[FOTO]NK Dressuur dag 4

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Tezzy

[FOTO]NK Dressuur dag 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-20 09:27

*Bokt.nl
Sport
Door Tezzy

En dan is zo opeens het weekeind weer voorbij! Maar uiteraard hebben jullie nog wel het verslag van de finale zondag tegoed *\o/*

Een zonnige dag met op het programma de finales van het ZZ Zwaar, de lichte tour en de zware tour, ook werden de kleine finales lichte tour en zware tour nog verreden. Op mijn programma stonden echter alleen de grote finales, maar ik kon het niet laten toch nog iets extra's te schieten.

Winnaar van de kleine finale zware tour Adelinde Cornelissen met Fleau de Baian (72,544%)
Afbeelding

Daarna werd het tijd voor het voorafje van het drie gangen maal :D. De kur op muziek van de Dressuur Magazine ZZ-Zwaar rubriek werd gewonnen door Bart Veeze met de hengst Imposantos <3 (81,458%)
Afbeelding

Dinja reed een opvallende kur met haar Independent Little Me en behaalde zilver (77,458%)
Afbeelding

Er reed nog zo'n knappe vos mee, namelijk Don Clorentino des Paluds onder Kirsten Brouwer (5e, 75,917%)
Afbeelding

Na een korte break is het tijd voor het hoofdgerecht, De Finale V2 Facility Lichte Tour Kur op muziek.
De eerste ronde werd gereden over 2 groepen, waarvan de beste samen kwamen in deze finale. Met een punten systeem moest er bepaald worden wie zou winnen. Winnaars uit de eerste ronde waren Hans Peter Minderhoud en Diederik van Silfhout.

De uiteindelijke winnaar werd Hans Peter Minderhoud met Invictus (81,375%)
Afbeelding

Diederik werd knap tweede met Impression (79,125%)
Afbeelding

Nu vragen jullie je af waarom dit het hoofdgerecht was, nou bij mij is het dessert echt het lekkerste en dat betekent dat het beste nog moet komen! De Finale Roelofsen Horse Trucks Zware Tour, kur op muziek.
Eerste plaats was voor Edward Gal met GLOCK's Toto JR. die op de kur van zijn vader Totilas een score van 86,150% wist te noteren

Afbeelding
Afbeelding

Hans Peter Minderhoud werd tweede met GLOCK's Dream Boy N.O.P. (82,525%)
Afbeelding

De top drie werd aangevuld met nog een zwarte hengst, namelijk Desperado N.O.P. onder Emmelie Scholtens (81,400%)
Afbeelding

Marlies van Baalen reed met Ben Johnson net niet naar de derde plaats (80,575%)
Afbeelding

Afbeelding

De laatste score in de 80% was die voor Vincent van Gasselt, een relatief onbekende naam tussen alle dressuurtoppers. Hij reed zijn Delacroix II naar 80,025%
Afbeelding
Afbeelding

Dat was het weer voor het NK. Mooie weer, mooie paarden en mooie nieuwe kampioenen!
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 22-09-20 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:59

Prachtige weergave! Alleen jammer van de wat rare foto van Invictus. Het is zo'n gaaf beest! Delacroix van van Gasselt was echt een verrassing vond ik. En wat een geweldig weer en mooie sport. Op wat combinaties na, die teveel stanggebruik hadden, heb ik echt genoten. Ook een heel bijzonder moment om de kür van Totilas te horen onder zijn zoon. Jammer dat er toch wat teveel onrust in de mond van Toto was, waardoor ik geen kippenvel kreeg....maar zeker een enorm talent.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Sjong

Re: [FOTO]NK Dressuur dag 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:06

Ik heb echt genoten. Voor mij waren Dream Boy en Ben Johnson de kers op de taart. Wat een gave paarden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:15

Ik vind het allemaal weer een goed voorbeeld voor wat we tegenwoordig willen zien, dat is namelijk spektakel en dat heeft niks te maken met dressuur waar het voor bedoeld is. Kijk, leuk hoor zo'n benenzwaaiende Totilas lookalike, maar ondertussen zie ik nauwelijks verzameling, een constant open mond, een paard die het opwaartse nog niet aan kan en daardoor hij achter de loodlijn komt en zijn hals op het hoogste punt heeft en niet zijn atlas. En dan nog maar niet te spreken van hetzelfde wat Totilas deed, een onrgelmatig voorbeen in het uitstrekken. Maar dat heeft Edward vaker met paarden, dus kan te maken hebben met zijn scheefheid misschien.

