Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:47

Ik ben van mening dat zodra je sportprestaties van een paard gaat verlangen, ( of er überhaupt op gaat zitten) je verplicht bent om het paard ook als atleet te trainen. Hij gaat tenslotte veel langer mee als hij de juiste spieren ontwikkeld. Dit kan op vele manieren gebeuren. Op een buitenrit kan je een paard ook rechtrichten.
Maar uit jouw woorden begrijp ik Lusitana dat jij trainen als een atleet, gelijksteld aan LDR rijden. Correct me if I'm wrong. Dat vind ik onzin. De ruiters van de cadre noir die jij aanhaalt trainen hun paarden ook als atleten. Ze ontwikkelen tenslotte de spieren en coordinatie van het paard zodat hij zijn werk aankan. Ik denk dat we een verschillende definitie hebben van wat atleet nu eigenlijk inhoudt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:50

Wederom een bericht met louter misvattingen, jammer.

Eerst hier maar eens een reactie op:

Lusitana"]
Ik bestrijd alleen dat een paard als atleet getrained moet worden. Surplus aan spieren maakt hem niet beter. En, dan zouden paarden van de Cadre noir om maar wat te noemen, niet opgewassen zijn tegen hun werk omdat ze niet LDR getrained zijn?
[/quote]

De paarden van de Cadre noir vallen voor mij niet onder sportpaarden, heel eerlijk zelfs eerder onder circuspaarden. Bloos Ook die paarden zijn gebaat bij een surplus aan spieren, zodat ze de kracht hebben om de gevraagde oefeningen uit te voeren.
Maar kracht is niet de belangrijkste schakel als het om dressuur gaat, uitleg daarover is te vinden in de eerder gevoerde uitgebreide discussies.

[quote="Lusitana"]
Ik zou wel graag willen weten hoeveel(weinig) van de toppaarden LDR getrained worden en ook waar die dan zitten (geologisch).
[/quote]

Geheimpje: de meeste toppaarden worden in meer of mindere mate LDR getraind. Simpelweg omdat topruiters weten dat ze hun paard als atleet moeten benaderen.

[quote="Lusitana"]
en laten we dan maar schieden in mensen die denken op een atleet te zitten en mensen die gewoon met rijkunst en africhting bezig zijn. Ik ben toch zo VOOR scheiden, dat zie je. Dan heb je dat gekibbel nl niet meer, wat beter is, want dan iedereen gewoon tegen zijn eigen soort rijden.
[/quote]

Die scheiding is er al; namelijk mensen die dressuursport beoefenen en mensen die bijv. bij de Cadre noir rijden. Dát mensen dressuursport beoefenen wil alleen niet zeggen dat ze altijd het paard op de meest ideale manier benaderen.

[quote="Lusitana"]
En ik wilde dat er werd gejureerd door computers. Dus toch vooruitgang...
[/quote]

Gelukkig geef je zelf al aan dat jou ideeën over rijden weinig tot niets te maken hebben met vooruitgang. Eeeh, hoe ging dat gezegde ook alweer? Oh ja; stilstand is achteruitgang.

[quote="Lusitana schreef:
Ipv van trainen met de rem er op in een bak.

LDR is níet per definitie gelijk aan trainen met de handrem erop!!! Als je dat nu eerst eens accepteert, dan kun je daarna misschien accepteren dat er mensen anders denken over het rijden dan jij en daarmee hoop ik dat je de mening van anderen in hun waarde gaat laten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:55

GoldStar schreef:
Ik zou die lijn van denken maar niet vasthouden. Er is al lang en breed aangetoond, dat de trainingsprincipes die bij mensen worden toegepast bij paarden niet of nauwelijks, en in veel gevallen zelfs een verkeerde uitwerking hebben. Een dressuur paard moet je ook trainen, maar niet om de redenen die jij aangeeft. *LOL*

Voor als je klaar bent met rijden; vertel mij eens wie dat heeft aangetoond dan? Noem mij eens de titels van die onderzoeken en evt. waar ik die kan vinden.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:18

Samsam schreef:
Pipo, ik denk dat er hier op bokt ook bijna geen mensen zijn die LDR rijden, wel een heel aantal die in bepaalde stukken van de training wat achter de LL rijden. Door tegenstanders van LDR wordt deze groep onterecht ook tot LDR rijders gerekend.

