[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:27

Ik vind de V voor toch wel iets groter, dus ze loopt op de voorhand
Ik vind dat het paard een gespannen indruk maakt
Kaak ziet er strak en gespannen uit
Loopt tegen de teugel aan.
Ruiter heeft inderdaad een beetje te strenge hand
Staart staat ook een beetje gespannen....

Ik weet het ook niet 100% zeker maar dit is wat ik opmaak

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:33

mooney schreef:
Even een ontzettende ego post, maar ik was vandaag (ondertussen dus gisteren eigenlijk :P ) zo BLIJ. Zodra ik klaar was met rijden heb ik een vriendin opgebeld met de melding dat ik het licht had gezien, zo BLIJ was ik :)

Ik heb een tijdje niet zo lekker in mijn vel gezeten en heb hele sensibele pony's die dat dus gelijk oppakken. In plaats van het goed op te lossen met rijden heb ik toegegeven aan het plukken en aan de hulpteugels, want dat gaf zonder veel moeite een SCHIJNBAAR goed resultaat.
Ik lees nu al even mee en heb ook al goede tips van jullie gehad. En daar kwam toch wel uit dat de knop gewoon echt weer om moest. Nu ben ik al wel even weer uit de put, maar de paarden had ik ondertussen in de put getraind. Dus daar moest ik wat aan doen. Me een dikke 2 weken een beetje hulpeloos gevoeld omdat ik wel weer naar het blije WILDE maar ik nog niet helemaal duidelijk was hoe ik er moest komen.

Dus dinsdagavond een flinke sessie zelfreflectie, foto's heel kritisch bekeken en daarna op zoek naar beelden die ik graag wilde evenaren. Toen nog even in de boeken gedoken en vervolgens naar bed gegaan om er nog eens over te dromen.
Mijn doel opgesteld: In harmonie, vertrouwen en authentieke positiviteit/blijheid omgaan met de paarden. En dat authentieke was nu precies waar het aan lag.
Ik had de laatste tijd het idee dat het plaatje er nog niet eens zo slecht uit zag, maar het voelde zo ontzettend NEP. Ik denk dat het te vergelijken is met de combinaties die Bertie beschreef, het voldeed aan de eisen, maar toch klopte het van geen kant. En vechten, niet normaal, ik kon beter op boksen gaan.
Dus vandaag met een frisse mindset naar stal gegaan. Paard 1 stond klaar om de positiviteit te testen, bijna grijnzend met de mond vol vulling van de kapot getrokken deken van paard 2 stond hij me op te wachten _O- Het aan de hand werken ging al lekker met nr. 1.

Maar toen het rijden, ik heb losgestapt zonder teugels. Puur om mezelf even te bewijzen dat ik ook figuren kon rijden op mijn been&zit en eindelijk eens van die mond af te blijven. Gelukkig heb ik een pony met een hart van goud, want zodra ze door had dat ik het roer had omgegooid, deed ze het super. Daarna teugels opgepakt en rustig aan het werk gegaan. Ik kan zeggen, als ik dit op wedstrijd had gedaan was ik door de jury waarschijnlijk doorgestuurd naar de plaatselijke manege om maar eens te beginnen bij de F1.
Maar het was zo fijn <3 Ik heb gereden op mijn zit, constante maar lichte verbinding met de mond zonder te gaan plukken en in alle rust lekker geschakeld, achterhand geactiveerd.
En nee, ze liep niet constant netjes met haar koppie. Maar er was geen stress, geen gevecht. En wanneer ze liep, ook al waren het soms maar een paar passen, dat voelde zo goed. Ik snap nu wat het bit aannemen betekent denk ik <3 En ik heb geen zere armen, ook nog een mooie bijkomstigheid.

Nu snap ik dat het niet altijd over rozen zal gaan, maar vandaag heeft me zoveel hoop gegeven. Dat het er wel inzit voor ons. Bedankt iedereen in dit topic, jullie hebben me laten zien dat blij rijden geen sprookje is :D
We hebben nog een paar hindernissen, sommige die ik niet zomaar openbaar kan zetten (mocht ik er niet uitkomen krijgt iemand vast wel een pb van mij :P als dat mag). Maar we zijn eindelijk weer op de goede weg.

