Kippenkenners onder ons: broeden HELP!! *update 28-05

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Kippenkenners onder ons: broeden HELP!! *update 28-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:31

Eén van onze NH-Blauwe hennen (genaamd Kipfilet) is een week of 4 geleden broeds geworden.
Aangezien onze haan te groot was voor de leghennen die ook bij ons wonen, en deze bijna invalide s*xte (kip kon na haanbezoek 2 dagen niet meer lopen :oo ) is die verhuisd naar de buren, die ook NH-Blauwe hennen hebben.
Nu werd Kipfilet dus broeds en heb ik eieren gehaald bij de buurtjes.
Die heb ik er 19 dagen geleden onder geschoven, nadat ik 200% zeker was dat Kipfilet broeds was. Ik vond het nl. sneu om er al na 2 dagen eieren onder te leggen en dat de hen ineens er genoeg van kreeg.
Dus zo gezegd en zo gedaan. Hen zit nu apart op 8 eieren, in een mooi donker hoekje. Ze doet erg goed haar best en nu zit ik te wachten of er iets uit het ei komt morgen of overmorgen.

OF er iets uitkomt, want: de helft van de betrokken eitjes hebben 1 of 2 dagen bij de buren in de koelkast gelegen.
Kan dat kwaad of niet?

Een aantal jaren geleden heb ik ook zo eens eieren gehaald bij andere buren voor een broedse hen, maar die kwamen uit de kelder en die was niet zo koud.

Stel me aub gerust dat Kipfilet niet bijna 4 weken heeft zitten bikkelen voor niets en vanaf wanneer kan ik eens kijken of er wat uitkomt?
Want dan moet Kipfilet in een ander nestje (deze is ca. 20cm van de grond, daar kunnen de kuikentjes niet zelf in springen).

Moderatoropmerking:
Update 28-05: Eerste kuiken uit ei, zie post: pieteritus @ [BB] Kippenkenners onder ons: broeden HELP!!
Laatst bijgewerkt door SanderD op 28-05-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP-update

MamaMiesje

Re: Kippenkenners onder ons: broeden HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:34

Óf er wat uit gaat komen weet ik niet, maar ik weet -geloof ik- wel dat ze al die tijd dat ze broeden niks/weinig eten of drinken. Dus het is ook wel weer sneu om Kipfilet ( :') ) weken te laten hongeren/verdorsten als er niks komt... :(:)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:41

Eitjes moeten toch constant warm worden gehouden? Als ze in de koelkast hebben gelegen komt er niks meer uit denk ik.
Je moet kipfilet wel af en toe even van haar eieren halen, tijdens de broedse periode eten en drinken de kippen slecht en kunnen ze sterven.
Wij hebben hier ook kipjes maar dat is niet mijn afdeling,dus of het 100% klopt kan ik je niet garanderen..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:43

Eieren moeten wel koelbewaard worden, idd bv in de kelder. De koelkast lijkt me wat te koud, maar het kan wel.
Kipfilet heeft echt wel gegeten ,gedronken en gemest sinds ze zit te broeden. Over het algemeen gaan de kippen kort van het nest.
Ik zou haar niet meer verplaatsen nu de eieren bijna uitkomen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:43

De koelkast eieren kan je wel vergeten, die zijn te koud geweest. Je kan ze een dagje of 2 buiten de kip laten liggen, maar dan moet je ze wel elke dag draaien, en dus niet zo koud wegleggen. Mijn gok is dus dat er weinig tot niks uit zal komen. Maar je kan dat op 19 dagen wel checken. Als er een kuiken inzit zal die zich wel al melden als je zachtjes op het ei tikt. En met een zaklamp kan je ook kijken of er wel wat inzit. Voorbeelden van hoe een bebroed ei er op zoveel dagen uitziet kan je vast wel vinden op het net.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:46

Als je voorzichtig de eieren op een zaklamp legt en ze van alle kanten (voorzichtig draaiend) doorschijnt, dan zie je vanzelf of er iets in de eieren zit.
Het ei moet na 19 dagen dan donker van kleur zijn, niet doorschijnend (alleen bij de luchtkamer natuurlijk).

