wie rijdt er endurance?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shana

wie rijdt er endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 16:11

hallo

ik vroeg me af wie er endurance rijdt?
ik zou het zelf ook heel graag doen maar ik ben nogal voorzichtig met mijn paarden en ben bang dat endurance toch te zwaar is voor een paard ! soms gaat het over slechte wegen en toch een vrij hoog tempo ! ik zou zelf graag eens aan zon wedstrijd meedoen maar dan enkel om hem uit te rijden en niet om hem te winnen waardoor je tegen de tijd gaat rijden !
ook hoorde ik dat een paard vroeger versleten zou zijn door de zware trainingen !

ik heb een peruaanse paso van 3, 7 maanden en ze zeggen dat paso's zeer geschikt zijn voor endurancewedstrijden vanwege hun onvermoeibare gang de tolt !
hoe oud moeten ze zijn om met zulke wedstrijden te starten en hoe begin ik met zon training ?
Verward
ben benieuwd naar jullie reacties !

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:41

Er is een heel groot endurance topic. Ik zal eens even voor je zoeken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:41

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 16:59

heel erg bedankt !!

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:02

Ah, het topic is al aangehaald zie ik...
Gooi daar eens een vraag neer bijvoorbeeld! Ook kan je aardig wat antwoorden op de site van de DER vinden. Helaas is hij vandaag net even offline, maar normaal doet hij het gewoon altijd!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:11

bedankt voor die tip over de site der

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:14

ik zou supergraag endurance willen gana rijden als Quentin weer helemaal goed loopt
hij was een Z1 paard, ook wilde ik met hem gaan springen op wedsrijd, en ook maakten we geregeld buitenritten van 4/5/6 uur en orientatieritten van ruim 40 km enzo

nu is ie dus afgekeurd voor de (dressuur/spring) sport maar hij blijkt dus geen ataxie te hebben maar een scheef bekken, hij moet nu juist lekker veel buitenrijden, en ik hoop dat ie goed genoeg wordt om ook echt gericht getraind te kunnen worden voor endurance.
maarja t is een mietje en durft niet alleen t bos in, dus vraag me af of ie er geschikt voor is Clown

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:41

weet iemand wanneer de website der terug actief is ?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:46

Ik heb er ook aan zitten denken Renske, alleen denk ik dat Liekie het langer volhoudt dan ikzelf Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:48

haha ja ik wil dit jaar toch echt 1x endurance gaan proberen! hij doet het nu super, nu alleen nog de zadelmaker een keer langs laten komen, en 6 jan. komt steffi weer, dus dan zal ik eens vragen wat Q nog allemaal mag doen!
machie wilde al met me mee, in mn eentje loopt Q nml niet helaas!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:52

Dit jaar zal wrs niet meer lukken Rens Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:53

ja 2005 bedoel ik he Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:04

shana schreef:
ik zou het zelf ook heel graag doen maar ik ben nogal voorzichtig met mijn paarden en ben bang dat endurance toch te zwaar is voor een paard ! soms gaat het over slechte wegen en toch een vrij hoog tempo !

Dat zijn dingen waarop je kunt trainen en die je langzaam opbouwt. Je begint uiteraard niet meteen met een wedstrijd van 100-160 km in hoog tempo over paden met steentjes door de heuvels, maar met ritten van zo'n 30 km in laag tempo door redelijk vlak gebied. Voordat een paard de eerstgenoemde wedstrijden aankan is-ie al een paar jaartjes verder. Lachen

Citaat:
ik zou zelf graag eens aan zon wedstrijd meedoen maar dan enkel om hem uit te rijden en niet om hem te winnen waardoor je tegen de tijd gaat rijden !

Dat is ook de enige juiste instelling bij het endurancerijden. Als je puur rijdt om te winnen, hoor je IMO niet in die tak van sport thuis. Goede resultaten neerzetten wil natuurlijk iedereen, maar per se willen winnen gaat in de endurance meestal uiteindelijk ten koste van je paard. Geen goed plan dus. Knipoog

Citaat:
ook hoorde ik dat een paard vroeger versleten zou zijn door de zware trainingen !

Zie mijn eerste antwoord hierboven. Overigens geldt dit voor iedere tak van sport, niet alleen voor endurance.

Citaat:
ik heb een peruaanse paso van 3, 7 maanden en ze zeggen dat paso's zeer geschikt zijn voor endurancewedstrijden vanwege hun onvermoeibare gang de tolt !

Tölt lijkt mij idd erg comfortabel, zeker als je paard dit over langere afstanden kan volhouden. Maar bij 'zeer geschikt voor endurance' komen ook andere dingen kijken, zoals uithoudingsvermogen, hardheid van pezen en botten, warmte goed kunnen kwijtraken etc. Klasse 1 moet vast lukken, klasse 2 wellicht ook wel en daarna kun je altijd zien of je paard en jij de capaciteiten (en natuurlijk de zin) hebben om de overstap te maken naar klasse 3 en eventueel 4. Lachen

Citaat:
hoe oud moeten ze zijn om met zulke wedstrijden te starten en hoe begin ik met zon training ?

