[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prinslover

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:24

Jaa, zou super zijn!! Ik ga hem z.s.m. halen denk ik :D .

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:40

leuk, ik hoor het wel ;)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:26

SSDesign schreef:
Even een vraagje, is hier iemand die de overstap heeft gemaakt van de Canon EOS 350D (of evt. 300D/400D) naar de Canon EOS 30D, 40D of 50D? Hoe bevalt deze overstap?

Ik van de 300D naar de 40D (met 20D als tussenstap van Nouks hier op Bokt). Overstap bevalt echt super goed. De 40D ligt erg fijn in de hand, fijnere knoppen + twee wieltjes.
Camera reageert veel sneller wanneer je 2 min niks hebt gedaan en vervolgens de ontspanknop weer half indrukt. Batterijen gaan ook een stuk langer mee.
Kwaliteit van de foto (zeker qua ruisprestatie) is een stuk beter, maar dit zal ook zeker door de lenzen komen. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:40

Katja schreef:
-Lichtgewicht en klein anders kan ik net zo goed mijn spiegelreflex meenemen.
-Zoveel mogelijk groothoek.
-Redelijk wat optische zoom. (bijvoorkeur meer dan 5x)
-Waterproof/shockproof is een pre maar ik betwijfel of dat erin zit.
-Budget tot ongeveer 400 euro.

Ik vond het maar ingewikkeld. Ik heb op goed geluk de goedkoopste genomen (Fujifilm Finepix J150W). 28m / 5x optische zoom. Zou niet direct mijn aanbeveling zijn, ik ben in elk geval nog niet gelukkig met de belichting (de meeste foto's zijn te donker, een aantal is overbelicht, maar misschien zie ik instellingen over het hoofd), voor mijn gevoel nog best zwaar, en scherpstellen gaat (zeker bij macro) niet altijd jofel.

Maar of dat bij andere fototoestellen anders is, kan ik nergens vinden.

Wat betreft de optische zoom... al te veel meer krijg je volgens mij niet bij een compact, en bij extreme zoom is de kwaliteit vaak ook slecht vanwege abberatie enzo. Ik zou me daar zeker niet blind op staren.
Shockproof/waterproof zijn er wel, o.a. de Olympus Stylus Tough.

PS: ik heb gisteren toch 2 behoorlijk kundige verkopers getroffen bij de fotoafdeling van de mediamarkt, die me uitgebreid hebben voorgelicht en ook beslist verstand van zaken hadden. En de Staffords (schuin er tegenover) heeft uitverkoop :)

Nog twee dingen die ik heb opgepikt: Sony heeft een duurder eigen systeem voor foto-opslag (geen SD), Canon richt zich wat meer op de features en handmatige instellingen.

(Als iemand nog aanbevelingen heeft voor een alternatief hou ik me trouwens ook aanbevolen, maar ik weet het gewoon niet.)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:02

Bij extreme zoom is de kwaliteit aan de beide uiteinden vaak minder. Maar soms wil je liever een foto van mindere kwaliteit hebben dan helemaal geen foto dus dat is wat mij betreft niet zo'n probleem.

Ik ben erg gecharmeerd van de Panasonic Lumix DMC TZ7 maar het lijkt erop dat die hier onder een andere naam verkocht wordt dus ik moet even zoeken naar het vergelijkbare toestel van Panasonic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:05

Ik ben zo gelukkig met die naamgevingen :\ (Of, wat dat betreft, met 15miljoen modellen zodat je tenminste echt nooit weet wat je krijgt.)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:12

Het gebeurt volgens mij vrij vaak dat ze in het buitenland een andere naam voor een bepaald model hebben om daarmee de markt van andere landen te beschermen. Dus ik moet gewoon even zoeken want ik koop liever hier een camera in dollars dan thuis weer in euro's.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:13

Katja schreef:
Ik ben erg gecharmeerd van de Panasonic Lumix DMC TZ7 maar het lijkt erop dat die hier onder een andere naam verkocht wordt dus ik moet even zoeken naar het vergelijkbare toestel van Panasonic.

Was dus een goede gok. :D

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... serie.html

Edit: Wat dacht je van de Canon PowerShot SX200 IS?

Nog een edit: Ik let niet op. Je zit nu in Amerika dus. :+
Wellicht naar de winkel gaan om te vragen? Heb even zitten Googlen en kwam uit op de naam Panasonic Lumix DMC-ZS3.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:39

Daar kwam ik ook bij uit na wat zoeken Elassar, nu nog een winkel in de buurt vinden waar ze hem verkopen en dan ben ik helemaal blij. De winkel die ik in gedachten had verkoopt hem niet namelijk.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:33

orion_ schreef:
Kom ik nog even een vraagje stellen....
Stel dat ik de canon 1000d zou aanschaffen, kans zit er wel dik in, welke lens raden jullie dan aan om er bij te nemen?
En bij welke site kan ik het beste de camera+lens bestellen? Zijn er aan/afraders wat betreft service?

Fotokonijnenberg.nl +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:26

Leonie schreef:
orion_ schreef:
Kom ik nog even een vraagje stellen....
Stel dat ik de canon 1000d zou aanschaffen, kans zit er wel dik in, welke lens raden jullie dan aan om er bij te nemen?
En bij welke site kan ik het beste de camera+lens bestellen? Zijn er aan/afraders wat betreft service?

Fotokonijnenberg.nl +:)+

En anders www.kamera-express.nl :j

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:24

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:01

Hoi

Ik heb nu weer een vraagje O:)
Ik overweeg de Canon EOS 1000D te kopen, omdat dat volgens mij een goed instapmodel is en er is nu een aantrekkelijke aanbieding bij dixons met een 18-55 kit, 70-300 mm lens en een tas er nog bij(eerst was de nikon D60 daar in de aanbieding maar nu niet meer dus aangezien ze redelijk met elkaar te vergelijken zijn ;-) ).
Ik vroeg me af: Wie heeft er hier ervaring met de EOS 1000D? Kan je me er wat meer over vertellen?
Ik heb 0 ervaring met spiegelreflexcamera's, behalve dat ik nu een nikon D80 leen(super fijn maar boven het budget).

Groetjes

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:55

Van wat ik hoor - er zijn een aantal bokkers die hem hebben - is het echt een heel leuk instapmodel!
imd schreef:
Om mezelf maar even te quoten:
imd schreef:
De 100D is een versimpelde versie die op een paar punten wat minder is. De 450D is de opvolger van de 400D, de verbeterde versie. Maar Nouks heeft dit al een paar keer goed! uitgelegd geloof ik.

Nouks @ [FK] [INFO] Welke camera moet ik kopen?
Edit: en deze ook nog: Nouks @ [FK] [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Mag ik vragen wat dat pakket kost op 't moment?

Edit: Die quote is meer verschil 450D/1000D zie ik

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:21

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:26

Zwitsal hier op bokt heeft de 1000D, en volgens mij is ze er zeer tevreden over. :)
Ik heb ietsje eerder dan haar geloof ik de 450D gekocht, en ben daar ook heel tevreden over. De 1000D heb ik bij een vriendin ook even in handen gehad, geloof dat hij iets kleiner is, maar verder zag hij er prima uit.
Heb in ieder geval nog niks negatiefs over de 1000D gevonden.
(Wel een hele mooie aanbieding zeg! Als ik dat toendertijd had gevonden was ik in ieder geval wel voor voor die gegaan :o )

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:53

Hoi :wave:

Ik heb driekwartjaar geleden met een soort cursus van school kennis gemaakt met fotograferen met een analoge spiegelreflex. Nou bleek dat we er thuis ook nog zo een hadden liggen en na die cursus ben ik daar lekker mee door gegaan, totdat mijn vader iets in de camera heeft kapotgemaakt toen hij een rolletje er uit haalde. Bij de winkel zeiden ze dat ik voor het geld van de reparatie net zo goed tweedehands een andere kon kopen. :\

Dat is allemaal al een tijdje geleden, maar eigenlijk wil ik het nog steeds gewoon graag. Nu weet ik niet zo goed of het nou slimmer is om voor een analoge of een digitale spiegelreflex te gaan. In principe heeft digitaal mijn voorkeur omdat ik nog echt een beginner ben en zo kan ik op bokt tips vragen, bovendien kan ik dan sneller het resultaat zien en zo is het makkelijker te bedenken wat er nou fout ging en het nog een keer over te doen. Aan de andere kant is een analoge camera toch wel (veel) goedkoper en dan gebeurt er dan nog eens wat met de foto's (afdrukken).

Eigenlijk zijn de kosten het belangrijkste punt :)

Daarom mijn vraag: weten jullie iets voor een echte amateur om daarmee lekker aan te kunnen prutsen (maar waarmee ik wel ook echt wat kan leren over goede foto's maken) voor een niet al te grote prijs. Daarbij zou het fijn zijn als de lenzen die ik al heb er op passen. Één is er van Sigma en van de rest weet ik het zo direct niet. Ik ga er vanuit dat als die van Sigma op een bepaalde camera past de rest dat dan ook doet? (Ze pasten nl. ook allemaal op diezelfde oude camera van mij).

Alvast bedankt :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:56

Als je van plan bent echt wat met de foto's te doen, is analoog zoveel leuker! Kun je ook lekker klooien in de doka, da's pas echt leuk :j

Alleen ikzelf heb gemerkt dat ik mijn foto's vooral op internet wil laten zien - al mijn analoge foto's liggen in een la die de afgelopen 4 jaar precies 1 keer open gegaan is. Dus voor mij, met tegenzin, toch maar digitaal.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:05

In de doka werken is inderdaad leuk ja (al duurt 't meestal even voordat 't goed lukt met mij :))), alleen waar doe je dat?
Ik bedoel, er zijn voor zo ver ik weet geen 'openbare doka's', of wel? :')
(en thuis heb ik daar jammergenoeg echt geen ruimte voor :\)

Waar ik zelf ook een beetje bang voor ben is dat die foto's dan op een van mijn vele stapels belanden,
en er vervolgens nooit meer onderuit komen :+
Sowieso, als je het echt wil dan laat je die dingen toch wel afdrukken.
Bovendien vind ik het nog wel eens leuk om wat aan te kloten in Photoshop en met je eigen foto's heb je dan zo veel meer vrijheid.

Ik weet het niet.. :7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:10

TE5: volgens mij in club- en buurthuizen. Vaak moet je lid worden van een vereniging, en kun je dan van de ruimte gebruik maken. (Dan kun je zelfs soms wel eens meedoen met een expositie ofzo. Doe je er toch nog iets mee :) )

Maar als je met photoshop wilt klooien wordt het idd toch digitaal :) Ik zou trouwens in jouw geval wel investeren in een goede body... Welke lenzen waarop passen moet wel te vinden zijn... maar het is wel lastig, mijn oude lens paste niet op de nieuwe digitale, dus ik zou het even goed nazoeken. (Zo'n onzin, want alles werd allang digitaal aangestuurd, dus waarom dat nou niet kon?)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:20

In een goede body? Kijk, dat soort jargon daar snap ik nou niks van :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:23

De 'body' is het deel zonder de lens.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:32

Ok, zoiets gokte ik al :j

Eerst maar eens kijken op welke merken deze lenzen passen passen dus.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:41

Wikipedia zegt het volgende:
wikipedia schreef:
Sigma produces products to work with cameras from Canon, Nikon, Pentax, Konica Minolta, Sony, Olympus and Panasonic, as well as for their own cameras.

Er vanuit gaande dat het klopt, zijn er alsnog vrij veel merken mogenlijk, dus ik zou heel blij zijn met wat hulp :+
Ook dingen als waar ik op moet letten enzo? :)

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:09

Ik wil graag de overstap maken van de Canon Powershot A460 naar de Fuji Finepix S2000HD.
De canon had 4X optimal zoom en 5.0 megapixel. De fuji heeft 15x optimal zoom en 10.0 megapixel.
De eigenaar van mijn bijrijdpaard heeft hem ook , dus heb er ook al af en toe foto's mee gemaakt.
Maar zouden jullie hem mij aanraden, heb eventueel voorbeeld foto's van de Canon Powershot A460 aangezien die nog niet in het lijstje staat met voorbeeld foto's.