Sjef Janssen: "In deze sport is helemaal niets zeker"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sjef Janssen: "In deze sport is helemaal niets zeker"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 17:31

www.anp.nl

Afbeelding
Sjef Janssen.
foto: www.agnes-tenwolde.nl

Bij Indoor Brabant wordt zaterdag de finale van de wereldbeker dressuur verreden. Precies een half jaar later vindt in Kentucky het WK (Wereldruiterspelen) plaats. Voor beide evenementen zijn de Nederlandse ruiters favoriet. Wat kan er misgaan, is de vraag. Bondscoach Sjef Janssen geeft antwoord.

Het kan de komende tijd toch alleen maar goud worden?

Janssen: ,,Dat denk ik niet en daar wil ik niet aan denken. Natuurlijk presteren meerdere Nederlandse dressuurruiters momenteel heel goed. Vergeet echter niet dat we met dieren te maken hebben. Een paard is onberekenbaar. Kijk naar Anky van Grunsven, donderdag in Den Bosch. Als het beest niet wil, dan houdt het even op. Dat kan altijd en overal gebeuren. In deze sport is niets zeker.''

Toch zijn met name Adelinde Cornelissen (Parzival) en Edward Gal (Totilas) momenteel zo goed dat ze door niemand worden verslagen.

Janssen: ,,Dat is zo, maar toch reken ik me niet rijk. Al was het alleen maar vanwege mijn bijgeloof. Mij zul je niet horen zeggen dat we er al zijn. Het moet eerst worden gedaan. Dat we er momenteel goed voor staan, is desondanks duidelijk. Dat spreek ik niet tegen.''

Waar ben je bang voor?

Janssen: ,,Ik ben nergens bang voor. We zijn super voorbereid, op alle gebieden. Wat in de hand te houden is, hebben we in de hand. Al een paar jaar. Maar dat een paard ziek kan worden, heb je niet in de hand. Maar een ruiter kan ook in de stress raken.''

Daar is wat aan te doen?

Janssen: ,,Ze bewijzen vaak met de spanning te kunnen omgaan. Maar als iemand er echt last van heeft, dan krijgt hij daarin begeleiding. Ook op dat gebied hebben we onze experts.''

Bij de springpaarden is door vele verkopen sprake van een leegloop. Kan de handel een bedreiging voor de dressuur vormen?

Janssen: ,,Ik verwacht niet dat voor het WK één van onze toppaarden vertrekt. Er zijn goede constructies bedacht en de eigenaren staan er achter. Natuurlijk zijn de Olympische Spelen pas over twee jaar. Je weet het nooit, maar voorlopig ziet het er in dit opzicht goed uit.''

Gaat Anky nog mee naar de Wereldruiterspelen?

Janssen: ,,Haar paard Salinero is nog steeds superfit, dus waarom zou ze er niet mee doorgaan. Daarnaast heeft ze Painted Black nog. Opties voldoende. Ze is niet meer de nummer één, dat weten we. Voor de equipe kan ze een belangrijke waarde zijn. Als het twijfelachtig wordt of ze nog wel de nummer vier van Nederland is, dan weet ik niet wat ze doet. Of dat weet ik eigenlijk wel: Dan gaat ze niet.''

Lonink

Re: Sjef Janssen: "In deze sport is helemaal niets zeker"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:33

hij heeft zeker gelijk het zijn en blijven dieren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:42

Hmm dus ik begrijp dat als Anky als reserve zou komen te staan dat ze dan niet meegaat? Jammer, had haar altijd vrij sportief ingeschat.. :o

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:20

nou sorry hoor , dat vind ik niet meer dan normaal als je al zoveel meegemaakt en gewonnen hebt als Anky.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:23

Wat een heerlijk realistische blik heeft Sjef! Kan er niets anders van maken...

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:27

Relaxed schreef:
Hmm dus ik begrijp dat als Anky als reserve zou komen te staan dat ze dan niet meegaat? Jammer, had haar altijd vrij sportief ingeschat.. :o

sportief is ze ook wel, júíst wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:47

angeliquer schreef:
nou sorry hoor , dat vind ik niet meer dan normaal als je al zoveel meegemaakt en gewonnen hebt als Anky.

Ze heeft ook veel meegemaakt en gewonnen, maar dan kan je geen reserve meer zijn? Daar is ze dan te goed voor? Nee, dat vind ik niet sportief..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:48

Relaxed schreef:

Het zou juist onsportief zijn als ze niet gaat omdat ze reserve is :)
Ben iig benieuwd wat het gaat worden! Jammer dat ik er niet bij kan zijn.

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:49

Nee dan geeft ze waarschijnlijk liever een ander een kans en blijft ze lekker thuis bij d'r gezin *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:50

Bizzybijtje schreef:
Relaxed schreef:

Het zou juist onsportief zijn als ze niet gaat omdat ze reserve is :)
Ben iig benieuwd wat het gaat worden! Jammer dat ik er niet bij kan zijn.

Dat zeg ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:53

Beetje verkeerd gelezen! Excuus!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:26

volgens mij kan je de zin op twee manieren interpreteren

citaat:
Als het twijfelachtig wordt of ze nog wel de nummer vier van nederland is

dat is heel wat anders dat ze de nr 4 is....want dat is ze nu tenslotte!...ik kan me goed voorstellen dat als ook zelfs 4 twijfelachtig is, dat je als iemand als anky, er wel klaar mee bent!....dan heeft ze wel genoeg gedaan voor de N, landse dressuur om zich zonder schaamte terug te trekken

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:39

exactly Jasmijn ;)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:52

ik snap goed dat ze dan iemand anders mee laat gaan. Voor haar valt niks meer te winnen en ook geen ervaring op te doen.

Kan ze zich op reining storten ;)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:35

Jasmijn76 schreef:
dat is heel wat anders dat ze de nr 4 is....want dat is ze nu tenslotte

Dat is helemaal niet waar, PArzival heeft ook wel eens een slechte dag, en Anky staat ook erg vaak boven Imke, die heeft meer selectiewedstrijden gereden dan anky voor de WB, dus mocht door, maar daarmee kan je niet zomaar zeggen dat ze beter is!

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:16

Janssen is gewoon realistisch. De kans is groot dat ze toch gewoon naar Kentucky gaat, ze wordt ook gezien als kanshebber voor het reiningteam, door de grote progressie die ze gemaakt hebben.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:17

Prachtig verwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:02

_xManadisx_ schreef:
Jasmijn76 schreef:
dat is heel wat anders dat ze de nr 4 is....want dat is ze nu tenslotte

Dat is helemaal niet waar, PArzival heeft ook wel eens een slechte dag, en Anky staat ook erg vaak boven Imke, die heeft meer selectiewedstrijden gereden dan anky voor de WB, dus mocht door, maar daarmee kan je niet zomaar zeggen dat ze beter is!

Imke heeft er, als ik me niet vergis, 1 minder gereden dan Anky hoor.. Imke had alleen 20 pnt voor een 1e plek en Anky kreeg bij 1 wedstrijd maar 13 pnt (zoiets) voor plaats 1 omdat er weinig deelname was..

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:10

Mooi verwoord. Je bent zo goed als je paard is. Toch hoop ik dat Sjef er ook van geniet als bondscoach zijnde. Soms is hij wel erg nuchter.