Spannende landenwedstrijd dressuur kan nog alle kanten op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Spannende landenwedstrijd dressuur kan nog alle kanten op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:49

* http://www.bokt.nl
Cayenne

Afbeelding
Het Britse team, met Carl Hester als voortrekker, gaat momenteel aan kop.
foto: Kit Houghton/FEI

In een wisselvallig Greenwich, waar zonneschijn, regen en hagel elkaar in een rap tempo opvolgde, werd vandaag het eerste deel van de landenwedstrijd dressuur verreden. Voor Nederland kwam Anky van Grunsven met Salinero voor het team in actie, terwijl Patrick van der Meer en Uzzo individueel aan start kwamen. Ons Belgische buurland werd vertegenwoordigd door Claudia Fassaert met Donnerfee.

Anne van Olst (Denemarken) beet met Exquis Clearwater het spits af. De amazone zou in eerste instantie aan start komen met Taikoen, maar die bleek enige dagen geleden plots niet fit. "Taikoen is inmiddels weer thuis. Hij draafde niet helemaal zuiver. Kreupel is misschien een groot woord, maar het risico wilde ik eenvoudigweg niet nemen. De overschakeling van Taikoen naar Clearwater (die als reservepaard mee was) was even moeilijk, maar hij heeft zich hier kranig geweerd en ik ben heel tevreden."

Van Olst kon met recht tevreden zijn, want de combinatie kreeg een score van 71.32% en daarmee staan ze op een voorlopig achtste plaats.

Anky van Grunsven kwam voor Nederland als eerste in de baan. De amazone had er een hectische 24 uur op zitten, dat bestond uit een plotseling grieperige Sjef en een proef die nog voor het Nederlandse team gereden moest worden. Gelukkig bleek het met Janssen, waar enige tijd geleden een goedaardige tumor in het hoofd bij werd ontdekt, weer goed te gaan. Hij was er vandaag uit voorzorg niet bij en daarom kreeg Van Grunsven steun van leerling Patrik Kittel, die morgen voor Zweden aan start komt. Van Grunsven kwam met Salinero tot een goede proef, waarbij een fout in de changementen om de twee ontstond en de passage soms iets hectisch werd. Verder reed de amazone op safe. Hoogtepunt van de proef was het halthouden, waarbij Salinero twee keer stokstijf stil stond. De combinatie ontving een score van 73.34%, waarmee ze voorlopig op een vijfde plaats staan.

Na afloop was Anky in de wolken met haar proef, maar ook emotioneel. "Alle stress komt er nu uit. Ik was niet in paniek toen Sjef zich niet goed voelde, maar er moest nog wel een proef gereden worden. Gelukkig wilde Patrik mee en stond hij als steun aan de kant. Dat heeft enorm veel geholpen.

"Voor het landenteam heb ik op safe gereden. Ik wilde geen fouten maken en afgezien van de fout in de changementen om de twee is dat ook gelukt. In de Special zal ik Salinero voluit rijden."

De twee Britten van vandaag, Carl Hester en Laura Bechtolsheimer, gaan momenteel aan kop, waarmee het land eveneens op een voorlopig eerste plaats staat. Hester scoorde met zijn Uthopia 77.72%, terwijl Bechtolsheimer (Mistral Hojris) met 76.83% iets achter bleef. Laatstgenoemde was redelijk tevreden met haar proef, al had ze de handen wel vol aan de machtige vos: "Ik ben erg tevreden met Alf (stalnaam Mistral). Hij was geconcentreerd en probeerde niet onder me vandaan te lopen. De score was echter lager dan ik had verwacht en ik heb in jaren niet zo'n lage score meer gereden. Dat maakt me wel zenuwachtig voor de uitgangspositie van het team."

De Belgische Claudia Fassaert was de troef voor Belgie. Met haar charmante Donnerfee kwam de amazone geconcentreerd en zonder grove fouten tot een score van 71.79% en een geweldige zevende plaats.

