In de Grand Prix, het eerste onderdeel van de wereldbeker finale voor dressuurruiters, die ook in het Franse Lyon wordt verreden, leverde Edward Gal met Undercover (Ferro x Donnerhall) een voortreffelijke prestatie door achter regerend Olympisch kampioene Charlotte Dujardin met Valegro (Negro x Gershwin) en titelverdedigster Helen Langehanenberg met Damon Hill als derde te eindigen. Dujardin scoorde in de matig met publiek bezette hal maar liefst 87.129% en realiseerde daarmee een nieuw wereldrecord. Hans Peter Minderhoud (Harskamp) eindigde met Glock's Johnson TN (Jazz x Flemmingh) op de zesde plek, net voor Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) met Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway).
Voor Edward Gal en Undercover is het wel eens eenvoudiger geweest. Op het onrustige voorterrein raakte Undercover gespannen en nam die spanning ook mee de wedstrijdring in. "Ik heb het wel eens gemakkelijker gehad. Ik moest tussen de onderdelen van de proef door te veel dingen regelen. Als je in de voorbereiding zit op deze rit dan hoop je dat het net zo goed gaat als de laatste keer, maar dat was deze keer niet het geval. Normaal vloeit de spanning al heel gemakkelijk van Undercover af, maar nu was dat duidelijk minder het geval. Hopelijk is hij nu gewend geraakt aan de omstandigheden en gaat het morgen gemakkelijker en is hij hopelijk meer ontspannen", vertelde Edward. Het probleem waar Gal in de Grand Prix tegenaan liep was dat Undercover over een ongelooflijke hoeveelheid power beschikt die zich als hij last heeft van spanning moeilijk laat beteugelen. Opvallend mooi in de proef waren de sterke piaffe en passage, alsmede de uitgestrekte stap. "Als ik morgen zonder spanning de Freestyle kan rijden, dan is de rit van morgen een eitje".
In tegenstelling tot Edward Gal was Hans Peter Minderhoud zeer tevreden. "Deze wedstrijd is de vijfde internationale Grand Prix van Johnson en dan zesde worden in zo'n sterk veld? Daarbij ook in de wetenschap hebbende dat het allemaal nog net iets beter en strakker kan", aldus Hans Peter, die niet van plan was daarover te gaan zeuren. Johnson heeft een schitterende uitstraling en een imponerende voorhand. "In zowel de piaffe als in de passage heeft dit paard een heel mooi ritme. Nu nog er voor zorgen dat hij in deze onderdelen het achterbeen net iets beter gaat gebruiken. Dat kost tijd, want hij moet dat nog net iets beter onder de knie krijgen. Waar ik ongelooflijk blij mee ben is dat hij het spelletje begint te snappen. We hebben nog even tijd om alles nog net iets meer te gaan bevestigen".
In de ogen van bondscoach Wim Ernes hebben Hans Peter en Johnson in de afgelopen maanden van het Nederlandse drietal de meeste progressie geboekt. "Johnson moet nog net iets meer kracht krijgen, waardoor hij de enorme expressie tot het einde toe kan vasthouden", aldus Ernes.
In het Nederlandse kamp was Daniëlle Heijkoop de enige die ontevreden was. "Het kan beter en het moet beter. Oké, het was een nette score, maar voor mijn gevoel had er meer in gezeten. Er was te veel in deze wedstrijd dat net niet lukte en waar ik dan van baal is dat ik nog de ervaring mis om dat tijdens de wedstrijd op te lossen", aldus Heijkoop.
Morgen, op paaszondag, staat de Kür op muziek op het programma en de Britse Charlotte Dujardin, die dankzij een wild card hier aan de start verschijnt, lijkt de zege amper meer te kunnen ontgaan.
Uitslag Reem Acra FEI world cup finale 1- Grand Prix:
1) Charlotte Dujardin (Eng) - Valegro (Negro x Gerschwin) - 87.129%
2) Helen Langehanenberg (Dui) - Damon Hill NRW (Donnerhall x Rubinstein) - 83.343%
3) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall) - 79.957%
6) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Johnson TN (Jazz x Flemmingh) - 73.771%
7) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 72.857%
%
ben heel benieuwd naar morgen

Need to say more?