Het viel mij nog tegen - heb heel wat profieltjes bekeken en zie heel wat paardjes zandkorrels tellen.

Pipo: ben het erg met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:31

En wel jammer dat andere die hier flink mee lu||en maar zelf geen, of een profiel zonder trainings foto's hebben...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:33

Haha! Kom maar foto's maken en wil je ze dan aub ook op bokt zetten, ik ben namelijke een computer-kluns.... Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:34

En ik een auto rij kluns Lachen

Dus wie wil me vervoeren, dan neem ik graag een camera mee Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:37

Hahahahaha, ik kan prima auto-rijden. Heb alleen geen auto Boos! , anders was ik je nog wel op komen halen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:40

runningkawa schreef:
En wel jammer dat andere die hier flink mee lu||en maar zelf geen, of een profiel zonder trainings foto's hebben...

Wil je foto's? Volgens mij heb ik die vaak zat geplaatst. En daarnaast heb ik al vaak zat geroepen dat ik het niet kan. Dat weet ik prima.

Verder Aimee, vind ik dat Gerrie wel een beetje gelijk heeft mbt de lijn van de mens naar het paard doortrekken. Met je argumenten kom je over alsof je de waarheid in pacht hebt, maar jij hebt natuurlijk ook geen bewijs dat het allemaal zo is. Je denkt het, maar het is geen feit.

Er zijn zat topruiters die absoluut niet LDR rijden, of ook maar iets wat in de buurt komt. Dus dat geheimpje gaat niet op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:47

Lusitana schreef:
Heb je het dan tegen mij? Ik bestrijd alleen dat een paard als atleet getrained moet worden. Surplus aan spieren maakt hem niet beter.

het punt is dat een atleet nuet een surplus aan spieren hoeft te hebben. Een turner beschikt vnl over spierbeheersing, maar het is geen bodybuilder

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:49

Pipo"]
Verder Aimee, vind ik dat Gerrie wel een beetje gelijk heeft mbt de lijn van de mens naar het paard doortrekken. Met je argumenten kom je over alsof je de waarheid in pacht hebt, maar jij hebt natuurlijk ook geen bewijs dat het allemaal zo is. Je denkt het, maar het is geen feit.
[/quote]

Wat ik weet over training van mens en paard, komt niet van mezelf. Dat probeer ik ook telkens aan te geven, het zijn geen brainstorm-ideeën die me wel logisch lijken en als dat wel zo is, zet ik dat er altijd nadrukkelijk bij.
Dat wat ik weet over trainingsfysiologie en dergelijke onderwerpen komt van wetenschappers af, dan wel omdat ik colleges heb gevolgd, dan wel van studenten, dan wel van hoogleraren. Die komen met wetenschappelijk onderzochte onderwerpen en ja, die beschouw ik als feiten. Niet omdat dat mijn mening is, maar omdat ze mijn mening vormen en onderbouwen.

[quote="Pipo schreef:
Er zijn zat topruiters die absoluut niet LDR rijden, of ook maar iets wat in de buurt komt. Dus dat geheimpje gaat niet op.

Er zijn zat topruiters waarvan verondersteld wordt dat ze klassiek trainen, maar in de dagelijkse training nemen ze regelmatig een stukje LDR mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:03

Volgens mij hebben circuspaarden ook heel wat spieren en training nodig. Andere dan dressuurpaarden uiteraard maar je kunt niet zomaar een paard uit de wei trekken en verwachten dat ie in de circuspiste straalt. Waarom toch zo tegen circuspaarden?

Daarnaast: welke principes van bewegingsleer/sporttraining werken niet of averechts bij paarden? Welke achtergrond zit daarbij, hoe is dat uitgezocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:18

Pipo schreef:
Wil je foto's? Volgens mij heb ik die vaak zat geplaatst. En daarnaast heb ik al vaak zat geroepen dat ik het niet kan. Dat weet ik prima.

jij wel ja.
En al die andere dan die alles hier zo precies vertellen?
Durven zeggen dat ze in profielen slecht gereden paarden zien.
Laat dan zelf wat zien, wel zo fair, lijkt mij...
Of zeg ik dan heel rare dingen?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:15

Pipo schreef:

Verward Mijn naam wordt genoemd maar ik weet van niks Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:16

Gerrie schreef:
:? Mijn naam wordt genoemd maar ik weet van niks Haha!

