Pony aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ammatheen

Pony aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 12:55

Sinds ik van manege ben veranderd rij ik nu altijd op dezelfde pony. De eerste paar maanden gewerkt op vertrouwen, been- en stemhulpen, houding,... en dit lukt allemaal goed.
Maar nu sinds twee maanden wil mijn lesgeefster dat ik Plash aan de teugel krijg.
In het begin ging dit heel moeilijk, ze is namelijk ontzettend hard in de mond ( eelt op haar mondhoeken) maar de laatste 3 weken geeft ze een klein, heel klein beetje toe.
Alleen is het probleem dat ze dan enorm hard aan haar bit gaat hangen en er heel hard aan gaat trekken. In stilstand krijg ik haar mooi rond, maar maar voor enkele seconden, daarna gooit ze haar hoofd weer omhoog en protesteert ze heel hevig.
Dus: hoe kan ik haar nu zover krijgen om haar mooi aan teugel te laten lopen zonder dat ik een heel uur aan haar bit moeten zitten te sleuren?
Heeft iemand tips voor me, want ik wil het echt graag goed kunnen.

lieselot

Re: Pony aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:01

wel, als je hier eens rondkijkt op bokt vind je vast wel antwoord Knipoog maar om je de moeite te besparen : ik heb de indruk dat je hem aan de teugel wilt rijden dmv aan zn mond te zitten, maar dit is eigenlijk niet de goede manier, dan loopt hij alleen in de 'krul'
je moet eerst zorgen dat hij ontspannen loopt en genoeg voorwaartse drang heeft, en goed op je hulpen reageert, dan kun je meer figuren gaan rijden, vooral voltes, je moet je paard van achter naar voor rijden, dus je steekt er energie in met je benen, en vanvoor ga je die opvangen dmv iets meer weerstand (niet trekken maar weerstand!) of kleine kneepjes met je buitenteugel (en hier ook weer kneepjes en geen rukken) ook je handen niet ergens vastzetten, maar de beweging van je paard volgen, en je paard moet nageven, dus jij moet ook nageven, anders werk je tegen en beloon je je paard niet, in de bit stond hiervoor een goeie tip: doen alsof je een spons leegknijpt, en als je nageeft : doen alsof je hem trug vol laat lopen,
als het niet direct lukt, ga dan niet denken van ohnee het lukt niet ik zal terug moeten beginnen met zagen in zn mond, want het heeft zn tijd nodig, en met een manegepony is het dubbel zo moeilijk gewon geduld hebben en dan komt het wel, aan de teugel lopen is zeker niet het belangrijkste Lachen en als je deze uitleg niet duidelijk vond: ga eens naar veel voorkomende rijtechnische problemen, daar zie je genoeg onderwerpen hier over Tong uitsteken

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:57

lieselot schreef:
wel, als je hier eens rondkijkt op bokt vind je vast wel antwoord Knipoog maar om je de moeite te besparen : ik heb de indruk dat je hem aan de teugel wilt rijden dmv aan zn mond te zitten, maar dit is eigenlijk niet de goede manier, dan loopt hij alleen in de 'krul'
je moet eerst zorgen dat hij ontspannen loopt en genoeg voorwaartse drang heeft, en goed op je hulpen reageert, dan kun je meer figuren gaan rijden, vooral voltes, je moet je paard van achter naar voor rijden, dus je steekt er energie in met je benen, en vanvoor ga je die opvangen dmv iets meer weerstand (niet trekken maar weerstand!) of kleine kneepjes met je buitenteugel (en hier ook weer kneepjes en geen rukken) ook je handen niet ergens vastzetten, maar de beweging van je paard volgen, en je paard moet nageven, dus jij moet ook nageven, anders werk je tegen en beloon je je paard niet, in de bit stond hiervoor een goeie tip: doen alsof je een spons leegknijpt, en als je nageeft : doen alsof je hem trug vol laat lopen,
als het niet direct lukt, ga dan niet denken van ohnee het lukt niet ik zal terug moeten beginnen met zagen in zn mond, want het heeft zn tijd nodig, en met een manegepony is het dubbel zo moeilijk gewon geduld hebben en dan komt het wel, aan de teugel lopen is zeker niet het belangrijkste Lachen en als je deze uitleg niet duidelijk vond: ga eens naar veel voorkomende rijtechnische problemen, daar zie je genoeg onderwerpen hier over Tong uitsteken

Ik ben van mening dat als je met je handen gaat zitten *klieren* je de rest er bij laat hangen. Je moet je pony eerst goed van achter naar voren hebben lopen zeg maar, ik vind dat je pony zelf moet gaan nageven, het zit al in het woord na'geven', dat hij het dus als een cadeautje geeft. Je handen hoor je te ontspannen, en niet zo op de mond inwerken zodat hij vanzelf in een valse krul gaat lopen omdat hij het irritant en pijnlijk vind. ik vraag me trouwens af waarom jouw instructrise hem aan de teugel wil? Als hij goed loopt doet hij dat vanzelf, en hoef je er niet op in te werken. Lachen
(Niet aanvallend bedoeld Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:38

Mijn instructrice zegt altijd wat je er van achter in stopt (dus je hulpen om hem voorwaarts te krijgen)moet er van voren weer uitkomen(nagevelijk lopen)

Ik zie nu een pony voor me die in de *valse* krul loopt en daarbij ook op de voorhand. Het hangen kun je tegen houden door meer voorwaart te rijden. Ik zou zeggen rijd hem eerst goed voorwaarts..!

