Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertie schreef:Veulen84 schreef:Heb even heerlijk bij gelezen. En ik voel me beter nu. Dank jullie daarvoor. Ik vraag me af hoeveel mensen zich schreeuwend in het water voelen. Laat ik hopen dat het er een hoop zijn. Jullie geven me in ieder geval het gevoel dat het er meer zijn dan ik voel om me heen.
En het is waar, het is fijn dat hier in dit topic veel jongeren zijn die aandacht besteden aan blij rijden.
(Volgende topic titel: Blij aan de teugel)
Hee, Veulen!![]()
Ik heb vrijwel alles van je bijdrage uit deze post verwijderd.
Waarom?
Ten eerste: omdat ik het zo fijn vind dat je je door dit topic goed voelt.![]()
En ten tweede om je voorstel voor het volgende topic titel: BLIJ AAN DE TEUGEL
Ik vind de titel gewéldig!
Een titel voor een boek!
bertie schreef:Snackie schreef:Bertie? hoe beschrijf jij blij rijden voor jezelf? Ben ik heel benieuwd naar? Want dat gaat verder dan alleen een lach op je gezicht en genieten denk ik?
Nou, eigenlijk beschrijf je toch wel wat ik bedoel, met die lach op het gezicht.![]()
Dressuur rijden heeft alles te maken met fijn rijden. Want hoe kan een paard anders losgelassen zijn?
Nageeflijk? Gehoorzaam, aan de hulpen?
Er zijn twee kanten.
Aan de ene kant is er dit. Mijn verwondering dat mensen paardrijden als HOBBY zien, en een hobby moet toch LEUK zijn, denk ik dan. Waarom zie ik dat niet?
Ook voor veel wedstrijdruiters is rijden een hobby .. waarom zie ik dat dan niet in de ring?
Ik vertaal rijden heel simpel naar echte dressuurbegrippen, zoals een vrij toetredend achterbeen, het rijzen vanuit de schoft, de neus voor de loodlijn, en de dragende rug. En nog een heleboel criteria.![]()
Waarom zie ik dan geen blijheid?
Dat het WEL kan zie je bijvoorbeeld in die fantastische proef van Charlotte du Jardin met Valegro tijdens de OS in Londen.
Wij zijn geen Charlotte en we hebben geen Valegro. Maar dat hoeft ook niet om FIJN te kunnen rijden.
Realiseren we ons hoe vaak we zitten te prutsen, en hoe vaak we een paard met sarren in de weg zitten?
Vaak knufelen we onze paarden in de stal. We hangen ze om de nek, we worden helemaal een. Totdat we er op zitten, dan hebben we ineens die relatie helemaal niet meer.
Dan viert frustratie hoogtij.
ik wil ZO graag dat we van die frustratie afkomen. Omdat het zo totaal contraproductief is.
Dan is er een tweede punt, en dat is Bokt.
Ja, Bokt. Wij, hier.![]()
Via Bokt communiceren is heel complex. je weet NIET wie leest, of niet leest.
Je weet NIETS over niveau.
Je KENT iemand niet.
Je kent de omstandigheden niet.
Maar toch, TOCH wil ik een boodschap uitdragen.
En daarvoor zijn er alleen maar woorden. Geen persoonlijk contact, geen mogelijkheid om op lichaamstaal of oogcontact te reageren..
Ik wil een boodschap uitdragen. Want ik hou van paarden.
Een paard in die anonieme setting kan ik alleen bereiken via de ruiter. Hier, op Bokt.
Ik kan op Bokt natuurlijk gaan zeuren over pianohandjes, en kapstokvoetjes.
Maar daar is het paard niet bij gebaat. Het is een beetje geneuzel in de marge, zeg maar.
Al vóór het begrip 'happy athlete' werd geïntroduceerd droeg ik uit dat BLIJ rijden bij ruiters kan zorgen voor een instelling die ten goede komt aan het welzijn van het paard.
BLIJ rijden is een duidelijke boodschap.
Niet eens simpel om uit te voeren, dat dan wel weer. Een manier om 'gewoon' dressuur te rijden, gewoon volgens de boekjes. Geen gesjor, getrek. ZO rijden dat het paard gefaciliteerd wordt. Zonder frustratie bij een ruiter. Niet simpel, maar wel een focus.
Om op Bokt alles over te dragen wat ik weet, of denk, of voel, is onmogelijk.
Het lijkt erop da mijn slogan "WEES blij, RIJ blij" mensen aanzet op een positieve manier naar hun rijden te laten kijken.
Meer, dan wanneer ik op details zou ingaan.
De PB's die ik krijg naar aanleiding van de slogan maken me blij.![]()
En dan bereik ik mijn doel. Ook op Bokt.![]()
Ja, de lach op het gezicht. Daar gaat het om.![]()
Ik weet niet eens of ik je vraag beantwoord heb.
Die lach op het gezicht, daar ga ik voor!
oe dat te bereiken? Met BLIJ rijden. En ook: met eigenlijk heel simpel 'dressuur' rijden volgens de boekjes. Het paard faciliteren, in plaats van afdwingen.
Dank voor je vraag!
Ympi schreef:Wat wordt er hier veel gepost, fijn want dan kan ik meelezen en bijleren!
Als je niet weet wat blij rijden is, dan heb je het volgens mij nog niet gedaan. Blij rijden is als eh...geen frustratie voelen, ontspannen zijn en als bij gevolg gaat alles ineens beter en kan je wél tevreden zijn met wat je bereikt in plaats van te kijken naar wat nog niet lukt. In zo een sfeer kan je meer leren, kan je je paard beter rijden en voelt alles gewoon veel beter! Je voelt geen frustratie, je bent ontspannen, zit lekker en je paard doet met je mee, zo voel voor mij blij rijden
Ympi schreef:Of we noemen het BLIJ rijden naar bertie en beginnen met een pagina over wat wij verstaan onder blij rijden, ik heb dat ergens wel eens mooi beschreven hier in enkele zinnen en ook Bertie heeft haar zegje daarover gedaan...