[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Februari 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Februari 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 20:20

De kortste maand van het jaar is voorbij, tijd voor een traditioneel kort BoktBeheerBulletin! Deze maand belangrijk nieuws vanuit beheer, dus lees gauw verder!

Nieuwsredactie
Top 3
Er zijn vele verschillende manieren om paard te rijden. Maar welke manier je ook kiest, het is belangrijk dat jij en je paard je daar prettig bij voelen. Dat daar niet altijd een bit en teugels voor nodig zijn, bewees een Franse amazone eerder deze maand tijdens het concours Jumping Bordeaux. Dit werd begin februari gehouden in Bordeaux. Marion Perrissinoto en haar paard Vanille du Clazet kwamen hier aan de start in het 1.20m en reden hun parcours op een neckrope. Jullie waren onder de indruk van wat de amazone liet zien en er ontstond een interessante discussie over bitloos rijden en rijden op de neckrope. In totaal hebben jullie dit topic 3092 keer gelezen dat is goed voor de derde plaats in de top 3 van februari.

Elke ruiter hoopt dat hij of zij op hoge leeftijd nog kan paardrijden, maar helaas is dat niet iedereen gegeven. Laat staan als je 100 jaar oud bent. De Britse amazone Elizabeth Breton heeft deze leeftijd mogen bereiken en rijdt nog steeds paard. Twee keer in de week maakt ze een rondje door het dorp Stanton of ze rijdt bij de plaatselijke manege. Uiteraard vierde ze haar 100e verjaardag ook met een ritje en na afloop met een glaasje champagne. De reacties op dit bericht straalden bijna allemaal respect uit, dat zij op zo’n leeftijd nog rijdt en dat ze nog zo fit is. In totaal hebben jullie dit bericht 3142 keer gelezen en daarmee krijgt deze kwieke senior de tweede plaats in onze top 3 van deze maand.

De Belgische paardenkliniek Equitom kwam de dag voor Valentijnsdag met prachtig nieuws naar buiten. Zij hebben een fonds opgericht voor paardeneigenaren die het financieel niet breed hebben. Zij willen met de Equitom Foundation voorkomen dat paarden moeten worden ingeslapen omdat hun baasje de rekening voor een behandeling of operatie niet kan betalen. Ook ondersteunen zij organisaties die strijden voor dierenwelzijn en investeren ze in wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Op deze manier willen ze bouwen aan een betere toekomst voor paarden. Dit bericht was duidelijk populair bij jullie. In dit topic werd een interessante discussie gevoerd over hoe ver je gaat in de zorg voor je paard en hoe dit fonds gefinancierd werd. In totaal hebben jullie dit topic 4592 keer gelezen en daarmee is deze het best gelezen nieuwsbericht van februari 2025 geworden.

Bezwaarcommissie
De Bezwaarcommissie heeft alle onderwerpen behandeld. Mocht je vragen hebben voor het BZC of over wat zij doen? Stel ze gerust, de BZC neemt deze dan mee in het volgende BBB. Ook wanneer er weer nieuws is vanuit het BZC, zullen zij weer berichten plaatsen.

Wiki
Deze maand is er geen bijzondere update vanuit de Wiki. Wil jij meeschrijven met de Wiki of heb je een aanvulling die je wil plaatsen? Kijk dan op het Wikizakenforum óf op de Wiki zelf hoe je dat moet doen.

Beheer/technisch
Een tijd terug nam de huidige beheerder van HondenForum.nl, Michiel van FarmFood, contact op met Bokt.nl. Dat forum draait nu op servers van FarmFood, maar zij zijn hun ICT aan het reorganiseren en daardoor zijn ze op zoek gegaan naar een betere plaats. De vraag was of Bokt.nl interesse had om ook HondenForum.nl te hosten. Daar hebben we ja op gezegd, want we zitten ruim in de servers en hebben veel ervaring met het hosten van een phpBB forum.

Het idee is dat we (of ja, vooral BartVB) zorgt dat HondenForum.nl in de lucht blijft. Dat forum heeft een eigen beheer en moderatorteam dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

De afgelopen weken zijn voor die verhuizing voorbereidingen getroffen, maar dat werd allemaal doorkruist door een heel andere kwestie namelijk Paard Zoekt Baas.

Zoals veel van jullie weten is Paard Zoekt Baas (PZB) een stichting die paarden opvangt en herplaatst. Daar is op Bokt ook een langlopend topic over waar ook zaken worden besproken die spelen rondom deze stichting. Dat levert af en toe verhitte discussies op en soms worden daar ook zaken zo verwoord dat het, juridisch gezien, smaad of zelfs laster zou kunnen zijn.

