Hardenberg: drie Gelderse hengsten door naar 3e bezichtiging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Hardenberg: drie Gelderse hengsten door naar 3e bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:16

www.kwpn.nl / http://www.bokt.nl

Voor de eerste bezichtiging van de Gelderse hengsten in Hardenberg waren zes hengsten aangemeld.
De hengstenkeuringscommissie Gelders paard kon vier van de zes hengsten doorverwijzen naar de tweede bezichtiging in Hardenberg. Daarvan viel er nog één af in de tweede bezichtiging.

Door naar de derde bezichtiging in Den Bosch mag Gentleman (Charmeur x Flemmingh): een goed ontwikkelde hengst, goed in het rechthoeksmodel staand met een aansprekende voorhand en een imponerend front. Daarbij straalt hij veel jeugd uit. Zijn bewegingen toont hij met veel houding en gemak, waarbij hij achter nog wat sterker moet worden.
De tweede aangewezen hengst is Lens V (Fantastique x Ahoy), die goed in het Gelders type staat, maar wat langer gelijnd zou mogen zijn. In beweging is hij duidelijk herkenbaar een Gelders paard met veel houding en heffing in de voorknie.
Het drietal wordt gecompleteerd met Garino (Alexandro P x Fabricius), een goed ontwikkelde zoon met ras en uitstraling. Hij heeft zich goed ontwikkeld tussen de eerste en tweede bezichtiging en liet een lichtvoetige en actieve bewegingsvorm zien.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 20-01-14 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Re: Hardenberg: drie Gelderse hengsten door naar 3e bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:27

Benieuwd naar beeld materiaal want charmeur x flemming klinkt niet erg gelders...
De Fantastique ook door. Erg leuk..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:03

Zinzi_jewel schreef:
Benieuwd naar beeld materiaal want charmeur x flemming klinkt niet erg gelders...

Via, via hoorde ik dat het een soort van sleurhut is :roll: (als in niet vanzelf willen lopen)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:22

Mêrde, dus geen typisch gelders bloed en dan ook nog geen blije werkgraag dier....
Zal me benieuwen...

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:25

NatasjavE schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Via, via hoorde ik dat het een soort van sleurhut is :roll: (als in niet vanzelf willen lopen)

Hoe bedoel je dat ie niet wil lopen?
Ik heb dit paard bij de fokker los gezien en lopen kan ie zeker!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:44

Raar dat ze hem bij de dressuurpaarden er meteen uitgooien en hij het bij de Geldersen gewoon al tot de 3e haalt...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:09

Zal t bloed wel zijn.
Beetje verversen...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:09

In mijn ogen voegt de Charmeur niks toe. Niet qua afstamming en niet qua bewegingen. De achterbenen komen er wat sleperig achteraan. janderegelaa ze hebben hem er bij de rijpaarden niet uitgegooid maar geadviseerd over te stappen naar de gelderse richting. De Fantastique vond ik goed en hij schijnt enorm te springen. De Alexandro heeft een wat arme aangestoken hals, maar beweegt best. De afgewezen Alex was achter ronduit onregelmatig

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:10

De charmeur vind ik nogal jammer, het gelders paard is al niet zo ruim vertegenwoordigd en dan een dressuurbloedje erin gooien lijkt me niet de juiste oplossing om het gelders paard te behouden.

Fantastique door, dat is wel gaaf! ben wel fan van die hengst, vooral met Ahoy erachter, bloed dat je imo in de gelderse fokkerij(werkwillig, attent, braaf!!) niet teveel kunt hebben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:39

pillow schreef:
In mijn ogen voegt de Charmeur niks toe. Niet qua afstamming en niet qua bewegingen. De achterbenen komen er wat sleperig achteraan. janderegelaa ze hebben hem er bij de rijpaarden niet uitgegooid maar geadviseerd over te stappen naar de gelderse richting. De Fantastique vond ik goed en hij schijnt enorm te springen. De Alexandro heeft een wat arme aangestoken hals, maar beweegt best. De afgewezen Alex was achter ronduit onregelmatig

Deze Charmeur was niet door naar de 2e bezichtiging:
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... r-2013.pdf

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:13

Bijna jammer dat ik niet kan fokken met de Fantastique.
Dubbel Ahoy dan...
Eens bekijken wat ze gaan doen verder

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:02

Ik heb ook niks met de Charmeur voor de Geldersen (wat heeft een afgedankt rijpaard toe te voegen aan zo'n kleine populatie?) Qua bloed niet en qua kwaliteit niet in het bewegen. De looplust straalde er idd niet vanaf nee. Wel mooi paard qua model met een mooi front.

De Alexandro was inderdaad behoorlijk opgeknapt sinds de eerste bez! Zijn hals doet nog erg jeugdig aan, misschien trekt dat nog bij. Hij liep het beste van de drie.

De Fantastique is wat gewoon maar niet onaardig. Wie weet zijn er fokkers voor.