Ik ben inmiddels honderd dagen achter met lezen, maar wil toch graag reageren.
Omdat het bijzonder is om te lezen hoeveel moeite je doet om BLIJ te kunnen rijden!
Ik hou niet van het woord, maar toch: BIJZONDER!
Kennelijk ben je door een grens gegaan. Een grens van wat als 'normaal' gezien wordt, en aan mensen wordt meegegeven tijdens lessen of stal-gepraat.
BIJZONDER dat je buiten de gebaande paden bent gegaan, en je EIGEN weg hebt gezocht.
Een zoektocht, die ook tot bijzondere ervaringen heeft geleid.
Zelfreflectie ..
Ik word er stil van.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:34

Gebruik dan BLIJzonder ipv bijzonder :')
Oke flauw.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:05

_iDj_ schreef:
Mijn dag vandaag was zo gemixt. De dag begon BLIJ!
Ik rij paard van pensionklant om het paard te corrigeren (en ik heb de geluk dat ik het mens ook mag corrigeren *\o/* ).
<.. knipperdeknip ..>
Zo voor de eerste keer gewoon een GROTE mijlpaal *\o/*

Hm .. de meest aanwijzingen bij 'rijles' gaan niet eens over het rijtechnische deel. :o
Het gaat er VOORAL om hoe je het paard kunt bereiken VIA de ruiter. :(:)
Daar is een hoop psychologie EN een hoop geduld voor nodig.
Les 1: erger je niet aan de ruiter. Want je hebt een DOEL: het PAARD. VIA de ruiter.

_iDj_ schreef:
Vanavond, daarentegen, heb ik moeten uitleggen dat een paard van vlees en bloed is en ook gevoelens heeft. En vooral GEEN schoptoestel ;(
<.. knipperdeknip ..>
Gelukkig de avond weer fijn geëindigd, maar jeetje wat was ik boos.

Hm .. ik weet niet of een paard 'gevoelens' heeft. Maar het is wel een sensitief dier, dat reageert op de omgeving. Een schoptoestel is een paard zéker niet. Wat een grappig woord, trouwens.

Wel wil ik graag iets zeggen over 'boos'.
Er zijn twee kanten aan 'boos'.

De ene kant is dat iemand zich boos voelt, achterblijft met een boos gevoel. Als er iets is waar je geen invloed op uit kunt oefenen.
Dat begrijp ik wel. Het is alleen een zinloos gevoel. Iets, dat je jezelf aandoet. Misschien boosheid uit een wanhoop? Onmacht?
Ik weet het, het is frustrerend! STOP ermee! |o
STOP ermee, want je hebt geen invloed op de situatie. _-:(

Aan de andere kant kun je boos zijn, terwijl je wél invloed kunt uitoefenen.. :):)
Dan kan je boosheid gericht zijn. Iemand ergens op aanspreken. Iets benoemen. +:)+
Aan dít soort boosheid is niets mis! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:13

Veulen84 schreef:
Heb even heerlijk bij gelezen. En ik voel me beter nu. Dank jullie daarvoor. Ik vraag me af hoeveel mensen zich schreeuwend in het water voelen. Laat ik hopen dat het er een hoop zijn. Jullie geven me in ieder geval het gevoel dat het er meer zijn dan ik voel om me heen.

En het is waar, het is fijn dat hier in dit topic veel jongeren zijn die aandacht besteden aan blij rijden.
(Volgende topic titel: Blij aan de teugel ;) )

Hee, Veulen! *\o/*

Ik heb vrijwel alles van je bijdrage uit deze post verwijderd.
Waarom?
Ten eerste: omdat ik het zo fijn vind dat je je door dit topic goed voelt. :j
En ten tweede om je voorstel voor het volgende topic titel: BLIJ AAN DE TEUGEL

Ik vind de titel gewéldig!
Een titel voor een boek! <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:21

Speciaal voor mn juf <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:22

Fry schreef:
Wauw, das heeeel verfrissend :)

Haha, een 'Fry' die het over 'verfrissend' heeft. _O-
Totaal off topic, sorry, mods! :o
Overigens hou ik van je onderschrift. <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:42

pien_2010 schreef:
Gehoorzaamheid gaat voor schoonheid

Daar zeg je wat. :)

Ik ben het met je eens.
Veiligheid voor alles!

Maar kan het niet samengaan? <3
Ik moet eens foto's zoeken. Of eh .. Een paard dat nog geen 10 keer onder het zadel was. Oh, en er moet ook nog een filmpje zijn ..
Ik moet echt gaan zoeken nu. Gun me een paar dagen!
Helaas heb ik zelf maar heel weinig beeldmateriaal. Toen ik paarden jonge paarden zadelmak maakte en aanreed was video bepaald nog niet vanzelfsprekend.