En ik lees al lang genoeg mee om de cliches voorbij te horen komen. 'Doe het zelf maar eens', 'de beste stuurlui staan aan wal', 'hij zal het wel weten' etc. Dat vind ik jammer, want ik vind dat wij best kritisch mogen blijven op de zogenaamde dressuurtop. Dit is wel waar mensen naar kijken, wat ze als voorbeeld zien, wat ze thuis ook willen. Maar moeten we dit willen? Moet spektakel voor gaan op correcte dressuur?

Al met al een paard die misschien prima dit niveau aan kan, maar laat m nog lekker even thuis en werk aan een correcte basis. Maar dat is misschien ook niet nodig, want beloond wordt het toch wel...

Run forrest run!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:16

manubres schreef:
Prachtige weergave! Alleen jammer van de wat rare foto van Invictus. Het is zo'n gaaf beest! Delacroix van van Gasselt was echt een verrassing vond ik. En wat een geweldig weer en mooie sport. Op wat combinaties na, die teveel stanggebruik hadden, heb ik echt genoten. Ook een heel bijzonder moment om de kür van Totilas te horen onder zijn zoon. Jammer dat er toch wat teveel onrust in de mond van Toto was, waardoor ik geen kippenvel kreeg....maar zeker een enorm talent.

Ben het met je eens, Vincent van Gasselt was een verademing qua rijderij. Het enige paard wat echt fijn van achteren naar voren liep met de neus er uit en waarbij lichtheid, ongedwongenheid en ontspanning voorop stonden. Viel zelfs m'n paardenleek vriend op.

Toto is een geweldig paard en die kur blijft prachtig, maar er stond wel giga veel druk op zeg. Heb voor de rest redelijk tenenkrommend op de tribune gezeten eerlijk gezegd. Vanwege het betere ruk en plukwerk en getrixte mechanische dressuur. Denk dat ik volgend jaar mijn hart maar ga ophalen in Duitsland.

Edit: ik heb alleen de zware tour gezien dan. Foto's zijn prachtig gemaakt. :)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:39

Ik heb al wat rondgezocht, maar blijkbaar zijn mijn Google kunsten niet geweldig. Zijn de proeven ergens terug te zien? Ik heb wel eea gezien op de pagina van GHPC maar ik zou graag volledige proeven zien ipv kleine stukjes :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:45

Bizzybijtje schreef:
Ik heb al wat rondgezocht, maar blijkbaar zijn mijn Google kunsten niet geweldig. Zijn de proeven ergens terug te zien? Ik heb wel eea gezien op de pagina van GHPC maar ik zou graag volledige proeven zien ipv kleine stukjes :D

Ik heb op horses.nl geloof ik het eerste deel gezien. Kan het zo ook niet terug vinden.

Run forrest run!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:49

Clip my horse denk ik, al weet ik niet of je daar moet betalen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:50

Jep, net gekeken maar dat is enkel met een abonnement. Zou een gratis proefperiode kunnen doen maar mezelf kennende ga ik vergeten om dat op tijd op te zeggen. :))

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:52

Run forrest run!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:12

Zo leuk voor Vincent!!!! Hij werkt daar zó ontzettend hard voor!!! En hij heeft nog meer fantastische paarden onder zijn kont, het is hem zeer gegund!

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:24

Earth schreef:
Ik vind het allemaal weer een goed voorbeeld voor wat we tegenwoordig willen zien, dat is namelijk spektakel en dat heeft niks te maken met dressuur waar het voor bedoeld is. Kijk, leuk hoor zo'n benenzwaaiende Totilas lookalike, maar ondertussen zie ik nauwelijks verzameling, een constant open mond, een paard die het opwaartse nog niet aan kan en daardoor hij achter de loodlijn komt en zijn hals op het hoogste punt heeft en niet zijn atlas. En dan nog maar niet te spreken van hetzelfde wat Totilas deed, een onrgelmatig voorbeen in het uitstrekken. Maar dat heeft Edward vaker met paarden, dus kan te maken hebben met zijn scheefheid misschien.

