[GB] 100-jarige Elizabeth rijdt nog steeds paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[GB] 100-jarige Elizabeth rijdt nog steeds paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 22:05

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Je hele leven blijven paardrijden... wie wil dat nu niet? De Britse Elizabeth Breton doet dat. Ze is afgelopen 31 december 100 jaar geworden en rijdt nog steeds twee keer per week. Paardrijden houdt haar in beweging, zegt ze. “Ik houd niet zo van wandelen, het is saai, echt saai en ik kan zeker niet meer hardlopen. Daarom is paardrijden zo goed.”

Verjaardag
Elizabeth maakte ter ere van haar verjaardag een ritje door Stanton, bij Broadway. Ze reed op een schimmel van ongeveer 1,62 meter en draafde door het dorp. Na afloop kregen de minstens 20 aanwezigen gebak en champagne.

Stoppen
Elizabeth Breton reed op haar zesde jaar al dagelijks. Ze herinnert zich dat haar vader haar op een pony zette, nog voordat ze kon lopen. Ondanks dat paardrijden 'deel uitmaakte van haar dna', heeft mevrouw Breton 30 jaar niet gereden omdat de Tweede Wereldoorlog het land in zijn greep kreeg haar alle plezier ontnam. Toen ze 70 was, begon het weer te kriebelen toen haar zoon vroeg of ze op zijn paard wou rijden. Haar passie laaide weer op, en ze reed zelfs wedstrijden tot haar 80e. Elizabeth Breton kijk nu ze 100 is nog steeds uit naar de twee ritjes per week door Stanton.

Een van haar eerste herinneringen in het zadel, waar ze nu nog steeds om lacht, was op een pony die Snowflake heette. Ze was toen 7 jaar oud. “Snowflake was leuk en ik ging vaak met haar op jacht. [...] Ze sprong overal overheen, zelfs als ze er niet overheen kon kijken.”

Op onderstaand filmpje is Elizabeth Breton 98 jaar. Op de website van Wilts & Glos Standard is een filmpje te zien van het ritje op haar 100e verjaardag. Op de website van de BBC zijn foto's te zien.

Gebruikte bronnen:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:11

Ja, dat haalt het nieuws wel, al deed The Queen het ook tot enkele dagen voor haar dood.....
Bijzonder eigenlijk dat zoiets uit GB het nieuws haalt (ik wens Elisabth nog veel leuke ritten in goede gezondheid) terwijl dat in NL toch ook wel, zij het lastiger, te vinden moet zijn.

Een klein stukje in het geheel is ook wel dat die Britten iets ruimer tegen dingen aan kunnen kijken dan wij.

sevenofnine

Re: [GB] 100-jarige Elizabeth rijdt nog steeds paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:16

Heerlijk bericht. Ik hoop dat er nog veel mensen zo lang gezond blijven en geschikte paarden vinden om het haar na te doen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:21

Ligt het aan mij of zit ze erop alsof het de eerste keer is?
Ik snap dat ze al erg oud is, maar dit ziet er niet uit als iemand die al jarenlang rijdt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:24

Storm schreef:
Ik snap dat ze al erg oud is, maar dit ziet er niet uit als iemand die al jarenlang rijdt.

Het beste mens is 100 jaar. Dat haar bespiering en motoriek wat anders is dan wat we gewend zijn te zien is niet zo gek.

Knap als dat op die leeftijd nog lukt. Ik wens haar nog veel veilige mooie ritten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:25

Storm schreef:

Serieus? Wat een uiterst disrespect volle reactie.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:29

Dit is toch een droom. 100 mogen worden én nog wekelijks heerlijk rond hobbelen met je lieve paard. <3

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:30

SjonnieZ schreef:
Storm schreef:

Serieus? Wat een uiterst disrespect volle reactie.

Hoezo vind je dat?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:36

Mevrouw is 100. Volgens jouw profiel ben je volwassen. Dan hoef ik je toch niet uit te leggen wat veroudering, zeker op die leeftijd, met een mens doet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:40

Haha, dank je wel. Maar ik blijf bij mijn standpunt.
Ik denk ook dat je het woord disrespectvol (dat trouwens niet bestaat, het is respectloos) even opnieuw mag bestuderen. Ik geef namelijk een mening, en dat heeft niks met respect te maken voor die mevrouw. Ik respecteer haar zeker, ik vind alleen dat je niet kunt zien dat ze haar hele leven al rijdt.
Laatst bijgewerkt door Storm op 24-02-25 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:45

Als je het filmpje van twee jaar geleden kijkt zie je een uitermate ervaren amazone rijden. Het mensje is 100 jaar, menigeen kan dit niet eens als ze 20 jaar oud zijn. Ik doe het haar in ieder geval niet meer na :)

Heerlijk dat ze er nog twee keer per week van kan genieten <3

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:46

Storm schreef:
Ik denk ook dat je het woord disrespectvol even opnieuw mag bestuderen. Ik geef namelijk een mening, en dat heeft niks met respect te maken voor die mevrouw. Ik respecteer haar zeker, ik vind alleen dat je niet kunt zien dat ze haar hele leven al rijdt.