Het paard dat ik in gedachte heb is zelf gefokt, en zonder stress zadelmak geworden. Het ging vanzelf, zeg maar.
Gehoorzaamheid was niet afgedwongen, maar gebaseerd op normale omgang. Het begrip 'gehoorzaamheid' was helemaal geen issue.
Oeps, ik moet nu een videoband zoeken, gaan overzetten naar digitaal ..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:48

pien_2010 schreef:
..

Ben je al een beetje geïnstalleerd inmiddels? :)
Je bent in ieder geval al weer aanwezig op Bokt! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:51

Fry schreef:
Vandaag ging het oefenen (zou eigenlijk niet gaan) niet zo best. Ze wilt totaal niet naar mijn hand komen, als ik die energie van het steeds maar aanspringen wilde omzetten, en gooit dan woest haar hoofd in de lucht. Ze was heel gefustreerd en ik werd ook een beetje geirriteerd dus heb nog wat wijken gedaan zodat ik toch goed afsloot. Heb dus niet lang gereden, was wel een beetje teleurgesteld maar volgende keer beter :)

Wat fijn dat je in staat was om iets te vinden om goed af te sluiten! Super! <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:53

Intussen zit ik al 1.5 uur aan de telefoon met mn zus, en wilde ik achter t filmpje .. nog mijn rijden van vandaag plaatsen.

Ik ben opgestapt, bak keihard, Toch maar teugels op contact gepakt, en meneer nam zomaar meteen eigenlijk mn teugel aan.
Zakte mooi naar mijn buitenhand toe, zocht hem op. wow! lekker los gestapt aan een iets lange(contact) teugel, en constant op buiten been buiten teugel de voltes gereden. Rechtsom ging heel fijn, en linksom is wat moeilijker voor beiden. hij gooit me op rechts, en nu moet ik er om denken niet te gaan overcompenseren qua gewicht op de linkerkant.

hij liep eigenlijk heel fijn, en als hij dan lekker in mn hand was, mocht ik aandraven, zodat hij zijn halsje laag zou houden. en dat deed hij (diep van binnen schreeuwde iemand WHOOOOEEEHOEEE)
braaf paard, maar goed, hij zou zich zelf niet zijn .. en hij panikeerde ineens, koppie in de lucht en gaan lopen. ik ben heel voorzichtig zachter kleiner en zwaarder gaan lichtrijden, wederom voltes links en rechtsom rijdend op BT en BB (buiten teugel buitenbeen) en hij kwam vanzelf terug, even wat bij linksom door moeten vragen, in de stelling, want hij valt daar echt tegen mn binnenbeen, maar moet voor mezelf bedenken om dat buitenbeen dr aan te houden dan, begrenzen, en dan even met binnenbeen een reactie vragen om niet te blijven plakken.

hij was zelfs zo fijn laag , dat ik aan heb gegaloppeerd, nageeflijk!! whoeehoee! even een rondje gedraafd en ik ben gaan uitstappen. Top paard!!

ik ben zooooo BLIJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! geweldig, fantastisch, heerlijk aan t rijden geweest

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:57

Mijn paard was vandaag afwezig.. ik weet niet waar ze was.. maar niet bij mij := Met instappen had ik haar vrij makkelijk lekker actief en naar de hand.. maar lekker luchtig draven zat er niet bij.

Wellicht had het te maken met die ene mevrouw die me 2x bijna aanreed door paard een volte in te plukken terwijl ik juist op de binnenhoefslag reed terwijl ze al een hele tijd op de hoefslag was.. of/en de andere mevrouw die haar paard streng toesprak en hem een paar keer een flink pak been of zweep gaf vlak voor mijn paard haar neus (halve meter voor me).

Ik deed net of ik het niet hoorde of zag.. maar toch voelde paardlief zich "gejaagd". Afijn... ik heb mijn paard gevraagd aan te springen in galop en heb in galop lekker saai rondjes gereden. Voorhand voor achterhand, tussen 2 benen/handen zakken met evenveel verbinding op 2 teugels. Voltetje hier, voltetje daar.. op zich ging dat niet verkeerd..

Stukje bij beetje negeerde zij ook die ene mevrouw die half stuurloos door de baan galoppeerde.. ook toen ze later haar paard over cavaletti's liet struikelen.

Toen mijn vriendinnetje zich eindelijk ECHT een stuk los gaf en niet meer zo bezig was met het rijden van de andere mevrouwen en ze echt onder mij bleef... toen heb ik haar lekker uitgestapt. Dat was haar beloning :)

(heb zonder in en uitstappen max. 20 minuutjes gereden)

Wat ben ik blij dat ik mezelf aardig op 0 kan zetten.. en frustraties lekker makkelijk weg kan zuchten. Dat ik genoegen kan nemen met minder voor een dagje (of zolang als nodig is). Scheelt best wel een hoop. Wat weer een positief effect heeft op onze samenwerking.