Minimaal 4 jaar oud, gerekend per 1 januari - paarden geboren in 2001 mogen dus volgend jaar starten. Over training is inmiddels wel redelijk wat te vinden op Bokt, daar kun je de zoekfunctie voor gebruiken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:07

en hoe zit het met bv lidmaatschap enzo, ik weet er nml echt helemaal niets van.
het enige wat ik weet is dat een rit van 40/50 km geen probleem is voor Quentin, die mening deelde de DA van de veterinaire controle ook dus als de afstanden beginnen bij zo'n 30 km, wil ik het zeker proberen met hem!
al ben ik dan denk ik een van de weiningen die met een groot 'dressuurpaard' daar aan komt zetten of niet? heb nml altijd het idee dat er veel (kruising) arabieren meedoen of is dat gewoon een heel fout beeld van mij?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:09

Als jij een keer meedoet, doe ik ook wel mee... Moet alleen nog ff uitzoeken hoe ik dat ga trainen etc... Haha!
Ook ik weet er helemaal niets vanaf

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:12

In klasse 1 doen echt alle mogelijke rassen en kruisingen mee, tot Shetlanders en halve Belgen aan toe! In klasse 2 zie je ook nog heel veel variatie. In klasse 3 en 4 zie je idd heel veel paarden met (veel) Arabisch bloed, maar er zijn ook grotere warmbloeden en bijvoorbeeld Fjorden die daar goed presteren. In Nederland lopen nu drie Fjorden in de klasse 3, waarvan er twee al klasse 4 startgerechtigd zijn.

Je kunt één keer per seizoen (met een maximum van drie keer) meerijden in de kennismakingsklasse, daarvoor hoef je geen startkaart te hebben. Besluit je om vaker te starten, dan word je lid van de KNHS Endurancevereniging en dan vraag je een startkaart aan. Heb je al een dressuur/springstartkaart, dan hoef je alleen lid te worden van de endurancevereniging. En heb je nog geen startkaart, dan kun je dus die endurancekaart aanvragen (daar kun je geen dressuur- en springwedstrijden mee rijden, maar hij is dan ook goedkoper).

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:13

je kan ook gewoon meedoen met de wandeling en is kijken hoe het dan gaat. Dan heb je al de tijd van de wereld, je mag zo snel en zo traag gaan als je wilt. Goede test (Dit is in België zo dus ik weet niet hoe dat in Nederland is)

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:15

Renske20 schreef:
al ben ik dan denk ik een van de weiningen die met een groot 'dressuurpaard' daar aan komt zetten of niet? heb nml altijd het idee dat er veel (kruising) arabieren meedoen of is dat gewoon een heel fout beeld van mij?

Dat valt wel mee hoor! Er lopen veel (kruising) arabjes mee, dat is waar. Maar ook dravers, KWPN-ers (grotere paarden dus), Haflingers, Fjordjes, IJslanders: echt een "divers pluimage"! Sommige paarden zijn wat meer geschikt voor het zwaardere werk, maar aangezien er inmiddels zelfs een Fjord klasse IV startgerechtigd is (afstanden van 120 tot 160 km), heb ik het idee dat ieder gezond paard met een gedegen training ook de grote afstanden moet kunnen lopen, al is het dan misschien niet voor de prijzen. Wat geen probleem is binnen de endurance, immers: To finish is to win!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:16

Ja, dat heb je idd in België, 'de wandeling'. In NL heb je zoiets ook wel, maar dat is dus de kennismakingsklasse. En daar zit wel een 'limiet' op: minimaal 8 km/u en maximaal 12 km/u. Voor de meeste paarden is dat overigens zeker te halen.

Voor als je niet weet wat je gemiddelde tempo is: ga eens een buitenrit maken van 2 uur in het tempo waarin je paard het lekkerst loopt (ook stap/draf/galop afwisselen) en meet later op de kaart na hoeveel km je hebt gereden. Dan heb je een indicatie van je gemiddelde snelheid.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:16

Hmm, Karin, jij typt sneller dan ik Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:19

Hihi, je vergeet Ilonka van Ganna, die mag inmiddels ook klasse 4 starten, net als Ucky! Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:32

Waar woon je Karin, je rijdt echt in een mooie omgeving

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:35

Karin schreef:
Hihi, je vergeet Ilonka van Ganna, die mag inmiddels ook klasse 4 starten, net als Ucky! Lachen

Allemaal Turbo-fjorden! Sorry, soms kan ik het even niet meer bijbenen geloof ik.... Haha!

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:40

Tja ze waren niet turbo maar met een langzame rustige opbouw...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:06

Nu ik 18 ben wil ik omdat ik in de dressuur bij de paarden moet starten ook een endurance proberen(kijken of het wat voor me is).
Dus al 3 bokkers die het misshcien willen gaan doen..