Patrick van der Meer was als individuele combinatie aanwezig. Zijn Uzzo was iets onder de indruk van de entourage en liep daarom niet voor hem uit zoals Patrick normaliter van zijn paard gewend is. Dit resulteerde in een fout in de eners. De draftour was indrukwekkend en ook de piaffe verbeterde aanzienlijk naarmate de proef vorderde: "Ik ben zeer tevreden. Het is jammer van de fout in de eners. Ik probeerde hem meer naar voren te rijden en toen kwamen we in de knoop." Van der Meer en Uzzo staan momenteel met 70.91% op een uitstekende tiende plaats.

Een hoogtepunt van de dag was de proef van de Spaanse Morgan Barbancon met Painted Black. De zwarte hengst waardeerde zich in de proef enorm op en zonder grote fouten danste de combinatie naar 72.75% en een voorlopige zesde plaats, waarmee Spanje op dit moment op een derde plaats staat.

Na afloop was de amazone vooral opgelucht: "De veterinaire keuring van twee dagen geleden heeft voor stress gezorgd toen Painted Black niet voldoende tempo had en vervolgens opnieuw gekeurd moest worden. Gelukkig bleek alles in orde. We hebben zojuist een van onze beste proeven ooit gereden en ik kan alleen maar heel blij zijn met dit resultaat."

Iemand die de glimlach niet meer van zijn gezicht afkreeg was Yessin Rahmouni, de in Nederland geboren, maar voor Marokko uitkomende ruiter. Rahmouni zette een nette proef neer en staat met 64.45% op een voorlopig 24ste plaats. Na afloop van de proef zwaaide Rahmouni vrolijk met een Marokkaanse vlag: "Het was mijn droom om voor mijn land uit te komen, en dat is ons gelukt. Wat dat betreft heb ik mijn doel behaald. Tijdens de inzet voor de zigzag maakte ik een fout door een pirouette in te willen zetten. Daarom kwamen we niet goed uit en begon ik te laat aan het appuyement. Dat was een domme fout, maar ik ben enorm trots op wat ik en mijn paard Floresco in zeven korte maanden bereikt hebben," aldus een stralende Rahmouni.

Morgen zal het tweede en laatste gedeelte van de landenwedstrijd verreden worden. Edward Gal start om 12:54 Nederlandse tijd met Undercover, gevolgd door Adelinde Cornelissen met Parzival om 16:11.

Tussenstand landenwedstrijd

1: Engeland (77.28%)
2: Denemarken (73.30%)
3: Spanje (70.89%)
4: Australie (68.79%)

Tussenstand individueel

1: Carl Hester (Engeland) Uthopia (77.72%)
2: Laura Bechtolsheimer (Engeland) Mistral Hojris (76.83%)
3: Dorothee Schneider (Duitsland) Diva Royal (76.27%)
4: Anna Kasprzak (Denemarken) Donnperignon (75.28%)
5: Anky van Grunsven (NEDERLAND) Salinero (73.34%)

7: Claudia Fassaert (Belgie) Donnerfee (71.79%)
10: Patrick van der Meer (NEDERLAND) Uzzo (70.91%)

Klik hier voor de volledige uitslag.

Jolijnn

Re: Spannende landenwedstrijd dressuur kan nog alle kanten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:03

Jammer jame dat anky is gezakt.. :(

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:06

Wederom weer een mooi verslag +:)+
jammer dat anky is gezakt, maar denk dat dat wel goed komt met de kur op muziek
Ben benieuwd hoe het morgen gaat, vooral met Edward en Adelinde :)

komt vast goed :j

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:38

Weet iemand hoeveel combinaties totaal aan start komen in de Grand Prix? Dus vandaag en morgen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:38

Ligt het dan aan mij?
Ik vond 76% voor Laura en Mistral juist aan de hoge kant voor de gereden proef.. :o
Verder kijk ik erg uit naar Edward en Adelinde :j

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:41

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:46

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:46

zijn er ook ergens beelden terug te zien?? kon het helaas niet kijken..

