Matthias Alexander Rath laat weten dat Totilas (v. Gribaldi) volledig is hersteld van zijn blessure en weer volop in training is. De dressuurhengst raakte enkele weken geleden licht geblesseerd, waarop Rath besloot zich af te melden voor Jumping Mechelen. Inmiddels is het paard echter weer fit en loopt hij weer onder het zadel. Rath wil hem in topvorm hebben voor de World Dressage Masters eind januari in Florida.
Totilas heeft twee weken rust gehad. “Ik blijf thuis met de kerst zodat we in topvorm zijn voor Florida. Totilas heeft zijn vakantie al gehad”, grapt Rath. “Ik ben nooit eerder in Florida geweest. Iedereen vertelt me hoe geweldig de wedstrijden in Florida zijn. Ik kijk er naar uit!” Rath neemt ook Dancing Elvis mee naar Florida. Dit paard zal hij ook volgende week meenemen naar Jumping Mechelen. Hij komt daar niet in actie met Totilas omdat hij hem pas net weer volop in training heeft.
Het belooft een uitermate spannende wedstrijd te worden in Florida. Totilas zal het opnemen tegen onder meer Charlotte Dujardin en haar Valegro (v. Negro) en Steffen Peters met Ravel (v. Contango). Anky van Grunsven was van plan mee te doen met Salinero (v. Salieri), maar ziet af van deelname vanwege de recente operatie van Sjef Janssen. Sjef Jansen werd recentelijk geopereerd aan een hersentumor en moet nog geregeld naar het ziekenhuis voor controle. Dit is niet te combineren met een lange reis naar Amerika.