Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:32

Reclame bord op de rijvereniging?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:20

Vraagje,
Als ik voor mezelf iets wil hebben uit de inventaris van de zaak, mag ik dat dan aan mezelf 'verkopen' tegen inkoopprijs of zal ik dan alsnog btw erbij moeten rekenen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:23

De nette manier is factuur aan jezelf tegen inkoopprijs, dan kun je nooit discussie krijgen. Als het inkoop € 100 ex btw was (komt het uit NL heb je € 121 betaald maar al 21 euro teruggevorderd) factureer je aan jezelf voor 121 euro en draagt daarvan 21 euro af aan vadertje staat.

Als het iets is dat je met wat fantasie promotioneel kunt gebruiken (b.v. een dekje met de naam van je ruitershop erop) gewoon als "reclame" wegschrijven ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:47

Mijn vraag over reclame maken is een beetje onder gesneeuwd volgens mij.

Maar heeft er iemand ervaring met reclame via Facebook?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:39

Nee. Geen ervaring mee.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:25

Ik heb het laatst als soort van try out gedaan voor 9 Euro. Wel flink wat likes gehad, maar daar is verder niets van gekomen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:59

TinePine schreef:
Bedankt Koeke en Zooist. Momenteel ben ik mij in deze materie aan het verdiepen. Over 3 maanden heb ik na 3 jaar mijn papieren. Equinerisk moet ik misschien eens bellen. Mijn opleiding staat er niet tussen :( relatief onbekende opleiding nog.
Er is mijn beroepsaansprakelijkheid geadviseerd omdat ik ook paarden in training krijg. Maar ja wat is wijsheid he? Bedrijfsaansprakelijkheid klinkt ook aannemelijk maar ik ben een 'eenmanszaak'. Wat dat betreft kunnen ze mij echt van alles wijsmaken, vandaar dat ik hier naar de mogelijkheden vraag. Hier zitten misschien al mensen die door schade en schande wijs geworden zijn ;-)
Ik zal de tips eens nalopen, Bedankt!

Dat zit ook bij mijn verzekering. Dat is waarom ik voor deze gekozen heb.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:28

Hebben jullie misschien tips of aanbevelingen voor het laten drukken van flyers en visitekaartjes?
Goede of minder goede ervaringen?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:34

Loiz schreef:
Mijn vraag over reclame maken is een beetje onder gesneeuwd volgens mij.

Maar heeft er iemand ervaring met reclame via Facebook?

Ik! Ik gebruik het om mijn naamsbekendheid groter te krijgen. En dat werkt prima.
Ook gebruik ik het als ik een leuke actie heb voor mijn likers/volgers. Dan promoot ik het bericht onder al mijn likes, dan weet ik zeker dat iedereen hem ziet. En dat zorgt dan weer voor meer reacties, ect.
Meestal promoot ik iets voor € 10,- voor 2 dagen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:34

Loiz schreef:
Hebben jullie misschien tips of aanbevelingen voor het laten drukken van flyers en visitekaartjes?

Ik doe eigenlijk alles via drukwerkdeal. Alleen de ronde stickers kan ik niet aanraden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:35

Rex_Rolfo schreef:
In reclame jargon: één advertentie is geen advertentie. De kracht zit hem in de herhaling en dan ben je dus x keer 55 euro kwijt.

Voor één keer is hooguit interessant als je de advertentie daarna elders kunt misbruiken (b.v. superkort eenmalig spotje op de locale zender en dan vet uitvergroot gaan promoten met "bekend van radio en tv" :+ )

Wil je jezelf betaalbaar onder de aandacht brengen moet je vooral slim zijn. Lees b.v. het boek Calimeromarketing van Karen Romme eens :)

Mooi gezegd! Ik ga dat boek eens opzoeken!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:29

Yucca schreef:
Loiz schreef:

Ik doe eigenlijk alles via drukwerkdeal. Alleen de ronde stickers kan ik niet aanraden.

Waarom de ronde stickers niet, Yucca?

Ik heb ook goede ervaring met Drukwerkdeal! En als je creatief bent en meerdere ontwerpen (aan 1 kant) wilt laten drukken, dan is Moo.com aan te raden! PB me maar als je interesse hebt, ik heb een kortingscode van 10% voor je eerste bestelling!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:00

Ze konden mijn ronde logo niet in het midden van de sticker plaatsen, ik kreeg echt behoorlijke afwijkingen, maar volgens hun viel dat binnen de marge.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:10

Loiz schreef:

Drukzo . Nl, visitekaartjes en flyers laten drukken. Prima kwaliteit tgen goede prijs

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:21

Yucca schreef:
Ze konden mijn ronde logo niet in het midden van de sticker plaatsen, ik kreeg echt behoorlijke afwijkingen, maar volgens hun viel dat binnen de marge.

Dat is balen, maar goed om te weten. Ik heb daar met mijn ronde logo ook aan zitten denken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:28

Ik weet niet zo goed waar ik mijn vraag moet stellen, maar ik denk dat hier wel mensen zitten die 'm kan beantwoorden.
Het gaat om grijs kenteken rijden.
Ik werk deels voor een werkgever en deels voor mijzelf. Nu begreep ik dat wanneer je kilometers meer dan 10% zakelijk zijn, je een auto met grijs kenteken kunt rijden. Ik ben alleenstaand, dus heb de zitruimte ook niet nodig.
Voor wat ik begrijp zijn de voorwaarden: privé aanschaffen (op naam waar ook het BTW nummer op geregistreerd is), minimaal 10% zakelijk rijden en € 0,19 mee factureren, aanschaf aftrekken niet mogelijk.
Klopt dit? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Ik rij zo'n 35.000km per jaar, waarvan 6.500-10.000 zakelijk, heb een BTW nummer en reken € 0,19 per km. Ik val overigens wel binnen de kleine ondernemersregeling. Maakt dat nog iets uit?