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:47

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:51

Bechtholtsheimer had hoger verwacht?? :oo ik had eerder lager verwacht :j

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:54

rOcky_lofz schreef:
romygic schreef:
zijn er ook ergens beelden terug te zien?? kon het helaas niet kijken..

vanaf morgen

http://www.eurovisionsports.tv/london2012/index.html

Dat geld al vanaf dit moment wat betreft terugkijken. Op equestrian zoeken of klikken in de opties en dan de dag dressuur terug kijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 17:59

Ik vond Claudia Fassaert en Donnerfee echt de verrassing van de dag.
En de Sandro Hit die in de baan kwam was ook een geweldig paard met potentie!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:01

ashley1 schreef:
Ligt het dan aan mij?
Ik vond 76% voor Laura en Mistral juist aan de hoge kant voor de gereden proef.. :o

Helemaal mee eens, alhoewel ze met meer ruk en trekwerk wel eens hogere punten heeft gehaald. Ik vind het er vaak erg strak en krampachtig uitzien...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:03

Ladybird schreef:
Bechtholtsheimer had hoger verwacht?? :oo ik had eerder lager verwacht :j

Helemaal mee eens!

Yessin... geweldig toch! :D

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:13

ashley1 schreef:
Ligt het dan aan mij?

Mee eens ik vond het ook wat te hoog voor haar proef vond Anky beter rijden

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:22

ashley1 schreef:
Ligt het dan aan mij?

Graag wil ik reageren over de opmerkingen die ook in het topic Landenwedstrijd dressuur dag 1: Praat mee! zijn gemaakt over de hoge klassering van Laura en Mistral.
Mag ik jouw post daar even voor gebruiken? :(:)
Want ik denk dat we morgen verder gaan met een 'Praat mee - dag 2', en dan is 'dag 1' snel verleden tijd. Ik hoop dat dit topic het nog even volhoudt!

In het 'dag-1' topic werd vaak commentaar geleverd op de onelegante manier van rijden van Laura. Hoe kun je daar zoveel punten mee krijgen. "Ach, een jurysport he", werd dan gezegd.

Ik vind het jammer dat daarmee de discussie gesloten lijkt. Het is een jurysport, en 'dus' oneerlijk? Of werd een amazone bevoordeeld omdat Engeland 'moet' winnen?

Iets meer begrip voor hoe juryleden moeten beoordelen kun je (jij niet hoor ashley1, ik praat in algemene zin :(:) ) misschien krijgen door te kijken naar WAT er beoordeeld moet worden.
Kijk je naar de proef (jeetje, is er maar één GP proef?) dan zie je dat keurig bij elk onderdeel de beoordelingscriteria staan.
Er is maar één onderdeel waarbij "De houding en zit van de ruiter, de juistheid en
het effect van de hulpen" wordt meegenomen in de beoordelen, en dus het puntentotaal.

Zelf vind ik het rijden van Laura ook niet mooi ogen. Maar het is kennelijk effectief genoeg om op AL die andere punten wél te scoren.

Hier is de proef te lezen, mét de beoordelingscriteria per onderdeel: http://www.knhs.nl/objects/00012428.pdf

Ik hoop morgen fijne proeven te zien, en wat mij betreft maak ik zéker tijd vrij om te kijken naar Charlotte Dujardin op Valegro. <3

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:32

Dat gaat natuurlijk niet helemaal op hè Bertie, als een ruiter een enorm strakke ruiterhand heeft die doorwerkt in de oefeningen, waardoor die er strak en stram uit gaan zien, dan horen daar natuurlijk niet zo'n hoge punten voor gegeven te worden als bij iemand die de oefeningen hetzelfde uitvoert maar dan zonder die enorme druk van de ruiterhand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:53

Cayenne: ik vond die Sandro Hit ook een prachtig paard, zag er zo soepel uit!

Jammer dat ik Laura net gemist heb, moest om 16.00 beginnen op het werk. Normaal vind ik het er goed uit zien wat ze doet. Het lijkt me wel een heel pittig en sterk paard om te rijden, maar dat is geen excuus voor een strakke hand.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:05

Rinske schreef:
Dat gaat natuurlijk niet helemaal op hè Bertie, als een ruiter een enorm strakke ruiterhand heeft die doorwerkt in de oefeningen, waardoor die er strak en stram uit gaan zien, dan horen daar natuurlijk niet zo'n hoge punten voor gegeven te worden als bij iemand die de oefeningen hetzelfde uitvoert maar dan zonder die enorme druk van de ruiterhand.

