Moeilijke galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Moeilijke galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:48

Mijn vierjarige merrie is nu vanaf december onder het zadel, en zij heeft erg veel moeite met de galop. Beide kanten.
In draf en stap kan zij mooi ontspannen en actief over de rug lopen, maar in galop drukt ze haar rug weg. Ik heb zelf tijdens de galop het gevoel dat ik op een hobbelpaard zit. Ze maakt zich ook wat sterk in haar hals waardoor ik haar moeilijker kan sturen en/of laten buigen door het lichaam.
Zelfs tijdens het longeren vindt ze de galop erg moeilijk en blijft ze wat gespannen lopen (niet extreem maar ook niet over de rug).
De osteopaat is laatst geweest, het zadel ligt goed en haar tanden zijn laatst zelfs ook gedaan dus daar kan het niet aan liggen.
Zijn er misschien bepaalde oefeningen waardoor wij haar galop kunnen verbeteren? Of is het gewoon een kwestie van vaak doen en veel meepakken in de training? Dat doe ik eigenlijk al maar ik heb niet het idee dat het beter wordt...
Voor een pessoateugel vind ik haar nog te jong en rechtrichten ben ik meteen mee begonnen nadat zij is ingereden. Haar balans heeft ze ondertussen aardig goed voor elkaar.

Wij hebben samen wel wekelijks les, maar nu tijdelijk even niet omdat zij behandeld is door de ostepaat. We zijn nu nog aan het opbouwen. Voor de rest doe ik heel rustig aan met haar, en neem ik lekker de tijd voor alles.
Ik denk dat haar natuurlijke houding hier ook een rol in speelt. Ze is een arabisch volbloed en loopt gauw met het koppie erop als ze iets ziet als zij bijvoorbeeld in de wei loopt.

Anoniem

Re: Moeilijke galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:51

Iemand tips?

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:31

Hee, je vroeg me om te reageren.

Maar wat ik dus laatst heb geleerd in de les is, (ik weet niet hoe jou paard nageeft(?), maar di evan mij kropt haar nek heel erg op, waar ze ook een enorme onderhals van krijgt, wat je dan dus moet doen is. Teugels vasthouden + been tot ze de 'knik' geeft, en dan geef jij de teugels wat meer los zodat ze meer zakt en dan blijf je een beetje contact houden. Gaat ze te sloom waardoor haar achterhand er te weinig onder gaat, drijf je haar voorwaard en in het begin schiet haar hoofd dan weer naar boven, en dan doe je weer precies hetzelfde met je teugels vasthouden e.d.

Als je dat voormekaar hebt in draf, en haar mooi laag hebt ingesteld, dan loopt ze in de galop een stuk beter, maar ik denk omdat arabiern een werfel meer in de rug hebben, dat het moeilijk is om ze in de galop goed te rijden, die van mij hupt altijd met haar achterhand omhoog, eerst dus goed doorrijden, maar wel goed laaghouden, dan gaat ze vanzelf meer over de rug lopen. En ook al doet hij dat wel goed in draf, in de galop is dat wel eens moeilijk, voor de rest moet jij zorgen dat je heel ontspannen zit, benen goed lang en hoe gek het ook zit, denk aan je houding! dat helpt echt, gewoon denken ik moet zitten zoals Anky Clown

Heb je vragen, mag altijd Knipoog

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:51

Ik ken 't! Maar volgens my is 't gewoon een kwestie van veel oefenen. Pony waar ik op rij vond t heel moeilyk en begint nu sinds een paar maandjes eindelijk lekker ontspannen te galoperen, wat voor een jaar geleden, zoals jy t noemt, een ontzettend 'hobbelpaard' was in galop. Succes in ieder geval!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:14

Zitten als anky lijkt me niet de oplossing, zitlessen wel!

