In Lobke haar woorden: "Dag 1 was Ushi een borsthappend geschift paard" en het was echt zo, verschiet er eigenlijk zelf nog van bij het zien van de video hoe ik het zo lang met haar heb uitgehouden. Er werd vastgesteld dat Ushi een extreem linksgebogen paard is, die daardoor zeer veel spanning in haar rug had. Die spanning wou ze proberen weg te krijgen door het borsthappen, en die spanning werd steeds groter, dus meer borsthappen. Ushi werd meteen aan de dubbele longe gezet, om haar zo eerst recht te richten en ik mocht er niet op voor ze compleet ontspannen liep aan de dubbele longe. Elke les begon dus met dubbele longe, wat ik na een paar dagen dus ook al onder de knie had. Als ze zonder ruiter aan de dubbele longe ontspande en recht was, mocht ik erop aan de dubbele longe, en als dat ook ging mocht ik los. Het 2de uur al was Ushi een compleet ander paard, het borsthappen was enorm verbeterd, af en toe nog wel eens, maar echt veeeeeeeeel minder dan de eerste dag.
De derde dag was er bijna geen borsthappen meer te bespeuren, en mocht ik al vrij snel zelf rondhobbelen. Dag 4 en 5 had ik echt een compleet ander paard onder mn kont, Ushi was veranderd in een ontspannen, ruim dravend, lichtgevoelig paard.DAG 1

Borsthappen

DAG 3

DAG 5