hoe rijd ik mijn paard aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FlowerPower2

hoe rijd ik mijn paard aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 16:34

[color=#BF0080]HeeeJ lieve Paardemenseh...

Ik heb sinds kort een vast paardje op de manege BLEK, super koewl natuurlijk. Alleen het paardje dat ik heb is een beetje boos zeg maar, ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven. Tijdens het poetse is ze heel onrustig maar dat maakt me niet zoveel uit omdat ik oowk niet weet wat ik daartegen kan doen, en ze ook niemand anders in gevaar brengt daarmee dus maar alle suggesties zijn welkom natuurlijk!

Maar tijdens het rijden verliest ze haar boze humeur niet. Ze heeft een zeer lange nek dus een mooie krul in de nek kun je wel vergeten, maar ze is wel nageeflijk. Ik vroeg me af of jullie ideeen hadden om haar mooi aan de teugel kan laten lopen. De ''normale'' manier. Om beurten de hand ontspannen en aanspannen, dat werkt dus niet, ook niet gecombineerd met de benen, maar wie weet vergeet ik een heel belangrijk detail.

En wat er eigelijk nog minder mooi is, die oortjes die altijd maar naar achteren staan, alsof ze je wil aanvallen, maar dat ze dus niet doet. Heeft iemand daar een oplossing voor, ze heeft 't nog niet zo lang dus 't is best af te leren denk ik. Ik heb binnenkort namelijk weer een wedstrijd en toen ik haar eerst had [ nog niet als vaste paard] en ook met haar een wedstrijdje reed werd ik 1e met dressuur [170 punten] en 3e met springen. Iedereen heeft dus hoge verwachtingen van ons saampjes en dat zou ik ook graag waar willen maken.

Ik doe nu ook wat natural horsemanship oefeningen met haar om onze band nog beter te maken. Maar 't zijn een beetje simpele oefeningen [stap en halt houden op commando en wenden aan het halster] die ze eigelijk al beheerst dus wie weet er nog wat moeilijkere oefeningen?!?!

Ik hoop op veel reactie's!! Je mag ze sturen naar little_miss111@hotmail.com maar je mag ze natuurlijk ook gewoon op deze SupeR site planten!!

Dankjuhwel iniedergeval!!
Kussies FlowerPowertjuh
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-03-05 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

peerdjuh

Re: HelpieJ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:47

FlowerPower schreef:

Ik heb sinds kort een vast paardje op de manege BLEK, super koewl natuurlijk. Alleen het paardje dat ik heb is een beetje boos zeg maar, ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven. Tijdens het poetse is ze heel onrustig maar dat maakt me niet zoveel uit omdat ik oowk niet weet wat ik daartegen kan doen, en ze ook niemand anders in gevaar brengt daarmee dus maar alle suggesties zijn welkom natuurlijk!

Maar tijdens het rijden verliest ze haar boze humeur niet. Ze heeft een zeer lange nek dus een mooie krul in de nek kun je wel vergeten, maar ze is wel nageeflijk. Ik vroeg me af of jullie ideeen hadden om haar mooi aan de teugel kan laten lopen. De ''normale'' manier. Om beurten de hand ontspannen en aanspannen, dat werkt dus niet, ook niet gecombineerd met de benen, maar wie weet vergeet ik een heel belangrijk detail.

En wat er eigelijk nog minder mooi is, die oortjes die altijd maar naar achteren staan, alsof ze je wil aanvallen, maar dat ze dus niet doet. Heeft iemand daar een oplossing voor, ze heeft 't nog niet zo lang dus 't is best af te leren denk ik. Ik heb binnenkort namelijk weer een wedstrijd en toen ik haar eerst had [ nog niet als vaste paard] en ook met haar een wedstrijdje reed werd ik 1e met dressuur [170 punten] en 3e met springen. Iedereen heeft dus hoge verwachtingen van ons saampjes en dat zou ik ook graag waar willen maken.

Ik doe nu ook wat natural horsemanship oefeningen met haar om onze band nog beter te maken. Maar 't zijn een beetje simpele oefeningen [stap en halt houden op commando en wenden aan het halster] die ze eigelijk al beheerst dus wie weet er nog wat moeilijkere oefeningen?!?!

Ik hoop op veel reactie's!! Je mag ze sturen naar little_miss111@hotmail.com maar je mag ze natuurlijk ook gewoon op deze SupeR site planten!!

Kussies FlowerPowertjuh

misschien heeft ze wel ergens pijn laat haar eens nakijken door een kraker!!!
dat werkt echt!!!

gr. peerdjuh

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:39

nageeflijk zijn is iets van lange adem, het is er absoluut niet direct, je moet maanden trainen voor een paard helemaal nageeflijk loopt en je hand vertrouwt. wat in mijn ogen nog altijd de enige manier is en ook in de ogen van heel erg veel mensen hier, is gewoon je paard doorrijden, veel overgangen maken, figuren rijden, voltes openen en sluiten,... het is erg belangrijk dat je met been en zit rijdt en dus niet voortdurend met je handen bezig bent. het nageeflijk zijn van het paard zit hem namelijk in het hele paard, eerst moet de achterhand en de rug helemaal mee zijn voor je aan de hoofd- en halshouding kan gaan werken.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:16

FlowerPower schreef:

Kussies FlowerPowertjuh

Het is niet de bedoeling dat je pony een krul in de nek krijg hoor, het is de bedoeling dat je paard mooi nageeflijk loopt, en niet dat je z'n nek in de krul trekt! Maar vrdr heb ik eigenlikl ook geen ideen om wat aan je problempje te doen..:S zorry.. kuzz kuzz eva.

FlowerPower2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:20

Biepje schreef:
nageeflijk zijn is iets van lange adem, het is er absoluut niet direct, je moet maanden trainen voor een paard helemaal nageeflijk loopt en je hand vertrouwt. wat in mijn ogen nog altijd de enige manier is en ook in de ogen van heel erg veel mensen hier, is gewoon je paard doorrijden, veel overgangen maken, figuren rijden, voltes openen en sluiten,... het is erg belangrijk dat je met been en zit rijdt en dus niet voortdurend met je handen bezig bent. het nageeflijk zijn van het paard zit hem namelijk in het hele paard, eerst moet de achterhand en de rug helemaal mee zijn voor je aan de hoofd- en halshouding kan gaan werken.

Ik weet dat de nageeflijk term een breed begrip heeft, en ik ben der ook nog zker nog lang niet met de totale complete nageeflijkheid, dat zal nog wel een hele lange periode gaan duren. Maar dan heb je teminste nog iets om aan te werken. Maar met deze term probeer ik alleen maar aan te geven dat het paardje geen doerak onder het rijden is. Hij luistert perfect, en is helemaal niet aggressief naar andere paarden. Dat kan dus ook niet de reden zijn dat die zijn oortjes in de nek heeft [doerak gedrag] dus daarom vroeg ik me af of mensen misschien een andere reden konden bedenken, en dan dus ook mss een oplossing konden bedenken. Ik hoor het nogwel!!

FlowerPower2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:22

misschien heeft ze wel ergens pijn laat haar eens nakijken door een kraker!!!
dat werkt echt!!!

gr. peerdjuh[/quote]

Dat zal ik zeker eens een keer proberen. Dankjuh!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:10

kijk eens op de site miekesomers.nl misschien kan zij jou helpen.
Bij mijn paard heeft het erg geholpen

groeten Lianne

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:48

Mijn paard legt ook onder het rijden zijn oren in de nek,maar dat doet hij alleen als er meerdere paarden in de bak rijden en niet als hij er alleen loopt.Hij zal een ander paard nooit wat doen.Het lijkt we of hij het dan te druk vind ofzo. Bloos

FlowerPower2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 20:22

HaaaJ!

Bedankt voor die tip: Dat je denkt dat 't gewoon door de drukte komt, want als dat inderdaad zo is, is die bij de wedstrijde natuurlijk superlief!!
Dus bedankt!
Maar effe iets anders? Weet er echt niemand nog meer natural Horsemanship oefeninge?? Ik hoor 't wel!!
Kussies MoI

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:39

Best naar voor je dat ze zo boos doet, maar zoals al eerder hier is gezegd kan ze inderdaad pijn hebben. maar mischien werkt het ook om haar boze gedrag te negeren, en juist heel goed (mag best overdreven) belonen als ze iets goed doet.. daar worden paarden ook vaak vrolijker van, heelmaal als je beloond met wat lekkers, maar dat zal tijdens het rijden wel lastig worden.. dus probeer dan veel met dr te praten. succes! Pling