Dertien paarden genomineerd voor KWPN Paard van het jaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dertien paarden genomineerd voor KWPN Paard van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:18

Nieuwsredactie

Afbeelding
Voor het derde jaar op rij genomineerd: Parzival
foto: http://www.sjoert.com
Het Koninklijk Warmbloed Paard Nederland (KWPN) heeft de namen van de paarden bekend gemaakt die kans maken om Paard van het jaar 2010 te worden. Dertien paarden, twee meer dan vorig jaar, maken dit jaar kans op de titel. Het is grotendeels een weerzien van oude bekenden. Drie ervan zijn vorig jaar al een keer genomineerd. Drie andere paarden zijn al reeds eerder genomineerd. Gemiddelde leeftijd is 10,6 jaar. De genomineerden zijn een mix van dressuur, springen en de tuigpaardensport.

Brandy
De slechts vier jaar oude ruin Brandy (Uromast x Waterman) heeft dit jaar onder andere de Nationale competitie en het NK vierjarige tuigpaarden op zijn naam gezet. Het afgelopen seizoen heeft Brandy geen enkele wedstrijd verloren.

Hickstead
Hickstead (Hamlet x Ekstein) won in 2008 de Olympische Spelen. Mede daarom won hij de verkiezing KWPN Paard van het jaar 2008. Momenteel staat hij voor het derde jaar bovenaan in de WBFSH-Rankings (wereldranglijst voor paarden en stamboeken). Hij won dit jaar onder andere de Grote Prijs van Aken.

Painted Black
De recent verkochte hengst Painted Black (Gribaldi x Ferro) zette met Anky van Grunsven onder meer de Grand Prix van Falsterbo en Dortmund op zijn naam. In 2010 werd zijn eerste zoon, Bon Bravour (mv. Chronos) goedgekeurd bij het KWPN. Painted Black is in 2007 al eens genomineerd, maar zag de overwinning toen gaan naar Okidoki (v. Jodokus).

Parzival
Voor het derde jaar op rij is de vosruin Parzival (Jazz x Ulft) wederom van de partij als genomineerde. Onder vaste amazone Adelinde Cornelissen won hij dit jaar de wereldbekerfinale Grand Prix. Daarnaast waren er diverse overwinningen op Grand Prix niveau. De ruin staat momenteel tweede op de wereldranglijst in de dressuur.

Plot Blue
De dertienjarige Plot Blue (Mr. Blue[[ x [[Pilot) won dit jaar de wereldbekerfinale springen in Genève. De bruine hengst werd eerder uitgebracht door de Zwitser Werner Muff. Sinds 2008 zit Marcus Ehning in het zadel. In Kentucky was de combinatie zestiende.

Ravel
De donkerbruine Ravel (Contango x Democraat) heeft in Amerika vorig jaar en dit jaar de USEF/Grand Prix Paard van het jaar verkiezing gewonnen. In Nederland heeft hij het voorlopig met twee nominaties moeten doen. Dit jaar zijn derde. Ravel won in Kentucky het brons in de Grand Prix Special en in de Kür op Muziek.

Seldana di Campalto
De eerste merrie die genomineerd is is Seldana di Campalto (Emilion x Alme). Seldana is afgelopen zomer verkocht naar Saudi-Arabië. Voorheen was het de Italiaanse Natalka Chaudani die met de merrie vorig jaar het EK in Windsor won. Tijdens de wereldbekerfinale in Genève werd de combinatie dertiende In Kentucky werd de merrie met Abdulla al Sharbatly tweede.

Silvana de Hus
De elfjarige schimmelmerrie Silvana de Hus (Corland x Widor) behaalde met de Fransman Kevin Staut onder meer het teamzilver in Kentucky, in Genève werd de merrie gedeeld zevende. De merrie staat momenteel op de derde plaats in de wereldranglijst springen.

BMC Van Grunsven Simon
BMC Van Grunsven Simon (mv. Polydox) is de tweede zoon van Mr. Blue die dit jaar genomineerd is. Simon won onder Jeroen Dubbeldam onder meer de Grote Prijs van Calgary. Er waren ook overwinningen in Nörten-Hardenberg en Verona.

Totilas
Vorig jaar won de zwarte hengst Totilas (Gribaldi x Glendale) de verkiezing Paard van het Jaar 2009. Dit jaar is hij wederom genomineerd. Onder andere zijn prestaties tijdens de wereldbekerfinale en wereldruiterspelen in Kentucky, onder het zadel van Edward Gal, hebben hier aan bij gedragen.

