Een aantal vragen van een leek op gebied van endurence.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Een aantal vragen van een leek op gebied van endurence.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 21:05

Een aantal vragen Lachen Jullie zullen er wel om lachen maar ik wil me erg graag verdiepen in deze sport, ik ben namelijke en echt dressuurmuts Clown

Wanneer zijn jullie begonnen aan jullie allereerste wedstrijd? Ik bedoel eigenlijk wanneer merk/weet ik aan mijn paard dat ze er klaar voor is?

Bestaat er in de endurece ook een soort van beginners klasse?

Heb je hiervoor startkaarten of wat dan ook voor nodig?

Ben je verplicht ene aantal wedstrijden per jaar te rijden?

Wanneer je wint krijg je dan winstpunten...of wat anders

Wat is Loco (of lokomotie??)

Waneer je paard pony tussentijds door de DA word nagekeken en de hartslag of wat dan ook is te snel, moet je dna ook alla minuut stoppen en mag je niet verder?

Kortom ik ben dus echt een leek op dit gebied..Maar voor Sjors en mij lijkt mij dit wel een geweldige sport!

Sjors vind he dressuurmatig rijden namelijk niet je van het..Buiten rijden vind je echt geweeldig! Ze is dan ook bomvast en heeft een goede conditie (mijn inziens dan)
Elke dag rijden we zeker 1.5 tot 2 buiten in de bossen..regelmatig lange afstanden ddraven etc..

Denken jullie dat ik het er eens op moet wagen?

GR Claudia

gomir

Re: Een aantal vragen van een leek op gebied van endurence.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:55

IK heb zondag mijn eerste endurancewedstrijd meegedaan en ga je nu proberen te helpen Knipoog (verslag van mijn dag op HAW)
claudia23 schreef:
Een aantal vragen Lachen Jullie zullen er wel om lachen maar ik wil me erg graag verdiepen in deze sport, ik ben namelijke en echt dressuurmuts Clown
Is niet stom hoor, ik ben eigenlijk springmiep en stond zondag ook ineens aan de start Knipoog

Citaat:
Wanneer zijn jullie begonnen aan jullie allereerste wedstrijd? Ik bedoel eigenlijk wanneer merk/weet ik aan mijn paard dat ze er klaar voor is?
Ik ben een stuk of vier/ vijf keer een lange rit wezen maken, maar moet wel zeggen dat ik mijn paard al in cross-conditie had staan en dat zijn basisconditie dus al heel aardig was.
Het was voor mij meer kilometers maken zodat hij wat dingen zou zien en er misschien een beetje aan zou wennen.

Citaat:
Bestaat er in de endurece ook een soort van beginners klasse?
Je begint in de klasse I, dat is tot 40 km. Je kunt ook meedoen aan de kennismakingsklasse, die is net zo lang als de klasse I, maar de snelheid ligt tussen de 8 en 12 km/uur ipv 9 en 13 km/uu.
Kennismakingsklasse mag je maximaal drie keer aan meedoen en maximaal 1 keer per jaar.

Citaat:
Heb je hiervoor startkaarten of wat dan ook voor nodig?
Voor de kennismakingsklasse heb je genoeg aan een dagstartkaart geloof ik, dat regelt de DER voor je bij inschrijving geloof ik.
Voor klasse I en hoger wordt je lid van de DER en moet je een startkaart hebben van de KNHS. Dat is gewoon de normale startkaart, die kun je aanvragen via een rijvereniging(als je ook dressuur/springen/SGW doet) of via de DER(als je alleen endurance wil rijden)
Lidmaatschap van de DER(eigenlijk KNHS-EV tegenwoordig geloof ik, maar dat bekt niet lekker Clown ) kost 50 euro per jaar. Via eenmalige machtiging 45 euro.

Citaat:
Ben je verplicht ene aantal wedstrijden per jaar te rijden?
Nee. Je moet helemaal niets Knipoog

Citaat:
Wanneer je wint krijg je dan winstpunten...of wat anders
Je moet in een klasse drie wedstrijden goed uitgereden hebben(dus in de uitslag zijn opgenomen) en dan mag je in de volgende klasse starten. Er is geen verplichte promotie, je mag altijd in een klasse blijven rijden. Ik geloof zelfs dat je ook een klasse lager mee mag doen dan je eigenlijk rijdt.

