[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:03

renskesanne schreef:
ik plaats ook even mijn fotootje :D

[ Afbeelding ]

edit ik had perongeluk eerst de verkeerde gedaan.

Hoi,

ik heb even in je profiel gekeken.
daar zie ik dat je 14 bent, en een verzorgpony hebt.

Ik ben blij dat ik in je profiel gekeken heb!
Ik begrijp het plaatje voor iemand die 14 is.

Had ik je leeftijd niet geweten, dan was ik nogal negatief geweest.

Nou, ik vind het plaatje niet goed, dat is dus wel duidelijk.

Maar ik begrijp het plaatje ook.
Toen ik 14 was reed ik vast niet beter. _O-

We hadden toen geen internet, en misschien wisten we ook wel niet beter, het was 1965.
Gelukkig hebben we nu wél internet. En Youtube, en zo.
Ik reed in Almelo, en Harry Boldt reed in 1965 een demo op Remus, waarmee hij in 1964 tijdens de Olympische Spelen in Tokyo een zilveren medaille won.
Hij liet een piaffe zien, en een passage. Dat was ZO ver weg .. ZO onhaalbaar..
Tegenwoordig weet iedereen hoe een piaffe en een passage eruit zien.
Ik heb een uitnodiging om bij hem te rijden destijds afgeslagen - ik zat nog op school. Mijn wereld had er vast anders uitgezien. Heb ik er spijt van dat ik er niet op ingegaan ben? Misschien ja. Aan de andere kant heb ik gelukkig geen spijt van het leven dat ik geleefd heb.

Nu, 2013, heb jij alles tot je beschikking. Er zijn zóveel sites die dingen uitleggen. Foto's, filmpjes ..
heel veel vergelijkingsmateriaal.
Oók heel veel mogelijkheid om te leren. Eh .. Bokt, bijvoorbeeld. :D

Terug naar jouw foto.
Zo te zien probeer je heel erg controle te houden of te krijgen. Je zit erg achterover, je paard loopt achter de teugel en de V'tjes zijn heel klein.
Het ziet er uit als 'terug'.
Hm .. WAT zou er gebeuren als jij het beeld BLIJ maakt?
Zou je dat kunnen proberen? BLIJ rijden? BLIJ voor jou, en voor het paard?
Kun je je voorstellen hoe dat plaatje eruit zou kunnen zien?
Zou je zo'n plaatje kunnen beschrijven? <3

liefs!
bertie

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:09

S_en_Z schreef:
bertie schreef:
Nou, dat klinkt wel vaag hoor.
We eten je niet op.
We zijn juist BLIJ met mensen die uit de meeleesstand komen. <3
Uiteindelijk gaat het om het paard, nietwaar. :)

Ik heb eigenlijk best wel honger :+

OK, jij gaat alle meelezers die uit de kast komen opeten? _O-

Bienotje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:12

Als die kans erin zit ben ik gelijk weer stil hoor ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:16

bertie schreef:
S_en_Z schreef:

Ik heb eigenlijk best wel honger :+

OK, jij gaat alle meelezers die uit de kast komen opeten? _O-

Niet die uit de kast komen.. Maar die er terug in gaan :D die missen we niet zo snel. _O-
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-02-13 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:16

Kijk maar uit. S_en_Z is hongerig.

Ik duik.mn bedje in. Straks ofMorgen debuut filmpje dan O:)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:18

Bertie? hoe beschrijf jij blij rijden voor jezelf? Ben ik heel benieuwd naar? Want dat gaat verder dan alleen een lach op je gezicht en genieten denk ik?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:25

Oh, dan moet ik maar actief blijven volgen hier. ;)

Geen geschikt fotomateriaal, maar wel een filmpje dan.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... to8BrHWdcU

B-debuut was dit. ;)
Verbeterpunten zijn voor mij heel veel, kon me ook vinden in jurycommentaar. Mooi ontspannen beeld, maar paard is wel erg lang. Mag meer bij elkaar en toch wat meer impuls. Ruiter mag zeker meer aan eigen houding werken (frusty). Benen lang, handen rechterop en vooral schouders naar achter en trotser zitten. Galop is nog een aandachtspuntje.

Eigenlijk dingen waar we inde les aan werken en van weten (en ik soms van baal), maar ik geef mijn paard ook vaak voordeel van de twijfel dat het wel komt en ik geen haast heb wat dat betreft. Dat werkt voor mij beter dan dat ik in zo'n frustratie cirkel terecht kom omdat het beter móet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:45

Allereerst, je bent wel heel lief voor m als t niet helemaal gaat zoals je vroeg! Gelukkig maar!!