Tyara
Tyara (Farrington x Bazuin) is de derde merrie die dit jaar genomineerd is. Reeds eerder genomineerd in 2008 is de Gelderse merrie afgelopen jaar voor het eerst Grand Prix gestart onder Mieke Evertse.

VDL Groep Utascha SFN
VDL Groep Utascha SFN (Lux x Indoctro) is het eerste paard dat destijds is aan geschaft door het springpaardenfonds Nederland. Onder Eric van Vleuten behaalde de merrie diverse overwinningen, onder andere in de FEI Nations Cup.

Wendelrose
Mark de Groot stuurde Wendelrose (Manno x Renovo) in 2008/2009 naar de overwinning in de Staalservice Zuidbroek Trophy. De vosmerrie werd dit jaar kampioen fokmerries West en Nederlands kampioene fokmerries in Luttenberg.

Winnaar 2002: No Time
Winnaar 2003: Concorde
Winnaar 2004: Manno
Winnaar 2005: Nassau
Winnaar 2006: Jazz
Winnaar 2007: Okidoki
Winnaar 2008: Hickstead
Winnaar 2009: Totilas

Op de Hengstenkeuring in Den Bosch wordt bekend welk paard de titel KWPN Paard van het Jaar 2010 toegekend krijgt.

Nibbit

Re: Dertien paarden genomineerd voor KWPN Paard van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:22

Ik gok erop dat het Totilas wordt :D

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:23

Leuk! :D Denk ook dat Toot een dikke kans maakt, maar mijn stem gaat naar Parzival!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:24

Alle respect naar de deelnemers, maar volgens mij kan er toch echt maar 1 winnen dit jaar.... Welk paard heeft is er het meest besproken en heeft het alles gewonnen wat er te winnen viel???... Totilas

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:24

Is het nog een verrassing wie het wordt dan...?

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:25

Zou zeker stemmen op Parzival! :j

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:31

Ik hoop dat Seldana veel stemmen krijgt!

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:39

Tootjeee!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:41

Totilas of Hickstead!! (:

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:51

Ik hoop op Parzival :D

Sabriinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:54

ben bang dat het weer Tolilas word.
Maar ik hoop dat Parzival wint! dat verdient die gewoon!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:55

Totilas :D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:55

Hickstead !
Zeker weten :j

Paardje heeft in 2007 operatie ondergaan en om dan olympisch goud te winnen, wauw ! +:)+
Laatst bijgewerkt door ZarcoTje op 29-12-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:56

Doe maar Parzival :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:56

Onderbouwingen zijn welkom :)

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:59

Ik stem op Parzival, maar toch denk ik dat Totilas ook veel kans maakt..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:30

ZarcoTje schreef:
Hickstead !
Zeker weten :j

Paardje heeft in 2007 operatie ondergaan en om dan olympisch goud te winnen, wauw ! +:)+

Klopt natuurlijk maar daardoor was hij natuurlijk paard van het jaar in 2008. Bovenstaande zegt niet wat over 2010.

Qua prestaties, gaat mijn stem toch uit naar Totilas hoor, vorig jaar had ik Parzival gestemt, vond ook dat hij vorig jaar had moeten winnen. Maar 2010 is toch wel hét jaar van Totilas, ookal is hij dan verkocht.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:36

Ik voel aan mijn water dat dit toch echt weer Totilas wordt. Wat een paard, en wat hij bereikt heeft met Gal is geweldig.
Dit is het jaar van Totilas denk ik zo.

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:43

Totilas ,, super paard wat die allemaal bereikt heeft !! Echt een super paard !!!

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:53

Tja het zou een verrassing zijn als het geen Totilas word.

Ik hoop op Hickstead en anders Silvana de Hus

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:03

Op grond van wat worden de paarden genomineerd? Alleen op prestatie en nakomelingen?
Ik heb mijn keuze in ieder geval gemaakt. Geen Totilas... ik ga voor de Gelderse merrie. *D Prachtpaard!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:06

Waar kun je stemmen? :)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:09

Ik heb het via de site van het KWPN gedaan. Volgens mij kun je ook een forumulier die 'In de strengen' zat insturen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:17

Ik denk dat Totilas wederom wint en tersecht. Ik stem op Ravel, omdat ik hem geweldig vind en ik een merrie uit zijn moederlijn heb.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:48

2010 was het jaar van Totilas, met voor mij op de 2e plaats Parzival.
want die heeft het samen met Adinde ook heel goed gedaan!