Ja, dat ben ik met je eens. :)
Als het doorwerkt in de oefeningen moeten die oefeningen natuurlijk op zich beoordeeld worden.
Omdat ik aan het werk was heb ik niet goed kunnen kijken, helaas.
Wat ik me wél realiseer is dat we de inwerking van de ruiter moeten loskoppelen van de bewegingen van het paard.
Werkt een ruiter grof in met een binnenhand, maar treedt het paard nog steeds fantastisch onder met het binnenachterbeen, bijvoorbeeld. Dan zegt het meer over de kwaliteit van het paard dan over de kwaliteit van de ruiter.
We zijn snel geneigd om ons (terecht) te ergeren aan een ruiter, en dan niet meer te zien wat het paard doet. Anders gezegd: zijn we voldoende in staat om een prestatie van een paard te zien, zónder de storende inwerking van een ruiter?
Ik heb tijdens het werk met een scheef oog een béétje stiekem meegekeken, en zag wel een paard dat er voor wilde gaan. Misschien ondánks de ruiter?
Na de bitcontrole trok ze hem gewoon om, daar heb ik me ook aan geërgerd. Haar houding naar haar paard, niet fijn. Maar het is wel een heel fantastisch paard dat hij desondanks zo blijft lopen en ervoor wil gaan.

Hm .. eigenlijk zouden er Olympische plakken voor een paard moeten zijn, en niet voor de ruiter. _/-\o_

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:41

Er zijn uiteraard regels en criteria in de dressuur. Maar dressuur is ook emotie. En hoe meer de combinatie 1 is, hoe mooier. En dat is voor veel mensen bij Laura en Mistral niet het geval en eerlijk gezegd snap ik, als niet-jurylid, ook niet helemaal waarom dit zo hoog wordt gewaardeerd. Ik waardeer het rukken en trekken van Laura ook niet zo. Wel moet ik zeggen dat ze heel weinig fouten hebben gemaakt, dus dat heeft zeker aan deze score geholpen.

Een jurysport komt voor ons toeschouwers, niet altijd eerlijk over. Dat hoort denk ik ook gewoon bij een jurysport.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:58

Prachtige wedstrijd die vandaag verreden is.. :D Vond Salinero veel beter lopen dan in de vorige paar wedstrijden, en de score viel me enigszins tegen. Uthopia was een klasse apart, maar hij was nog niet op z'n best. Hij oogde iets wat mat, maar alsnog is de 77% hartstikke terecht. Prachtig hoe Carl Hester hem aan het lopen heeft, alsof het zowel paard als ruiter geen enkele moeite kost. Ik vond de score van Laura Bechtolsheimer met Mistral Hojris ook wat tegenvallen. Wellicht is ze onrustiger in haar handen dan de meeste ruiters, maar daarentegen is Mistral Hojris een enorm sterk paard, wat meer werk vergt dat een lichter paard. Wat een takt heeft dat paard, iedere pas is hetzelfde. Prachtige passages en piaffes en enorm sterk gereden onderdelen. Zonde van het foutje in de om de passers. Daar komt bij dat ze wellicht dat onrustig mag zijn in haar handen, dat is absoluut niet terug te zien in de aanleuning van Mistral Hojris.

De score van Dorothee Schneider en Diva Royal vond ik werkelijk erg royaal. Snap niet hoe die combinatie aan 76% kwam.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:09

Wat bertie zegt klopt als een bus (soms helaas zou ik willen zeggen). Al zit een amazone achterstevoren op het paard, als het paard de oefening naar behoren uitvoert, kun je de houding zit en inwerking slechts op 1 onderdeel afstraffen, namelijk bij houding en zit of rijvaardigheid....

