Paard helemaal opgefokt bij springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

Paard helemaal opgefokt bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:10

Als ik met mijn paard eenmaal over 1 balkje heen ben geweest,
is alles weg. Normaal is ze lekker los en ontspannen maar zodra ik over een balk ben geweest raced ze alleen nog maar de bak rond en word ze hartstikke sterk en houd het bit vast... Scheve mond Ik spring normaal al met een martingaal, en soms ook emt thiedeman(op het loste haakje dan wel!)
maar ik kan haar echt niet houden. toch kan ze wel super goed springe ze zal echt nooit weigeren en springt alles voor je...Dus wat moet ik doen Verward
Want om nou nooit meer te springen...daar vind ik het veel te leuk voor en zij ook...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:15

Gewoon dressuurrijden met een balkje ergens in de bak en daar af en toe over gaan. Dan het balkje eens verhogen, maar nog dressuurrijden en onverwachts eens over dat balkje. dus niet met een eindeloze aanloop, maar gewoon in een volte ofzo, dat kan best met een laag hindernisje. en dan kun je dus eens een dubbelsprongetje of in-uitje doen, maar gewoon blijven dressuren, met veel overgangen en figuren. zodra ze druk wordt, spring je niet meer. Als ze ontspant kun je weer eens een sprongetje maken.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:15

Als je op de sprong afkomt en je paard wordt "heet"dan meteen een volte rijden, ookal is dit vlak voor de sprong. Na de volte weer op de sprong af en wordt je paard weer heet, dan weer een volte. Hou dit principe vol totdat je paard in rust of in iedere geval niet"heet" uit de volte komt en op de sprong afgaat. dan kan je de sprong nemen.
Er zijn nou eenmaal paarden die heet op de sprong zijn en dat krijg je er ook niet uit. Maar de sprongen moet en wel van jou zijn en niet van je paard!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:17

Kun je haar dan nog wel sturen? Afremmen kun je doen door een volte te rijden, maar ik zou haar niet ontmoedigen door haar elke keer vlak voor de hindernis op de volte te 'trekken''.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:20

Loezjuh schreef:
Kun je haar dan nog wel sturen? Afremmen kun je doen door een volte te rijden, maar ik zou haar niet ontmoedigen door haar elke keer vlak voor de hindernis op de volte te 'trekken''.

Op de volte trekken en een volte rijden zijn twee heel verschillende dingen. De ruiter is degene die bepaald wat een combinatie doet...

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:09

Op een volte rijde doe ik dan meestal wel maar echt terug krijgen lukt niet meer dan het komende kwartier...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:36

MickysHootie schreef:
Op de volte trekken en een volte rijden zijn twee heel verschillende dingen. De ruiter is degene die bepaald wat een combinatie doet...

Tjahh maar als het paard er van door gaat heeft de ruiter niks meer te bepalen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:37

kenso0wlover schreef:
Op een volte rijde doe ik dan meestal wel maar echt terug krijgen lukt niet meer dan het komende kwartier...

Gewoon dressuur rijden en balkjes draven.

Kan anders je instructie er niet op???
Heeft ook wel eens zin, hoor.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:39

Mijn instructrice heeft ook zo'n paard. Rijdt Z2, en op pinken te rijden, maar met springen Altijd wel een komisch gezicht hoe dat beest dan rond springt Haha!

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:40

Mijn instructeur ging er ook op, normaal loopt echt zo ongeveer elk paard goed bij hem maar het lukte hem niet hij wordt gewoon zo sterk niet normaal dan moet ik van hem maar gaan stappen tot hij los is, stukje draven en hem in ieder geval los op stal zetten Schijnheilig

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:04

Ik zou het doen zoals Lusitana zegt, langzaam opbouwen, eerst met een balk en dit zovaak doen tot ze het doodnormaal vindt dat ze over een balk moet draven, dan maak je er een kruisje van en volg je hetzelfde principe. Ze moet springen als iets normaals gaan zien en niet denken "Help er staat een hindernis, nu ga ik heel hard rennen".
Op de volte zetten als je al op de hindernis af bent gereden zo ik niet vaak doen, imo kan dat een slechte gewoonte teweeg brengen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:26

[RT] FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen

Niet te houden met springen

[RT] Niet te houden met springen!
[RT] Spring-probleem
[RT] "spring"heethoofd?
[RT] discussie over systeem bij springen
[RT] te hard in springparcours
[RT] "terplekke" galloperen
[RT] Springprobleem.
[RT] paard gaat te snel na hindernis
[RT] Zo heftig met springen!!!

Lusitana geeft een aantal goede tips, in de links hierboven staan er ook nog een stel. Springen mety een Thiedemann lijkt me een heel slecht idee Op de volte zetten kan heel goed werken, hangt wel van je paard af.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:50

MickysHootie schreef:
Als je op de sprong afkomt en je paard wordt "heet"dan meteen een volte rijden, ookal is dit vlak voor de sprong. Na de volte weer op de sprong af en wordt je paard weer heet, dan weer een volte. Hou dit principe vol totdat je paard in rust of in iedere geval niet"heet" uit de volte komt en op de sprong afgaat. dan kan je de sprong nemen.
Er zijn nou eenmaal paarden die heet op de sprong zijn en dat krijg je er ook niet uit. Maar de sprongen moet en wel van jou zijn en niet van je paard!

krijg je dan op ten duur juist niet allemaal weigeringen? als je hem net voor de sprong weg stuurd?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:53

LaFunkyJazz schreef:
krijg je dan op ten duur juist niet allemaal weigeringen? als je hem net voor de sprong weg stuurd?

niet als je het goed en gecontroleerd doet Knipoog

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:39

MickysHootie schreef:

Maar als je zoals jij zegt vlak voor de hindernis toch nog maar een volte rijdt, terwijl je in volle vaart richting hindernis gaat, maak je je paard toch eerst wijs dat je de hindernis wilt springen. Vervolgens (in de 'vlak voor de hindernis situatie') moet je hem dus wel weg trekken, want normaal rustig sturen zit er dan blijkbaar niet meer bij met dit paard.
Zo krijg je dan ook een paard dat aan de ruiter gaat twijfelen lijkt me, doordat de ruiter tegenover het paard ook niet lijkt te weten wat ie wil.

