[Dienstmededeling] Bokt Nieuwsbrief Februari

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xingridx

[Dienstmededeling] Bokt Nieuwsbrief Februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 10:49

Afbeelding

Voorwoord van de Redactie
Deze maand weer aan de late kant, laten we het op vertraging door de sneeuw houden. Gelukkig is de kou weer weggetrokken en zijn alle waterleidingen weer ontdooid, zodat we weer tijd hebben om een stukje bij te lezen!
Er is deze maand weer veel gebeurd op Bokt en we hebben weer een nieuwe rubriek! Ter voorbereiding op de Olympische Spelen in Londen, waar Bokt live aanwezig zal zijn, zullen we iedere maand een korte update geven over de stand van zaken.

Jullie input is altijd van harte welkom, dus wil je iemand in het zonnetje zetten, verdient iemand een bloemetje of zie je een heel grappig topic dat volgens jou in aanmerking komt als topic van de maand? Laat het ons dan weten, want dan kunnen we jullie iedere maand weer een mooi gevulde BNB brengen!

Toelichting
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor of rond de eerste van de nieuwe maand te reageren. Alle reacties worden gewaardeerd. Zo kun je ons ook suggesties voor '...' van de maand toesturen, maar ook je vermoedens voor welk teamlid er op de foto van de maand staat.

De nieuwsbrief van januari is hier terug te lezen. De BNB is een afgeleide van het BBB. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.

De redactie wenst jullie veel leesplezier met dit nieuwe BNB.

Bellatrix, Dribbel, Lielle, Marieke_K, Nadia, Sammie, Yasmine en xingridx

Highlights van de afgelopen maand

Topic van de maand
Ook deze maand zijn er weer een aantal topics die we met jullie willen delen.
Kom je zelf een topic tegen waarvan je dat dat ook in het BNB moet, laat het ons weten!! Kijk hier welke topics ons zijn opgevallen afgelopen maand.

Andere opvallende gebeurtenissen op Bokt
Iedere ruiter weet wel hoe het is om eens goed zand te happen na een duik van je paard. Maar Buckje laat zien dat paarden ook heus wel eens van het zand proeven! Hier zie je hoe dat eruit ziet: Buckje @ [ITP] Hoe een kleine pony zand hapt ipv een ruiter

En niet alleen ruiters genieten van de paardensport! In [BB-ITP] mijn kinders tuigloos te paard laat peacehorses nog een paar paardengekken zien!

Afbeelding
Edward Gal en Totilas.
foto: http://www.sjoert.com

Nieuws
Voor de Bokt Nieuwsredactie beginnen de Olympische Spelen snel dichterbij te komen. Razende reporter Cayenne is druk met het regelen van alles rondom de persaccreditatie, elders in deze BNB kun je haar vooruitblik lezen. Daarnaast heeft Sammie voor artikelen rondom een vervelende aandoening bij New Forestersen de domesticatie van oerpaardengezorgd. En opnieuw zorgde nieuws rondom Totilasvoor veel drukte op de voorpagina.

Discussie van de maand
Als discussie van de maand hebben we dit keer voor een ongebruikelijk onderwerp gekozen. De lofzang aan de onsterfelijken vonden we dermate mooi omschreven en bovendien ook nog eens zo belangrijk dat dit topic de eretitel krijgt.

Nieuwstopic van de maand
Het nieuwstopic van deze maand gaat dit keer over een lastig onderwerp. In [VN] Oermoeders van paarden leefden samen met de moderne mens kun je meer lezen over de Eva van de paarden, waarvan er waarschijnlijk minstens zeventien zijn geweest.

Testrecept
In januari is het testrecept er bij ingeschoten maar inmiddels zijn we weer volop van start gegaan. Tot 15 februari kon je recepten opgeven met als ingredienten ricotta en courgette. De opgegeven recepten zie je hier: [VT] Testrecept februari: deel 1, recepten opgeven
Spoedig komt er een topic om te stemmen welk recept er getest zal gaan worden en het resultaat zien jullie in de volgende BNB!

Communitynieuws

Bokkers in de media
Deze maand was Bokker Courses te bewonderen (meisje met de blauwe top aan) als covermodel op de website van Attitude. Haar verhaal kan je hier lezen.

Quotes van de maand
Deze maand hebben we met jullie hulp weer een paar briljante quotes verzameld, blijf ze vooral insturen!
Kijk hier voor de grappige versprekingen van afgelopen maand.