Afentoe lijkt het net of mijn paard reageert op prikkels uit het verleden.. alsof haar flinke schrik is aangejaagd.. maar gelukkig vertrouwd ze mij inmiddels wel. <3

Morgen komt de zadelmaakster met mijn zadel!! Hij is klaar!!! Nu hopen dat hij aan onze verwachtingen voldoet!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:05

Altijd vervelend dat soort mensen, voor je kijken is ook een kunst hoor.
Fijn dat ze zich toch een beetje overgaf en dat je toch fijn hebt kunnen rijden.
Succes morgen! eindelijk! duimduim!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:06

bertie schreef:
Fry schreef:
Wauw, das heeeel verfrissend :)

Haha, een 'Fry' die het over 'verfrissend' heeft. _O-
Totaal off topic, sorry, mods! :o
Overigens hou ik van je onderschrift. <3

:=

Tja, van dit topic raak ik geinspireerd!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:07

Ik ook hoor, ik kijk nu al heel anders naar paarden dan een maand geleden.
Ik zie nu de takt in draf, ik voel ook veel andere dingen. Dingen die ik fijn vond voelen, uit de gewoonte, blijken heel anders te zijn, en er is een veeeel fijner gevoel.
Lichtheid, zachtheid en samenwerken, het bestaat!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:08

LianneBos schreef:
ik wil graag dat ze aan de teugel gaat, het is een ontzettend moeilijk paardje,

MWAH .. weet je, er zijn heel veel mensen die vinden dat hun paard zo moeilijk is.
Het zijn niet de paarden die moeilijk zijn. Het zijn ALTIJD de ruiters die
- óf nog niet in staat zijn
- óf te beroerd zijn
om ZO te rijden dat het goed is voor het paard.

zie je dat ik 'nog' zeg?
(Oh .. de tweede optie, de klootzakken, die zien we niet bij Bokt)

Jij zegt dat je een 'ontzettend moeilijk' paard hebt. Geloof mij, je hebt een paard dat net is als alle andere paarden. :j

Het punt is dat JIJ nog niet weet hoe je daar mee om kunt gaan.
Dat je dat (nog) niet weet, daar is NIETS mis mee!
Iets niet weten is OK. Iets niet WILLEN weten, dáár heb ik moeite mee.
Ik ben heel BLIJ dat je reageert in dit topic.
Het geeft aan dat je WILT leren! <3

Het is niet je paard dat moeilijk is..
JIJ bent degene die de oplossing moet gaan zoeken. Bij jezelf.
ZO, dat je begrijpt dat je paard het probleem niet is. Maar dat jij de ingang tot je paard kennelijk nog niet hebt gevonden.
Een paard is niet moeilijk .. de uitdaging moet je echt in je eigen houding naar je paard zoeken. <3
Dat kan een LANGE zoektocht zijn, maar ik gun je die van harte! <3

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:11

bertie schreef:
Fry schreef:
Vandaag ging het oefenen (zou eigenlijk niet gaan) niet zo best. Ze wilt totaal niet naar mijn hand komen, als ik die energie van het steeds maar aanspringen wilde omzetten, en gooit dan woest haar hoofd in de lucht. Ze was heel gefustreerd en ik werd ook een beetje geirriteerd dus heb nog wat wijken gedaan zodat ik toch goed afsloot. Heb dus niet lang gereden, was wel een beetje teleurgesteld maar volgende keer beter :)

Wat fijn dat je in staat was om iets te vinden om goed af te sluiten! Super! <3

:)
Het voelt ook beter al ik goed afsluit. Anders heb ik zo'n gevoel van 'helemaal niets ging goed'.
Ben wel super blij met haar of ze nou mooi loopt of niet het gaat om lol hebben en niet in de krul trekken.
Dus al loopt ze met haar hoofd in de wolken, ik hou van hoe ze is en ook op haar mindere dagen, dat ze niets wilt en dat is voor mij waar het om draait, paardrijden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:12

Sanniey schreef:
Het is hier inderdaad een beetje stilletjes ..

Ik ben al een uur bezig, ben inmiddels bij pagina 49.
En het topic is nu bij 55 ..
Hoezo stilletjes? %)

ik red dit niet ..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:32

Fry schreef:
Houd je vooral niet in met commentaar!