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:36

Citaat:
Ik ben van mening dat als je met je handen gaat zitten *klieren* je de rest er bij laat hangen

maar ik zeg ook niet dat je moet gaan 'klieren' met je handen, gewoon ofwel stilhouden en opvangen, ofwel in je buitenteugel héél lichtjes knijpen, zo knijpen, dat je het niet ziet aan de teugels, die mogen dan niet gaan bewegen maar echt heel kleine kneepjes, en dit kan een hele hulp zijn, terwijl je toch niet in de mond zit te trekken en te zagen, en het paard niet op de voorhand valt, met de rest ga ik wel akkoord, het is heel belangrijk dat de impuls erin zit, en de achterhand er goed bij, anders loopt hij idd in een valse krul en achterkant is veel belangrijker dan de voorkant Ja

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:24

ga eens rondkijken hier en vooral bij faq. daar staan minstens 10 topics die ws jouw antwoord wel hebben.

Mijn mening, manegepony kan moeilijk zijn.. maar ik rij zelf ook een manegepony maar die weet precies waar hij aan toe is, het enige wat ik moet doen is hem attent op mijn been maken en vooral eerlijk rijden, vertrouwen in de hand opbouwen. Trekken en plukken heeft geen zin, daar krijgen ze alleen maar meer eelt van (wat mij trouwens niet echt goed lijkt dat eelt). Dat jou instructrice je niet corrigeert zeg, als jij hem in de krul wil trekken.. ik kan gelijk een gil verwachten!

Ammatheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 12:02

Dankjewel voor jullie reacties.
Gisteren ben ik nog gaan rijden maar toen had ik dus nog niet jullie reacties gelezen Bloos
Dus weer hetzelfde probleem.
Ik weet ook niet echt goed waarom m'n lesgeeftster wil dat ze aan teugel moet lopen, ik denk dat het is omdat er ook een paar meisjes mee in de les rijden die een eigen pony hebben en die dat wel doen, maar die pony's zijn helemaal anders opgeleerd en hebben altijd dezelfde ruiter...
En van dat hangen aan de teugel,..., m'n lesgeeftser zegt dat ik druk op der teugel moet zetten en dat, als ze dan toegeeft, moet nageven. Doe ik ook maar als ze voelt dat ik minder druk zet op der teugel dan loopt ze ineens héél diep, met der neus op de grond bijna.
In ieder geval, ik ga proberen minder aan dat teugel-lopen-gedoe te werken en eerst haar mooi losjes te laten lopen.

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:05

Citaat:
En van dat hangen aan de teugel,..., m'n lesgeeftser zegt dat ik druk op der teugel moet zetten en dat, als ze dan toegeeft, moet nageven

=>dit klinkt toch als haar dwingen hoor, je pony moet het zelf willen! alleen dan krijg je een goede aanleuning en een ontspanne pony, eigenlijk kun je het ook wel zo zien: in deze zaak moet JIJ niet aan de teugel rijden, maar JE PONY moet aan de teugel rijden (die moet is geen verplichtende moet he Knipoog ) het is iets wat je pony zelf moet willen, zonder dat je het echt van hem vraagt, laat staan dwingt Lachen

Citaat:
In ieder geval, ik ga proberen minder aan dat teugel-lopen-gedoe te werken en eerst haar mooi losjes te laten lopen.

=> dat noem ik eens verstandig Knipoog je hebt het dan blijkbaar goed begrepen, en je gaat zien als je hier je nadruk op legt, en haar goed rijdt, dan zie je ineens een mooi afgebogen nek voor je, en voel je je veel beter dan dat je het afdwingt! Ja

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:32

(Ik heb niet alle reacties gelezen, ik weet dus niet of ik iets dubbels neer zet, Zo ja : Sorry)

Maar ik ben eigenlijk meer van mening, dat het allemaal nog moet komen. Je moet nu al blij zijn dat ze een beetje mee gaat al, en in stilstand al een paar tellen naar beneden staat!
Je kan niet ineens van Niks.. Naar heel veel.
Ik heb het zelf ook meegemaakt (Ik zal het vertellen, ik bedoel het niet als vergelijking, dat kan natuurlijk nooit, maar om te laten zien dat het echt tijd nodig heeft)
Mijn haf kwam aan (hij was 100 kilo te dik, maar dat doer er verder niks aan toe) en had 4 jaar niets gedaan. In het begin natuurlijk eerst zijn conditie enz. opgebouwd, hij aan mij laten wennen, ik aan hem. En na 5 maanden begon het langzaam maar zeker te komen, hij gaf wel eens na, hij ging op zijn bit knabbelen enz. Nu, bijna 1,5 jaar later, loopt hij pas écht nageeflijk, in stap en draf.
Dat heeft dus bijna 1 jaar geduurt om het nu helemaal nageeflijk te rijden, en dat hij dus met zijn koppie om laag blijft.
Je kan dus niet van je paard vragen, om ineens binnen 3 weken in stap én draf naar beneden te lopen (de hele tijd)
Gewoon rustig opbouwen, gelijk ontspannen áls hij even naar beneden gaat, en door veel oefenen en rijden komt het allemaal wel joh! Haha!

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:43

Plash is een hele goeie pony! Maar helaas TEVEEL door beginners gereden. Da's dan ook een aandeel van de vorming van die eelt...

Je kan pas een pony rond krijgen door hem vanachter te laten werken en dus door te rijden en er niet zo braafjes op te zitten enz... Bart zei altijd: zorg dat 'm tegoei loopt en die hals komt vanzelf... En ik vind dat Jolanda (de lesgeefster) iets TE vlug op de hals werkt en minder op het geheel ...
(ja ... Die lesgeefster geeft mij ook les ...)

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:52

Ik zou hem veel op achtjes, volte's enzo zetten, om hem losser te krijgen, dan worden ze vaak ook makkelijker in de mond!