Hartekreten
Deze maand is er helaas geen Hartekreet.

Wil jij ook een persoonlijk bericht sturen naar iemand, stuur dan je hartekreet via een pb naar Bellatrix.

Kunstwerk van de maand
Deze maand is er gekozen voor het schilderij dat is gemaakt door TinkerTom voor een van de prijswinnaars van de prijsvraag in het Boktmagazine. Horsieslii was de gelukkige en zij liet haar hondje vereeuwigen. Wij vinden het resultaat in ieder geval prachtig! Kijk snel hier als je hem nog niet hebt gezien!

Uiteraard mag alle kunst die jullie opvalt via een PBtje naar xingridx, zodat we volgende maand weer een mooi resultaat hebben!

Het virtuele bloemetje
Helaas ook deze maand weer een verdrietige gebeurtenis, Bokker hiphorse is haar broertje verloren bij een explosie. Lees haar verhaal in [LZP] vaarwel

Het virtuele zonnetje
Deze maand helaas geen zonnetje. Heb jij iemand waarvan jij vindt dat die een zonnetje verdienen? Laat het ons dan weten!

Wikinieuws
Er is weer hard gewerkt aan de Wiki deze maand. Zo hebben er diverse bekende namen nu hun eigen pagina gekregen en zijn er weer diverse pagina's bijgewerkt. Kijk snel hier wat er allemaal is gebeurd!

Wist je dat...
Jans eindelijk de foto's van afgelopen januari op Bokt heeft staan :+
Freya eind februari een nieuwe viervoeter erbij krijgt
Neonlight haar weekje wintersport weer zonder kleerscheuren en gipspootjes doorstaan heeft
Olympia vanaf 1 april haar wedstrijddebuut maakt met haar zwarte parel :D
xingridx binnenkort voor haar werk lekker in Barcelona zit!

Bokt op de Olympische Spelen

De Olympische Spelen komen steeds dichterbij en ook Bokt is van de partij! Voor de allereerste keer zal Bokt live verslag doen van dit grote evenement en daarom hebben we jullie ideeen nodig. Daarom stond er afgelopen maand een topic op de voorpagina waarin werd gevraagd om input. Wat willen jullie graag zien en wat willen jullie juist niet zien? Welke combinaties denken jullie dat er straks namens Nederland aan start verschijnen? Ben jij zelf aanwezig? Laat het ons weten!

De aankomende maanden zullen we steeds meer aandacht besteden aan de Olympische Spelen en de Nederlandse afvaardiging, maar ook aan de mensen achter de schermen.

Tot die tijd zijn we benieuwd naar jullie input. Heb jij een goed en uitvoerbaar idee voor Bokt? Reageer dan hier: [VN] Bokt op de Olympische Spelen in Londen! *input gevraagd*

Column
Deze maand is het de beurt aan Jans om wat meer te vertellen over haar overstap naar western en hoe ze dankzij Bokt de kans heeft om weer regelmatig op een paardenrug te stappen! Kijk snel hier voor haar verhaal!

Binnengekomen post
Onlangs kreeg de nieuwsredactie een artikel van Bokkers Eyecatcher en hanny_jelke over de redding van een paar Exmoorpony's. Na overleg is besloten deze bijzondere actie in het BNB onder de aandacht te brengen, dus klik snel verder om meer te lezen

xingridx

Re: [Dienstmededeling] Bokt Nieuwsbrief Februari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 10:50

Topic van de maand
Openbaring, aha-momenten, dingen waar je later pas achter kwam :)* wie kent ze niet.
Lees mee en post jouw aha-momenten in alweer het 2e deel [LZP] Waar je heel laat pas achter kwam II

JoyCiej007 heeft DE oplossing gevonden om ruzies tijdens het eten te voorkomen en elk paard alleen zijn eigen portie te laten eten. Ook met medicijnen is het een ideale oplossing.
Nieuwsgierig geworden?? Kijk dan snel in [ITP] Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet

Oké, kom maar op.. Beken het maar eens na jaren!
Was jij het die stiekem die hele zak chips leeg gegeten had, terwijl je je broertje de schuld gaf? Of wil je nu eindelijk bekennen dat je zelf stiekem je banden leeg liet lopen en niet dat rot joch uit de buurt, zodat je lekker met de bus naar school kon? Lees meer openbaringen in [LZP] Okee, ik beken alsnog..

Met de temperaturen van de afgelopen weken was het niet raar dat er overal bevroren spullen gevonden werden, wat hebben jullie op stal gevonden dat bevroren is wat jullie niet verwacht hadden? Lees het in [VVDD] Meest bizarre wat ik op stal bevroren vond!

Ouders kunnen soms best lollig kunnen zijn, maar tegelijkertijd ook zeer beschamend. Lees en post mee in [LZP] Lollige ouders...

Je kent ze wel, die plaatjes of foto's waar iets (anders) op staat dan je in eerste instantie ziet. Zie jij dat altijd?? Kijk mee in [LN] mindf*uck

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 10:51

Quotes van de maand
Quote uit het topic over het noorderlicht dat afgelopen maand te zien was in Nederland

Hoe je door één letter iets heel anders denkt te lezen.
Citaat:
Citaat:
Nogmaals: de tijden en locaties zijn niet te voorspellen. E.e.a. hangt af van de sterkte van het noorderlicht en de plaatselijke bewolking...
Plaatselijke bevolking??? wat hebben die daar mee te maken?

Een gevatte Bokker tegen een Bokker die er zelf ook wel om kan lachen, toch?
Citaat:
Arabesk schreef:
Ik hoop ook dat we kunnen schaatsen op natuurijs, moet alleen wel ff beter worden zit al een week met griep thuis ^). Zal je altijd zien is er eens in de tien jaar een weekje met ijs, zit ik ziek op de bank.

Schaats jij niet ijzerloos... :D
[/quote]
Duidelijke voorpret
Citaat:
Heb er erg veel zin in, hoop skiekum op goede sneeuw en mooi weer

Citaat:
dit is waarschijnlijk heel onwaarschijnlijk
Hoe waarschijnlijk kan het zijn.

xingridx

Wikinieuws
Afbeelding
De Gelderse hengst Chablis heeft sinds deze maand een eigen Wiki-pagina,
evenals KWPNer Lord Leatherdale.

Vorderingen afgelopen maand
Afgelopen maand is er weer een behoorlijk aantal nieuwe artikelen verschenen over bekende ruiters uit de springsport. Zo hebben onder andere Haya Bint al Hussein, Simon Delestre, Werner Muff en Dermot Lennon een eigen pagina gekregen. Deze pagina's zijn nog lang niet volledig, dus aanvulling zijn altijd welkom.
‎Vanessa Bee kennen jullie misschien nog wel van Horse Event, waar zij leuke demonstraties gaf in Horse agility. Ook over haar is er een Wiki-pagina gemaakt.
Verder zijn de artikelen over de verschillende wormen die voorkomen bij paarden uitgebreid en opnieuw gerangschikt. Dit is nog niet helemaal af, maar in de loop van volgende maand zal hieraan verder gewerkt worden.

Naast nieuwe artikelen zijn er ook artikelen bijgewerkt of aangevuld afgelopen maand. Artikelen waaraan veel veranderd is zijn bijvoorbeeld Influenza en Splashed. In de categorie over de mensport zijn een heleboel aanpassingen gedaan en enkele artikelen zijn fors uitgebreid.
Na tips van een bokker zijn de artikelen over brucellose, de teek en de ziekte van Lyme nog eens opnieuw bekeken. Hier bleek inderdaad wat twijfelachtige informatie in te staan en deze is meteen verwijderd. Alle 3 de artikelen zijn op dit moment nog onvolledig en moeten dus nog verder aangevuld worden.

De foto hiernaast van Chablis is 1 van de nieuwe foto's die deze maand aan de Wiki toegevoegd werden. Het artikel over het sarcoïd en de bijbehorende fotoserie werden ook van extra foto's voorzien evenals de pagina over de Marwari. Op de pagina van Edward Gal zijn mooie foto's toegevoegd van hem en zijn paard Rubin Cortes.

Tot slot..
Enige tijd geleden hebben we een sollicitatieronde gehouden voor enkele nieuwe Wiki-moderators. Wij hebben onze keuze gemaakt en wilden dit bekend maken na de meeting van de huidige Wiki-mods. Op die manier zou iedereen weten welke richting we met de Wiki op willen en kunnen we de nieuwe mods optimaal begeleiden.
Helaas werd de meeting uitgesteld door ziekte en de slechte weersomstandigheden. Daarom is er nu besloten om het hoognodige overleg zo snel mogelijk via internet te houden zodat de nieuwe mods blauw kunnen worden. Jullie zullen hier dus zeer binnenkort meer over horen.

xingridx

Column
door Jans
Afbeelding

Aan mij deze maand de eer de column voor de Bokt Nieuwsbrief te schrijven. De laatste tijd is mijn leventje op zijn kop komen te staan. In positieve zin! Naast dat ik ben gaan samenwonen kwamen de paardrijkriebels ook weer naar boven. Ik wilde weer gaan paardrijden, en wel western.

Toen ik nog een klein meisje was begon ik met paardrijden op Manege de Gompert in Hengelo Gld. Ik heb daar een paar jaar met plezier rondgelopen, maar de tijd dat ik elk weekend daar naartoe kon ging voorbij toen ik naar de middelbare school ging. Toen moest er een manege gevonden worden in de buurt van mijn huis. En daar maakte ik kennis met het westernrijden. Ook dat heb ik daar twee jaar met plezier gedaan, tot ik om medische redenen een flink aantal jaar uit de running ben geweest. Tuurlijk, af en toe wel een uurtje recreatief hobbelen, maar dat was het wel.

En nu, ik woon samen, heb tijd. Tja, het begon te kriebelen en ik stuitte op dit topic (aanrader voor mede westernrijders die een paardje zoeken om bij te rijden!) [WN-AM] Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar en in dit topic vond ik een paar hele lieve mensen, met paardjes bij me in de buurt.

Helaas, op het moment dat ik contact zocht, besloot mijn gezondheid weer over de kop te gaan. Maar ik heb doorgezet, en ben nu drie keer meegeweest naar een van de paardjes uit het topic. En gezien er nog een heel leuke merrie op stal stond mocht ik die ook uitproberen. Zo kwam het dat ik twee hele leuke merries uit heb geprobeerd!

Lichamelijk ben ik nu duidelijk niet tot veel zwaar werk in staat, zelfs het opzadelen viel me zwaar. Maar daar ben ik nu hard mee aan het werk, conditie en spierkracht opbouwen staan nu hoog bovenaan mijn lijstje. Het rijden daarentegen vond ik nog vrij makkelijk gaan. Pien (het paard) snapte wat ik wilde en bij de derde keer konden we, zonder miscommunicaties, mooie rondjes door de bak in walk, jog, trot en lope. En dat voelt als een overwinning. Mede dat helpt mij om mezelf weer helemaal op de rails te krijgen :) en ik hoop dat er in de toekomst geen beperkingen (qua gezondheid) meer zijn om echt weer lekker te genieten met paardjes *\o/*

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 10:52

Binnengekomen post
Eyecatcher en hanny_jelke schreef:
Bokt heeft een grote rol gespeeld in het redden van in totaal 9 Exmoor pony's. Naar aanleiding van dit topic kwam alles in gang. Via Bokt werd niet alleen gekletst en gediscussieerd, maar werd er een hele reddingsactie georganiseerd.
Via een HK topic [HK] Exmoor I - Volg hier de 8 reddertjes! ging de discussie verder en werd er van alles geregeld.

Gulle bokkers die wel een oud halster hadden liggen, boden die spontaan aan. Bokkers die wel een pony wilden, maar niet in hun eentje een pony konden nemen namen er samen één. Nu hebben alle Exmoor pony's een baasje (sommige zelfs 2,5). En deze week zijn de laatste ook opgehaald.

Bokker annebe neemt er zelfs drie onder haar hoede, waarvan twee daadwerkelijk van haar zijn en één voor de helft van haar is. Ze bood aan voor anderen te rijden en is daardoor twee dagen op stap geweest. Ze heeft veel geregeld.

Ook de mannen van het natuurgebied waar de Exmoor's vandaan komen, waren ondersteboven van deze spontane reddingsactie. Ze hadden ook niet verwacht dat alle pony's een thuis zouden krijgen, en gaven een week uitstel voor het ophalen. Ook zij zien ze liever naar een goed huis gaan dan dat ze naar de slacht gebracht moesten worden.

Helaas willen niet veel mensen zo'n pony, want ze zijn immers wild. Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in. Wat ook nog eens tegenwerkt is dat het ras niet heel bekend is in Nederland. Nu hebben deze knappe heren allemaal een thuis, maar in de toekomst bestaat de kans weer, dat er gezonde pony's naar de slacht moeten. En ook daar willen we even bij stilstaan. Daarom ook wat infomatie over het karakter van dit ras.

De Exmoor is een erg intelligent ras, ze zijn vriendelijk. Ze zijn erg taai en sterk, waardoor ze het gewicht van een volwassen ruiter kunnen dragen. Het zijn betrouwbare en lieve rijpony's ook voor kinderen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Exmoor_(pony)

Omdat ze uit een natuurgebied komen moeten ze wel eerst wennen aan de mens. Daarom gaan we een forum bij houden waar we onze ervaringen kunnen uit wisselen, maar ook zo dat anderen die over wegen om ooit zelf een Exmoor te "redden" te kunnen helpen, en de mogelijkheid geven in telezen waar ze aan beginnen. http://exmoorponyforum.forumup.nl

Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:34

Zo, weer helemaal doorgelezen :)
Altijd grappig om te zien dat de meeste topics die genoemd worden, ik al ken en vaak ook al gereageerd heb :D.
Toch wel leuk om ze dan nog een keer tegen te komen.

Het stukje van de Exmoor pony's had ik ook gelezen, maar dat ze nu allemaal een thuis hebben gekregen is helemaal top! _/-\o_
Al zou ik het leuker vinden als de update's over de exmoor pony's op het bokt forum te lezen zouden zijn, dan zou ik zeker mee lezen :D!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:47

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:03

Oh wat leuk dat we er in staan! :D *\o/* Toppie!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:42

Oh! Wat gaaf zeg! En ja, de updates zijn via die thread te volgen, en, voor een breder overzicht, hebben we er ook een forumpje bij. Info in het draadje dat boven vermeld is! ;-)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:46

Zoooo jammer dat mijn hartekreet er weer niet instaat. Laat maar. Zeg het zelf wel tegen Mister01:

fanci_mike schreef:
Hoi Bella, (Marlies;-) )

Ik stuur deze pb omdat ik een hartekreet wil inzenden voor Mister01 (geesje). Zij is mijn beste maatje, en afgelopen jaar heeft het niet allemaal meegezeten, haar jonge paard was heel erg moeilijk met zadelmak maken, en nog steeds met de basis erop zetten. Hierdoor twijfelt ze vaak of ze het wel goed doet. Haar andere paard is geruime tijd ziek geweest, met nogal onzekere oorzaak en verloop, gelukkig kruipt hij er een beetje bovenop.
Mijn tinker, die voor haar ook redelijk eigen voelt, is ook eigenlijk het hele jaar door niet goed geweest, en mijn jonkie (kleine broertje van haar jonkie, hebben we samen geboren zien worden en dus ook nogal eigen) heb ik verloren aan Wobbler (hij werd al bijna twee). Al met al heeft ze superveel tegenslag gehad, en toch staat ze altijd voor me klaar, met raad en daad. Daarvoor wil ik haar heel erg graag bedanken, she's the best buddy in the world!!!

Groetjes, Fanci_Mike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:25

Weer een prachtige nieuwsbrief!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:51

whoa wat doe ik hier nou weer haha! :D ik dacht even op m'n dooie gemakje alle interessante dingen te bekijken die ik zelf nog niet gevonden had, zie ik m'n eigen naam ineens staan :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:48

Wat superleuk dat de Exmoors ook een plek hebben gekregen in de nieuwsbrief :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:24

Valt me nu pas op... maar waar zijn de Wist je dat-jes?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:27

Banjer schreef:
Valt me nu pas op... maar waar zijn de Wist je dat-jes?

Wist je dat...
Jans eindelijk de foto's van afgelopen januari op Bokt heeft staan :+
Freya eind februari een nieuwe viervoeter erbij krijgt
Neonlight haar weekje wintersport weer zonder kleerscheuren en gipspootjes doorstaan heeft
Olympia vanaf 1 april haar wedstrijddebuut maakt met haar zwarte parel :D
xingridx binnenkort voor haar werk lekker in Barcelona zit!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:08

Lees ik daar nu echt overheen? :o

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 22:24

Haha blijkbaar, Banjer!
Het zijn er ook niet zoveel deze maand :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:21

ik zat echt te zoeken naar een post, zoals die ene waarin bv. de Exmoors worden uitgelicht... :D
Wel leuk om te lezen dat de WJD's er toch nog zijn :D

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:25

Normaal krijgen ze ook een eigen post, maar het waren er deze maand zo weinig dat het de moeite niet was :)

De WJD's verdwijnen niet hoor :D