Citaat:
Op een manege in Moerkerke Damme heeft dierenactiviste M.B. deze week enkele sterk vermagerde dieren achter gelaten.
Dit konden we uit goede bron vernemen. De activiste had al een paar jaar haar intrek genomen op een manege aan de Middelburgsesteenweg in Damme, maar de rekeningen van huur bleven onbetaald. Ook leveranciers van dierenvoeding kregen hun facturen niet betaald. Verder onderzoeken door de media, brachten eerder dit jaar aan het ligt, dat M.B. in Nederland stond aangeschreven als een oplichtster, en daardoor was uitgeweken naar België, om hier een nieuwe start te maken.
De dierenactiviste was ook voor BLID geen onbekende. Vorig jaar liet ze haar nog aansluiten bij de vzw. Maar heel vlug werden haar bedoelingen al ontdekt en werd ze aan de deur gezet. Via de vzw was het haar bedoeling, om op een goedkope manier paarden op haar manege te krijgen. Één keer had ze zonder medeweten van het bestuur van BLID, een hulpbehoevend paard naar haar manege overgebracht, door in te praten op de eigenares van het paard, terwijl haar taak enkel was informatie te verzamelen over deze gemelde toestand aan de vzw. Na haar vertrek bij BLID, richtte ze de organisatie H.A.C.H. (Help And Care Horses) op.
Deze week heeft de dierenactiviste alle toegangssleutels van de manege moeten overhandigen aan de gerechtsdeurwaarder, en is ze vertrokken zonder zich te bekommeren over de 10 katten, 2 honden en 3 paarden allen in een magere toestand. De politie heeft klacht genoteerd van de achter gelaten dieren. De paarden zijn ondertussen op een weide gezet en verder deze week zal worden uitgemaakt wat er met de dieren gaat gebeuren.
Update 21u35
In de vooravond is onze informant te weten gekomen, dat de drie paarden zijn overgenomen door de vorige eigenaar. Indien nodig had BLID ook al een onderkomen gevonden. Het zouden enkel nog de katten zijn, die een opvang kunnen gebruiken.
Leest die informant mee op Bokt.nl of zo?
Allereerst vind ik het hele artikel van de BLID uiterst tendentieus: er is sprake van 'een informant' 'uit betrouwbare bron'...
Verder snap ik niet waarom de BLID zo uitgebreid uit de doeken doet dat de rekeningen niet betaald zijn (wat overigens bij het gemiddelde faillisement het geval is, maar goed.)
Dat M.B stond aangeschreven als oplichtster is ook suggestief, is ze veroordeeld als oplichterster of niet? In het laatste geval is er hier toch sprake van een gevalletje laster.
Citaat:
Één keer had ze zonder medeweten van het bestuur van BLID, een hulpbehoevend paard naar haar manege overgebracht, door in te praten op de eigenares van het paard, terwijl haar taak enkel was informatie te verzamelen over deze gemelde toestand aan de vzw.
Tja, dit staat er nu als regelrechte misdaad, maar wij weten de omstandigheden niet dus in mijn ogen is niet op te maken of mevrouw hier zo slecht heeft gehandeld... Ik vind het ook vreemd dat een interne kwestie, feitelijk een geschil over de juiste procedure tussen M.B en de BLID breed wordt uitgemeten om haar in kwaad daglicht te stellen.
Ik kan niet oordelen over of M.B. goed of fout gehandeld heeft in dit topic (en ook niet in eerdere gelegenheden die nu opgerakeld worden) want ik ken de feiten niet, maar ik zie ook geen aanleiding om op grond van een dergelijk insinuerend verhaaltje van een officiele dienst iemand zwart te maken.
Mijn vraag: ligt er wel of geen officiele klacht over verwaarloosde dieren? Dat is dan zeker niet via de BLID gegaan, aangezien zij het uit tweede hand moeten vernemen?