Hier dan mijn commentaar! Ik houd me niet in! <3
Wat is dat nou voor raar plaatje?
Lijntjes tekenen .. die moeten door de benen gaan hoor!
Afbeelding
Ik stel voor dat je het plaatje nog eens maakt. De paarse lijntjes.
Dan we zien iets anders dan wat jij suggereert. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:34

bertie schreef:
pien_2010 schreef:
Gehoorzaamheid gaat voor schoonheid

Daar zeg je wat. :)

Ik ben het met je eens.
Veiligheid voor alles!

Maar kan het niet samengaan? <3

Tuurlijk kan het samen en gaat het ook heel veel samen of zelfs bijna altijd. Het voorbeeld dat het niet lukte heb ik beschreven en hiermee bedoel ik dus, dat je b.v niet oeverloos op zit moet proberen je paard terug te krijgen. Zacht vragen, duidelijker vragen en lukt dat niet dan ingrijpen en steviger hele ophouding maken. Want luisteren is gewoon heel belangrijk (zeker bij een merens die ik heb <3 ). Dat werd er mee bedoelt. In mijn voorbeeld wilde paardje vanuit de wei waar we reden vanwege schrikken van te harde onverwachte wind en takken die braken opeens vanuit het niets in volle sjas over de weg naar de ruin toe die haar op dat moment begon te roepen. Toen haar omgetrokken, afgesprongen, halster touw er aan geklikt en haar om heen laten rennen totdat ze normaal deed (ben te oud voor rodeo en mag gewoon niet vallen). Toen er weer op, op de volte rustig laten draven totdat ik weer normaal kon rijden en toen gelijk gestopt, beloond en rustig naar huis gestapt.
Als ik dat bij een merens één keer laat gaan dan duurt het lang voordat we weer normaal kunnen doen.

Je tweede vraag Bertie: Ja we zijn al ver met installeren en als weer het toe laat om te reizen (er ligt hier heeeel veel sneeuw), zijn we donderdag weer in NL om eind maart met paarden naar Frankrijk af te reizen waar we dan gaan wonen. Goh wat zal ik blij zijn als we drie weken verder zijn. Dus omdat we weinig of niets kunnen doen weer wat tijd voor BOKT.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:41

S_en_Z schreef:
Vientje leuke foto! Bedankt voor het delen!

Over de lijnen: je kijkt nooit Alleen maar naar de lijntjes. Ze drukt zich er idd wat uit op de voorhand. Wat teveel stuw van achteren (snel)

Leuk paardje zeg. (dat t je lukt m wit te krijgen tjonge)

Ja, je kunt altijd wel iets te zeuren hebben, maar ik vind ook dat het als uitgangspunt niet zo verkeerd is.
Er is nog werk aan de winkel, maar so what.
Niet teveel zeuren over details zou ik zeggen. Ik ben blij met de insteek van de amazone en de potentie van het paard.
Daar gaat vast nog wat verbeteren! :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:49

pien_2010 schreef:
Joolien schreef:
.
Zelf kijk ik nooit naar hoekjes in benen, vind dat zo'n gedoe :o

*\o/* *\o/* Gelukkig Joolien want ik krijg wat van al die streepjes en hoekjes en kijk daar zelf ook helemaal niet naar. Nooit. Maar prima als mensen daar ondersteuning aan hebben.

Oh ..
ik geloof toch echt dat jullie hier iets gemist hebben..
Vergis je niet!

De streepjes hier op Bokt zijn écht leerzaam. Saai misschien maar toch :):)
Omdat we hier op Bokt nu eenmaal niet de levende wereld aan ons voorbij zien trekken.

Die V-tjes, dat is nou JUIST wat we in het echt WEL zien! En waar we op beoordelen, als jurylid. :j
Hier op Bokt zijn het gekleurde streepjes. -O-
Maar in het ECHT, dan gaat het niet om gekleurde streepjes maar om de ECHTE V's! :):)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:56

Anne_mieke88 schreef:
Ik schaam mij er diep voor maar ...

Schamen is een afschuwelijk gevoel.
NIEMAND hoeft zich te schamen voor iets dat voortkomt uit onwetendheid.
Niet weten - dat is niet erg.
Wél weten, en niet willen .. dát is verwijtbaar.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:58

Fry schreef:
Gebruik dan BLIJzonder ipv bijzonder :')
Oke flauw.

ik vind hem wel grappig! _/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:05

pff!
drie uren bijgelezen en getypt. Bestaat er nog een wereld naast Bokt? :roll:
welterusten! :evaw: