Endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:07

Wie kan me meer vertellen over Endurance?
Ik ben al bij www.deronline.nl geweest.
Ook ben ik al bij www.endurance-forum.nl geweest> maar om daar iets te kunnen lezen over training ect moet je eerst lid zijn van het KNHS en dat ben ik dus nog niet.
Ook heb ik al een berichtje geplaatst in de huiskamer hier op Bokt en ik heb daar wel al een klein beetje antwoord gehad maar wil graag meer Tong uitsteken
In de huiskamer gaan de berichten zo ontzettend snel dat ik -als leek- tussen de bomen het bos niet meer zie staan Bloos
Vandaar dat ik hier nogmaals een topic over open Knipoog

Ik wil dus dolgraag mee doen met deze sport maar om daadwerkelijk te beginnen is weer een ander verhaal.
Hoe kan ik mijn paard het beste trainen?
Mijn paard houdt van lopen en het liefst zo hard mogelijk maar omdat ik haar graag nog lang gezond wil houden> wat is verantwoordelijk?
Met het stappen zijn we goed op weg naar mijn mening, 2 uur lekker alleen stap is geen uitzondering meer, alleen wanneer verder in een rustig drafje?
En hoe, hoe lang ect ect want nogmaals zij gaat wel.
Waar vinden de meeste wedstrijden plaats?
Komen er meer mensen uit Rotterdam en omstreken?
Want het lijkt me niet dat hier de wedstrijden gehouden worden.
Echt alles wat je maar kwijt wil is ontzettend welkom Knipoog
Een PM sturen kan natuurlijk ook Knipoog

_Inga

Re: Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:18

Ik heb hetzelfde, ik lees mee!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:42

Wedstrijdkalender is te zien op www.deronline.nl.

Verder zijn er al meerdere topics geweest over endurance. Misschien even de zoekoptie gebruiken...

Hard rijden is in ieder geval niet verstandig. begin met een rustig tempo van ongeveer 10-12 km/h. Als jouw paard met 15km/h draagt (of harder) zul je dus tijdens een wedstrijd veel moeten stappen om niet te hard te gaan. De periodes draf kun je opbouwen in je training, maar hou het tempo in draf dus zo laag mogelijk zonder dat je al te veel met je paard moet vechten. Hij moet leren rustig te lopen aangezien je paard niet weet hoe ver hij moet lopen. Jij weet dat wel en zult hem dus moeten sparen voor hij zich zelf overneemt.
Dit is natuurlijk maar even kort een tip...

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 12:11

De zoekoptie had ik al geprobeerd maar doet het niet.
Moest eigenlijk ook in het eerste bericht staan maar is erbij ingeschoten. Knipoog
Zijn er verder nergens trainings schema's te lezen op het net?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:08

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:48

De meeste wedstrijden zitten rond de Veluwe en de Achterhoek, logisch Lachen Daar heb je de meeste ruimte voor een wedstrijd.
Als je uitslagen kijkt, komen er nog best veel mensen uit deze omgeving, meer dan ik verwacht had iig.
Ik wil zelf ook endurance gaan starten en kom zelf vanuit het Westland, dus ik heb helemaal geen zandpaden om te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:32

Ik ben ook geintreseerd.Ik heb ook al eens vanalles proberen op te zoeken het topic in de huiskamer vind ik toch voor mensen die er al in zitten.Ik ga de links eens proberen(mijn computer loopt steeds vast Huilen )

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:43

Ik ben de laatste tijd ook erg geïnteresseerd in het endurance rijden. Het lijkt me alleen niks om het de eerste keer in mijn eentje te doen, dus als ik wil beginnen ga ik ook zoeken naar iemand die hetzelfde tempo rijdt als ik.

En is de rit zelf vooral op onverharde paden of zitten er ook stukken met asfalt bij? (aangezien ik absoluut geen ijzers wil).

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 16:49

Oké, ik heb even alle links door gekeken en er een mooi trainings schema uit weten te halen Knipoog bedankt.
Toch nog even een vraagje, hoe zit het nou precies met de p/a?
Ik vind het ontzettend goed dat dat erbij zit maar hoe streng zijn ze?
Mijn paard bijvoorbeeld, ze draait een klein beetje met haar achterbenen> is al naar gekeken en heeft verder niks maar het oogt anders, (is volgens mij ook alleen te zien als je ernaar kijkt, heb er nog nooit mensen over gehoord Knipoog ) zou ze daardoor misschien niet verder mogen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:51

Bij de P/A controle wordt in principe alleen pols en ademhaling gecontroleerd (daarom heet het ook P/A - Pols Ademhaling). Alleen bij twijfel wordt bijde P/A een volledige keuring gedaan, incl slijmvliezen, darmgeluiden etc.

