Citaat:Wat ik in
[FZ] Is Bokt nou echt leuker/beter zonder de gebanden? vooral lees is dat een flink aantal mensen het heel erg jammer vind dat de betreffende users gebanned zijn omdat ze altijd zo'n interessante reacties gaven. Daar ben ik het voor een deel mee eens, Lovely en Pipo hadden regelmatig erg nuttige bijdragen op paardengebied, SP was op andere vlakken weer wat sterker. Wat dat betreft idd een gemis. Wat ik (en dan spreek ik dus voor mezelf) niet mis zijn de topics waarin deze users het nodig vinden mensen al dan niet verdekt in de zeik te zetten. Mensen die topics pas interessant vinden als er een flinke ruzie ontstaat of als er flink wat lol wordt gemaakt ten koste van een ander mogen wat mij betreft echt linea recta door naar een ander forum, ik zal ze geen seconde missen.
Pittige discussies? Prima!
Kritiek op het beheer of op het moderatorteam? Natuurlijk nooit leuk om te horen maar zolang dat op een normale/constructieve manier gebracht wordt kunnen we er wat mee.
Wat geinen wat soms wat te ver gaat? Ook geen enorm probleem, things happen, ik heb mezelf ook niet altijd helemaal in de hand. In dit soort gevallen is het wel erg handig als dat dan achteraf goedgetrokken kan worden of als men er op z'n minst wat van leert.
Wat veel gebruikers zich niet altijd lijken te realiseren is dat wij (als moderatorteam) over het algemeen een wat groter plaatje zien van Bokt. Niet alleen de topics waarin we zelf meedoen en waarin we wat zitten te kletsen met wat andere Bokkers. Ieder probleem en een flink deel van alle poedersuiker zien wij langskomen. Daar wordt over het algemeen vrij snel wat aan gedaan waardoor de gemiddelde gebruiker daar maar een fractie van te zien krijgt.
Ook horen we regelmatig van gebruikers dat ze maar niets meer posten over bepaalde onderwerpen omdat ze daar dat dan later weer op een gemene manier opmerkingen over krijgen. Of dat ze geen zin hebben in weer hetzelfde gekat van weer dezelfde mensen. Of dat ze helemaal niets meer plaatsen op Bokt en alleen nog maar wat meelezen omdat ze geen zin hebben in (potentieel) gezeik.
Ik denk dat we met Bokt twee kanten op kunnen:
Of we proberen er een paardensite van te maken die voor een breed publiek interessant is. Zowel voor de 12 jarige pony verzorgende meid als voor de 35 jarige recreatie ruiter. Verder ook voor de ervaren fokker de beginnende wedstrijdruiter, endurance fanatiekeling of westerner. Om dit te bereiken is er nog een hoop nodig. Voor een hoop dingen (b.v. endurance, SGW, spingen, etc) is nog niet echt plaats. Rijtechnisch kan een heel stuk interessanter zijn als we beter met de 'veelgestelde vragen' om kunnen gaan, etc, etc, etc. Allemaal dingen die wat tijd kosten maar ze zijn zeker wel realiseerbaar.
Een andere optie is een Bokt met weinig regels, weinig mods, veel gebruikers en veel tegenstellingen waarin mensen 'pittige discusies' kunnen voeren die anderen dan met een bak popcorn in de hand kunnen volgen. Dit terwijl in dat topic een nietsvermoedend 14 jarig kind de grond in wordt geboord. Of waar men in discussies maar wat smeuige persoonlijke details op tafel gooit aangezien men het met argumenten niet kan 'winnen'. Is ook een optie en hier is zeker markt voor als je dat de afgelopen jaren zo bekijkt op Bokt.
Ik weet iig wel welk Bokt ik voor ogen heb, ik ben er nog lang niet uit hoe Bokt er precies uit zou moeten zien. Ben er al wel uit wat ik zeker niet wil.
Het is hier nog lang niet perfect, de regels zitten (nog?) niet perfect in elkaar, de forums kunnen beter ingedeeld worden, mijn acties laten vaak veeeeeeeeel te lang op zich wachten (nieuwe smileys?), het OW systeem is niet optimaal, de communicatie kan beter, etc, etc. Maar met wat hulp van jullie komen we daar IMO makkelijk uit. Het enige dat we van jullie vragen is regelmatig te melden (op een constructieve manier) wat je van Bokt vindt en wat je mist of graag anders zou zien. En ga er daarbij van uit dat ook wij fouten maken en dat we hier vooral zitten om het zoveel mogelijk mensen naar de zin te maken en niet om ons weer een hoop heibel op de hals te halen door weer wat mensen te bannen
De bottomline is denk ik dat ik op zich redelijk weet wat ik zelf wil met Bokt en dat er in 'mijn' Bokt gewoon geen plaats is voor sensatiezoekers. Als je een rel wilt zien dan kun je denk ik beter een politiescanner kopen of naar wat reality soaps kijken dan zitten zoeken op Bokt naar de laatste ruzies en het laatste gekat.
Wordt Bokt daardoor 'oninteressant en vlak'? Ik denk het niet. Ten eerste zorg je er zelf voor een deel voor hoe Bokt er uit ziet. Je kan zelf toch ook aan discussies deelnemen of interessante discussies starten? Heb je daar anderen voor nodig? Verder is het idee dat er ook in het niet rellerige Bokt flink wat pittige discussies zijn, helemaal niets mis mee, graag zelfs, maar dan wel op een volwassen manier. Elkaar onderuit halen of elkaar bestoken met ouwe koeien is misschien voor een flinke groep mensen erg leuk maar valt IMO niet echt onder op een volwassen manier discussieren. Het moet toch gewoon mogelijk zijn je verhaal op Bokt te zetten zonder dat je later weer op je woorden wordt gepakt?
Ik hoop dat dit een (klein beetje) duidelijker maakt wat de motivatie is van mijn acties en de acties van het moderatorteam. Als je je niet in die acties kan vinden dan is het of zo dat wij iets verkeerd hebben gedaan, of je bent eigenlijk op zoek naar een ander soort forum. In het eerste geval horen we graag constructieve kritiek. In het tweede geval (en ik zeg dit niet graag