Dit is iets dat al een aantal jaren speelt. In die tijd zijn er berichten verwijderd, gebruikers aangesproken, hebben we sommaties ontvangen van advocaten en heeft PZB meer dan 1000 berichten geTeMd. Een paar weken terug hebben we echter een (concept) dagvaarding ontvangen. PZB geeft daarin aan naar de rechter te willen stappen. Ze eisen een schadevergoeding voor screenshots en foto's die zijn geplaatst in dat topic en ze willen dat onrechtmatige berichten worden verwijderd.

We hebben daarop aangeboden om samen om tafel te gaan om te kijken of we hier een oplossing voor kunnen vinden. Een rechtszaak kost bijzonder veel geld en tijd en levert uiteindelijk geen duurzame oplossing op. Eind februari hebben we een gesprek gehad. Dat was interessant, maar heeft nog geen concrete oplossing opgeleverd. We gaan nu een voorstel maken voor een oplossing om te kijken of we dit voor alle partijen (jullie, ons en PZB) in goede banen kunnen leiden. Wordt vervolgd.

NadjaNadja @ [BZ] [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Februari 2025
Moderatoropmerking:
Bij deze wil ik jullie dan ook vragen om in dit topic niet verder inhoudelijk door te gaan op Paard Zoekt Baas, want daar is dit topic niet voor bedoeld.

Team Mededelingen

Break
Prrrr heeft een break genomen. We hopen dat ze snel weer terug komt en dat ze weer zo fris en fruitig is als voorheen!

Tips van het Team & Vragen van Bokkers

Het is vele gebruikers vast vaak opgevallen: op bijzondere dagen passen we het vertrouwde boktlogo aan met een passend logo. We proberen hier altijd nieuwe, originele logo's voor te maken. Afgelopen valentijnsdag was er ook weer een bijzonder logo te zien! Als je een ander logo ziet en benieuwd bent waarom het die dag is aangepast, dan kan je in dit topic terecht: [BZ] YOGO YOGO waarom dit Logo?
Ook is er op de wiki een lijst te vinden met alle oude logo's: https://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Logo
Nieuwe, leuke ideetjes voor een toekomstig logo zijn altijd welkom! Dus heb je een leuk idee, laat het dan aan ons weten!

Ik heb een vraag of een suggestie voor een tip!
Dat kan! Je kunt je vraag of suggestie pb-en naar Zwerte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Februari 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:38

:oo

Meer zeg ik niet behalve dankjewel beheer en team.

En een hondenforum erbij. Wat leuk :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:04

Mocht het zo ver komen, een crowdfunding om de rechtskosten te betalen, zal ik ( en andere Bökkers vast ook) steunen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:06

Ai er werd al een tijd voor gewaarschuwd en helaas weggelachen soms in dat topic. -O- Nu dan toch een dagvaarding. Ik hoop dat jullie eruit komen,

Prrrr met pauze. Verrassend en hopelijk inderdaad uiteindelijk fris en fruitig weer terug.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:33

> 1000 tem's, dat kost aardig wat tijd...

Ik zeg _/-\o_ voor de modjes die ze allemaal moeten afhandelen
En ik zeg _/-\o_ _/-\o_ dat bokt toch wil proberen het op te lossen / topic open te laten.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:36

Jeetje :oo

Ik weet het topic nog toen het als nieuwsartikel langs kwam, maar had geen idee dat het nog steeds loopt. Dank voor de transparantie in ieder geval, en respect voor de moderators hoe jullie dit op willen lossen! Hopelijk zonder (te veel) slaap verliezen, zoiets is nooit leuk.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:59

Zwerte schreef:
Een rechtszaak kost bijzonder veel geld en tijd en levert uiteindelijk geen duurzame oplossing op.

Mocht het zover komen: misschien leuk onderwerp voor een liveblog en Hart van Nederland ofzo.

Ik zie graag de crowdfunding link verschijnen. :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:12

Uit nieuwsgierigheid; kun je als beheerder van Bokt.nl aangeklaagd worden voor berichten die door anderen geplaatst worden?
Of is de dagvaarding om te zorgen dat de berichten verwijderd worden en er rectificatie plaats vind?

Want beheer van bokt is niet de schrijver van de berichten. Hoe werkt dat bij een krant? Wie wordt er dan aangeklaagd? De krant, de schrijver?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:34

Goede vragen Blue, vraag ik me ook af.