Bij de voorkeuring (en bij de nakeuring) wordt de beweging wél beoordeeld. Als je paard rad is, maar bv iets kort of stijf loopt, krijg je geen A (goed) maar een B (goed maar afwijkende bewegingspatroon), maar verder mag je wel door.
Mijn eigen paard bv loopt wijd achter. De ene vet vindt dat best en zegt er niets van en geeft een A, de ander vindt het wel afwijkend en geeft een B, en de volgende denkt bij de nakeuring dat-ie stijf is, en geeft dan een B. Maar ik heb nog altijd mogen starten en ben in meer dan 1000 wedstrijdkilometers nog nooit afgekeurd. Want rad loopt-ie altijd.

Bij vetgates (dus in hogere klasses) wordt overigens wel weer de beweging gecontroleerd. Op dezelfde wijze als bij de voor- en nakeuring.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 17:58

Oké, bedankt dat komt dan denk ik wel goed Knipoog
Ze is tenslotte ook goed gekeurd bij mijn va...
Hoe zit het eigenlijk precies met de pols en ademhaling hoe hoog mag dat zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:41

Karin had belooft hier eens een sticky - FAQ Endurance van te maken.

KAAAAAA!

(Zal d'r wel even pb-en)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:47

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:00

hee, goed zeg Lachen
Kunnen we weer gerichte vragen gaan beantwoorden en niet steeds dezelfde algemene vragen Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:54

Lintjuuuh schreef:
En is de rit zelf vooral op onverharde paden of zitten er ook stukken met asfalt bij? (aangezien ik absoluut geen ijzers wil).

Als ik me goed herinner mag maar 10% harde weg zijn, de rest moeten zandpaden oid zijn. Je kan dus wel eens hebben dat je een weg over moet steken of een klein stukje over de straat, maar dat zou je dan altijd nog kunnen stappen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:41

Lintjuuuh schreef:

Mijn paard loopt inmiddels klasse 2 op blote hoeven Lachen
Inderdaad mag maar 10% van de wedstrijd verhard zijn, dus bij een rit van 35 km. is dat max. 3,5 km.
Dit is bij een paard met sterke hoeven prima te doen!
Thuis train ik voornamelijk in de bermen en over zandpaden overigens, maar regelmatig stap ik ook over het asfalt. Tijdens wedstrijden gaat dit meestal in een rustige draf, of als het stuk erg lang is, ook in stap.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:48

Ohh dat is handig!
En met dat hartslag opmeten, is dat ook al nodig als je meedoet in de kennismakingsklasse? Om nou meteen zo'n duur apparaat aan te schaffen....

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:10

De hartslag wordt tijdens de keuringen opgenomen door dierenartsen, die hebben zelf een stetoscoop. Je hoeft zelf niets te hebben. Wanneer je verder wil is een hartslagmeter ook nog steeds niet heel erg noodzakelijk, maar een stetoscoop is wel handig. Op die manier leer je tenminsten ook hoe de hartslag zich 'gedraagt'.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:22

Okee Lachen En hoe gaat zo'n endurance wedstrijd nou in zijn werking? Ik heb al op verschillende sites gekeken maar snap het nog steeds niet helemaal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:47

Ongeveer net als een marathonloop of wielerronde (voor mensen) maar dan met verplichte rustpauzes halverwege. In klasse 1 en de kennismakingsklasse na 15-20 km, in de hogere klassen iedere 25-35 km. Tijdens die rustpauzes wordt het paard veterinair gekeurd door de dierenartsen: die beoordelen of het paard 'fit to continue' is oftewel fit genoeg om de wedstrijd te vervolgen.

Het is geen race: je houdt het niet vol om op zulke afstanden zo hard mogelijk te gaan (tenzij je Sheik El Huppeldepup heet en een heel snel paard hebt waarmee je op topniveau rijdt Knipoog ). Maar het is wel een rit waarbij je lekker doorrijdt in een zo constant mogelijk tempo. Dat is het meest efficiënt voor zowel paard als ruiter.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:10

Karin, de p/a vind ik niet echt wat je noemt een rustpauze... Nagelbijten / Gniffelen Drinken aanbieden, koelen, laten keuren, nog meer koelen, gauw d'r op en verder. Tong uitsteken (dat lijkt mij zo heeeerlijk van hogere klasses... rust! Lachen )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:17

Wel een onderbreking halverwege je rit. En tijdens de keuring moet je paard stilstaan en jij ernaast staan. Ben je toch alles bij elkaar misschien wel vijf minuten mee bezig! *LOL*

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:51

Ja, en die "rust" in de hogere klasses valt ook niet echt onder rust Haha!
30 min. is toch een stuk korter dan het in eerste instantie lijkt! Voor je het weet sta je al weer te zadelen Lachen