven.

Sommige mensen weten tekeningen de ultieme aaibaarheidsfactor mee te geven. Ducatie begon met de tekening van een uiltje, waarbij het knuffelgehalte hoog is.

_San87_ gooit het over een andere boeg, zij verwerkt een leuk grapje in haar schilderij: [UK] [SCH][WIP]Streepjescodezebra

Kom je een kunstwerk tegen dat een vermelding waard is? Stuur dan een PB naar EvelijnS

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:26

Vijf vragen aan een Bokker of teammie

Deze maand vijf vragen aan Bokker Dinopino.

-Hoe reageerde je partner dat je paardreed?
Een partner was ooit eens zo aardig om de opmerking te maken; Moet je weer naar die "Rotknol"
toe. Je begrijpt dat heeft niet lang geduurd. Mijn huidige partner vroeg zich in het begin af of ik nu werkelijk gek op hem was of dat ik gekker op zijn bus was (waarmee je prima een tweepaardstrailer kon trekken)

- Welke Bokker (die je nog niet hebt ontmoet) zou je wel eens willen ontmoeten en waarom?
Het lijkt me harstikke leuk om bokker HCRanch eens in levende lijve te mogen ontmoeten. Dan natuurlijk wel in haar huidige woonplaats USA op haar Ranch.
Heerlijk aan een trailride meedoen. Ik geloof dat ik zo met haar zou willen ruilen.

- Wat is/was jouw hoogte punt van 2012?
In 2012 was toch wel mijn hoogtepunt het behalen van mijn diploma tot western-instructrice aan de academie in Baden Wurtemberg.. Daarnaast het feit dat het weer lukte mijn oude paardje weer in mijn eigen kudde te kunnen plaatsen.
Deze was het jaar ervoor door mijn andere paarden in de kudde in elkaar geslagen en had sindsdien heel veel angst voor andere paarden. Na een jaartje bij mijn vriendin gestaan te hebben is hij nu weer terug in de kudde en zelfs de baas over een ander paard van mij .

- Wanneer ik iets zou willen veranderen? dan is dat dat er een wetgeving komt die verbied dat paarden/pony's alleen worden gehouden. In Zwitserland mag je bijvoorbeeld niet enkel 1 veulen hebben maar moeten er meerdere gehouden worden. Het beste zou zijn dat je een soort van examen moet doen aleer je uberhaupt een eigen paard/pony mag bezitten of verzorgen. Wanneer je dit niet bezit je paard/pony enkel mag houden op een plaats waar iemand wel over de geschikte opleiding beschikt.

- Aan welke Bokker wil jij 5 vragen stellen?
Die zou ik graag aan diana1 willen stellen

Heb je een leuke, rare, nieuwsgierige of gewoon gekke vraag voor een Bokker of Teammie? Of wil je iemand voordragen voor deze rubriek? Stuur dan een PB naar Olina.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:28

Wikinieuws

Algemeen nieuws
De afgelopen maand zijn alle medische artikelen in de standaardopmaak gezet.

Daarnaast zijn er weer wat nieuwe artikelen toegevoegd. Om te beginnen een artikel dat interessant is om te lezen, maar waarvan je hoopt dat je er niet mee geconfronteerd wordt, namelijk over de aandoening Equine Motor Neuron Disease. Hierbij worden de zenuwcellen, die de grote spieren aansturen, aangetast. Het nare is dat er nog geen oorzaak, en dus ook geen behandeling is. Het enige wat op dit moment gedaan kan worden is vitamine E supplementeren, een paard met deze aandoening blijkt daar namelijk flink gebrek aan te hebben, en bovendien wordt door toediening hiervan de pijn bestreden. In de V.S. wordt momenteel grootschalig onderzoek gedaan naar deze nare ziekte.
Het is te hopen dat er snel een oorzaak en behandeling worden gevonden,
Afbeelding
Regenschurftbacterie

Om even in de medische hoek te blijven, op de pagina Dermatophilus congolense kun je lezen dat deze bacterie de veroorzaker van regenschurft kan zijn. Vaak wordt aangenomen dat regenschurft een schimmel is, maar na lezing weten we dus dat deze bacterie de boosdoener is. De bacterie is besmettelijk en kan via tal van manieren worden overgebracht, denk aan voerbakken, drinkbakken, borstels en zelfs paaltjes van de omheining. Ook kunnen paarden die zelf geen symptomen hebben toch drager zijn en zo een soortgenoot besmetten. De bacterie kan in korsten zelfs tot 42 maanden overleven, een hardnekkig onderkruipsel dus.

De letters SNF staan voor Springpaardenfonds Nederland. Dit fonds werd opgericht in 2006 met als doelstelling Nederlandse springpaarden aan te kopen en ze zo beschikbaar te houden voor Nederlandse ruiters. Maar al te vaak gebeurt het immers dat onze talentvolle paarden vlak voor, of tijdens het hoogtepunt in hun carrière naar het buitenland worden verkocht, denk bijvoorbeeld aan Okidoki. Het fonds is zo succesvol, dat de oorspronkelijke einddatum van 2018 waarschijnlijk geschrapt zal worden en het fonds zal worden voortgezet.

