Dressuurstage Antoine De Bodt "Montana"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:09

Maar om nog even over die hoge binnenhand terug te komen, dit is er toch voor dat het paard niet naar binnen valt, ipv over het buitenschouder wegvallen tegen te gaan. Iig, zo gebruik ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:45

SuperPepeijn schreef:
het klinkt mij toch wat raar in de oren dat je het contact met het paard moet verstoren moet gebruiken als truukje om zelf recht te zitten.


Als je een ontspannen meegaande hand hebt dan stoor je het paard niet als je je hand wat verplaatst.

Maar ik ken maar weinig mensen die zo hand hebben Haha!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:46

littleroosie schreef:
Maar om nog even over die hoge binnenhand terug te komen, dit is er toch voor dat het paard niet naar binnen valt, ipv over het buitenschouder wegvallen tegen te gaan. Iig, zo gebruik ik het.

Ja, dat is inderdaad een functie van de hogere binnenhand.
Je rijd nog altijd met je buitenteugel, binnenteugel gewoon licht contact.
Het is niet omdat die teugel hoger is, dat je er zoizo ook meer druk op zet. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:48

Anjatjeuh schreef:
Ja, dat is inderdaad een functie van de hogere binnenhand.
Je rijd nog altijd met je buitenteugel, binnenteugel gewoon licht contact.
Het is niet omdat die teugel hoger is, dat je er zoizo ook meer druk op zet. Scheve mond


Kijk en hier gaat het dus totaal mis bij iedere instructie!

Je handen gebruik je namelijk niet om te corrigeren. Het liefst zo min mogelijk. Als jou paard wat over de schouder wegloopt naar buiten, dan zet je het paard met je BUITENBEEN terug. Het enige wat je zou kunnen doen is wat begrensen op twee teugels. Maar dan nog geld de regel............eerst been, dan hand.

Maar dat eerste stukje vergeet iedereen altijd.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:53

Idra schreef:
Binnenhand hoog is niet gelijk aan meer contact op de binnenteugel. Buitenteugel blijft de rijteugel, ook bij De Bodt.
Binnenhand moet hoger omdat je paard anders over de schouder valt.

Je handen zo hoog houden is opdat je je paard niet naar beneden zou trekken met je handen, dan trek je je paard als het ware in de krul, met deze handhouding is dat onmogelijk.


De foto's laat ik even voor wat het is. Jullie zijn er trots op en daar gaat het om.

Maar ik begrijp de logica van het bovenstaande niet geheel... Verward

Door dergelijke hoge handhouding kan je toch niet spreken van een onafhankelijke aanleuning?

Bovendien is je gewicht/balans anders verdeelt als je je handen hoger hebt staan. Als je je handen hoger hebt, bestaat de kans dat je je balans uit je armen (= teugels) haalt. Bij een lagere stand haal je je balans vanuit je middenrif. En zo kom je toe aan een onafhankelijke zit.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 12-07-04 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:58

Ik hoop dat jullie met zn alle een fijne week hebben gehad daar in belgie.. Onthou 1 ding, zolang jullie er goed bij voelen en er achter staan bij wat je doet is de mening van andere niet altijd belangrijk. Over die man kan ik ook nog hele discussie voeren, bij mij op stal hadden we een aantal mensen die eens per maand les van hadden (elke maand een clinic van 8 uur, zucht) die vonden zelf dat ze er super veel baat bij hadden, mooi zo!

Blijf vooral kritisch naar je zelf kijken, heel kritisch zelfs.. Als jij open staat voor nieuwe dingen en de meningen van andere zonder je hierdoor uit het veld te laten slaan ben je pas klaar om te leren en er iets van te maken.. succes!

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:05

Samsam"]
[quote="ynskje21"]Even beter lezen: ik schreef, als je een clinic meegemaakt heb kan je een mening geven, of die nu positief of negatief is.
[/quote][/quote]

Effe beter lezen, Asmilla heeft die conclusie wel!!