De tips van Lusitana zijn idd goed

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:41

Loezjuh schreef:
Maar als je zoals jij zegt vlak voor de hindernis toch nog maar een volte rijdt, terwijl je in volle vaart richting hindernis gaat, maak je je paard toch eerst wijs dat je de hindernis wilt springen. Vervolgens (in de 'vlak voor de hindernis situatie') moet je hem dus wel weg trekken, want normaal rustig sturen zit er dan blijkbaar niet meer bij met dit paard.
Zo krijg je dan ook een paard dat aan de ruiter gaat twijfelen lijkt me, doordat de ruiter tegenover het paard ook niet lijkt te weten wat ie wil.

De tips van Lusitana zijn idd goed

nou, ik gebruik dit wel eens en dan rijd ik die volte pas als mijn drie eerdere ophoudingen niet zijn doorgekomen. Ik wil niet dat een paard doorstiert als ik HO zeg, hindernis of geen hindernis. En als dat een volte betekent met een minder zachtzinnige ophouding dan is dat zo.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:32

Lielle schreef:
nou, ik gebruik dit wel eens en dan rijd ik die volte pas als mijn drie eerdere ophoudingen niet zijn doorgekomen. Ik wil niet dat een paard doorstiert als ik HO zeg, hindernis of geen hindernis. En als dat een volte betekent met een minder zachtzinnige ophouding dan is dat zo.

Ja ok jij gebruikt het wel eens maar je kan zoiets ook te vaak doen lijkt mij..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:33

maar als je het te vaak moet doen, is je dressuurbasis niet in orde.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:42

Lielle schreef:
maar als je het te vaak moet doen, is je dressuurbasis niet in orde.

juist, eerst moet de volledige basis erin zitten, dat is nueenmaal nodig voordat je gaat springen. ik vind zoiezo dat je pas met springen moet beginnen als je als combinatie alles goed voorelkaar hebt anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. ik vind ook de tip van lusitana het beste...langzaam opbouwen, neem er de tijd voor en blijf ten alle tijden zo ontspannen mogelijk, want als je zelf al gestressd erop zit en van te voren al gaat zitten denken van; o, mijn paard gaat er zo weer vandoor!
dan doet ie het juist! als je zover bent dat je als combinatie alles goed voor elkaar hebt kun je ook makkelijker op de hindernissen afrijden en hem voortijdig (dus niet over de hindernis heen gaan) van de hindernis af rijden door in een bv. volte te gaan en hem op die manier ontspannen voor de hindernis te krijgen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:43

klomp schreef:
juist, eerst moet de volledige basis erin zitten, dat is nueenmaal nodig voordat je gaat springen. ik vind zoiezo dat je pas met springen moet beginnen als je als combinatie alles goed voorelkaar hebt anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. ik vind ook de tip van lusitana het beste...langzaam opbouwen, neem er de tijd voor en blijf ten alle tijden zo ontspannen mogelijk, want als je zelf al gestressd erop zit en van te voren al gaat zitten denken van; o, mijn paard gaat er zo weer vandoor!

maar wat versta jij onder alles goed voor elkaar? Persoonlijk begin ik met springen als de galop redelijk controleerbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:45

Springen is dressuren met hindernissen ertussen, meer niet.

Rij rustig wat rond en draaf eens over wat balkjes
word hij heet, rij je door totdat hij weer rustig is en dan draaf je weer eens over de balkjes, niet eerder.

Draaf er ook een bewust een meter naast er tussen door enz.

Zo ook met een kruisje enz
rij rustig wat rond en spring dan een keer, ga dan weer gewoon verder met dressuur, todat hij weer rustig is enz enz.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:47

Lielle schreef:
maar wat versta jij onder alles goed voor elkaar? Persoonlijk begin ik met springen als de galop redelijk controleerbaar is.

ik bedoel daarmee dat je je paard onder controle hebt en dus gecontroleerd kan rijden en niet dat het paard het tempo bepaalt...snappie? Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:48

dan bedoelen wij hetzelfde Knipoog Ik had visioenen van Salinero op weg naar het eerste kruisje *LOL*

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:49

Heel veel in een bak rijden waar sprongen gewoon staan...
ik heb aantal springpaarden gereden voor een hengstenhouderij en die doen allemaal precies hetzelfde... die werden al opgefokt van het zien van een sprong...
het makkelijkste is een sprong net na een wending zetten zodat hij zich niet al meters van te voren kan opwinden

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:52

Lielle schreef:
dan bedoelen wij hetzelfde Knipoog Ik had visioenen van Salinero op weg naar het eerste kruisje *LOL*

hahaha! zie anky al gaan!! Haha! zoef zoef!!
nee, maar ik bedoelde dat dus maar het werd weer zo'n lang verhaal.
Bloos