Cayenne

Het Britse team, met Carl Hester als voortrekker, gaat momenteel aan kop.
foto: Kit Houghton/FEI
In een wisselvallig Greenwich, waar zonneschijn, regen en hagel elkaar in een rap tempo opvolgde, werd vandaag het eerste deel van de landenwedstrijd dressuur verreden. Voor Nederland kwam Anky van Grunsven met Salinero voor het team in actie, terwijl Patrick van der Meer en Uzzo individueel aan start kwamen. Ons Belgische buurland werd vertegenwoordigd door Claudia Fassaert met Donnerfee.
Anne van Olst (Denemarken) beet met Exquis Clearwater het spits af. De amazone zou in eerste instantie aan start komen met Taikoen, maar die bleek enige dagen geleden plots niet fit. "Taikoen is inmiddels weer thuis. Hij draafde niet helemaal zuiver. Kreupel is misschien een groot woord, maar het risico wilde ik eenvoudigweg niet nemen. De overschakeling van Taikoen naar Clearwater (die als reservepaard mee was) was even moeilijk, maar hij heeft zich hier kranig geweerd en ik ben heel tevreden."
Van Olst kon met recht tevreden zijn, want de combinatie kreeg een score van 71.32% en daarmee staan ze op een voorlopig achtste plaats.
Anky van Grunsven kwam voor Nederland als eerste in de baan. De amazone had er een hectische 24 uur op zitten, dat bestond uit een plotseling grieperige Sjef en een proef die nog voor het Nederlandse team gereden moest worden. Gelukkig bleek het met Janssen, waar enige tijd geleden een goedaardige tumor in het hoofd bij werd ontdekt, weer goed te gaan. Hij was er vandaag uit voorzorg niet bij en daarom kreeg Van Grunsven steun van leerling Patrik Kittel, die morgen voor Zweden aan start komt. Van Grunsven kwam met Salinero tot een goede proef, waarbij een fout in de changementen om de twee ontstond en de passage soms iets hectisch werd. Verder reed de amazone op safe. Hoogtepunt van de proef was het halthouden, waarbij Salinero twee keer stokstijf stil stond. De combinatie ontving een score van 73.34%, waarmee ze voorlopig op een vijfde plaats staan.
Na afloop was Anky in de wolken met haar proef, maar ook emotioneel. "Alle stress komt er nu uit. Ik was niet in paniek toen Sjef zich niet goed voelde, maar er moest nog wel een proef gereden worden. Gelukkig wilde Patrik mee en stond hij als steun aan de kant. Dat heeft enorm veel geholpen.
"Voor het landenteam heb ik op safe gereden. Ik wilde geen fouten maken en afgezien van de fout in de changementen om de twee is dat ook gelukt. In de Special zal ik Salinero voluit rijden."
De twee Britten van vandaag, Carl Hester en Laura Bechtolsheimer, gaan momenteel aan kop, waarmee het land eveneens op een voorlopig eerste plaats staat. Hester scoorde met zijn Uthopia 77.72%, terwijl Bechtolsheimer (Mistral Hojris) met 76.83% iets achter bleef. Laatstgenoemde was redelijk tevreden met haar proef, al had ze de handen wel vol aan de machtige vos: "Ik ben erg tevreden met Alf (stalnaam Mistral). Hij was geconcentreerd en probeerde niet onder me vandaan te lopen. De score was echter lager dan ik had verwacht en ik heb in jaren niet zo'n lage score meer gereden. Dat maakt me wel zenuwachtig voor de uitgangspositie van het team."
De Belgische Claudia Fassaert was de troef voor Belgie. Met haar charmante Donnerfee kwam de amazone geconcentreerd en zonder grove fouten tot een score van 71.79% en een geweldige zevende plaats.
Patrick van der Meer was als individuele combinatie aanwezig. Zijn Uzzo was iets onder de indruk van de entourage en liep daarom niet voor hem uit zoals Patrick normaliter van zijn paard gewend is. Dit resulteerde in een fout in de eners. De draftour was indrukwekkend en ook de piaffe verbeterde aanzienlijk naarmate de proef vorderde: "Ik ben zeer tevreden. Het is jammer van de fout in de eners. Ik probeerde hem meer naar voren te rijden en toen kwamen we in de knoop." Van der Meer en Uzzo staan momenteel met 70.91% op een uitstekende tiende plaats.
Een hoogtepunt van de dag was de proef van de Spaanse Morgan Barbancon met Painted Black. De zwarte hengst waardeerde zich in de proef enorm op en zonder grote fouten danste de combinatie naar 72.75% en een voorlopige zesde plaats, waarmee Spanje op dit moment op een derde plaats staat.
Na afloop was de amazone vooral opgelucht: "De veterinaire keuring van twee dagen geleden heeft voor stress gezorgd toen Painted Black niet voldoende tempo had en vervolgens opnieuw gekeurd moest worden. Gelukkig bleek alles in orde. We hebben zojuist een van onze beste proeven ooit gereden en ik kan alleen maar heel blij zijn met dit resultaat."
Iemand die de glimlach niet meer van zijn gezicht afkreeg was Yessin Rahmouni, de in Nederland geboren, maar voor Marokko uitkomende ruiter. Rahmouni zette een nette proef neer en staat met 64.45% op een voorlopig 24ste plaats. Na afloop van de proef zwaaide Rahmouni vrolijk met een Marokkaanse vlag: "Het was mijn droom om voor mijn land uit te komen, en dat is ons gelukt. Wat dat betreft heb ik mijn doel behaald. Tijdens de inzet voor de zigzag maakte ik een fout door een pirouette in te willen zetten. Daarom kwamen we niet goed uit en begon ik te laat aan het appuyement. Dat was een domme fout, maar ik ben enorm trots op wat ik en mijn paard Floresco in zeven korte maanden bereikt hebben," aldus een stralende Rahmouni.
Morgen zal het tweede en laatste gedeelte van de landenwedstrijd verreden worden. Edward Gal start om 12:54 Nederlandse tijd met Undercover, gevolgd door Adelinde Cornelissen met Parzival om 16:11.
Tussenstand landenwedstrijd
1: Engeland (77.28%)
2: Denemarken (73.30%)
3: Spanje (70.89%)
4: Australie (68.79%)
Tussenstand individueel
1: Carl Hester (Engeland) Uthopia (77.72%)
2: Laura Bechtolsheimer (Engeland) Mistral Hojris (76.83%)
3: Dorothee Schneider (Duitsland) Diva Royal (76.27%)
4: Anna Kasprzak (Denemarken) Donnperignon (75.28%)
5: Anky van Grunsven (NEDERLAND) Salinero (73.34%)
7: Claudia Fassaert (Belgie) Donnerfee (71.79%)
10: Patrick van der Meer (NEDERLAND) Uzzo (70.91%)
Klik hier voor de volledige uitslag.

ik had eerder lager verwacht