[quote="Asmila schreef:
weet je wat me opvalt, de mensen die het in het echt hebben gezien zijn wel tevreden en de mensen die alleen op foto's kijken of dingen horen zijn het er niet mee eens. toeval??? niet oordelen voordat je iets gezien hebt. .
[/quote]

oke, ik dacht dat wel ja, maar in de meerderheid van de gevallen zijn de mensen die gekeken hebben wel positief. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het ergens niet mee eens zijn en dit is hun goed recht.Misschien hebben jullie ook wel gelijk en is het heel slecht wat hij allemaal doet. In ieder geval is het een feit en geen mening dat paarden met hoefkatrol regelmatig gaan lopen en daar hoef je alleen maar voor te kijken. Alleen dit al vind ik wonderbaarlijk. maar goed, ieder heeft zijn eigen stijl en dit is ook geen probleem, dus sorry als ik verkeerd overkwam, ik heb niet goed alle berichten gelezen, ikd8 dat iedereen die het zag positief was niet dus.....nou ja bijna iedereen dan;)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:13

Tyrza schreef:
Bovendien is je gewicht/balans anders verdeelt als je je handen hoger hebt staan. Als je je handen hoger hebt, bestaat de kans dat je je balans uit je armen (= teugels) haalt. Bij een lagere stand haal je je balans vanuit je middenrif.
dat klopt natuurlijk wel. hoe hoger de teugels gedraagd worden, hoe groter het effect van een (verkeerde) beweging van het lichaam van de ruiter (moment = kracht x arm).

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:15

Dat bedoel ik: het zwaartepunt komt anders te staan.

Daarom zie je vaak bij mensen die hun handen lager moeten hebben dat de armen vaak verkrampen. De balans moet vanuit de buik komen en daar hebben veel mensen nog behoorlijk moeite mee.

Maar m.i. toch onontbeerlijk voor correcte balans...

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 23:25

Oke, dit gaat allemaal boven mijn kennis Tong uitsteken
Het enige dat ik ervaarde was da wanneer je je handen zo hoger houd je absoluut niet kan trekken in het paard zijn mond.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:29

Tyrza schreef:

Maar m.i. toch onontbeerlijk voor correcte balans...


Vooral dit punt is een heikel punt bij deze meneer. Voor mijn gevoel laat je een paard namelijk behoorlijk in de steek als je hem enkel op buitenstelling (contrastelling zoals hij dat zo mooi noemt) wilt hebben.
Ik heb hem gevraagd dit voor te doen en hij kon dit theoretisch op geen enkele manier onderbouwen.
Zoals al eerder aangeboden, ik wil best een videoavondje gaan houden hoor Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:31

free schreef:
Oke, dit gaat allemaal boven mijn kennis
Het enige dat ik ervaarde was da wanneer je je handen zo hoger houd je absoluut niet kan trekken in het paard zijn mond.


Hmmm dat lijkt me juist een contradict in termino (ofzoiets), oftewel:

Citaat:
Bovendien is je gewicht/balans anders verdeelt als je je handen hoger hebt staan. Als je je handen hoger hebt, bestaat de kans dat je je balans uit je armen (= teugels) haalt. Bij een lagere stand haal je je balans vanuit je middenrif. En zo kom je toe aan een onafhankelijke zit.


Heb je wel eens een beginnend ruiter gezien, die zijn paard terug wil krijgen? Hand = hoog= hoofd omhoog= trekken (maw: kracht komt vanuit de hele arm)

Als je je hand laag hebt staan, moet je meer vanuit je onderarmen kracht zetten en dat doet men van nature niet gauw. Vandaar dat je kracht daar ook minder is, dus lijkt mij de kans dat het paard "getrokken " wordt kleiner...

Inderdaad, het paard moet nageven. Maar dan wel vanuit de aktiviteit, drang naar voren. Door die drang zoekt het paard jouw hand op.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:32

free schreef:
Oke, dit gaat allemaal boven mijn kennis Tong uitsteken
Het enige dat ik ervaarde was da wanneer je je handen zo hoger houd je absoluut niet kan trekken in het paard zijn mond.

Toch lijkt het op deze foto dat ondanks zijn hoge handhouding hij toch een hele ferme ophouding plaatst!

Afbeelding

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 23:33

Levy schreef:
Zoals al eerder aangeboden, ik wil best een videoavondje gaan houden hoor Haha!


Dan nodig ik bij deze iedereen uit die ees in Belgie is om eens met Montana te rijden en te ervaren hoe ze loopt met deze methode en met een andere (oftewel jouw) methode Tong uitsteken

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 23:36

Samsam schreef:
Toch lijkt het op deze foto dat ondanks zijn hoge handhouding hij toch een hele ferme ophouding plaatst!

[image]


Op deze foto heeft hij ook totaal geen hoge handhouding he !

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:39

Hand staat behoorlijk dicht bij het lichaam. Oftewel: hand wordt teruggetrokken, paard moet kantelen om het hoofd naar achteren te kunnen plaatsen.

Is de hand opzij gezet, dan gaat het om stelling.

M.i. heeft plaatsing van de hand naar achteren dus geen functie... Maar wie ben ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:39

Tyrza schreef:
Heb je wel eens een beginnend ruiter gezien, die zijn paard terug wil krijgen? Hand = hoog= hoofd omhoog= trekken (maw: kracht komt vanuit de hele arm)

Als je je hand laag hebt staan, moet je meer vanuit je onderarmen kracht zetten en dat doet men van nature niet gauw. Vandaar dat je kracht daar ook minder is, dus lijkt mij de kans dat het paard "getrokken " wordt kleiner...

Inderdaad, het paard moet nageven. Maar dan wel vanuit de aktiviteit, drang naar voren. Door die drang zoekt het paard jouw hand op.


Ik ben het eens dat die hoge hand absoluut niet functioneel kan zijn. Maar een hele lage hand ook niet. Dan zet je snel je polsen en ellebooggewrichten op slot waardoor je een nog vastere hand hebt. De gulden middenweg lijkt mij het beste Haha!

Want hoeveel ruiters zie je wel niet die een lage hand hebben, maar deze compleet vastzetten Verward

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:40

Ik denk dat de meeste hierzow wel weten wat zijn methode is. Ik ga er verder niet meer over oordelen, maar weet ondertussen wel dat het niet mijn methode is.. en volgens mij zijn er veel meer die er zo over denken..

Als je goed vergelijkingsmateriaal wil.. moet je zn zelfde trainingskamp op bv ermelo volgen.. pas dan kan je het vershcil weten.. toch Verward

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:42

free schreef:
Dan nodig ik bij deze iedereen uit die ees in Belgie is om eens met Montana te rijden en te ervaren hoe ze loopt met deze methode en met een andere (oftewel jouw) methode Tong uitsteken


Dan stel ik voor dat je nu eens een prive lesje bij Tyrza gaat volgen....
1 uurtje maar.....in plaats van 5 dagen bij AdB

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:47

Pipo schreef:
Ik ben het eens dat die hoge hand absoluut niet functioneel kan zijn. Maar een hele lage hand ook niet. Dan zet je snel je polsen en ellebooggewrichten op slot waardoor je een nog vastere hand hebt. De gulden middenweg lijkt mij het beste Haha!

Want hoeveel ruiters zie je wel niet die een lage hand hebben, maar deze compleet vastzetten Verward


Totally agree...

Ook dat is een hekel punt die je gauw even vaak ziet als een te hoge hand.

Laten we zeggen: overal waar "te" voor staat is niet goed.

Behalve tevreden dan Haha!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:47

Ga dan hier eens kijken: [HAW] Ook Ushi bij AdB op stage
Zelf jullie kunnen niet ontkennen dat Ushi er duidelijk is op vooruit gegaan? Verward
Met trekken en sleuren ga je een probleem als borsthappen niet oplossen hoor... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:53

Tyrza schreef:
Totally agree...

Ook dat is een hekel punt die je gauw even vaak ziet als een te hoge hand.

Laten we zeggen: overal waar "te" voor staat is niet goed.

Behalve tevreden dan Haha!


Nou moet ik dat in de praktijk alleen nog ff wat vaker voorelkaar krijgen........Haha! Want hoe komt het toch dat je steeds maar weer verlekkerd word door jezelf om ff die hand terug te brengen Boos! Om de minuut zeg je: AFBLIJVEN.......en toch doe je het.

Ik snap dat niet van mijzelf. Verdrietig

Offe...........ben ik de enige die daar last van heeft hier Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:54

anjatjeuh schreef:
Ga dan hier eens kijken: [HAW] Ook Ushi bij AdB op stage
Zelf jullie kunnen niet ontkennen dat Ushi er duidelijk is op vooruit gegaan?
Met trekken en sleuren ga je een probleem als borsthappen niet oplossen hoor...



Wie heeft het hier over trekken en sleuren? Lachen

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:55

Zwelgje schreef:
Nu zie ik een in elkaar getrokken pony die gigantisch over de buitenschouder wegloopt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:56

Je hebt me Tong uitsteken Surry, heb dus niet alles gelezen.

Maar MIJ heb je dat niet horen zeggen Haha!