Verder is het waarschijnlijk een kwestie van spieren opbouwen, veel overgangen rijden, veel aanspringen in galop en weer netjes terug rijden. Rijd twee rondjes eens vijven en zessen (vijf of zes passen stap of draf, vijf of zes passen galop), probeer te blijven lichtrijden in de overgangen tot het paard terug in stap is of in galop gaat, zo belast je de lenderen nog niet te veel en is het voor het paard makkelijker om lekker over de rug te blijven lopen.
Schoudervoor en wijken (kan ook aan de hand en aan de longeerlijn) kunnen ook helpen de achterhand te versterken. Het kan even duren voordat je verbetering ziet, zeker een paar weken. Maar als je op de goede manier bezig bent, dan merk je het vanzelf.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:07

Ja moeilijk verhaal...... maar elk jong paard heeft wel moeite met een bepaalde gang. Ik zou het idd gewoon mee blijven nemen in je training en beetje bij beetje hopen dat het paard er sterker in word. Ik zou de galop ook niet te lang achter elkaar oefenen. Gewoon elke keer een paar voltes en dan weer stoppen. Ok vroeg ik me nog even af waar het paard voor behandeld is bij de osteopaat? Want er was dus wel iets anders behandeld een osteopaat niet...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:02

Omdat ze het ook (nog) zonder de ruiter moeilijk vindt, zou ik nog niet al te veel onder het zadel galopperen. Veel balkjes (in draf) lopen om meer balans te krijgen, haar wat losser te maken en dan toch maar aan de longe (met touwtjes misschien) eens kijken of het lukt.
Leren galopperen onder het zadel zou ik trouwens buiten doen als het lukt, kun je lekker rechtuit, is makkelijker voor een jong paard.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:49

Ik rijd momenteel ook op een paard. Ze is 3 jaar en net 2 maandjes onder het zadel. Ze doet het super goed maar inderdaad de galop is een probleem. Nu heb ik van mijn instructice het volgende meegekregen, misschien dat je er wat aan hebt.

Ze vertelde mij dat ik met mn paard moest gaan springen en dan na de sprong doorrijden in galop. (Moet je wel aan toe zijn natuurlijk) Inmiddels ben ik het gaan proberen en ik moet zeggen, het helpt wel. Na de sprong ontspant ze en laat ze haar rug los en wordt ze nageeflijk. Ook is het goed voor de achterhand. Inmiddels breidt zich die ontspanning uit en gaat de dressuur steeds een stapje voorruit...

Ieder paard is natuurlijk anders maar het is maar een idee...

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:52

Moeilijke galop!

opaal schreef:
JOk vroeg ik me nog even af waar het paard voor behandeld is bij de osteopaat? Want er was dus wel iets anders behandeld een osteopaat niet...

Mijn paard is behandeld voor strakke spieren in de rug en omdat ze vastzat aan de rechterkant. Haar zadel is scheef opgevuld door een prutser waardoor zij vast ging zitten. Ook zat er een wervel niet zoals het hoorde te zitten doordat zij een keer heeft vastgelegen in de stal. Deze behandeling is nu zo'n zes weken geleden. Vrijwel meteen na de behandeling voelde zij zich beter, ze kon ook meteen weer inbuigen rechts (heb ik natuurlijk wel rustig aan mee gedaan). Nu rijd ik met een luchtzadel. In draf en stap is de verbetering groot tov voor de osteopaat, maar de galop blijft achter. Die blijft zoals die altijd al geweest is. Vandaar dat ik bijna zeker weet dat zij die gang gewoon erg moeilijk vindt.

Reneetjuh85 schreef:
Ze vertelde mij dat ik met mn paard moest gaan springen en dan na de sprong doorrijden in galop. (Moet je wel aan toe zijn natuurlijk) Inmiddels ben ik het gaan proberen en ik moet zeggen, het helpt wel. Na de sprong ontspant ze en laat ze haar rug los en wordt ze nageeflijk. Ook is het goed voor de achterhand. Inmiddels breidt zich die ontspanning uit en gaat de dressuur steeds een stapje voorruit...

Een sprongetje is zij nog niet aan toe. Balkjes lopen doe ik af en toe met haar en dat vindt ze ook nog moeilijk. Bovenstaande klinkt wel heel logisch.

Galop doe ik tijdens het rijden inderdaad kleine stukjes, maar ik vraag me af of ze hier dan niet te weinig in oefent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:53

Kendra schreef:
Omdat ze het ook (nog) zonder de ruiter moeilijk vindt, zou ik nog niet al te veel onder het zadel galopperen. Veel balkjes (in draf) lopen om meer balans te krijgen, haar wat losser te maken en dan toch maar aan de longe (met touwtjes misschien) eens kijken of het lukt.
Leren galopperen onder het zadel zou ik trouwens buiten doen als het lukt, kun je lekker rechtuit, is makkelijker voor een jong paard.