Respect voor beide partijen dat er een gesprek heeft plaatsgevonden. Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

Prrr hopelijk inderdaad weer fris en fruitig straks weer aan het modereren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:01

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:37

Blue_flower schreef:
Uit nieuwsgierigheid; kun je als beheerder van Bokt.nl aangeklaagd worden voor berichten die door anderen geplaatst worden?
Of is de dagvaarding om te zorgen dat de berichten verwijderd worden en er rectificatie plaats vind?

Want beheer van bokt is niet de schrijver van de berichten. Hoe werkt dat bij een krant? Wie wordt er dan aangeklaagd? De krant, de schrijver?

Hier ben ik ook benieuwd naar, er bestaat toch ook nog zoiets als vrijheid van meningsuiting. Wij mogen toch op een openbaar forum onze mening wel geven neem ik aan? Ik vind het echt raar dat ze hier zoveel tijd en energie in steken, 1000 Tems 8)7

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:57

Ik heb geen flauw idee over wat voor topic het gaat.
Mijn eerste reactie is in de trant wtf?! Rechtzaak?!

Maar ik denk dat er meerdere lagen in die discussie (en emotie) van de topic en de bokkers zit.

Desalniettemin hoop ik dat het niet zover komt en ik sluit me vooral bij 1e zin van de post van blue_flower aan.

Tweede gedeelte lijkt me haast onbegonnen werk.

Dan moeten de berichten van gebruikers eerst goedgekeurd worden door het beheer voordat ze leesbaar zijn.

Lastige kwestie.

Iedereen veel wijsheid en rede gewenst.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 07:48

Wat me vooral verbaast is dat je zoveel tijd neemt om 1000 tems te plaatsen, schijnbaar de tijd te nemen met een advocaat om af te wegen of je gaat dagvaarden en nog meer tijd te willen besteden aan rechtsgang...

Terwijl je je volgens mij gewoon moet houden aan je 'core-business': paarden redden. Zoveel mensen, zoveel meningen, als je je daar druk om moet blijven maken..

Des te meer aandacht je geeft aan online kritiek, des te meer de vraag gaat komen waarom je je zo druk maakt over de beweringen die in dat topic gedaan zijn. Zit er dan waarheid in die je onder het tapijt wil schuiven? Op Bokt kun je geen invloed uitoefenen op de blokkeer- en deleteknop waar dat op je eigen social mediakanalen naar hartelust wel kan.
Plus ook hier weer: waar komt dat geld vandaan om dit verhaal mee te bekostigen? :7

Heel veel sterkte met dit hele verhaal, beheer. Hopelijk komen jullie eruit.

Ohja, disclaimer: dit is mijn mening.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 08:07

Inhoudelijk zal ik er niet op ingaan, maar ik vind het behoorlijk wat inhouden als op een forum niet meer gezegd kan worden hoe men denkt. (Mits op normale manier).
Een soort van vrijheid van meningsuiting.

Een ander zou misschien er zelf onder reageren, maar blijkbaar hebben zij een andere wijze. Ik vind het allemaal erg opvallend, zeker omdat het zoveel berichten zijn die blijkbaar volgens hun smaad/laster zijn. Het is niet 1 incident zeg maar...

Heel veel wijsheid en succes gewenst aan het team van Bokt!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 08:41

1000 tems… wat een clown :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:14

Je hebt het zo te pakken hoor. :) Het is mij een keer overkomen via bokt ook. Een pensionstal waar ik was vertrokken omdat mijn tinker er doodziek werd door een zeer slecht voerbeleid. Het enige dat ik getyped had was dat het ruwvoer niet voor hem geschikt bleek en ik snel weg moest om erger te voorkomen.( De rest heb ik netjes voor me gehouden) Wat ook zo was omdat hij waterdunne diarree erdoor kreeg en in iets meer dan een week heel erg was afgevallen. Die ene zin was voldoende om een aanklacht van smaad op mijn nek te krijgen en die zin weggepoetst moest worden want anders ....

Ik lees wel mee in dat topic en ik zie soms beweringen voorbijkomen waarvan ik blij ben dat ze niet over mij gaan. Geen idee waarom er best wat bokkers zo fel zijn en ongeveer alles uitpluizen (waar komt de tijd en fut ervoor vandaan :') ) in de hoop iets te vinden waarover iets negatiefs gezegd kan worden.

Laat los zou ik zeggen en hopelijk wordt alles opgelost zonder teveel gedoe.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:27

Los laten is soms lastig als het om levende wezens gaat.

Verder dezelfde vragen als Bleu. Klagen ze ook FB aan omdat gebruikers vanuit hun eigen naam negatieve meningen ventileren over bedrijven of organisaties?