Van springpaard naar dressuurvirtuoos is op bokt maar een kleine stap. Ster- en sport merrie Barbria begon onder Isabel van Gisbergen-Sponselee . Vervolgens reed Tineke Bartels haar richting Olympische Spelen, waar zij in 1996 het teamzilver wonnen. Individueel werden de 13e. Daarna volgden nog successen onder Imke Schellekens-Bartels op o.a. de Nederlandse Kampioenschappen en in de Wereldbekerwedstrijden. Barbria overleed in op 23-jarige leeftijd in 2006.

Langzaam maar zeker wordt de Lijst van paardenrassen op bokt steeds completer. Hierbij dan ook een oproep aan alle bezitters en/of kenners van zeldzame paardenrassen die nog geen eigen pagina hebben in de Wiki, om eens te kijken of je in dit opzicht een welkome bijdrage kunt leveren. Afgelopen maand zijn er twee rassen toegevoegd, maar dat tempo willen we graag omhoog brengen. Ook aanvulling op bestaande pagina’s in de rassenlijst zijn meer dan welkom!

Ook het Albanees paard is inmiddels vertegenwoordigd. Zoals wel bij meer streekgebonden rassen vertoont ook het Albanese paard grofweg twee typen, het Mezuiqe-type, dat is genoemd naar de vlakte van herkomst. En het ‘Mountain-type’, dat -hoe verrassend- uit de bergachtige gebieden van Albanië komt. De laatst genoemde versie is wat kleiner dan het vlaktepaard, ongetwijfeld omdat de omstandigheden in bergachtig gebied nu eenmaal harder zijn dan in het laagland. De Albanees voert Arabisch bloed. De inheemse Albanese paarden zijn waarschijnlijk te herleiden naar de oorspronkelijke rassen Tarpan, Mongools paard en Turkmeens paard. Tijdens het Ottomaanse rijk werden ze gekruist met Arabieren, en sinds de vorige eeuw doet men zijn best het huidige type te veredelen door inbreng van Haflingers, Nonians en Arabieren.

Nog zo’n minder bekend ras is de Altai. Eeuwenlange dienst als rij- en lastpaard van Mongoolse nomaden hebben dit kleine, 133-142cm, paardje tot een zeer sterk en sober dier gemaakt. Nadat de Sovjet-Unie uiteen viel is er een fokprogramma gestart met als doel dit paard wat groter en luxer te maken. Voor dit doel werden de Altai’s gekruist met Orlov dravers en Don-paarden uit Rusland. Vervolgens werden ze weer teruggekruist met oorspronkelijke Altai’s. De 700 merries die hieruit voortkwamen zijn verspreid over het land om voor nageslacht te zorgen.

Ten slotte zijn de pagina’s over Jazz en Vivaldi aangevuld met hun nakomelingen
Nieuwe foto's

Op de pagina van het paardengebit zijn twee duidelijke foto’s geplaatst. Op de deze foto zie je een haaktand. En hiernaast, te mooi om in een link te zetten: het hele, maar dan ook het hele gebit:
Afbeelding Tellen maar

Geen overbodige luxe met deze temperaturen en vervelende oostenwind is een Schuilstal, op deze foto staat een wel heel keurig en comfortabel exemplaar. Hiertegen zou geen bestuurder het argument ‘verrommeling van landschap’ kunnen inbrengen.
Tenslotte hebben we nog twee foto’s van het ‘wortelstokje’ oftewel de carrotstick, welbekend onder de grondwerkers en Parelli fans. Lees vooral ook het bijbehorende artikel eens.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: [Dienstmededeling] BNB Februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:39

Leuke BNB, bedankt! :)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:31

Helemaal top! erg leuk gedaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:42

De hengst Floris BS van pletje123 zal eerst nog het VO moeten lopen lijkt me? Er staat nu dat hij goed gekeurd is als dekhengst...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:55

Ondanks dat hij wat later was dan normaal, heb ik als trouwe lezer weer zeer genoten van deze nieuwsbrief! :D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:58

Bedankt weer voor deze nieuwsbrief, altijd leuk :)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:05

Leuke nieuwsbrief :)

Wanneer komt eigenlijk de uitslag van de enquete op bokt te staan?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:28

Aaaah! Een virtueel bloemetje! Ontzettend bedankt Bokt.nl voor de supersteun, en ook namens mijn familie! Ik zou jullie allemaal wel willen knuffelen, echt waar! <3

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:53

Leuke BNB!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:52

Ik werd erop geattendeerd dat ik het zonnetje heb gekregen.
Dank jullie wel! (niet dat ik het zo voel aangezien ik weet hoe erg het is om je dierbare paard te verliezen. En dan 3! Moet er niet aan denken. Ik heb gewoon gedacht waar ik steun uit haal, of dat misschien ook voor Silby een klein beetje zou helpen. Vandaar).