Mijn paard is zo vol energie.. HELP!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lentigo

Mijn paard is zo vol energie.. HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 22:03

Hey Bokkers,

Sinds twee weken staat mijn paard weer alleen in de wei omdat het niet zo goed ging met het groepje waar hij bij stond (mog drie paarden). En omdat verder alle groepjes al "vol"zijn en hij het waarschijnlijk weer lastig zal gaan krijgen in een ander koppel hebben we besloten om hem even een poosje alleen te laten staan. Mijn paard is jong en speelt nogal graag met de andere, en tja die worden dat soms zat....

Dus staat hij nu alleen, hij vermaakt zich wel maar hij heeft onder het rijden dan nog zoveel energie dat hij lekker hard gaat en zijn hoofd omhoog doe en hij vind het dan ook leuk om niet te luisteren. Goed hij is vijf jaar en zijn leeftijd speelt ook wel mee. Dan zit ik dus met het probleem dat ik hem niet kan houden en ho zeggen helpt niet en als ik een rukje geef aan de teugels dan raakt hij al snel in paniek en dat wil ik ook niet. Het kost veel tijd en moeite voordat hij lekker loopt. Nu longeer ik hem een poosje (kwartier) en ga dan rijden. Dit werkt echt goed. Maar de longeerbak is nu een openluchtzwembad geworden met die regen en straks als het gaat vriezen zal het ook errug lastig worden en binnen mag niet gelogeenrd worden....

Nu had ik het idee om iets in zijn wie te leggen waar hij mee kan spelen. Nu weet ik alleen niet wat en zit ik ermee dat als dat speeltje tegen het draad aankomt mag het geen stroom door laten want er staat nogal wat stroom op de draad. Misschien dat jullie hier wat leuks voor weten....Zodat hij wel wat heeft om mee te spelen zodat hij al vast wat energie kwijt is...

En misschien hebben jullie wel een aantal goede tips voor het rijden, zodat ik er gewoon op kan stappen zonder eerst te gaan longeren. En wat ik kan doen om hem niet hard te laten gaan en als dit wel gebeurd hoe ik dit kan oplossen...

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen....alle tips zijn welkom zowel voor het rijden als een speelyje in de wei.....

Greeetz van Jessie

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:16

Yaan heeft ook zo van die dagen en dat los ik dan zo op: ik stap er gewoon rustig op, en laat hem minstens tien minuten stappen. Daarna zet ik hem in draf en onmiddellijk op een volte. Als hij dan sneller wil gaan, zet ik iets meer druk op mijn buitenteugel, ga ik trager lichtrijden en zet hem op een kleine volte(ik probeer hem wel rond te sturen op binnenbeen-buitenteugel). Ik laat hem gewoon op een tempo dat ik geregeld heb(!!!!) lang draven, en telkens wanneer hij probeert weg te lopen zet ik hem weer op een kleine volte.
Probeer om hem van in het begin niet te laten weglopen door gewoon te rijden, zonder aarzeling of angst, en als hij wel wegloopt is het echt geen ramp! Ik hoop dat het lukt.

Voor in de weide: ik legde vroeger bij mijn pony een bal in de drinkemmer (of zoiets), wat balkjes aan de rand van de wei en wat staanders (ik weet niet hoe dat in Nederland noemt, maar het zijn zo van die hindernispalen) overal verspreid. Ballen en 'reuzeappels' vinden ze ook altijd leuk als je ze ergens neerlegt of ze naar hen toerolt.

Veel succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:17

Je zegt dat er nogal wat stroom op dat draad staat. Dat mag dus niet. Hoeveel staat er dan op?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:22

Als je je pony niet meer terug krijgt in draf moet je hem gewoon op een grote volte zetten en uitlaten racen. Dan maar gelijk in galop.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 02:41

Waarom je pony niet in de groep zetten ? Hij moet zijn plaats leren kennen in de groep.Laat hem spelen,als de andere het zat zijn moeten ze maar een schop geven,dan leert hij het af om zn vriendjes te plagen.En met alles zielig vinden komen we nergens,dat weten we ook,in de natuur geven paarden elkaar ook meppen en dat is niet zo'n tik als ze elkaar geven op de wei,geloof me...Niet kwaad bedoelt hoor

Dat je hem even longeert voor het rijden,is goed,dan kan hij zn energie kwijt..gewoon blijven longeren voor t rijden.Een martingaal kan helpen om controle te houden als hij zijn hoofd omhoog brengt.

