shana schreef:ik zou het zelf ook heel graag doen maar ik ben nogal voorzichtig met mijn paarden en ben bang dat endurance toch te zwaar is voor een paard ! soms gaat het over slechte wegen en toch een vrij hoog tempo !
Dat zijn dingen waarop je kunt trainen en die je langzaam opbouwt. Je begint uiteraard niet meteen met een wedstrijd van 100-160 km in hoog tempo over paden met steentjes door de heuvels, maar met ritten van zo'n 30 km in laag tempo door redelijk vlak gebied. Voordat een paard de eerstgenoemde wedstrijden aankan is-ie al een paar jaartjes verder. 
Citaat:
ik zou zelf graag eens aan zon wedstrijd meedoen maar dan enkel om hem uit te rijden en niet om hem te winnen waardoor je tegen de tijd gaat rijden !
Dat is ook de enige juiste instelling bij het endurancerijden. Als je puur rijdt om te winnen, hoor je IMO niet in die tak van sport thuis. Goede resultaten neerzetten wil natuurlijk iedereen, maar per se willen winnen gaat in de endurance meestal uiteindelijk ten koste van je paard. Geen goed plan dus. 
Citaat:
ook hoorde ik dat een paard vroeger versleten zou zijn door de zware trainingen !
Zie mijn eerste antwoord hierboven. Overigens geldt dit voor iedere tak van sport, niet alleen voor endurance.
Citaat:
ik heb een peruaanse paso van 3, 7 maanden en ze zeggen dat paso's zeer geschikt zijn voor endurancewedstrijden vanwege hun onvermoeibare gang de tolt !
Tölt lijkt mij idd erg comfortabel, zeker als je paard dit over langere afstanden kan volhouden. Maar bij 'zeer geschikt voor endurance' komen ook andere dingen kijken, zoals uithoudingsvermogen, hardheid van pezen en botten, warmte goed kunnen kwijtraken etc. Klasse 1 moet vast lukken, klasse 2 wellicht ook wel en daarna kun je altijd zien of je paard en jij de capaciteiten (en natuurlijk de zin) hebben om de overstap te maken naar klasse 3 en eventueel 4. 
Citaat:
hoe oud moeten ze zijn om met zulke wedstrijden te starten en hoe begin ik met zon training ?
Minimaal 4 jaar oud, gerekend per 1 januari - paarden geboren in 2001 mogen dus volgend jaar starten. Over training is inmiddels wel redelijk wat te vinden op Bokt, daar kun je de zoekfunctie voor gebruiken.