Bloos:o Sorry, bedoelde Goldstar Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:48

Ik wil alleen maar zeggen dat de argumenten die de mensen gebruiken om LDR te trainen niet deugen. Want als je dan alleen met LDR een fatsoenlijke "atleet" krijgt, wil je dus zeggen dat het niet op andere manieren mogelijk is. en als het op andere manieren mogelijk is, dan waarom LDR(waar ook nog wat nadelen aan hangen)? Dat is mijn standpunt. Waarom niet gewoon voor de loodlijn houden in de ring? Dat geeft nl wel beter aan hoe goed je kunt rijden dan een paard achter de loodlijn rijden, want dat kan iedereen. Ik zeg niet dat iedereen dan maar een goede prestatie neerzet, er komt heus wel meer bij kijken. Maar blijkbaar kan ik me beter uitdrukken in het engels, of lezen ze daar beter of zijn ze gewoon beleefde en hebben ze meer respect voor elkaar, want op engelstalige sites gaan dit soort discussies heel anders. Dus ik ga daar maar weer heen. Nog een vraag. Is het niemand opgevallen dat de fysiotherapeuten en dierenartsen tegenwoordig het zo goed doen? Die vinden het allemaal wel best die nieuwe mode.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:55

Lusitana schreef:
Ik wil alleen maar zeggen dat de argumenten die de mensen gebruiken om LDR te trainen niet deugen. Want als je dan alleen met LDR een fatsoenlijke "atleet" krijgt, wil je dus zeggen dat het niet op andere manieren mogelijk is. en als het op andere manieren mogelijk is, dan waarom LDR(waar ook nog wat nadelen aan hangen)? Dat is mijn standpunt. Waarom niet gewoon voor de loodlijn houden in de ring? Dat geeft nl wel beter aan hoe goed je kunt rijden dan een paard achter de loodlijn rijden, want dat kan iedereen. Ik zeg niet dat iedereen dan maar een goede prestatie neerzet, er komt heus wel meer bij kijken. Maar blijkbaar kan ik me beter uitdrukken in het engels, of lezen ze daar beter of zijn ze gewoon beleefde en hebben ze meer respect voor elkaar, want op engelstalige sites gaan dit soort discussies heel anders. Dus ik ga daar maar weer heen. Nog een vraag. Is het niemand opgevallen dat de fysiotherapeuten en dierenartsen tegenwoordig het zo goed doen? Die vinden het allemaal wel best die nieuwe mode.

pfff....wij (of iig ik) zeggen dus NIET dat je alleeeen door LDR goede atleten kan trainen, ik zeg dat LDR 1 van de methodes is die werkt, en bij sommige paarden het beste aansluit en daarom gebruikt wordt!!
maar ik zeg niet dat andere methodes per definitie slecht zijn! (sterker nog, ik gebruik echt niet altijd LDR)

en ik zeg OOK dat in de ring een paard voor de loodlijn moet in het meest perfecte geval, dat is het streefdoel, maar soms lukt dat wegens (al eerder besproken, ga ik niet meer helemaal uittypen) omstandigheden.

dus.... als jij iets meer respect kan opbrengen voor het feit dat mensen soms andere keuzes maken dan jij, en daarmee toch een paard goed kunnen trainen, komen we een heel eind. En als je bij hoog en laag blijft beweren dat jij het beter weet dan bijv Anky, dan wil ik graag dat je dat bewijst, tot op de OS in 2008!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:58

Kunnen we misschien weer meer richting het onderwerp van het topic?
Mijn twee laatste berichten:
[RT] Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?
[RT] Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?
is nog niet veel reactie op gekomen.
Toch denk ik dat hier een kern van het probleem ligt, waardoor mensen die hun paard iets achter de loodlijn rijden beter scoren op wedstrijden. Terwijl mensen die hun paard correct (in zijn geheel, dus niet beperkt tot kijken naar de voorkant, hè Knipoog ) en volgens de reglementen (neus voor loodlijn - want daar hebben we het hier over) presenteren minder scoren.