Al met al hebben jullie het er maar druk mee. Wel ook echt top dat jullie zelfs om de tafel zijn gaan zitten Hulde aan het team, en succes :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:29

Het zijn toch gewoon reviews op Bokt? Bokt modereert al heel streng dat het alleen verhalen uit eigen hand mogen zijn en niet van horen zeggen.

Ieder bedrijf heeft goede en slechte reviews, kunnen moeilijk iedereen die een slechte review geeft gaan aanklagen. 8)7

Snap wel dat het ook geen heksenjacht moet worden, maar daar hebben ze zelf ook een grote voorbeeld rol in denk ik. Waarbij openheid en transparantie met normale prijzen wonderen doen. :o

In ieder geval, hulde aan team Bokt en hopelijk loopt het met een sisser af. +:)+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:46

Hoeveel baaltjes hooi kost een rechtzaak?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:48

Vrijheid van meningsuiting kent ook z’n grenzen. Bijv belediging laster en smaad. Op die laatste 2 staat zelfs een gevangenisstraf.

Ik heb zelf niks met PZB maar ook niet tegen en heb het topic een tijdje gevolgd. Daar ben ik mee gestopt omdat ik niks heb met de heksenjacht die sommige daar aan het voeren zijn. Die berichten zouden juridisch wel eens als smaad of laster gezien kunnen worden.

Omdat wij in wezen allen anonieme toetsenbord ridders op dit forum zijn kan deze organisatie niet anders dan Bokt aansprakelijk stellen.
Benieuwd dus hoe dit afloopt..

Kan PZB bijv eisen ter voorkoming van een rechtszaak, dat bepaalde bokkers van het forum verwijderd worden
of kunnen ze Bokt er juridisch toe dwingen kan de account gegevens vrij te geven van diegene die zich meermaals negatief uitlaten over PZB zodat PBZ een proces wegens smaad of laster op individueel niveau kan opstarten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:53

Ik denk dat dit wel heel veel zegt over de ware aard van PZB.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:59

Wauw, gewoon wauw. Heel veel respect aan de mods die het topic ondanks alles toch open laten. Maar ik zou bijna zeggen, laat het maar tot een rechtszaak komen, dan zien meerdere mensen de ware aard van deze bijzondere familie...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:10

Even vooraf; ik ben verre van een voorstander van PZB en sta absoluut niet achter hoe zij handelen.
En mocht er een crowdfunding komen, zal ik naar kunnen doneren.

Het lastige is dat PZB waarschijnlijk wel echt een punt heeft en niet bij voorbaat zo'n zaak zal verliezen.
Er worden in het topic dingen gezegd (ik zal ze niet herhalen, maar misschien is het voor de mods handig om die berichten alsnog weg te halen) die 100% kloppen, maar het bedrijf wel in een negatief daglicht zetten.
En dat is het dubbele, want aan de ene kant wil je mensen waarschuwen en leed besparen door daar niet mee in zee te gaan.
Maar aan de andere kant is het verboden om een bedrijf in een negatief daglicht te zetten en hun reputatie te schaden, ondanks dat wat je zegt gewoon waar is en ondanks dat ze hun eigen reputatie eigenlijk schaden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:21

Kun je dat verder uitleggen Polar? Want ik vind dat heel dubbel. Dan zouden allerlei websites zoals trustpilot toch ook niet kunnen bestaan?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:27

Puur even over smaad, omdat voor zover ik het topic heb gevolgd, het echt om dingen gaat die ook kloppen en n.a.v hun eigen social media berichten worden geplaatst.
Citaat:
Er is sprake van smaad als:
    Iemand bewust beschuldigingen uit die schadelijk zijn voor jouw eer of goede naam.
    De beschuldigingen openbaar zijn gemaakt

Citaat:
In Nederland is smaad een specifieke vorm van strafbare belediging, waarbij men de eer of goede naam van iemand aanrandt door tenlastelegging van een bepaald feit en met het doel daar ruchtbaarheid aan te geven.

Hier kun je er meer over lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad

Voor zover ik weet moet de kritiek feitelijk en verdedigbaar zijn en naar mijn mening zijn de meeste berichten in het topic dat ook, maar er staan nog een aantal die daar niet helemaal aan voldoen.
De lijn tussen vrijheid van meningsuiting en smaad (of laster), is vrij dun.

Dit is punt 3:
Citaat:
Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
Ik denk dat Bart/Bokt/advocaat zich daar misschien op kan beroepen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 02-03-25 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt