Paard wil niet rondrijden, wat te doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnkArie

Paard wil niet rondrijden, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 15:54

Hoi,

Mijn verzorghaflinger, krijg ik niet rond.
Hebben jullie tips om de achterhand eronder te krijgen en het hoofd een beetje naar beneden te krijgen ?
Ik hou hem wel gewoon voorwaarts en probeer dan een beetje stelling te vragen en te schakelen, maar het werkt niet.
Weten jullie wat ?

X Anke

capopjekop

Re: Paard wil niet rondrijden, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:01

Vooral niet opgeven Knipoog Ik ken het probleem van een tijd terug. Lekker blijven doorgaan met overgangen, tempowisselingen en figuren rijden. Het gaat meestal niet meteen goed en moet je er veel aan werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:21

les nemen Lachen

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:46

Wat meestal helpt is veel stelling beiden kanten vragen, natuurlijk niet overdadig, maar zo dattie (of ze Bloos ) lekker los op beide kanten wordt. Een hele goede manier hiervoor is door voltes te rijden en deze te openen en sluiten op beide handen. Verder ook veel overgangen rijden...en vooral veeeeel gedult hebben. Ik zou in ieder geval niet gelijk de hulpteugels erbij halen...dit maakt ze (nog) sterker in de nek en kunnen btje erop hangen, je hand doet dus niets maar de die hulpteugels en dan ben je verder van huis!

Ik heb ook veel haffies gereden, en die zijn stronteigenwijs Clown , waar wij zijn eigenwijzer tog :p ?

Veel suc6, losrijden is het antwoord dus Knipoog

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:51

Eerst in stap... Rij achtjes en vraag iedere x stelling naar de kant waar je opgaat(maak de achtjes niet te groot).
Zorg dat je in die achtjes wel blijft doorstappen.
Je hoeft hem niet helemaal netjes stelling te vragen maar mag best je hand want van de hals halen en naar de kant brengen die jij op wilt.
Als je dat hebt gedaan ga je aandraven.
Draaf gewoon lekker door en begin ook met de achtjes.
In het begin zal het hoofdje nog hoog zijn maar dat komt vanzelf meer naar beneden omdat hij zich gaat ontspannen...
Door die achtjes rijden wordt je pony heel soepel en gaat het aan de teugek lopen met achterhand eronder vaak steeds beter.

Als je dat hebt gedaan blijf dan veel stelling vragen en op de volte rijden dat helpt bij het werken van de achterhand en het naar beneden rijden van je pony.

Als je het nog niet snapt omdat ik het misschien beetje vaag heb uitgelegd hoor ik het wel! Knipoog

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:08

ik heb ook les dus daar legt het niet aan je moet het gevoel van de timing van de hulpen te zien geven... en hoe meer je overgangen rijd hoe meer je paard losser gaat lopen... je krijgt het echt niet zo maar in een dag voor elkaar... dus vaak oefenen.. wat bij sommige paarden ook helpt is even fors met je teugels trekken en dan weer los laten, trekken is mischien niet het goede woord maar je paard moet doorkrijgen wat er van m verwacht word, ach ja hier ken ik niet te veel over zeggen want heb hetzelfde probleem helaas Bloos maar succes ermee

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:14

wie zegt dat dit in 1 dag moet! Knipoog

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:03

romantic schreef:
ik heb ook les dus daar legt het niet aan je moet het gevoel van de timing van de hulpen te zien geven... en hoe meer je overgangen rijd hoe meer je paard losser gaat lopen... je krijgt het echt niet zo maar in een dag voor elkaar... dus vaak oefenen.. wat bij sommige paarden ook helpt is even fors met je teugels trekken en dan weer los laten, trekken is mischien niet het goede woord maar je paard moet doorkrijgen wat er van m verwacht word, ach ja hier ken ik niet te veel over zeggen want heb hetzelfde probleem helaas Bloos maar succes ermee

Ik denk dat jij kneepjes bedoelt Knipoog

Anke ben je wat van plan met Arie ? Vork

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:03

nickjuh schreef:
Eerst in stap... Rij achtjes en vraag iedere x stelling naar de kant waar je opgaat(maak de achtjes niet te groot).
Zorg dat je in die achtjes wel blijft doorstappen.
Je hoeft hem niet helemaal netjes stelling te vragen maar mag best je hand want van de hals halen en naar de kant brengen die jij op wilt.
Als je dat hebt gedaan ga je aandraven.
Draaf gewoon lekker door en begin ook met de achtjes.
In het begin zal het hoofdje nog hoog zijn maar dat komt vanzelf meer naar beneden omdat hij zich gaat ontspannen...
Door die achtjes rijden wordt je pony heel soepel en gaat het aan de teugek lopen met achterhand eronder vaak steeds beter.

Als je dat hebt gedaan blijf dan veel stelling vragen en op de volte rijden dat helpt bij het werken van de achterhand en het naar beneden rijden van je pony.

Als je het nog niet snapt omdat ik het misschien beetje vaag heb uitgelegd hoor ik het wel! Knipoog

Is goede manier inderdaad *LOL*

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:05

Chrisssy schreef:
Wat meestal helpt is veel stelling beiden kanten vragen, natuurlijk niet overdadig, maar zo dattie (of ze Bloos ) lekker los op beide kanten wordt. Een hele goede manier hiervoor is door voltes te rijden en deze te openen en sluiten op beide handen. Verder ook veel overgangen rijden...en vooral veeeeel gedult hebben. Ik zou in ieder geval niet gelijk de hulpteugels erbij halen...dit maakt ze (nog) sterker in de nek en kunnen btje erop hangen, je hand doet dus niets maar de die hulpteugels en dan ben je verder van huis!

Ik heb ook veel haffies gereden, en die zijn stronteigenwijs Clown , waar wij zijn eigenwijzer tog :p ?

Veel suc6, losrijden is het antwoord dus Knipoog

Tis een hij Knipoog
Ghehe jaa lekker eigenwijs Tong uitsteken
Maja je moet een uitdaging hebben toch Knipoog
Hulpteugels wou ik ook niet gaan kopen, je paard moet uitzichzelf rond gaan lopen. Niet met een touwtje :/
Ik antwoord ff voor Anke, het is ook mijn VerzorgHaffie

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:06

verootjoo schreef:
les nemen Lachen

Met les kom je ook niet ver.
Dat gaat meer om de basis, zoals wijken.

_promiss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:09

bij mij lukte het steeds niet toen zei iemand dat ik een stro toutje aan het bit moest doen en dan vast maken aan het zadel niet aan allebei de kanten maar aan 1 kant de kant die je op wil:jtoen deed mijn pony het wel maar ik weet niet prcies of dit een goede manier is Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:11

Aan 1 kant een strotouwtje aan het bit lijkt me voor dit probleem niet de goede oplossing.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:31

Veel overgangen rijden...Ik weet hoe lastig het kan zijn met een haflinger..
Ik was er in het begin veel te veel mee bezig, maar zet hem gewoon eerst lekker aan het werk.
Hou hem lekker actief en zorg ervoor dat hij niet wegvalt..
Dat met die achtjes werkt idd ook erg goed.
Als hij lekker aan het werk is, kun je wat stelling gaan vragen en wat kneepjes in de (binnen)teugel gaan geven. (hou je buitenteugel er wel bij..!)
Zodra hij lekker met het achterbeen er onder zit, issie voor namelijk veel makkelijker.

Succes!

En ohja... probeer niet teveel met je handen te doen!! Veel mensen maken die fout!