Naast wat je zelf al aangeeft wil ik toevoegen dat je m te weinig door de hoek rijd. Je bent best wel bezig met m actief houden (wat ie nog te weinig is) en in de hoeken laat je m in de steek. Probeer m juist wat voorwaartser door die hoeken te rijden. Hij hinkelt nu omdat je m er eigenlijk een beetje doorheen laat vallen.

Hijs wat te lang aan de voorkant idd waardoor hij wat makkelijk op de voorhand gaat.. Niet vreselijk op de voorhand.. Maar voor hem toch te veel.. Hij struikelt nl. Best wel veel omdat je m teveel "vrij" laat.

Niet dat je aan hem moet gaan sjorren.. Maar een beetje meer porriemorrie qua voorwaarts en net wat scherper aan je been zou m niet misstaan.

Ook vind ik hem wat stug is zijn hals. Hij buigt zich rechtsom veel naar links en op voltes zie ik ook weinig stelling en buiging. Niet dat hij om je knie moet buigen... Maar hij zou wat soepeler mogen zijn.

Linksachter is hij wat slapper. Ik denk dat de tip van veulen paar pagina's terug van het op de volte zetten, voorwaartser rijden en zo actiever maken op zijn linker binnenachterbeen voor jou een hele goede zou zijn.

(veulen als je t niet met me eens bent wil je me dan corrigeren? Ben nu mobiel online dus kan zijn dat ik me misschien verkijk/vergis)

Heb alleen het eerste stuk van je proef gezien. Moet nu echt slapen maar wou t toch even kwijt :)

Wel een onwijs leuk paard trouwens. Gaaf kleurtje!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:26

Ik kan me er wel in vinden S_en_Z. Maar er is meer dat me opviel. In de eerste plaats, hij heeft een paar lekkere billen. Hij heeft dus wel degelijk spieren. Maar z'n achterhand is erg lui. Hij sloft er een beetje bij. Benen net over de grond. Geen zweer, geen swier. Zet je hem in een stofbak, dan komt er zo'n wolkje achter.

Dat mag van mij wel anders. Hij heeft z'n benen om ze te gebruiken. Leg die balkjes maar en rij hem naar voren. Want dat is het ook. Ik zie veel inspanning van jou, maar weinig motivatie bij hem om er iets mee te doen. Gaat ie dat meer doen, dan komt z'n achterhand er ook wel bij.

Verder is ie inderdaad scheef. Ik keek je filmpje en je springt in galop rechts (ergens rond de 3minuut). Je ziet daar duidelijk dat ie stug naar buiten kijkt. Je herstelt z'n halshouding. Maar hij houd z'n lijf en schouders naar binnenhangend. Ik denk bij mezelf, dat gaat fout... En hij ligt er uit.

Het is zaak om hem goed recht te gaan richten. Maar buiten dat, laat hem niet wegvallen over de schouders. Hij doet het in de hoeken ook al her en der. Paar leuke oefeningen: Elke hoek net iets dieper rijden dan dat hij wel. Bij het uitrijden van de hoek het binnenachterbeen er onder slingeren. Binnenbeen er aan, buitenteugel begrenst de schouder.
Het is geen oefening voor stelling, maar een oefening voor het been en de schouder.

Verder kun je eens rustig een begin maken maken met volte verkleinen en vergroten. Verkleinen bij voorkeur door hem net iets te veel om je been te vouwen. Geleidelijk dus en niet te snel. Vergroten, door een pasje te wijken. Steeds losse pasjes, hooguit 3/4 achter elkaar. Het moet geen vallen worden.

En verder... Wees streng. Dit is een beetje te makkelijk allemaal voor hem. Jullie zijn samen, maar jij doet wel heul veul werk. Jij rijd overduidelijk licht, jij leunt naar voren om hem toe te staan, jij geeft je hand mee, jij drijft hem voorwaarts... Tijd om hem eens wat te laten doen, kun jij lekker zitten (want op de stukken dat ie het wel doet, heb jij een nette houding hoor)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 08:21

Snackie schreef:
Bertie? hoe beschrijf jij blij rijden voor jezelf? Ben ik heel benieuwd naar? Want dat gaat verder dan alleen een lach op je gezicht en genieten denk ik?

dat dacht ik ook

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:22

Whow wat een mooi commentaar op je filmpje bienotje! Wilde daaraan toevoegen,
Dat wat ik zie op je filmpje is dat jij een hele mooie handhouding hebt! als ik zie waar mijn handen zijn en waar die van jou zijn! netjes! kijk naar voren ipv naar beneden.

