Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:09

* http://www.nos.nl/ / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker miccamaaike

Afbeelding
Matthias Alexander Rath en Totilas.
foto: http://www.sjoert.com
In 2010 won Totilas met zijn toenmalige ruiter Edward Gal de Wereldruiterspelen. Er is daarna een hoop gebeurd. In dat zelfde jaar werd het paard voor een bedrag van zo'n tien miljoen euro verkocht aan Paul Schockemöhle. Maar de successen, met zijn nieuwe Duitse ruiter Matthias Rath, bleven uit. Totilas raakte geblesseerd en ontbrak zelfs op de Olympische Spelen van 2012.

Sinds maart is Totilas weer fit en dat is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Het duurste dressuurpaard ter wereld boekte zaterdag tijdens het CHIO in Aken zijn achtste zege op rij sinds zijn rentree in mei. Sjef Janssen, oud-bondscoach van Nederland, heeft zich intensief bezig gehouden met het herstel van 'Toto'.

"We hebben geprobeerd het gehele lichaam van het paard sterker en soepeler te maken", aldus Janssen. Totilas onderging een zwaar trainingsprogramma. "Ik heb geprobeerd om alle blokkades uit het lichaam te krijgen onder andere door rek- en strekoefeningen. Zo wordt het paard een betere atleet."

Tijdens de afwezigheid van Totilas heeft de concurrentie niet stil gezeten. "Andere toppers liepen zeer goede prestaties met zelfs wereldrecords. Dat we die tegenstanders nu verslagen hebben is hartstikke mooi. Totilas is terug op het niveau om toppers te verslaan, maar we zijn er nog niet. Er zit zeker nog rek in het paard. "

Janssen kijkt met vertrouwen naar de toekomst. "Dit geeft veel morele steun voor de Wereldruiterspelen eind augustus."
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 22-07-14 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:22

Of het mijn "stijl" is van de manier van trainen of niet. ...Sjef is wel een toptrainer

Wiesiesisi

Re: Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:33

Toch, wel geweldig om Totilas weer terug te zien!
Wat een mooi paard is het <3 !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:37

Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:42

Cowgirl schreef:

Jij zal inderdaad ook nooit een olympische spelen rijden. En zeker geen vijf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:44

Monnie_ schreef:
Cowgirl schreef:

Ik ook niet! :D Gelukkig niet! Als je ziet wat een rotleven dat soort paarden hebben!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:46

Monnie_ schreef:
Cowgirl schreef:

Idd , ik rijd al jaren niet meer vanwege kapotte rug maar daarom mag ik mijn mening wel geven. En verder sluit ik mij aan bij marlinde rooz

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:50

Cowgirl schreef:

Ben jij er bij geweest? Zo, nee. Kun je niet oordelen over wat voor oefeningen dat zijn geweest. Zijn genoeg andere oefeningen om een paard zijn spieren weer soepel te laten maken.

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:50

Monnie_ schreef:
Cowgirl schreef:

rek en strek hoeft toch niet meteen rollkur te betekenen. Er bestaat ook zoiets als lang, laag en rond(rond hoeft niet diep te betekenen).
Laatst bijgewerkt door Wiesiesisi op 21-07-14 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:51

Monnie_ schreef:
Cowgirl schreef:

Ik zou vriendelijk bedanken als het op die manier moet. Ook voor vijf :) dat het anders kan is ook al bewezen, incl het verschil in welzijn voor het paard. Dat juich ik toe, dat vind ik dressuur. Rollkur is een middel waardoor menig ruiter een zogezegde 'atleet' voor elkaar kan krijgen. Is maar net of je er trots op bent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:56

FriesWytske schreef:
Cowgirl schreef:

Ben jij er bij geweest? Zo, nee. Kun je niet oordelen over wat voor oefeningen dat zijn geweest. Zijn genoeg andere oefeningen om een paard zijn spieren weer soepel te laten maken.

Ben er idd niet bijgeweest. Maar trainen bij sjef zegt mij al genoeg. En ik denk dat je dat zelf ook wel weet.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:58

sylva schreef:
Cowgirl schreef:

Ik zou vriendelijk bedanken als het op die manier moet. Ook voor vijf :) dat het anders kan is ook al bewezen, incl het verschil in welzijn voor het paard. Dat juich ik toe, dat vind ik dressuur. Rollkur is een middel waardoor menig ruiter een zogezegde 'atleet' voor elkaar kan krijgen. Is maar net of je er trots op bent.

Als ik nadenk over happy athletes.. kom ik toch al snel uit bij Salinero en bonfire.. Jij niet :D ??

Zou je wat gegronde argumenten kunnen geven voor een in jouw ogen geen bestaande relatie tussen het welzijn en rollkur?

En wie spreekt hier idd over rollkur? ik zie het nergens staan.. ik doe sochtends ook rek en strek oefeningen voor ik mn bed uitstap maar doe ook geen rollkur :evaw:

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:00

En de Rollkur discussie brand weer eens los... :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:01

Nou ja Monnie, je kunt je kop in het zand steken maar het is alom bekend dat Sjef die methode gebruikt. Ik heb er geen echte mening over, maar zo aanvallend reageren als het rollkurwoordje valt vind ik altijd zo flauw.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:01

Monnie_ schreef:
["]
Cowgirl schreef:

Als ik nadenk over happy athletes.. kom ik toch al snel uit bij Salinero en bonfire.. Jij niet :D ??

Zou je wat gegronde argumenten kunnen geven voor een in jouw ogen geen bestaande relatie tussen het welzijn en rollkur?

En wie spreekt hier idd over rollkur? ik zie het nergens staan.. ik doe sochtends ook rek en strek oefeningen voor ik mn bed uitstap maar doe ook geen rollkur :evaw:[/quote]

Inderdaad. Waarom zouden die anders al een mooie leeftijd hebben. En in geval van Bonfire hebben gehaald. Die hebben echt wel een goed leven gehad. Anders waren ze er al niet meer geweest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:06

Het was niet mijn intentie om een discussie over de rollkur te starten. Maar het is nu eenmaal hun systeem. Dus je kunt er vergif op innemen dat Totilas ook zo getraind word. Ach en happy athlete? 2 paarden in de top tegen hoeveel door de achterdeur?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:10

FriesWytske schreef:
Monnie_ schreef:

En wie spreekt hier idd over rollkur? ik zie het nergens staan.. ik doe sochtends ook rek en strek oefeningen voor ik mn bed uitstap maar doe ook geen rollkur :evaw:

Inderdaad. Waarom zouden die anders al een mooie leeftijd hebben. En in geval van Bonfire hebben gehaald. Die hebben echt wel een goed leven gehad. Anders waren ze er al niet meer geweest.

Bonfire is net 20 geworden, dat is niet bijzonder oud.

Ik heb in de eerste plaats respect voor de ruiter en het paard. Sjef weet paarden inderdaad naar een hoog niveau te brengen. Of het de juiste weg is betwijfel ik.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:11

2 paarden in de top? Dan heb je er nogal een stel gemist. Prisco, Cocktail, Idool, Krack C, Partout, Joker, Painted Black.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:12

Bonfire is 30 geworden, niet 20.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:12

ik ben blij dat totilas weer op het hoogste niveau meedoet.

dat vind ik belangrijker of dat ie door bepaalde trainingsmethoden gereden wordt. :) :)

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:13

Cowgirl schreef:
Het was niet mijn intentie om een discussie over de rollkur te starten. Maar het is nu eenmaal hun systeem. Dus je kunt er vergif op innemen dat Totilas ook zo getraind word. Ach en happy athlete? 2 paarden in de top tegen hoeveel door de achterdeur?

Wat de hell heeft dat er mee te maken? Die zijn niet goed genoeg?

Ik steek mijn kop niet in het zand maar hier viel het woord niet in het artikel zelf.. Ga dan ook weer geen eeuwenoude ( ouder dan de stad athene ) discussie opgraven. Heb respect voor anderen. Als anky er niet was geweest was ons hele land nog laaaang niet zover in de ontwikkeling als dat we nu zijn. En stond de Nederlandse dressuursport niet zo op de kaart. Dus toon aub een greintje respect ipv die eeuwig kansloze reacties over een rollkur ja of nee. Totaal niet relevant hier

Aillil, Weet niet hoeveel kraaltjes jouw telraam op de lagere school had. maar 83 - 13 is imo 30 jaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:13

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:14

Ailill schreef:
Bonfire is net 20 geworden, dat is niet bijzonder oud.

Ik heb in de eerste plaats respect voor de ruiter en het paard. Sjef weet paarden inderdaad naar een hoog niveau te brengen. Of het de juiste weg is betwijfel ik.

Bij mij is 2013-1983 toch echt 30 en geen 20...

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:14

Totilas heeft in elk geval weinig issues met Sjef; stond zaterdag heerlijk te genieten van de aaien over zijn hoofd die hij kreeg van Sjef. ;-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:16

Dallista schreef:
Totilas heeft in elk geval weinig issues met Sjef; stond zaterdag heerlijk te genieten van de aaien over zijn hoofd die hij kreeg van Sjef. ;-)

Mousmous schreef:
2 paarden in de top? Dan heb je er nogal een stel gemist. Prisco, Cocktail, Idool, Krack C, Partout, Joker, Painted Black.

:o maar dat verandert mijn mening nog niet hoor. ;)