Gribaldi preferent verklaard tijdens KWPN hengstenkeuring

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110976
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Gribaldi preferent verklaard tijdens KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 09:10

Nieuwsredactie


Afbeelding
Gribaldi tijdens de huldiging
foto: http://www.sjoert.com

De Trakehnerhengst Gribaldi (geb. 1993) is gisteravond tijdens de KWPN hengstenkeuring preferent verklaard. De zoon van Kostolany x Ibikus krijgt dit predikaat vanwege zijn succesvolle zoons en dochters in de dressuursport.

Gribaldi werd gefokt door Marika Werner in Duitsland uit de elitemerrie Gondola II. Hij bleef slechts een half jaar in haar bezit en werd verkocht aan Otto Langels van Rittergut Hamelschenburg, bij wie hij verder opgroeide. In oktober 1995 werd Gribaldi als 2,5-jarige goedgekeurd bij het Trakehner verband. Hierna werd hij op een veiling verkocht voor DM 300.000 aan de Nederlandse hengstenhouders Joop van Uytert en Rinus de Jong.

Gribaldi werd in 1996 voorgesteld bij het KWPN, datzelfde jaar werd hij goedgekeurd. Later dat jaar ontving hij eveneens de goedkeuring bij het Oldenburger Verband en in 1997 werd hij ook goedgekeurd bij het Hannoververband. Als vierjarige won hij de KWPN hengstencompetitie en werd tevens reservekampioen van de Pavo Cup. In 1998 eindigde hij tweede in de hengstencompetitie.

Later dat jaar komt de hengst op stal in Harskamp bij dressuurruiter Edward Gal. Daar wordt hij onder begeleiding van Anky van Grunsven verder opgeleid, en in 2003 maakt hij zijn Grand Prix debuut. In juni 2004 behalen Edward en Gribaldi een tweede plaats in de Grand Prix van Rotterdam, en later winnen ze op hetzelfde evenement de Kür op muziek met de score van 74.07 procent. Er worden internationale succesen zoals deelname aan de wereldbekerfinale in Las Vegas geboekt en de combinatie is opgenomen in het nationale A-kader.

In 2003 wordt Gribaldi Elite verklaard bij het Trakhener verband. In 2004 werd de hengst bij het KWPN Keur verklaard, gebaseerd op prestaties van zijn zeven- en achtjarige nakomelingen. Eind november 2007 werd hij op basis van de prestaties van zijn nageslacht in Denemarken ook Elite verklaard bij het Deense warmbloed stamboek. Het jaar 2008 brengt Gribaldi wederom een mooie titel; de hengst werd in Neumünster uitgeroepen tot Trakehner van het Jaar.

In januari 2010 werd bekend dat Gribaldi niet langer in sport te zien zal zijn; hij neemt afscheid tijdens de KWPN hengstenkeuring. De hengst blijft wel gewoon beschikbaar voor de fokkerij.

Gribaldi heeft een groot aantal goedgekeurde zonen. Zo zijn onder andere Gameboy, Painted Black, Genesis en Zardin Fifod goedgekeurd bij diverse stamboeken.
Er lopen ook veel nakomelingen van Gribaldi in de sport. Nakomelingen die succesvol presteren zijn onder andere, Sisther de Jeu (onder Edward Gal), Ruby (onder Diederik van Silfhout), Play Boy (onder Annemiek Hulshof) en Rifradin (onder Dominique Filion).
Maar zijn bekendste zoon is natuurlijk de zwarte hengst Totilas, die net als zijn vader gereden wordt door Edward Gal; zij zijn inmiddels afgelopen zomer Europees kampioen geworden en gelden als grote favoriet voor het wereldkampioenschap dat later dit jaar in Kentucky wordt verreden, zeker gezien de diverse wereldrecords die zij al op hun naam hebben gezet.

Gisteravond werd in de bomvolle Brabanthallen dus afscheid genomen van Gribaldi. De hengst liet nog een keer zien hoe hij onder het zadel kan bewegen, en werd officieel preferent verklaard. Zijn zonen Painted Black (onder het zadel bij Hans Peter Minderhoud wegens afwezigheid van Anky van Grunsven) en Totilas kregen eveneens het publiek op de banken, en zij kregen dan ook een staande ovatie.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:14

Wie reed Gribaldi gister dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110976
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 09:15

uh, Edward? :D :+

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:19

ja??? en wie mocht Totilas dan rijden? Of waren ze niet samen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110976
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 09:25

Volgens mij waren ze niet samen in de ring, maar misschien kunnen mensen die er bij aanwezig waren dat bevestigen :D
Tenzij Edward van de ene naar de andere hengst oversprong, maar dat lijkt me wat vergezocht :D

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:28

Maar nu zonder gekheid, dit moest er natuurlijk van komen! Gribus, gefeliciteerd! ( en natuurlijk ook de eigenaren)

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:46

Oja gefeliciteerd haha..bijna vergeten,ik dacht ook dat ze samen in de ring te zien waren.