En ik lees al lang genoeg mee om de cliches voorbij te horen komen. 'Doe het zelf maar eens', 'de beste stuurlui staan aan wal', 'hij zal het wel weten' etc. Dat vind ik jammer, want ik vind dat wij best kritisch mogen blijven op de zogenaamde dressuurtop. Dit is wel waar mensen naar kijken, wat ze als voorbeeld zien, wat ze thuis ook willen. Maar moeten we dit willen? Moet spektakel voor gaan op correcte dressuur?

Al met al een paard die misschien prima dit niveau aan kan, maar laat m nog lekker even thuis en werk aan een correcte basis. Maar dat is misschien ook niet nodig, want beloond wordt het toch wel...

Helemaal eens, Earth.

Bij de tienduizend ga ik offline.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:47

ElCamino schreef:
Zo leuk voor Vincent!!!! Hij werkt daar zó ontzettend hard voor!!! En hij heeft nog meer fantastische paarden onder zijn kont, het is hem zeer gegund!

Ik kende hem helemaal niet, maar hij echt een goede indruk achtergelaten. :-D

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:55

Elisa2 schreef:
manubres schreef:

Ben het met je eens, Vincent van Gasselt was een verademing qua rijderij. Het enige paard wat echt fijn van achteren naar voren liep met de neus er uit en waarbij lichtheid, ongedwongenheid en ontspanning voorop stonden. Viel zelfs m'n paardenleek vriend op.

Toto is een geweldig paard en die kur blijft prachtig, maar er stond wel giga veel druk op zeg. Heb voor de rest redelijk tenenkrommend op de tribune gezeten eerlijk gezegd. Vanwege het betere ruk en plukwerk en getrixte mechanische dressuur. Denk dat ik volgend jaar mijn hart maar ga ophalen in Duitsland.

kan het je aanbevelen, Vincent is een lichtpuntje, maar in b.v. duitsland en het VK zijn meer combinaties zonder enige annimatie bewegingen of mechanische dressuur, heerlijke blije paarden die zich als atleet kunnen/mogen tonen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:23

Mooie foto's...
Ik was er za/zo in de 2fh stand en ook af en toe aan tafel dus heb gelukkig redelijk wat kunnen zien.
Maar ik heb wel genoten...
Toto is ondanks zijn mega talent en die van Edward natuurlijk nog steeds mega onervaren... was pas de derde keer. En 1e keer kur. Ik denk dat daar ook nog steeds veel spanning vanaf komt.
Er was al veel verschil te zien zaterdag op zondag... geef hem nog even om te groeien en ik denk dat er al een heel ander beeld uit gaat komen.

Sommige rijden inderdaad grof, veel spanning, maar toch zie ik er ook echt wel fijne combi's tussen. Was ook wat meer spanning bij de paarden omdat ze een tijd niet weg zijn geweest, maar ook een legere tribune doet iets. Het is stiller en sommige kunnen er juist meer spanning van gaan opbouwen.
Dat er een aantal best zaten te rukken en te plukken... zeker.
Vincent vond ik ook prachtig, denk wel een hele goede aanvulling bovenin, vind hem erg prettig rondsturen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:31

MCE schreef:
Elisa2 schreef:

kan het je aanbevelen, Vincent is een lichtpuntje, maar in b.v. duitsland en het VK zijn meer combinaties zonder enige annimatie bewegingen of mechanische dressuur, heerlijke blije paarden die zich als atleet kunnen/mogen tonen

Ja i know, het WK jonge dressuurpaarden vorig jaar was al een verademing qua rijderij om te zien. Kan daar veel meer van genieten ongeacht het niveau.

Uiteraard is Toto nog jong en ervaren en stond er ook veel druk op vanwege de verwachtingen. Ik verwacht daar ook nog groei te gaan zien. Het is en blijft alleen niet de rijstijl die ik prefereer.