Citaat:
Wat is Loco (of lokomotie??)
Iets in de trant van Bewegingsapparaat. Je moet dan met je paard aan de hand draven. (was met die van mij trouwens erg grappig Clown )

Citaat:
Waneer je paard pony tussentijds door de DA word nagekeken en de hartslag of wat dan ook is te snel, moet je dna ook alla minuut stoppen en mag je niet verder?
Als de hartslag op de P/A(controle onderweg, staat van tevoren aangegeven) hoger is dan 60/min dan moet je na 10 minuten nog een keer aanbieden. Als de hartslag dan nog te hoog is wordt je uitgesloten, is hij dan goed mag je gewoon weer verder.
Bij de finish geldt hetzelfde Ja (voor klasse I en kennismakingsklasse)

Citaat:
Sjors vind he dressuurmatig rijden namelijk niet je van het..Buiten rijden vind je echt geweeldig! Ze is dan ook bomvast en heeft een goede conditie (mijn inziens dan)
Elke dag rijden we zeker 1.5 tot 2 buiten in de bossen..regelmatig lange afstanden ddraven etc..

Denken jullie dat ik het er eens op moet wagen?
Lijkt me dat je dan al een heel eind op weg bent met de trainingen, maar daarvoor moet je bij de experts zijn Knipoog
Ik zou het zeker eens proberen Ja

Je kunt ook kijken op www.deronline.nl Daar kun je ook een info-pakket aanvragen voor iets van 5 euro ofzo.

(en er is een heel gezellig endurance-topic op de huiskamer Knipoog )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:17

Gomir heeft het al goed uitgelegd. Ja

Nog even wat aanvullingen:

* Je hoeft idd geen verplicht aantal wedstrijden per jaar te rijden. Wel is het zo dat als je eenmaal in klasse 2, 3 of 4 bent gestart, dat je dan je startgerechtigdheid alleen kunt behouden door ook daadwerkelijk te starten. Maar dat is nog niet van toepassing als je klasse 1 rijdt.

* Na drie goed uitgereden wedstrijden in een bepaalde klasse mag je naar de volgende klasse, maar het moet niet. Er is dus geen promotieplicht. Je mag idd ook in lagere klassen blijven starten. Vergelijk het met marathonlopen voor mensen: als je een paar keer een hele marathon hebt gelopen, mag je nog steeds aan kwart en halve marathons meedoen. Wordt bijv. gedaan om in het wedstrijdritme te blijven of er aan het begin van het seizoen weer in te komen. Daarnaast kan een wedstrijd van 70 km (kl. 2) in lastig terrein en met 1 vetgate - ook voor je gevoel - zwaarder zijn dan een wedstrijd van 80 km (kl. 3) in makkelijk terrein met 2 vetgates.

* Bij de locomotie wordt idd het bewegingsapparaat gecontroleerd. Als je paard zuiver loopt, krijgt hij een A. Als de vets wat twijfels hebben, maar je paard toch goed genoeg vinden om (verder) te rijden, krijg je een B. Je paard wordt dan tijdens de wedstrijd wel extra in de gaten gehouden: heb je een B bij de voorkeuring, dan is de kans groot dat je op de P/A ook nog even moet voordraven.

* En bij een te hoge hartslag op P/A of finish lig je er idd niet meteen uit. Je krijgt eerst 10 minuten wachttijd (je rijtijd loopt dan door) en dan moet de HF alsnog 60 of lager zijn. Als dat niet zo is, dan lig je er idd uit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:21

Oh ja, wat die kennismakingsklasse betreft: die is ingesteld om eens aan de endurance te 'ruiken' zonder dat je meteen een startkaart hoeft aan te vragen. Bij dressuur en springen kun je vaak aan onderlinge wedstrijden (zonder startkaart) meedoen om te 'testen' of je het leuk vindt en of het jou en je paard ligt, de kennismakingsklasse is ongeveer hetzelfde idee bij de endurance.

In totaal mag je idd 3x in de kennismakingsklasse rijden, waarvan 1x per seizoen. Bevalt het je en wil je officieel gaan rijden, dan moet je dus een startkaart aanvragen.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:47

Binnenkort een keertje een oefen training doen? Haha!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:58

Bedankt voor al jullie nuttige informatie

ik ga meteen ff kijken op de site van der.. En inderdaad nienke Lachen
wanneer kun je?
GR CLaudia

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:00

Misschien een rare vraag nog, maar word de route gewwoon uitgezet? of moet je zelf met kompas op pad gaan? Haha!

Wanneer ik mee wil doen in zo`n klasse voor de mensen die het een swillen proberen, waar moet ik dat dan doorgeven? Als ik namelijk op de iste kijk...en bijvoorbeeld zie dat op de holterberg binnenkort ook een wedstrijd is, en ik wil daar aan mee doen, waar moet ik dan zijn? bij de DER zelf of bij de organisatoren vanjuist die rit?

Waar weet je waar de groomplaatsen zijn odnerweg etc?

GR CLaudia
Laatst bijgewerkt door Madelief28 op 13-04-05 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:06

bedankt Lachen