Jess

Berichten: 2407
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:49

Edward reed eerst Gribaldi, toen kwam Painted Black onder HP en daarna kwam Edward met Totilas.
Het was een mooie avond!!

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:08

Felicitaties voor het preferent schap: geheel verdiend.

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:10

Het was fantastisch om te zien gisteren. Verdiend dat Grib Preferent is verklaard.

Seasons

Berichten: 910
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:10

Het was erg mooi! Joop kreeg tranen in zijn ogen! En Edward had een hele leuke deken voor Gribaldi! :D

eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:21

Het was super, publiek ging uit z'n dak, een mooi moment om bij te zijn :)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:24

Eerst werd Grib onder Edward gepresenteerd, toen Painted Black onder HP en daarna Totilas met Edward. Het was echt fenomenaal, compleet met een vuurwerk show, krans, bedankdekens van het KPWN en Edward en ondertussen op de schermen videobeelden van Grib als veulentje die nog helemaal nat zijn eerste stapjes zet, beelden van hem op de Duitse keuring terwijl Grib werd rondgeleid door de jongen die hem in Duitsland nog had voorgebracht. In één woord WAUW, ik had dit voor geen goud willen missen!

kimberleyhof

Berichten: 541
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: schoonhoven

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:25

dat heeft hij eerlijk verdiend!

is er al een filmpje van het afscheid??

lizzy1
Berichten: 1271
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:31

Het was gisteren in 1 woord: VET.
Wat ben ik dan toch blij dat wij zelf ook zo'n heerlijk paard hebben van Gribaldi!

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:37

Het was een verdiend afscheid. HP had zijn handen vol aan de overenergieke Painted Black.
Totilas is zeker een klasse apart maar ik vond PB gisteren ook zeer zeker de moeite waard, ondanks het hectische was hij af en toe liet zien.
Gribaldi zag er nog top uit. 3 zwarte parels bij elkaar

manueeltje84

Berichten: 1231
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Lieshout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:50

Cayenne schreef:
Volgens mij waren ze niet samen in de ring, maar misschien kunnen mensen die er bij aanwezig waren dat bevestigen :D
Tenzij Edward van de ene naar de andere hengst oversprong, maar dat lijkt me wat vergezocht :D


Ik was erbij en Eward reed gribaldi, daarna werdt painted black gepresenteert als zijn nakomeling en vervolgens kwam totials in de baan.
Daarna kwam gribaldi terug aan de hand en werdt er waardig afscheid genomen van deze hengst.
En edward is idd van het ene paard op de andere gevlogen hij reed zowel gribaldi als en totilas.
En painted werdt door happie gereden. :+
Laatst bijgewerkt door manueeltje84 op 06-02-10 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ColourFocus
Berichten: 218
Geregistreerd: 26-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:52

ik ben ook aanwezig geweest, het was een mooi spectakel met vuurwerk en gribaldi paint black, en totlitas. ik zet vanavond de foto's online :d

Dressagegirl

Berichten: 1187
Geregistreerd: 10-03-08

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:01

Wat is die Gribaldi een mooi paard.
Paintend liep enorm goed onder hp bijna zelfs beter dan bij Anky.
En totilas FENOMENAAL wat kan dat beest lopen!! zag hem gister voor het eerst niet gezond zat echt met een openmond te kijken hoe dat dat beest bewoog.. Echt te gek
En het Afscheid was Zeker heel mooi met al dat vuurwerk enzo. Zat helemaal vooraan dus bij de H lieten ze ook in 1 keer zo'n ding schieten en een klap haha schrok me daarvan wel dood maar voor derest was het echt super!

NelsonG
Berichten: 44
Geregistreerd: 24-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:05

Het was gisteren een prachtig afscheid. 3 prachtige hengsten bij elkaar.
En dan Happie op Painted. Wauw. Het was wat hectisch en onrustig soms maar de momenten dat die ging..... pffff.
Zo heb ik hem onder Anky nooit zien bewegen.
Wat een ruiter is die Happie.

Marriiel_
Berichten: 358
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:05

Is er ook beeldmateriaal van? Ik zou het graag willen zien! :D

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:28

Marriiel_ schreef:
Is er ook beeldmateriaal van? Ik zou het graag willen zien! :D


dat vroeg ik mij ook af en is het vandaag ook live te volgen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110976
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 11:31

Niet live te volgen (behalve de Select Sale) en ook nog geen beeldmateriaal van.
Wanneer we beeldmateriaal hebben wordt het hier vanzelf geplaatst, dus steeds vragen is overbodig :)

lovelynutia

Berichten: 4844
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Gribaldi uitgeroepen tot preferent op KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:32

Kon ook niet anders, Gribaldi is een topper en heeft zo veel goede nakomelingen gebracht.

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:34

Hier nog een foto van de show die Gribaldi weggaf. Helaas te weinig tijd nu voor meer foto's van mijn kant.

Afbeelding