Als ik een aantal dagen niet gereden heb, is het net een raket.
Ik stap op, blijft rustig staan.. maar zodra ik wil stappen, racet ie weg. Hij gaat dan tölten, telgangen en klein galopje..alles door elkaar. Ik moet dan ff fors aan de teugels trekken om hem te controleren. Ik moet ze ook kort hebben, omdat hij zich kort maakt en hoofd iets omhoog doet. Zodra meneer denkt dat het rustig kan, wil ie wel weer stappen. Ik zet 'm dan daarna nog vaak aan dat ie dan moet gaan tölten ofzo.
Als het dan weer een beetje rustig is, ga ik naar buiten.
Van de week zag ie een 75 mtr verderop een busje, stapten mensen uit, hup, kop omhoog en wil dan voorwaarts. Ik moet dan onderhand kwaad worden wil ie terug naar stap. Hij gaat dan sneller...en wil gaan rennen heb ik het idee.
Uiteindelijk stapt ie weer. Zodra ie dan weer iets ziet of als ik maar met de teugels beweeg, of achterom kijk.. gaat ie versnellen. Hij kan zo accelereren, dat als er een beginner oid op zou zitten, deze er achterover afvalt.
Als ie de teugels oppak of even met 1 hand wil vasthouden of achterom kijk, gaat ie! En geef 'm geen beloning onderweg..hetzelfde.
Ik rij graag met wat losse teugel, zodat paard lekker wat vrij kan lopen.
Da's bij hem niet aan te bevelen, want zodra er iets is, heb je te veel teugel, dan pak je op en redt je het niet. Zeker omdat ie zijn hals kort maakt met iets hoofd omhoog.
Ik rij dus, door teugel te geven (ook als beloning), te gespannen... door die armen naar voren te houden en mijn lijf ook iets.
Daarbij gaat meneer altijd midden op straat lopen en wil naar links, op rechts reageert ie slecht, net een lus die aan een muur zit.
Als ik dan opzij wil voor een auto, kan ie wel eens daardoor gaan versnellen.
Iemand ideeën?
)