Ik weet niet of je ziet hoe een gemiddelde 85 jarige loopt/door het leven gaat, maar dit op deze leeftijd is heel knap! Ouderen verliezen spieren en kracht, dan is het niet zo raar hoor :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:48

Storm schreef:
ik vind alleen dat je niet kunt zien dat ze haar hele leven al rijdt.

Ze rijdt dan ook eigenlijk 'pas' sinds haar 70ste. Ze heeft als kind gereden, toen kwam WO2, en daarna neem ik aan de kinderen etc. en ze is er dus heel lang tussenuit geweest. Aldus de BBC.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:01

Ik denk een foutje in de tekst? "Ze reed op een schimmel". Maar ik denk dat ze op de vos zit? :D

Geweldig dat ze dit nog kan! Ik teken ervoor dat ik zo fit blijf als ik oud word

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:10

PaulSimonFan schreef:
Ik denk een foutje in de tekst? "Ze reed op een schimmel". Maar ik denk dat ze op de vos zit? :D

Geweldig dat ze dit nog kan! Ik teken ervoor dat ik zo fit blijf als ik oud word

Het filmpje is van 2 jaar geleden en toen zat ze inderdaad op de vos.

In de tekst staat een link waarop beelden te zien zijn dat ze op een schimmel zit. :)

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:13

Myfairytale schreef:
PaulSimonFan schreef:

Het filmpje is van 2 jaar geleden en toen zat ze inderdaad op de vos.

In de tekst staat een link waarop beelden te zien zijn dat ze op een schimmel zit. :)

Overheen gelezen :o

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:17

Storm schreef:
Ik denk ook dat je het woord disrespectvol (dat trouwens niet bestaat, het is respectloos) even opnieuw mag bestuderen. Ik geef namelijk een mening, en dat heeft niks met respect te maken voor die mevrouw. Ik respecteer haar zeker, ik vind alleen dat je niet kunt zien dat ze haar hele leven al rijdt.

Nou ik ben benieuwd hoe jij denkt dat het er uit ziet als een gemiddelde 100 jarige op een paard gezet wordt om voor de eerste keer paard te rijden. Zou je wat meer weten over verouderen dan zou je weten dat dit zeer bijzonder is om op die leeftijd nog zo te kunnen rijden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 00:24

Storm schreef:

Ja dat ligt aan jou inderdaad

Wat een fantastisch mens zeg. Wouw 100

Maeve_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:58

Mooi toch dat ze nog doet wat ze leuk vindt en n zich niet laat beperken door leeftijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:03

Storm schreef:

Ja dat ligt aan jou.

Wat geweldig dit _O_! Ik hoop ook zo fit en kwiek oud te worden.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:59

Geweldig dit, en ik dacht dat ik oud was haha *\o/*

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:07

Ik vind het niet leuk maar onverantwoord.Ze zit heel wankel en als ze valt breekt ze alles wat er te breken valt.
Erg dom ..zeker in draf .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:14

office schreef:
Ik vind het niet leuk maar onverantwoord.Ze zit heel wankel en als ze valt breekt ze alles wat er te breken valt.

Laat haar lekker. Ze is 100 en ze maakt plezier. Fijn voor haar toch? Er zijn zo ontelbaar veel ouderen (in NL tenminste) die 'veilig' thuis zitten te wachten tot ze dood gaan... 'als ik morgenochtend niet meer wakker wordt is dat prima voor mij' is een heel veel gehoorde uitspraak. Dan kun je maar beter plezier maken met de bijbehorende risico's.

@Storm: als je ouder wordt neemt je spiermassa, balans en coordinatie af. Logisch dus dat ze er niet zo stabiel opzit. Als ik haar zo zie zitten denk ik alleen maar 'wauw, 100 jaar en dit nog kunnen, geweldig!'.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:17

Misschien onverantwoord ja maar iid beter dit dan op je dood gaan zitten wachten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:20

office schreef:

En dan als ze komt te overlijden is ze gestorven tijdens een geliefde bezigheid. :)

Ik zie dat zo vaak ouderen in nederland die soms inderdaad letterlijk zitten te wachten op hun dood. :knuffel: Want te "gevaarlijk" iets te doen. Terwijl je j́uist door bezit te blijven fitter blijft en vaak daardoor het langer volhoudt.

Vroeger in ons dorp woonden een oud stel tegen de 90 en ze gingen samen altijd met de brommer op stap bij gebrek aan auto. Boodschappen ook. Dan zag je ze met zijn tweeen krom, stijf en gerimpeld op een volgepakte brommer terug naar de boerderij waar ze nog wat vee hadden lopen. *\o/*

En in frankrijk zie je kromme oude vrouwen en mannen nog ijverig spitten in hun moestuin of hout hakken. Als het kan waarom niet. Lekker bezig blijven tot je omvalt. Beter een kwaliteit van leven en iets korter dan kwantiteit van leven en wachten tot je stopt met ademhalen,