[FR] Franse amazone springt op Jumping Bordeaux met neckrope

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[FR] Franse amazone springt op Jumping Bordeaux met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 20:50

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Een hindernis, afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Afgelopen week was in het Franse Bordeaux het internationale concours Jumping Bordeaux. In een springrubriek over 1.20m reed er een opvallende combinatie mee. Aan de start verschenen Marion Perrissinoto en haar paard Vanille du Clauzet. Zij legden een foutloze ronde af, zonder een hoofdstel te gebruiken. De combinatie reed in plaats daarvan het parcours op een neckrope. Volgens Horse & Country TV ziet het er bij deze combinatie allemaal erg gemakkelijk uit en Foreverlennon is sprakeloos. “Ze springt met een neckrope. Ik ben sprakeloos. Bravo bravo bravo”, schrijft ze.

Ongeveer drie weken geleden liet Marion Perrissinnoto zelf al weten druk bezig te zijn met het aankomende concours: “de voorbereiding vordert en we laten de keuze voor de neckrope of het bitloze hoofdstel rusten tot het laatste moment. Dit parcours en deze omgeving zijn niet gemakkelijk voor Vanille.” Uiteindelijk is het dus de neckrope geworden en niet zonder succes dus.

Op de Facebookpagina van Horse & Country TV staat een video. Ook op de Instagram van Forever Lennon is een video te zien van Marion en Vanille tijdens het parcours, maar dan vanuit een andere hoek van de rijbaan:

Gebruikte bronnen:

prompter

Re: [FR] Franse amazone springt op Jumping Bordeaux met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:00

Knap!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:03

Heel tof.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:20

Goed zeg!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:31

Wat stoer dat ze dit gedaan heeft, en super knappe prestatie

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:43

Wat superknap zeg! En zonder sporen ook zo te zien. Wat ziet dat er fijn uit.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:53

Knappe prestatie. Je moet het ook maar durven, opstappen zonder hoofdstel in zo een drukke onbekende omgeving.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:56

Fantastisch! Lijkt me toch ongemakkelijk voor alle andere ruiters op het losrij terrein met hele ijzerwinkels in de monden van hun paarden..

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:02

Pfff wat knap gereden en dat je het überhaupt durft in een omgeving waar het paard ongetwijfeld wat spanning heeft.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:52

Heel knap! Haar paard ziet er ook zo blij uit, echt mooi om te zien <3

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:57

Ik denk da zo'n rondje een grotere eyeopener is dat het ook anders kan dan alle critici bij elkaar. Ik wacht nog steeds op de dag dat iemand dit in een internationale GP gaat durven te doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:58

Gaaf om te zien.

Oprechte vraag: is er wel eens onderzoek gedaan naar hoeveel druk een neckrope oplevert, tegenover een bit of bitloze optoming?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:01

Wauw!!! Echt wauw….zo harmonieus!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:13

Wauw, petje af voor deze combinatie!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:14

ruitje schreef:
Gaaf om te zien.

Oprechte vraag: is er wel eens onderzoek gedaan naar hoeveel druk een neckrope oplevert, tegenover een bit of bitloze optoming?

Niet reagerend op deze video,
Maar er zijn ook mensen die eerst rijden met ijzerdraad of de neckrope hoger plaatsen (bij de keel) zodat ie vanzelf wel stopt (smoort)
Dus nee, neckrope hoeft zeker niet lief te zijn

Op deze video zie ik dat niet hoor. Heel mooi! En knap in deze entourage

Vulpes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:17

Heel knap en gedurfd.

ruitje schreef:
Gaaf om te zien.

Ja het lijkt me dat dit best wel wat druk kan geven op de luchtpijp/slokdarm? Ligt aan zachte of harde hand uiteraard maar dit ligt toch heel wat minder stabiel dan een bit lijkt mij

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 00:54

Als er aan een neckrope net zo hard getrokken wordt als aan de teugels zal er hetzelfde gewicht op staan. Ik vermoed echter, dat zodra het paard het wil, iemand soepeltjes voorover uit het zadel getrokken wordt, helemaal met zo'n brede band. Die nek kan een ruiter met zo'n optoming/brede band nooit tegenhouden. Maar met een neckrope is het net als bitloos 'gewoon' een kwestie van conditionering.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 02:02

manubres schreef:
Ik denk da zo'n rondje een grotere eyeopener is dat het ook anders kan dan alle critici bij elkaar. Ik wacht nog steeds op de dag dat iemand dit in een internationale GP gaat durven te doen.

Dat moet dan wel mogen. Ik denk dat het reglementair niet kan. Begrijp me niet verkeerd ik vind het mooi om te zien, maar vraag me ook af hoe het kan dat het mag in dit geval.
Ik zie het trouwens sowieso wel gruwelijk misgaan als alle ruiters hiermee gaan rijden. Stel je voor een hele losrijring met hoofdstelloze paarden en zeer gemiddelde (dan druk ik me nog netjes uit) ruiters. Want dat is wel wat je op een gemiddelde wedstrijd realistisch gezien kunt tegenkomen dan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:13

Vulpes96 schreef:
Heel knap en gedurfd.

ruitje schreef:
Gaaf om te zien.

Ja het lijkt me dat dit best wel wat druk kan geven op de luchtpijp/slokdarm? Ligt aan zachte of harde hand uiteraard maar dit ligt toch heel wat minder stabiel dan een bit lijkt mij

Nauwelijks. De luchtpijp is van stevig kraakbeen en de slokdarm is soepel. Paarden die over het hek bij het lekkerste grasspietje willen komen, oefenen vele malen meer druk uit op hun hals dan een mens ooit zou kunnen.

Met een nekrope kun je best vervelend inwerken, maar die inwerking valt in het niet bij de bitten die je in de springring regelmatig ziet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:46

Knap! Paard ziet er blij uit. Grappig dat hij wel nog de “weerstand” tegen de druk laat zien als hij moet wachten. Dat “tegen het bit zijn” zie je vaker, maar deze heeft geen bit en doet het toch (nog) :D

Denk niet dat het realistisch is dit in een grote prijs te verwachten. Je ziet deze dame ook een keer missen. Dat kunnen veel paarden op deze hoogte van ongeveer 1,20m nog prima redden. Als je dat een paar keer hebt in een 1,60m parcours heb je “het hart eruit” of erger.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:02

Hee knap, zeker in deze ambiance.

996981, om daar iets over te kunnen zeggen zouden we een rondje van haar met bit/hoofdstel in moeten zien. Ziet ze dan wel haar afstanden goed? Of ligt het sowieso aan haar oog en niet aan de neckrope?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:17

Wat een fijne rit! _/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:35

MizzMontana schreef:
Hee knap, zeker in deze ambiance.

996981, om daar iets over te kunnen zeggen zouden we een rondje van haar met bit/hoofdstel in moeten zien. Ziet ze dan wel haar afstanden goed? Of ligt het sowieso aan haar oog en niet aan de neckrope?

Nah, denk dat ze gewoon nog niet goed genoeg terug kan rijden op de neckrope, je hebt toch minder controle en rem. Ze springt normaal op hoger niveau, dus met die afstanden zien zit het wel goed denk ik.

Neemt niet weg dat dit tof is :D.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:38

Andere oprechte vraag: paarden die je op deze manier bereden ziet worden zijn altijd eerst “gewoon” met bit opgeleid voordat je hier überhaupt aan kan gaan denken toch?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:42

Oh haha San, ik had geen idee wie het was :')