Als je er doorheen schijnt en het vocht heel ziet "klotsen" dan zit er hoogstwaarschijnlijk niks in.
Maar voor de zekerheid zou ik haar gewoon nog een paar dagen erop laten zitten, tot er 23 dagen voorbij zijn.
Zijn alle eieren onbevrucht, den je vindt het zielig, dan zou ik gewoon op MP kijken naar iemand die kuikens van max. 1 week oud heeft en die onder de kloek in zetten. Liefst tegen de avond als de kloek gaat slapen. De kuikens kruipen dan vanzelf onder de kloek omdat ze de warmte opzoeken.
De dag erna accepteerd de kloek ze dan als haar eigen kuikens (bij ons ging dat in ieder geval goed).

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:48

4 eitjes komen uit de koelkast (1 dag in gelegen), 4 eitjes kwamen die dag uit hun andere kippen.
Kipfilet komt dagelijks 1 of 2 keer van het nest af. Ik strijk het zand voor haar nestje glad zodat ik kan checken of ze eruit komt. Verder heeft ze nog gepoept YUK andere poep als anders.
Ik heb haar de hele tijd met rust gelaten. Om het hoekje kan ik zien of ze nog op het nest zit, dus ik hoef niet met mijn neus erop te staan.

Gisteren is ze er even vanaf geweest en heb ik 1 stap in haar hok gedaan, daar lagen 8 glanzende witte eieren.
Om haar nu van haar nest af te halen vind ik wel drastisch, of kan ik even 1 ei eruit pakken? Hopende dat ze me niet levend opvreet?

Rina, goede tip! Ik zal eens Google-en of hoe je het ook schrijft.
Isabonny, jij ook bedankt voor je input!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:02

Heb je zand in het hok?
Ik heb gelezen dat dat helemaal niet goed is voor kuikens.
Ten eerste omdat zand heel snel afkoelt en het dus te koud optrekt voor de kuikens
en ten tweede kunnen de kuikens te veel zand binnenkrijgen wat ook niet goed is.

Bij ons kan ik onder alle kippen de eieren weghalen zonder dat ze me aanvallen :D en ik heb 4 broedse kippen gehad.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:18

Isabonny, er ligt zand in dit hok (ponyschuilhok). Dat zand te koud en te warm kan worden, heb ik idd al gezien.
Als de eieren uitkomen, gaat het huidige legnest eruit en dan komt er een veilingkratje zonder voorkant te staan, waarin hooi komt te liggen.

Kip heb ik net voorzichtig opzij geschoven, nog geen uitgekomen eitjes. Ze kijkt én tokt erg boos, maar laat het nu wel toe. Vorige week was dat een ander verhaal, toen was het moord en brand.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:49

Ik heb Friezen en die vinden het echt niet grappig als ik de eieren controleer. En die vallen je ook aan als je dat doet :+ Ze hebben het maar even te nemen ;) Ze 3 weken laten zitten op onbevruchte eieren vind ik ook onzin. Mooi boos laten tokken dus, zodra je een stap achteruit doet zitten ze alweer op de eieren.

Ik zou tegen de avond, of beter nog als het bijna donker is, de kip even omparkeren op dat kratje wat je al wilde doen. En niet wachten tot de eieren uitgekomen zijn. Stro eronder is beter dan zand, warmer en normaal gesproken zal je kip het toelaten dat je dr verhuisd. Haar eieren zijn haar alles op het moment, en ze zal dus als je de eieren verplaatst altijd weer op die eieren willen gaan zitten.

Ik heb hier al vaker zon vervelende kip gehad, waarvan dr eigen eieren niet uitkwamen, die schopte gewoon een andere hen van het nest en ging daarop zitten. Als ze broeden willen hou je ze bijna niet tegen :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:53

Eieren mogen inderdaad neit in de koelkast en dienen als ze bewaard worden iedere dag 'omgedraaid' te worden. Dus het is afwachten. (Misschien kun je van iemand een lamp lenen om te zien of ze bevrucht zijn?)
Daarnaast tip voor volgende keer een kip zit 'lekkerder' op een oneven aantal eieren (niet dat ze zo niet uitkomen maar weet niet precies de reden daarvan haha vind het altijd wel grappig en hier thuis houden we ons er altijd aan :=)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:01

De kip zit nu op een bedje van stromot, voor de duidelijkheid. NIET op zand.
Ze zit in een soort archiefbak (30cm hoog) en als ze haar kuikens heeft gekregen, zal ik het mot en de oude bak weghalen ivm hygiëne en een nieuwe bak waar ze makkelijk in kan met hooi klaarzetten en haar en haar kuikens daarin deponeren.

De eitjes zaten maar 1 dag in de koeling, ik neem aan dat dat niet schokkend is? In de nachten kan het ook zo koud worden en dan liggen ze ook wel eens een nacht 'bloot'.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:17

De kip zit er toch steeds op?
En een kip draait ook de eitjes, een koelkast doet dat niet.
Maakt mij verder niet uit hoor, maar zou zonde zijn als kipfilet voor niks zo haar best doet..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:21

En? Hoor je al iets piepen?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 08:44

Ik hoor niets piepen, maar ik heb groot nieuws:

HET EERSTE KUIKEN IS ZOJUIST UIT HET EI GEKOMEN! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Het is een nat drolletje dons wat bewoog, dus ik ga er vanuit dat het goedkomt.

Vorige week had ik al opfok 1 in huis gehaald, maar de eerste 3 dagen moeten ze nog iets anders eten ipv opfok 1 ivm verstopping, dus dat ga ik zo halen.
Vanmiddag ga ik nog even kijken en dan wissel ik het nest om en geef ze vers voer en water.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:47

Jeui *\o/* je bent kippenoma geworden :D

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 08:59

Oma??!!??!!?? :(

Jij vind me zeker niet aardig? Ik prefereer 'kippentante'. ;)
Ooow wat vind ik het leuk!
De kids van de klas van mijn oudste (groep 2) komen over een weekje kijken naar het piepend grut, had ik al afgesproken met de juf.
Ik hoorde van de week dat de kinders van een medemama dachten dat een ei uit de supermarkt kwam en kipfilet uit een fabriek |o . Even verandering in gaan brengen!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:01

Update:
1 kuikentje uit het ei, moeders houdt zich ermee bezig.
Nest van verhoging afgehaald en dijkje gemaakt voor de kuikentjes.
Kuikenzaad gehaald en neergezet.
Vandaag niet meer bij in de buurt komen.
Morgen of overmorgen nest verschonen als alles uitgekomen is.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 13:06

Bij deze:

Afbeelding

Kuikentje is erg moe, ligt nog ongeveer hetzelfde als vanochtend. Een ander ei heeft een butsje erin dus ik verwacht nog meer kinders vandaag of morgen.
Nu ga ik me héél erg inhouden om vandaag NIET meer te gaan kijken.

pieteritus

Re: Kippenkenners onder ons: broeden HELP!! *update 28-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 21:18

Eindstand van vanavond: Kloek + 3!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:35

Leuk leuk leuk! Onze hen heeft dit jaar helaas maar 2 weken gezeten... erg zielig voor de kuikens die er in zaten :(

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:44

En vanochtend lag er nog 1 ei met een deuk erin, voor zover ik kon zien. Dus vannacht is de rest uitgekomen. Ik gok dus op 6 of 7 donzige, grijze kuikentjes.
Net hard op mijn bek gegaan, ik struikelde over het gaas bij de kloek. Pols doet een beetje zeer ervan en als de kloek praten kon, zei ze: Net goed! }>

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:10

Zeven donzige kuikentjes, 1 ei ligt er nog roerloos bij. Als deze morgenvroeg nog niet uitgekomen is, zal ik het helaas weg moeten halen.
Prachtig om te zien wat de natuur doet!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:15

Tof!! Foto's!!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:01

Aaaah, wat leuk!
Hier is gisteren ook nog 1 kuiken uitgekomen.
De stand van kuikens bij mij is nu in totaal 3.
En dat terwijl ik 4 kippen broeds heb gehad en er in totaal 24 eieren onder heb gelegd :( .
Wat een slecht werk van de haan :+ .
Ik heb gezien dat hij zijn werk heel serieus nam, maar een kleine wyandotte haan op een grote Brahma past dus helaas niet zo goed...en de wyandotte hennen waren de haan meestal te vlug af :D en vlogen over de draad.
Maar goed....3 is beter als niks.
Ben benieuwd of het nu alle 3 wyandotte kuikens zijn of misschien toch een kruising.