Het 'beetje valsspelen' (achter de loodlijn een 'vastere'/'stabielere' aanleuning zoeken) levert een onevenredig groot voordeel op voor de wedstrijdganger. Daarom denk ik dat het belang van die neus voor de loodlijn niet onderschat mag worden en dus best een redelijk hoge plaats in mag nemen in de beoordeling (om terug te komen op een issue eerder door RK aangehaald).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:05

De argumenten om LDR te rijden zijn nauwelijks anders dan om het niet te doen: beiden zijn nog nauwelijks genoemd en de paar die genoemd zijn hangen van 'horen zeggen' en vaagheden aan elkaar.

Maar om op jouw argument te komen:
Citaat:
Want als je dan alleen met LDR een fatsoenlijke "atleet" krijgt, wil je dus zeggen dat het niet op andere manieren mogelijk is.

Er is NIEMAND hier die zegt dat het alleen met LDR kan. Niemand, in al die 18 pagina's niet.

Citaat:
en als het op andere manieren mogelijk is, dan waarom LDR(waar ook nog wat nadelen aan hangen)?

Daar heeft iedereen zijn eigen afweging in. Voor de een zullen de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Bij jou is het blijkbaar net omgekeerd.

Citaat:
Maar blijkbaar kan ik me beter uitdrukken in het engels, of lezen ze daar beter of zijn ze gewoon beleefde en hebben ze meer respect voor elkaar, want op engelstalige sites gaan dit soort discussies heel anders.

Misschien kun jij beter lezen in het Engels?

Citaat:
Is het niemand opgevallen dat de fysiotherapeuten en dierenartsen tegenwoordig het zo goed doen? Die vinden het allemaal wel best die nieuwe mode.

Dat zou er op kunnen wijzen dat de nadelen overdreven worden. Maar dat laat ik nog onbeslist.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:06

Lusitana, welke site is dat? Ik ben wel benieuwd.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:17

Laatst bijgewerkt door GoldStar op 18-01-05 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:39

Dat zijn interessante en leuke interviews, Lov.... eeeh.... Goldstar. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:46

Citaat:
Terwijl mensen die hun paard correct (in zijn geheel, dus niet beperkt tot kijken naar de voorkant, hè ) en volgens de reglementen (neus voor loodlijn - want daar hebben we het hier over) presenteren minder scoren

En dat is hier in de regio echt niet zo

Als je hier netjes gereden voor de loodlijn hebt en netjes gereden, net achter de loodlijn hebt.
Dan staat het paard dat voor de LL loopt hoger.

Zelf ook relegmatig gehad dat erbij stond te diep en een slecht punt.
En daar was ik tevreden mee.
Want dat was in het B of L en het was toen kiezen tussen over de rug en wat te diep, of voor de LL en rug wedrukken.
Ik koos in die tijd voor het eerste, omdat mijn paard erg kijkerig was en toch al graag de rug weg drukte in spanning, wat ik zo kon voorkomen.
En nogmaals het argument, dan moet je niet gaan, gaat niet op, want een combinatie gaan leren vormen op vreemd terrein komt door daar te oefenen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:57

Ik snap wat je bedoelt RK, maar als ie netjes en vol vertrouwen voor de loodlijn loopt, is het risico groter dat er wat controleverlies (bijv. door schrikken) zichtbaar voor de jury optreed. Zo'n fout wordt zwaarder aangemerkt dan het achter de loodlijn lopen. Daardoor krijgt dus de "valsspeler" Knipoog het voordeel en wordt men ook niet gestimuleerd om het paard correct te presenteren. Hoe hoger je komt, des te zwaarder wordt zo'n "controle-slippertje" afgestraft, dus hoe groter het voordeel om het paard achter de LL te presenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:00

En die paarden die dan bomproof zijn omdat ze koeler in het bloed staan spelen dan ook vals?
Zo kun je blijven emmeren.

Ik werd continue afgestraft op elk onderdeel (dus een keer of 20), denk dat 1 slippertje minder punten kost.
Maar ik vond over de rug lopen belangrijker dan het voor de Ll gedoe en uiteindelijk meer punten scoren.

net wat je balangrijk vind

En bij mij zijn dat niet de punten, maar wel de rug van mijn paard...

klassiek en voor de LL is niet altijd beter voor je paard...