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:43

"Het is en blijft alleen niet de rijstijl die ik prefereer."(qoute)

schrijft Elisa, kan hier in mee gaan

maar wat voor hun succesvol is gaan ze niet direct veranderen, denk ik, Toto is nog wel jong maar hij zit al wel redelijk ver in het model, en de druk om te moeten presteren is wel groot

als ik dan zie hoe Gio onder Charlotte de kans krijgt om te groeien met behoud van souplesse, spirit, plezier in het werk, zie je wel grote verschillen, prefereer ik toch de engelse

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:53

Ja zeker mee eens, Charlotte vind ik persoonlijk ook het fijnste om naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:13

c_alsemgeest schreef:
Ja zeker mee eens, Charlotte vind ik persoonlijk ook het fijnste om naar te kijken.

een goed voorbeeld waar ik graag naar kijk,

de happy atleet of het animatie (mechanisch) bewegen, smaken verschillen heel erg,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:22

Heb weleens trainingsfilmpjes gezien van Charlotte en die vond ik ook fijn om naar te kijken.

Ik denk dat je gelijk hebt hoor MCE, het is succesvol dus zal waarschijnlijk niet veranderen. Ik vind het wel jammer want ik denk dat er nog meer uit Toto gehaald kan worden als hij wat meer op lengte en naar de hand toe gereden zou worden. Nu liet hij volgens mij rechtsachter ook weleens staan en kwam ook in de prijsuitreiking regelmatig in piaffe/ passage met beide achterbenen tegelijk neer.

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:39

Elisa2 schreef:
Heb weleens trainingsfilmpjes gezien van Charlotte en die vond ik ook fijn om naar te kijken.

Ik denk dat je gelijk hebt hoor MCE, het is succesvol dus zal waarschijnlijk niet veranderen. Ik vind het wel jammer want ik denk dat er nog meer uit Toto gehaald kan worden als hij wat meer op lengte en naar de hand toe gereden zou worden. Nu liet hij volgens mij rechtsachter ook weleens staan en kwam ook in de prijsuitreiking regelmatig in piaffe/ passage met beide achterbenen tegelijk neer.

Charlotte, Carl, Helen, Jessica, Cathrine, Sónke om er even een paar te noemen rijden veel meer voorwaarts en werken aan de souplesse en durchlässigkeit van het paard, leren het paard met veel overgangen rijden meer op de achterhand te komen is veel natuurlijker, daar is verzamelen iets anders dan in elkaar prikken

zou het beeld en de uitvoering voor Toto ten goede komen denk ik , maar niet alleen bij dat paard, maar ja wat succesvol is en gewaardeerd word!!!

zo speels kun je ook de verzameling trainen (een van de paarden is haar GP hengst Franzikus) gewoon op een simpel bitje speels oefenen/spieropbouwen

https://www.youtube.com/watch?v=MNk_yiAOhiE

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:00

MCE schreef:
zo speels kun je ook de verzameling trainen (een van de paarden is haar GP hengst Franzikus) gewoon op een simpel bitje speels oefenen/spieropbouwen

Ik vind dit toch zo'n geweldige amazone _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:47

Balenciaga schreef:
MCE schreef:

Ik vind dit toch zo'n geweldige amazone _/-\o_

titel spreekt voor zich evenals haar commentaar, buiten trainen is dan geen probleem, recht uit en verruimen, balansen waar kan dat beter vanuit de ontspanning inspanning vragen
trainen ter voorkoming van fysieke en mentale verzuring

voor mij steeds een bron van inspiratie

https://www.youtube.com/watch?v=6K9RtxLIJmk

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:11

Buiten trainen, renbaan, bos in is trouwens iets wat trouwens bij veel van de ruiters in NL ook niet vreemd is.
Bijvoorbeeld Bartels heeft een eigen renbaan daarvoor tot hun beschikking.
Gelukkig maar... want dat is natuurlijk een belangrijk onderdeel van mentaal gezond blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:15

MCE schreef:
Elisa2 schreef:

Charlotte, Carl, Helen, Jessica, Cathrine, Sónke om er even een paar te noemen rijden veel meer voorwaarts en werken aan de souplesse en durchlässigkeit van het paard, leren het paard met veel overgangen rijden meer op de achterhand te komen is veel natuurlijker, daar is verzamelen iets anders dan in elkaar prikken

zou het beeld en de uitvoering voor Toto ten goede komen denk ik , maar niet alleen bij dat paard, maar ja wat succesvol is en gewaardeerd word!!!

Ja zeker, dat is pas echt paardrijden met gevoel en respect voor het paard. Spelenderwijs en leuk zou alle training altijd moeten zijn. :)

-Kurt Albrecht-