Algemeen

Je hele leven blijven paardrijden... wie wil dat nu niet? De Britse Elizabeth Breton doet dat. Ze is afgelopen 31 december 100 jaar geworden en rijdt nog steeds twee keer per week. Paardrijden houdt haar in beweging, zegt ze. “Ik houd niet zo van wandelen, het is saai, echt saai en ik kan zeker niet meer hardlopen. Daarom is paardrijden zo goed.”
Verjaardag
Elizabeth maakte ter ere van haar verjaardag een ritje door Stanton, bij Broadway. Ze reed op een schimmel van ongeveer 1,62 meter en draafde door het dorp. Na afloop kregen de minstens 20 aanwezigen gebak en champagne.
Stoppen
Elizabeth Breton reed op haar zesde jaar al dagelijks. Ze herinnert zich dat haar vader haar op een pony zette, nog voordat ze kon lopen. Ondanks dat paardrijden 'deel uitmaakte van haar dna', heeft mevrouw Breton 30 jaar niet gereden omdat de Tweede Wereldoorlog het land in zijn greep kreeg haar alle plezier ontnam. Toen ze 70 was, begon het weer te kriebelen toen haar zoon vroeg of ze op zijn paard wou rijden. Haar passie laaide weer op, en ze reed zelfs wedstrijden tot haar 80e. Elizabeth Breton kijk nu ze 100 is nog steeds uit naar de twee ritjes per week door Stanton.
Een van haar eerste herinneringen in het zadel, waar ze nu nog steeds om lacht, was op een pony die Snowflake heette. Ze was toen 7 jaar oud. “Snowflake was leuk en ik ging vaak met haar op jacht. [...] Ze sprong overal overheen, zelfs als ze er niet overheen kon kijken.”
Op onderstaand filmpje is Elizabeth Breton 98 jaar. Op de website van Wilts & Glos Standard is een filmpje te zien van het ritje op haar 100e verjaardag. Op de website van de BBC zijn foto's te zien.
Gebruikte bronnen: