[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rachel_
Berichten: 2015
Geregistreerd: 17-12-06

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:20

Rachel_ schreef:
Wie kan mij wat vertellen over de Fujifilm FinePix S1000FD?
Hoe die foto's maakt, de kwaliteit en heeft iemand ook voorbeeldfoto's hoe deze camera foto's maakt? Lachen

En ook graag over de Panasonic Lumix DMC-F28. Lachen

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:25

Thnx voor de tip Melissa!

Highwaykind, heb je daar misschien een link naar?
Ik heb ze al wel op kieskeurig naast elkaar gezet, maar werd niet veel wijzer.

Emma, heb je ervaring met de Canon?

Capopjekop, dank je.

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:33

Vergelijking D60 en 450D:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page23.asp

Als je het mij vraagt wegen de voordelen van de 450D (groen gemarkeerd) stuk zwaarder dan die van de D60.

Edit: zit trouwens even te tellen en de D60 lijkt ook wel erg veel nadelen ten opzichte van de 450D te hebben...

OmelissaO

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-08-08
Woonplaats: Lelystad

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:44

Het is maar net wat je nodig hebt,
bijv me: Ik zou hem vooral voor eigen paard enz. gebruiken en wat shootjes bij vrienden enz.
Dan is de D60 perfect, en qua prijs ook goed te betalen (goedkoper dan Canon), dat de Canon wat meer heeft (wat weet ik niet precies) klopt, maar meer dan D60 heb ik niet nodig, en ook daarmee kan je mooie plaatjes schieten

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:55

Thnx Nouks.
Kun je mij even helpen met wat engelse afkortingen?
Ik weet niet wat "(AF) illuminator", "Metering", "Exp. comp" en "EV steps" betekenen.

Melissa, ik wil er vooral portret, landschap, dieren, close ups, en huis tuin & keukenkiekjes mee maken.

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:04

(AF) illuminator: het autofocus hulpsysteem voor als het eigenlijk te donker is voor de autofocus.
Metering: lichtmeting-mogelijkheden
Exp. comp: exposure compensation: belichtingscompensatie. 450D van min twee stops tot plus twee stops, de D60 min vijf tot plus vijf.

Mijn prof. body gaat van min drie tot plus drie, meer heb ik ook absoluut nooit nodig gehad (enkele keer wellicht op manual, maar dan heb je niets te maken met de belichtingscompensatie)

EV steps: de tussenstapjes op de lichtmeter-lijn of in de belichtingscompensatie. Canon kun je dus instellen op stapjes per halve stop of per derde stop, Nikon alleen per derde stop.

Per derde stop: bijvoorbeeld: 1/60 naar 1/120 is één stop. Bij Canon en Nikon kan hier dus nog tussen zitten 1/80 en 1/100, of als je hem op per halve stop zet bij Canon ook nog 1/90.

Op zich zijn het beide goede camera's en zeker voor huis, tuin en keuken-gebruik zullen ze beide absoluut goed genoeg zijn. Maar als het puur een afweging is op specs, zou ik dus voor de 450D gaan.

Heb je ze allebei al 'ns in je handen gehad?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:09

Nee, ik heb ze geen van beiden al eens in mijn handen gehad.
Wel een Canon eos 300d en een Nikon D40, maar dat telt niet want die zijn heel anders dan de 450d en de D60.

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:11

Emmaa_ schreef:
Mizora schreef:
Ik heb vandaag mijn camera uitgebreid in gebruik genomen, foto's komen nog bij ev-itp, maar het regende veel en ik heb hem zeker als het wat harder begon te regenen niet durven te gebruiken (had mijn oudje ook mee, dus heb die daarvoor mishandeld). Mijn vraag is dus, hoe goed kan een Nikon D60 nou tegen de regen?


Hmm. Lastig te zeggen.
Ik zou als ik jou was niet in de stromende regen gaan staan met dat ding, dan kun je Doei! zeggen tegen je camera.
Maar tegen een spatje regen kan hij denk ik wel Ja.

Wat was je reserve camera? Lachen


Het was meestal miezel en een enkele keer wat harder, maar nauwelijks echt hard. Ik heb een Olympus ultra zoom C765 van ongeveer 3 jaar oud die al wat ouderdomsklachten krijgt (hangende zoom en vastlopen af en toe) maar die gaat bij iedere excursie mee in mijn tas en heb ik pas sinds een paar maanden een hoesje voor. Daarvoor altijd los, dus alleen maar lof over deze camera.

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:12

Inge_83 schreef:
Nee, ik heb ze geen van beiden al eens in mijn handen gehad.
Wel een Canon eos 300d en een Nikon D40, maar dat telt niet want die zijn heel anders dan de 450d en de D60.


Nou, dan denk ik dat het tijd wordt om eens langs een fotozaak te gaan en ze allebei vast te houden en te proberen. Wat ligt het fijnst in de hand, van welke camera vind je de knoppen het fijnst en van welke het menu, dat soort zaken.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:15

Mizora schreef:
Ik heb vandaag mijn camera uitgebreid in gebruik genomen, foto's komen nog bij ev-itp, maar het regende veel en ik heb hem zeker als het wat harder begon te regenen niet durven te gebruiken (had mijn oudje ook mee, dus heb die daarvoor mishandeld). Mijn vraag is dus, hoe goed kan een Nikon D60 nou tegen de regen?

Een Pentax met DA* lens kan er iig heel goed tegen.
Met je Nikon zou ik toch maar goed oppassen; die is daar niet op gebouwd!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:33

Voor de geïnteresseerde, ik heb een mooie Canon 400D met 18-200 lens te koop. Zie onderschrift Knipoog

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:52

Inge_83 schreef:
Thnx voor de tip Melissa!

Highwaykind, heb je daar misschien een link naar?
Ik heb ze al wel op kieskeurig naast elkaar gezet, maar werd niet veel wijzer.

[naam], heb je ervaring met de Canon?

Capopjekop, dank je.


Niet met de 450D, wel met de 400D Lachen.
Ze lijken vrij veel op elkaar, en ik vind de mijne echt superfijn!.
Heel gebruikvriendelijk ook.

_Marjon_
Berichten: 10668
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:22

Weet er iemand of er ook winkels zijn die aan inruil doen? Zoals konijnenberg, digitalstreet, cameranu etc.

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:44

_Marjon_ schreef:
Weet er iemand of er ook winkels zijn die aan inruil doen? Zoals konijnenberg, digitalstreet, cameranu etc.


Hier bij ons in Almere zit er eentje (Apollo) die aan inruilen doet Ja.
Bijvoorbeeld als jij een 400D hebt en je wilt graag een 40D (ik roep maar wat) dan kan je die 400D inleveren en tegen een bijbetaling een 40D kopen Lachen

Elynia
Berichten: 499
Geregistreerd: 13-04-07

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:48

Emmaa_ schreef:
Men zegt altijd dat je beter kunt investeren in betere lenzen dan in de body. De lens bepaald voor een heel groot gedeelte hoe de foto's worden. Ik zou in jou geval voor de D80 gaan en dan nog even doorsparen voor een lichtsterke lens erbij Lachen

@ Inge_83: Ik zou als je perse uit deze 2 wilt kiezen voor de canon gaan. Op de D60 passen ook niet alle lenzen namelijk. Dan ben je toch beperkter als je straks andere lenzen wilt aanschaffen.


En zou een 70-200mm 2.8 lens van sigma of tamron dan goed zijn als lichtsterke lens?
Want een lichtsterke lens van nikkor zelf kan ik echt niet betalen..

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:56

Marjon: Konijnenberg doet wel aan inruil, ja Lachen

daandriaan

Berichten: 3218
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Oudesluis

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:18

Ik heb een vraag. Ik ben al een tijdje foto's aan het maken met een simpele Ricoh! Ook ben ik al een geruime tijd aan het sparen voor een Spiegelreflex. Omdat ik zelf nog maar 14 ben, gaat het niet hard.

Ik heb nu bijna 400 euro bij elkaar, en mijn vraag is aan jullie: Welke spiegelreflex kan ik het best kopen? En waarom?

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:22

daandriaan schreef:
Ik heb een vraag. Ik ben al een tijdje foto's aan het maken met een simpele Ricoh! Ook ben ik al een geruime tijd aan het sparen voor een Spiegelreflex. Omdat ik zelf nog maar 14 ben, gaat het niet hard.

Ik heb nu bijna 400 euro bij elkaar, en mijn vraag is aan jullie: Welke spiegelreflex kan ik het best kopen? En waarom?


Voor 400 euro kan je al een hele leuke gebruikte kopen.
Wat wil je op de foto gaan zetten?

daandriaan

Berichten: 3218
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Oudesluis

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:24

Paarden Clown!
het lijkt mij ook wel leuk om in de tijd eens wat shootjes te doen.

Is het wel veilig om een 2e handse te kopen, heb je geen kans dat er van binnen iets kapot is?

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:36

daandriaan schreef:
Paarden Clown!
het lijkt mij ook wel leuk om in de tijd eens wat shootjes te doen.

Is het wel veilig om een 2e handse te kopen, heb je geen kans dat er van binnen iets kapot is?


Zo maar van marktplaats zou ik niet gauw doen nee. Maar hier op bokt is bijvoorbeeld ook iemand die een goede camera aanbiedt. Staat hier een paar reacties boven. Het beste kan je wel gaan kijken/uitproberen en iemand meenemen die er verstand van heeft. Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met Canon. Vergeleken met Nikon vind ik Canon eenvoudiger in gebruik.

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:47

daandriaan schreef:
Paarden Clown!
het lijkt mij ook wel leuk om in de tijd eens wat shootjes te doen.

Is het wel veilig om een 2e handse te kopen, heb je geen kans dat er van binnen iets kapot is?


Zorg dat je de camera altijd mag testen voor je em koopt.
mag dit niet, dan moet je em natuurlijk niet kopen.

Mijn Nikon D40 (met 18-55 nikor lens, extra accu's, tas en geheugenkaartje) waarschijnlijk ook te koop aan.

OmelissaO

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-08-08
Woonplaats: Lelystad

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:45

een wijziging in mijn plannen: Niet de Nikon D60 maar de Canon 1000D komt is volgende maand in mijn bezit Haha! haha Haha!

iemand ervaring hiermee, en miss voorbeeld foto's?

Liesje89

Berichten: 9939
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:51

Ik zou beide camera's niet nemen.. Ik zou eerder kijken voor een Canon 400/450D, óf een Nikon D80 Lachen Een Canon 1000D is écht een instapcamera, waar je i.m.o niet echt mee kunt 'groeien'. Maar het is natuurlijk helemaal aan jou. Ik heb hem vandaag bij de mediamarkt gezien, niet echt uitvoerig bekeken, maar hij ziet er niet slecht uit. Ik zal morgen nog even langsgaan Lachen

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:55

Wat is het verschil tussen de Canon 1000D en de Canon 400D?
Ik vind dat de meeste specificaties erg dicht bij elkaar liggen, of zelfs hetzelfde zijn dus waar zit hem het verschil?

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:10

400D is voorloper van 450D, 1000D is "versimpelde" 450D. Totaal andere serie dus sowieso. Grootste verschil is dat de 1000D wat "trager" (in aantal frames per seconde en in snelheid van het wegschrijven als je meerdere foto's achter elkaar maakt) is dan de 450D.