Helaas... wij hebben hier geen bos, strand of gewoon een stuk grasveld dichtbij. Maar eind van de maand gaan wij verhuizen en hebben we het bos op 10 minuten afstand Vork

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 06:45

Als de osteopaat zoveel behandeld heeft, is je paard vast nog niet klaar met behandelen of wel? Lijkt mij teminste dat hier nog een vervolg uit komt. Ook wil ik graag weten of je paard in de stap en de draf wel over haar rug loopt? Lijkt me namelijk dat ze dan ook haar rug weg drukt en gewoon in haar eigen KNIK loopt. Ik zou lange lijnen gaan rijden. Dus laag en diep over haar rug en de galop gewoon nog een poosje overslaan. Als een osteopaat een rug behandeld heeft wil het niet gelijk zeggen dat het probleem opgelost is. Zou hier even een half jaar voor uittrekken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:35

opaal schreef:
Als de osteopaat zoveel behandeld heeft, is je paard vast nog niet klaar met behandelen of wel? Lijkt mij teminste dat hier nog een vervolg uit komt. Ook wil ik graag weten of je paard in de stap en de draf wel over haar rug loopt? Lijkt me namelijk dat ze dan ook haar rug weg drukt en gewoon in haar eigen KNIK loopt. Ik zou lange lijnen gaan rijden. Dus laag en diep over haar rug en de galop gewoon nog een poosje overslaan. Als een osteopaat een rug behandeld heeft wil het niet gelijk zeggen dat het probleem opgelost is. Zou hier even een half jaar voor uittrekken.....

Nee een behandeling was voldoende en ze is daarna ook al nagekeken. In mijn eerste post staat dat ze over haar rug loopt (soms loopt ze zelfs met haar neusje over de grond). Ik pak haar namelijk nog maar heel weinig op omdat zij niet heel lang geleden bij die osteopaat is geweest en ik wil daar voorzichtig mee zijn.
En voordat de osteopaat kwam was dit probleem ook al in galop, ook toen het zadel nog wel gewoon recht gevuld was (ik heb namelijk mar 4 keer met het scheve zadel gereden totdat ik merkte dat er iets niet goed was. Toen ben ik meteen gestopt met rijden terwijl ik voor het vullen van het zadel ook maanden goed met haar heb gereden).
Dit probleem was er zelfs al toen ik begon met longeren voordat zij ingereden werd. Ze vindt het gewoon erg moeilijk.

Een half jaar vind ik wel erg lang, zeker gezien de osteopaat zei dat ik er erg vroeg bij was en dat de 'blokkades' pas beginnend waren. Ik mocht in een aantal weken opbouwen tot waar ik gebleven was met haar. Eigenlijk mocht dat in drie weken, maar ik heb daar zelf wa langer de tijd voor genomen (nu inmiddels zes weken).

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:22

Shaseera schreef:
opaal schreef:

Nee een behandeling was voldoende en ze is daarna ook al nagekeken. In mijn eerste post staat dat ze over haar rug loopt (soms loopt ze zelfs met haar neusje over de grond). Ik pak haar namelijk nog maar heel weinig op omdat zij niet heel lang geleden bij die osteopaat is geweest en ik wil daar voorzichtig mee zijn.
En voordat de osteopaat kwam was dit probleem ook al in galop, ook toen het zadel nog wel gewoon recht gevuld was (ik heb namelijk mar 4 keer met het scheve zadel gereden totdat ik merkte dat er iets niet goed was. Toen ben ik meteen gestopt met rijden terwijl ik voor het vullen van het zadel ook maanden goed met haar heb gereden).
Dit probleem was er zelfs al toen ik begon met longeren voordat zij ingereden werd. Ze vindt het gewoon erg moeilijk.

Een half jaar vind ik wel erg lang, zeker gezien de osteopaat zei dat ik er erg vroeg bij was en dat de 'blokkades' pas beginnend waren. Ik mocht in een aantal weken opbouwen tot waar ik gebleven was met haar. Eigenlijk mocht dat in drie weken, maar ik heb daar zelf wa langer de tijd voor genomen (nu inmiddels zes weken).

Oh oke....Maar vind het wel raar dat je paard over zijn rug loopt, soms zelfs met neus over de grond volgens je eigen zeggen maar behandeld is voor strakke en korte rugspieren?

JeSkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:37

veel longeren ,, en daar de galop mee oefenen .. dan komt het allemaal Goed Haha!

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:24

als het goed is geeft de osteopaat je een gericht traingsschema mee om dit probleem op te lossen.
zo niet dan hier naar vragen.