Gelukkig komt er dit jaar meer leuks beschikbaar: Upperville en Olivier, zoals het er nu uitziet!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:15

janderegelaa schreef:
pillow schreef:

Deze Charmeur was niet door naar de 2e bezichtiging:
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... r-2013.pdf

Echt wel. weet niet welke jij bedoeld Dit is een Charmeur x Flemmingh

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:39

Dat is het lijstje met Charmeurs die door waren. Hij staat er niet bij.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:47

Ja dit zijn de dressuurhengsten. Het gaat nu over de gelderse hengsten en daar was deze naar doorverwezen.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 05:01

Was erbij in Hardenberg en ben het eens met GJ haar omschrijving.
De Alexandro heeft zich goed ontwikkeld tussen de eerste en tweede bezichtiging.
De Fantastique is een leuk paard maar ik zie hem niet als vaderdier.
De Charmeur moeten ze is van een andere hoek bekijken. En daarbij bedoel ik dus letterlijk in de hoek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 07:15

pillow schreef:
Ja dit zijn de dressuurhengsten. Het gaat nu over de gelderse hengsten en daar was deze naar doorverwezen.

Nadat hij er bij de dressuurhengsten uitgegooid was ja...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:22

De fantastique heeft wel heel fijn(braaf!) bloed, dus ik denk dat er zeker markt is voor zo'n hengst ook al is hij wat gewoon.
Niet iedereen wil een geweldige beweger met een uitzonderlijk mooi model, er zijn zeker mensen te vinden voor een braaf, werkwillig paard die gewoon beweegt.
De gelderse populatie is dun bezaait, nu is Ahoy van origine tuigpaard maar heeft veel gedaan voor de geldersen, en ik denk dat dit bloed(dat zo dichtbij zit) te waardevol is om te laten gaan, iig vele malen waardevoller dan Charmeur*Flemmingh.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:39

Ahoy gaf zeer fijne paarden.
En voor veel ruiters liever een gewone beweger met een goed karakter die Cool genoeg is.
Ik heb een Ahoy en ben er zeer blij mee.
Dacht 9 jaar geleden dat ik een tuiger jaarling kocht. Had papier maar half bekeken.
Maar haar karakter was goed. En ze is best knap. Met haar gebroken blesje.
Zulk bloed zou moeten blijven...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:51

janderegelaa schreef:
pillow schreef:

Nadat hij er bij de dressuurhengsten uitgegooid was ja...

Ik heb het al eerder gezegd. Hij is er niet uitgegooid, maar op advies vd keuringscie over geplaatst naar de geldersen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:05

Wat ik begrijp is dat Reijer van Woudenbergh de hengst heeft uitgenodigd voor de Geldersen. Keurt Reijer ook bij de rijpaarden?
Zo ja, dan heeft hij hem daar gezien, en heeft hij hem niet aangewezen voor de tweede bez dressuurhengsten maar uitgenodigd voor de eerste bez Geldersen.
Volgens mij hebben de eigenaren geen keuze gehad, dus dan is hij iig niet door naar de tweede bez van de dressuurhengsten, en ik vrees dat hij daar ook niet goed genoeg voor was (dus voor de Geldersen ook niet!).
Want als dit dier bomveel kwaliteit had, dan hadden ze de eigenaren de keuze kunnen geven: hij is aangewezen voor de tweede bezichtiging van de rijpaarden, maar we zouden hem bij de Geldersen goed kunnen gebruiken en we denken dat hij daar verder zal komen dan bij de rijpaarden (indien hij overduidelijk Gelders was maar dat vind ik dus niet).

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:10

Want als dit dier bomveel kwaliteit had, dan hadden ze de eigenaren de keuze kunnen geven: hij is aangewezen voor de tweede bezichtiging van de rijpaarden, maar we zouden hem bij de Geldersen goed kunnen gebruiken en we denken dat hij daar verder zal komen dan bij de rijpaarden (indien hij overduidelijk Gelders was maar dat vind ik dus niet).

[/quote]

Als ik het goed begrijp is dit nu je eigen interpretatie cq fantasie?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:17

GJ9 schreef:
Wat ik begrijp is dat Reijer van Woudenbergh de hengst heeft uitgenodigd voor de Geldersen. Keurt Reijer ook bij de rijpaarden?
Zo ja, dan heeft hij hem daar gezien, en heeft hij hem niet aangewezen voor de tweede bez dressuurhengsten maar uitgenodigd voor de eerste bez Geldersen.
Volgens mij hebben de eigenaren geen keuze gehad, dus dan is hij iig niet door naar de tweede bez van de dressuurhengsten, en ik vrees dat hij daar ook niet goed genoeg voor was (dus voor de Geldersen ook niet!).

Hij was inderdaad niet door naar de 2e bezichtiging voor de rijpaarden en is toen uitgenodigd voor de 1e bij de Geldersen. En als hij goed in het type staat dan keuren ze hem.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:46

pillow schreef:
GJ9 schreef:

Als ik het goed begrijp is dit nu je eigen interpretatie cq fantasie?

?? Interpretatie? Ik stel me voor wat het KWPN had kunnen doen als hij bij de rijpaarden ook een goede kans had gemaakt.

Dat lijkt me een hele normale gang van zaken om zoiets met de eigenaren te overleggen. De eigenaren stellen hem niet voor niets aan bij de dressuurpaarden.

Ik ken wel voorbeelden van merries waarbij geadviseerd werd naar een andere richting te gaan omdat het paard daar hoger zou scoren, maar dan had de eigenaar de keuze (bijv: stb bij de Geldersen en meer kans op ster bij de rijpaarden). Dus het is niet uit mijn duim gezogen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:43

De Charmeur is volgens de rijpaard commisie (met v Woudenbergh) in zijn type te gelders om doorverwezen te worden bij de rijpaarden daarom is met de eigenaren overlegt om hem bij de gelderse voor te stellen. Dit heeft dus niks te maken met gebrek aan kwaliteit, maar juist een extra kwaliteit namelijk het in het gelders type staan.