Idd, hij oogt 'langzaam' maar ik heb hem dan ook alleen maar snel gezien.
Maar ik zie hem liever in het filmpje zo, dat er ontspanning is, dan spanning!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:52

S_en_Z schreef:
[ Afbeelding ]
biancalaylo schreef:
nog tips?

biancalaylo schreef:
Oke, dat is even over het hoofd gezien!
Bij deze:

Ik vind dat het paard goed ruim loopt, maar niet echt ''aan de teugel'' want de knik zit er niet.
het paard loop wel goed op de loodlijn met ze hoofd dus niet te diep.

En de ruiter, handen recht op houden. hakken goed uitdrukken en tenen naar binnen. zit met het lichaam iets te ver naar voor gekanteld, kijkt wel netjes vooruit.

Waarom moet er een "knik" zijn dan?

Ik zie een paardje die best wel overbouwd is volgens mij, klopt dat?

De knik in de hals, dan noem je het aan de teugel en als die zonder knik heb ik het tegen de teugel (dacht ik).
En overgebouwd lijkt volgens mij in deze foto erg. Als je op me profiel kijk misschien niet?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:53

Heb de rest van het filmpje nu ook afgekeken. Mooie tips veulen!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:59

Hoi Hoi....
Ik kom even uit mijn bijleesmodes...
en wilde even zeggen:
Top meiden...aan jullie uitleg heb ik wat *\o/*
Toppie....

Veulen je hebt PB :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:59

Wat wordt er hier veel gepost, fijn want dan kan ik meelezen en bijleren!

Als je niet weet wat blij rijden is, dan heb je het volgens mij nog niet gedaan. Blij rijden is als eh... :) geen frustratie voelen, ontspannen zijn en als bij gevolg gaat alles ineens beter en kan je wél tevreden zijn met wat je bereikt in plaats van te kijken naar wat nog niet lukt. In zo een sfeer kan je meer leren, kan je je paard beter rijden en voelt alles gewoon veel beter! Je voelt geen frustratie, je bent ontspannen, zit lekker en je paard doet met je mee, zo voel voor mij blij rijden :D

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:02

S_en_Z schreef:
Fry schreef:

Oh zo!
Bedankt ik snap het. :)

Als ik eerlijk ben vind ik dat ik mijn teugels vaak te lang heb waardoor ik het contact verlies, maar ik wil ook niet steeds in de mond zitten, snappen jullie?
Ook zou ik me handen rechter moeten houden op gelijke hoogte, ik beweeg teveel mee of zie ik dat verkeerd?
En mijn handen hoger!

Hmm... Alleen over de ruiter hebben wij het hier niet :) Al zou ik idd zeggen neem je teugels iets korter en probeer je handen iets hoger, meer naar voor en trotser voor je uit te plaatsen. Als jij het idee hebt dat je het contact verliest of teveel in de mond zit dan heb je blijkbaar "losse handjes".

Daar kun je alleen aan werken als je ze leert te dragen.. (nu doen jouw bovenbenen dat voor je)

Als ik je dit laat zien.. wat denk je dan van die streepjes? (ik had er nog veel meer kunnen zetten.. doe ik bewust niet :o )

[ Afbeelding ]

(ik wil graag dat je zelf een beetje meer mee gaat denken.. ik heb zo'n vermoeden dat we je niet alles voor hoeven schotelen en dat je zelf ook prima kritisch kunt kijken! :) )

Wauw bedankt, die steepjes zijn idd erg handig! Ik ga ermee aan de slag :)!

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:11

Veulen84 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Als je naar de voetjes kijkt. Misschien helpt bovenstaande plaatje iets. In welk deel van de beweging zit je paard?

Ah ik zie het, hier zit ze in gang 3 toch?
Bedankt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:12

Fry lees de rest van de reacties ook dan krijg je antw op je vraag

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:13

Veulen84 schreef:
Snackie schreef:

Als ik dit bekijk, zeg ik het dan goed, als ik op plaatje 3 kijk, dat het paard op de foto zijn voorbeen te vroeg is, en zijn linkerachterbeen te laat afzet?

Lijkt zo he... Maar eigenlijk is dit paard al in fase 4 van de plaatjes bezig. Hij dragende been rechtsvoor is al naar achter. De hoek tussen de 2 voorbenen is al vergroot. Het linkerachterbeen al bijna gestrekt. Alleen rechtsachter gaat het mis. Het been is in de 3de fase blijven hangen.
Een taktfout dus. Paard is ook niet van de grond. Komt voornamelijk door het trage binnenachterbeen.

Dus.. Meer de achterhand eronder rijden?
Want ik las wel hoe dat je de gang moet verruimen, maar ligt het meer aan het achterbeen of aan het geheel?
Laatst bijgewerkt door Fry_oud op 11-02-13 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:14

S_en_Z schreef:
Fry lees de rest van de reacties ook dan krijg je antw op je vraag

Ik zie het :)
Sorry.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:17

Afbeelding

biancalaylo schreef:
Oke, dat is even over het hoofd gezien!
Bij deze:

Ik vind dat het paard goed ruim loopt, maar niet echt ''aan de teugel'' want de knik zit er niet.
het paard loop wel goed op de loodlijn met ze hoofd dus niet te diep.

En de ruiter, handen recht op houden. hakken goed uitdrukken en tenen naar binnen. zit met het lichaam iets te ver naar voor gekanteld, kijkt wel netjes vooruit.

S_en_Z schreef:
Waarom moet er een "knik" zijn dan?

Ik zie een paardje die best wel overbouwd is volgens mij, klopt dat?

biancalaylo schreef:
De knik in de hals, dan noem je het aan de teugel en als die zonder knik heb ik het tegen de teugel (dacht ik).
En overgebouwd lijkt volgens mij in deze foto erg. Als je op me profiel kijk misschien niet?

Ik heb even gekeken.. en ze is het idd niet of weinig. Dat het op deze foto zo lijkt is omdat ze dus overduidelijk op de voorhand loopt.

(ik verkeek me even omdat de achtergrond OOK scheef is. De foto is "omlaag" dus het leek nog erger :j )

Ik heb even je foto "misbruikt".

Afbeelding

De achtergrond heb ik even recht gezet voor een duidelijker beeld op de combi.

Wat ik zie... ze loopt op de voorhand.. ze heeft geen zweefmoment in de draf, draaft heel vlak. De ^ bij de voorbenen is langer dan de ^ bij de achterbenen. Dat betekent dat er te weinig activiteit vanuit de achterhand naar voren is.. Dat is eigenlijk ook de reden dat ze haar buikspieren aan moet spannen (rondje).. om dat voorbeen naar voren te plaatsen zonder dat ze struikelt. Helaas zet ze daarbij ook haar rug wat vast (rondje), is ze stug in de kaak (rondje) en maakt ze zich wat hard in de mond op dit moment. (rondje)

De nek is mooi het hoogste punt.. maar niet op de manier zoals je zou willen.. je wil haar meer over 4 benen hebben. Zodat alle passen even lang zijn, haar gewicht niet naar voren is maar verdeeld over 4 benen (en uiteindelijk meer op achter, maar zover ben je nog niet)

Wanneer je meer aan die motor gaat werken en ze meer over 4 benen komt kan ze ook de hals op het stuk bij de schoft (rondje) opbollen.. waardoor de hele hals mooi rond is. Dan kan ze fijner nageven in haar kaak en dan zal het contact met jouw hand ook lichter zijn. Haar rug zal dan ook wat losser worden waardoor ze minder vlak gaat draven. (wat ik ook zie in je profiel is dat ze zich veel vanuit haar onderhals opdrukt om zichzelf te compenseren dat ze achter te weinig doet.. het is wel een werkpuntje dus!)

Werk aan de winkel dus!! (en ja.. je zou je teugels korter mogen nemen en dan je handen meer voor je uit mogen plaatsen. Eigenlijk boven de schoft.. dus dat stukje voor het zadel. Dan dragen jouw handen nl. Nu steunen jouw handen teveel. )

Wel kan ik zien aan je foto dat je je best doet om netjes te rijden <3 Een fijne instructrice die jou verder kan helpen is wel heel erg belangrijk hoor als je dit beeld fijner wilt krijgen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-02-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:20

S_en_Z <3 sorry maar.... I love you....

:+

Tenminste ik hou van de manier waarop je uitlegt.... ik snap het tenminste nu :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:27

Huhuhuhu. Ik hou ook van jou hoor 8-)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:32

S_en_Z schreef:
Wat ik zie... ze loopt op de voorhand.. ze heeft geen zweefmoment in de draf, draaft heel vlak. De ^ bij de voorbenen is langer dan de ^ bij de achterbenen. Dat betekent dat er te weinig activiteit vanuit de achterhand naar voren is.. Dat is eigenlijk ook de reden dat ze haar buikspieren aan moet spannen (rondje).. om dat voorbeen naar voren te plaatsen zonder dat ze struikelt. Helaas zet ze daarbij ook haar rug wat vast (rondje), is ze stug in de kaak (rondje) en maakt ze zich wat hard in de mond op dit moment. (rondje)

Betekent dat dat buikspieren aanspannen altijd slecht is of ter compensatie is van iets anders niet kunnen. Of kan buikspieren aanspannen op zich ook iets goed zijn maar gewoon in deze situatie niet?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:36

S_en_Z schreef:
Huhuhuhu. Ik hou ook van jou hoor 8-)

je liegt ~~}>

ok ontopic :P ;

mij is altijd geleerd dat de buikspieren aangespannen moeten worden...
:? i am confused