Wie helpt mij uit de brand, kan ik grijs kenteken gaan rijden of niet?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:40

Je zegt " werkgever". Ben je er in loondienst of is het een opdrachtgever, het is een klant van je?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:43

Mijn werkgever is mijn werkgever. Daar ben ik in loondienst. Daarnaast werk ik als ZZP'er. En daarvoor rijd ik die 6000-10000km.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:47

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:03

Ja dat topic ken ik. Maar dat gaat vooral over type auto's op grijs kenteken.
Ik wil eerst weten of ik echt grijs kenteken mag en kan rijden (voor het voordelige tarief voor ondernemers) voor ik op zoek ga naar een auto.

Even voor de duidelijkheid, ik heb vorig jaar 25% van mijn kilometers als ZZP'er gereden. En dat zal dit jaar weer zo zijn of nog iets meer. De overige kilometers waren privé of naar mijn werkgever.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:09

Amanda,
Heb je een boekhouder? Ik heb via dezelfde regeling mijn auto, maar ik heb bij mijn boekhouder nagevraagd of ik wel in aanmerking kwam en hoe het dan geregeld werd. Bij mij was het dus zo dat ik in aanmerking kwam. Ik hoefde er verder niets voor te regelen, het ondernemerstarief werd door de belastingdienst automatisch toegepast.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:15

Je mag altijd een auto met grijs kenteken rijden. Ook als particulier. Alleen zijn je voordelen dan zeer beperkt (geen provinciale opcenten). Grijs kenteken voor ondernemers wordt ook besproken en er zal vast ook een link naar de site van de overheid staan waar die regels staan. Volgens mij zit je goed, een kwart is duidelijk meer dan 10% :)

Als ondernemer zijn er twee situaties:
- bestelbus staat op de zaak
- bestelbus staat privé en wordt ook zakelijk gebruikt
Rij je nieuw of heel jong is het waarschijnlijk het handigste om de auto op de zaak te zetten, heb je een oudere wagen dan zal het aantrekkelijker zijn om die privé te betalen met een kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers. Je boekhouder kan je vast de details voor jouw situatie vertellen.

sflj @ [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:32

Ja wordt het laatste inderdaad. Privé aanschaffen met kilometervergoeding voor zakelijke kilometers :j
Ik heb geen boekhouder (zoveel uren werk ik niet, dat kon ik met wat advies/tips daarna goed zelf af), maar ga wel even informatie inwinnen bij het adviesbureau dat mijn belastingaangifte van 2015 doet. Die weet het vast ook wel :j
Ik had al op de site van de Belastingdienst gekeken. Maar wil het 300% zeker weten zeg maar :+

Bedankt voor de tips in ieder geval.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:52

Van mijn kant nog even een vraag. :)

Hoe doen jullie het eigenlijk wat betreft (bijvoorbeeld) huren van dingen of reiskosten?

Bijvoorbeeld, je hebt 10 euro aan reiskosten. Deze betaalt de klant aan jou.
Trek je hier dan toch 21% vanaf? (Bij het bruto bedrag) Ondanks dat je er niks aan verdiend hebt?

Of is het gewoon die 10 euro. Ik had namelijk ook gehoord dat je bij teruggave van belasting 6% van de reiskosten kunt terug krijgen. Maar geldt dit ook wanneer deze al door jouw klant vergoed zijn?

Idem met dingen huren. Je huurt bijvoorbeeld apparatuur van 30 euro. Dit bedrag wordt ook door de klant vergoed. Maar over die 30 euro heb je wel 21% aan belasting betaald. Kun je deze nog steeds terugkrijgen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:09

Je kunt betaalde btw terugvorderen en moet btw over geleverde diensten en producten afdragen.

Als klant 30 euro moet betalen stuur je een factuur van € 24,79 + 5,21 btw. En van die huur zul jij ook een bonnetje hebben van dat bedrag.

Reiskosten kan lastiger zijn. Normaal zal je de klant één factuur sturen (b.v. 100 euro + btw = € 121) en jij hebt kosten in de vorm van een treinkaartje oid. Ga je met de auto (of fiets, dan mag het dacht ik ook) geef je jezelf een onbelaste vergoeding van 19 ct/km.

Op een treinkaartje zit 6%, dat kun je terugvragen. Officieel moet je denk ik wel een bon op naam van de zaak hebben maar ik zou het gewoon doen. Betalen met pas van de zaak maakt al meer aannemelijk dat het een zakelijke uitgave was: http://www.zz-perfect.nl/administratie- ... erskosten/

Zover ik weet kun je je klant geen factuur sturen met 21% op geleverde diensten / producten en 6% op reiskosten. Wil je 106 euro aan treinkaartjes (100 ex btw) terugverdienen moet je dus 121 euro declareren!

http://www.zz-perfect.nl/administratie- ... erskosten/