Heb ooit een amazone in de ring gehad die haar opaard letterlijk in de achteruit trok met de handen ongeveer in de neus, en de tenen ook. Geen gezicht, maar het dier ging diagonaal en nageeflijk (hoe is het mogelijk zou je zeggen), achterwaarts. Ik gaf een 4, heb er tijdens jurybijscholingen vragen over gesteld, en kreeg te horen dat ik gewoon een 7 had moeten geven, en onderaan voor houding/ rijvaardigheid en zit een lager cijfer.

Dus ja, Bertie heeft helemaal gelijk. Je beoordeelt de uitvoering, ongeacht hoe die totstandkomt (uitzonderingen daargelaten die bijvoorbeeld kunnen leiden tot diskwalificatie).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:12

Rinske schreef:
ashley1 schreef:
Ligt het dan aan mij?

Helemaal mee eens, alhoewel ze met meer ruk en trekwerk wel eens hogere punten heeft gehaald. Ik vind het er vaak erg strak en krampachtig uitzien...

Helemaal mee eens vind het al jaren een overgewaardeerde combinatie

En de rit van Anky was beter dan ze in tijden getoond heeft, echt super

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:40

ashley1 schreef:
Ligt het dan aan mij?

Hier Ben ik het helemaal mee eens, vind het ook een zeer overgewaardeerde combi.
Nouja, het blijft nu eenmaal een jurysport, net zoals bij duiken, artistieke gymnastiek etc..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:40

mbkaatje schreef:
Er zijn uiteraard regels en criteria in de dressuur. Maar dressuur is ook emotie. En hoe meer de combinatie 1 is, hoe mooier. En dat is voor veel mensen bij Laura en Mistral niet het geval en eerlijk gezegd snap ik, als niet-jurylid, ook niet helemaal waarom dit zo hoog wordt gewaardeerd. Ik waardeer het rukken en trekken van Laura ook niet zo. Wel moet ik zeggen dat ze heel weinig fouten hebben gemaakt, dus dat heeft zeker aan deze score geholpen.

Een jurysport komt voor ons toeschouwers, niet altijd eerlijk over. Dat hoort denk ik ook gewoon bij een jurysport.

Ik begrijp waarom je zo reageert. :j
Heb je de proef gelezen, mét de beoordelingscriteria?
http://www.knhs.nl/objects/00012428.pdf

Dressuur is NIET 'alleen maar' emotie, er zijn wel degelijk criteria.

Soms heb ik daar als jurylid ook moeite mee, moet ik zeggen.
Maar als een ruiter het al te bont maakt zijn er gelukkig wel mogelijkheden om er iets van te zeggen. Bijvoorbeeld opmerkingen over een 'happy athlete'.
Maar dat soort opmerkingen kun je niet kwijt op elk onderdeel, dus het tikt niet zo aan.
Helaas.
Toch kun je ook per onderdeel wel iets zeggen: 'open mond', of 'toont veel spanning - staart'.
Maar als dat soort kenmerken er niet zijn, dan heb je niets. Want dan loopt het paard kennelijk goed - en dan voldoet de combinatie aan de criteria die er zijn gesteld.
Hojris ziet er niet ongelukkig uit, die banjert wel door. Wat een super paard!

Bomba schreef:
Ik vond de score van Laura Bechtolsheimer met Mistral Hojris ook wat tegenvallen. Wellicht is ze onrustiger in haar handen dan de meeste ruiters, maar daarentegen is Mistral Hojris een enorm sterk paard, wat meer werk vergt dat een lichter paard. Wat een takt heeft dat paard, iedere pas is hetzelfde. Prachtige passages en piaffes en enorm sterk gereden onderdelen. Zonde van het foutje in de om de passers. Daar komt bij dat ze wellicht dat onrustig mag zijn in haar handen, dat is absoluut niet terug te zien in de aanleuning van Mistral Hojris.

Dat is inderdaad wat ik bedoel. (heb de proef zelf niet goed kunnen bekijken tijdens m'n werk).
Als aan de criteria van de proef wordt voldaan, dan is het geruk en gepluk niet meer dan slechts één onderdeeltje.