Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Lusitana"]
Ik bestrijd alleen dat een paard als atleet getrained moet worden. Surplus aan spieren maakt hem niet beter. En, dan zouden paarden van de Cadre noir om maar wat te noemen, niet opgewassen zijn tegen hun werk omdat ze niet LDR getrained zijn?
[/quote]
De paarden van de Cadre noir vallen voor mij niet onder sportpaarden, heel eerlijk zelfs eerder onder circuspaarden.Ook die paarden zijn gebaat bij een surplus aan spieren, zodat ze de kracht hebben om de gevraagde oefeningen uit te voeren.
Maar kracht is niet de belangrijkste schakel als het om dressuur gaat, uitleg daarover is te vinden in de eerder gevoerde uitgebreide discussies.
[quote="Lusitana"]
Ik zou wel graag willen weten hoeveel(weinig) van de toppaarden LDR getrained worden en ook waar die dan zitten (geologisch).
[/quote]
Geheimpje: de meeste toppaarden worden in meer of mindere mate LDR getraind. Simpelweg omdat topruiters weten dat ze hun paard als atleet moeten benaderen.
[quote="Lusitana"]
en laten we dan maar schieden in mensen die denken op een atleet te zitten en mensen die gewoon met rijkunst en africhting bezig zijn. Ik ben toch zo VOOR scheiden, dat zie je. Dan heb je dat gekibbel nl niet meer, wat beter is, want dan iedereen gewoon tegen zijn eigen soort rijden.
[/quote]
Die scheiding is er al; namelijk mensen die dressuursport beoefenen en mensen die bijv. bij de Cadre noir rijden. Dát mensen dressuursport beoefenen wil alleen niet zeggen dat ze altijd het paard op de meest ideale manier benaderen.
[quote="Lusitana"]
En ik wilde dat er werd gejureerd door computers. Dus toch vooruitgang...
[/quote]
Gelukkig geef je zelf al aan dat jou ideeën over rijden weinig tot niets te maken hebben met vooruitgang. Eeeh, hoe ging dat gezegde ook alweer? Oh ja; stilstand is achteruitgang.![]()
[quote="Lusitana schreef:Ipv van trainen met de rem er op in een bak.
GoldStar schreef:Ik zou die lijn van denken maar niet vasthouden. Er is al lang en breed aangetoond, dat de trainingsprincipes die bij mensen worden toegepast bij paarden niet of nauwelijks, en in veel gevallen zelfs een verkeerde uitwerking hebben. Een dressuur paard moet je ook trainen, maar niet om de redenen die jij aangeeft.
Samsam schreef:Pipo, ik denk dat er hier op bokt ook bijna geen mensen zijn die LDR rijden, wel een heel aantal die in bepaalde stukken van de training wat achter de LL rijden. Door tegenstanders van LDR wordt deze groep onterecht ook tot LDR rijders gerekend.
runningkawa schreef:En wel jammer dat andere die hier flink mee lu||en maar zelf geen, of een profiel zonder trainings foto's hebben...
Pipo"]
Verder Aimee, vind ik dat Gerrie wel een beetje gelijk heeft mbt de lijn van de mens naar het paard doortrekken. Met je argumenten kom je over alsof je de waarheid in pacht hebt, maar jij hebt natuurlijk ook geen bewijs dat het allemaal zo is. Je denkt het, maar het is geen feit.
[/quote]
Wat ik weet over training van mens en paard, komt niet van mezelf. Dat probeer ik ook telkens aan te geven, het zijn geen brainstorm-ideeën die me wel logisch lijken en als dat wel zo is, zet ik dat er altijd nadrukkelijk bij.
Dat wat ik weet over trainingsfysiologie en dergelijke onderwerpen komt van wetenschappers af, dan wel omdat ik colleges heb gevolgd, dan wel van studenten, dan wel van hoogleraren. Die komen met wetenschappelijk onderzochte onderwerpen en ja, die beschouw ik als feiten. Niet omdat dat mijn mening is, maar omdat ze mijn mening vormen en onderbouwen.
[quote="Pipo schreef:Er zijn zat topruiters die absoluut niet LDR rijden, of ook maar iets wat in de buurt komt. Dus dat geheimpje gaat niet op.
Pipo schreef:Wil je foto's? Volgens mij heb ik die vaak zat geplaatst. En daarnaast heb ik al vaak zat geroepen dat ik het niet kan. Dat weet ik prima.
Pipo schreef:Wil je foto's? Volgens mij heb ik die vaak zat geplaatst. En daarnaast heb ik al vaak zat geroepen dat ik het niet kan. Dat weet ik prima.
Verder Aimee, vind ik dat Gerrie wel een beetje gelijk heeft mbt de lijn van de mens naar het paard doortrekken. Met je argumenten kom je over alsof je de waarheid in pacht hebt, maar jij hebt natuurlijk ook geen bewijs dat het allemaal zo is. Je denkt het, maar het is geen feit.
Er zijn zat topruiters die absoluut niet LDR rijden, of ook maar iets wat in de buurt komt. Dus dat geheimpje gaat niet op.
Mijn naam wordt genoemd maar ik weet van niks
Lusitana schreef:Ik wil alleen maar zeggen dat de argumenten die de mensen gebruiken om LDR te trainen niet deugen. Want als je dan alleen met LDR een fatsoenlijke "atleet" krijgt, wil je dus zeggen dat het niet op andere manieren mogelijk is. en als het op andere manieren mogelijk is, dan waarom LDR(waar ook nog wat nadelen aan hangen)? Dat is mijn standpunt. Waarom niet gewoon voor de loodlijn houden in de ring? Dat geeft nl wel beter aan hoe goed je kunt rijden dan een paard achter de loodlijn rijden, want dat kan iedereen. Ik zeg niet dat iedereen dan maar een goede prestatie neerzet, er komt heus wel meer bij kijken. Maar blijkbaar kan ik me beter uitdrukken in het engels, of lezen ze daar beter of zijn ze gewoon beleefde en hebben ze meer respect voor elkaar, want op engelstalige sites gaan dit soort discussies heel anders. Dus ik ga daar maar weer heen. Nog een vraag. Is het niemand opgevallen dat de fysiotherapeuten en dierenartsen tegenwoordig het zo goed doen? Die vinden het allemaal wel best die nieuwe mode.
) en volgens de reglementen (neus voor loodlijn - want daar hebben we het hier over) presenteren minder scoren.Citaat:Want als je dan alleen met LDR een fatsoenlijke "atleet" krijgt, wil je dus zeggen dat het niet op andere manieren mogelijk is.
Citaat:en als het op andere manieren mogelijk is, dan waarom LDR(waar ook nog wat nadelen aan hangen)?
Citaat:Maar blijkbaar kan ik me beter uitdrukken in het engels, of lezen ze daar beter of zijn ze gewoon beleefde en hebben ze meer respect voor elkaar, want op engelstalige sites gaan dit soort discussies heel anders.
Citaat:Is het niemand opgevallen dat de fysiotherapeuten en dierenartsen tegenwoordig het zo goed doen? Die vinden het allemaal wel best die nieuwe mode.
Citaat:Terwijl mensen die hun paard correct (in zijn geheel, dus niet beperkt tot kijken naar de voorkant, hè ) en volgens de reglementen (neus voor loodlijn - want daar hebben we het hier over) presenteren minder scoren
het voordeel en wordt men ook niet gestimuleerd om het paard correct te presenteren. Hoe hoger je komt, des te zwaarder wordt zo'n "controle-slippertje" afgestraft, dus hoe groter het voordeel om het paard achter de LL te presenteren.