Inplaats van trekken of rukjes geven,maak ophoudingen.Dus : je hebt de teugels gewoon vast;dan nijpt je heel je hand tot een vuist en brengt die eventueel een héél klein beetje naar je toe,en dan weer lossen.en terug opnieuw.Steeds z8tjes Hooo tegen hem zeggen.Als hij daar niet op reageert weet ik een trucje :

Door dit trucje had die van mij het na 2x afgeleert : Van het moment dat hij gaat rennen en hij reageert niet op ophoudingen,gewoon op de cirkel rukken.Maar aangezien het een jong paard is : van het moment dat hij sneller gaat gewoon kleine cirkels rijden.Maak hem maar moe ! Pas als hij vertraagt weer rechtuit rijden.Gaat hij weer sneller,weer op de cirkel.Laat hem maar zweten,zo leert hij het.

Sorry voor de lange tekst maar hopelijk heb je er iets aan Lachen

Ohja als speeltje : Een rubberen,plooibare emmer vinden ze vaak lollig (hengsel er afdoen!!) en een stevige plastic bal spelen ze ook graag mee !
Ik heb zelf ook wat bedacht : een plastic fles met steentjes erin(dop erop) dat rammelt zo leuk : vonden die van mij zeeeeer interessant

Ps.Ik moest bij mijn paardjes wel elke dag een andere fles halen,want daar was zo hard mee gespeelt dat ie helemaal verbeten en vertrapt was Tong uitsteken

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 11:19

Wat fijn al die tips.. Eer staan gewoon normaal stroom op hoor. Ik weet niet ze precies hoeveel, maar wel het toegestane. Dus niet teveel....
En wat rijden betreft: Hartstikke bedankt voor al die tips en adviezen, ik ga het gewoon eens proberen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:08

Gelukkig, ik schrok al, omdat je zei dat er nogal veel sroom op stond...
en succes dan maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 01:27

Je kunt voordat je gaat rijden met hem, aan de langelijn oefenen dus niet longeren, maar aan de langelijn, (jij loopt er dan achter of schuin achter). Hiermee vraag je zijn concentratie al voordat je erop zit en jullie zijn samen bezig. Je kunt hele leuke oefeningen vanaf de grond doen voordat je eropstapt met de lange lijn.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:58

probeer tijdens het rijden vooral rustig te blijven, doe net of er niets aan de hand is en rij gewoon wat je wil rijden, maar hou je paard vooral bezig.

krijgt je paard ook nog krachtvoer naast gras, dan zou je dit kunnen verlagen en daar voor in de plaats wat meer hooi kunnen geven.

misscharmed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:51

je zou hem effe kunnen uitlaten rassen dat ie lekker hard kan rennen of hem van te voren efefe in de bak los te laten zodat hij daar effe kan rond rennen.

hoop dat je hier wat aan hebt

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 12:52

Het probleem is dus dat we in de binnen en buitenbak geen paarden los mogen doen en de longeerbak is nu wel weer redelijk. Maar als deze dus nat is en drassig is het glad n die van mij gaat nogal vlak door de bocht dan, en de wei is nu ook glad met die regen dus daar opjagen heeft ook niet veel nut. Maar het gaat wel steeds beter, als hij hard gaat heb ik nog wel de controle en ik ben nu ook zover dat ik hem naar beneden kan vragen als hij hard gaat... dus we maken wel vorderingen....

Jessica

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:59

Mooi zo. Je mag best meteen galopperen met een paard om hem los te krijgen als je paard dat persee wil, als je er dan maar wel controle over hebt, en dat heb je nu, dus prima. Beter eerst een paar rondjes in galop en de rest van het uur rustig dan dat je hele uur een dribbelend paard onder je kont hebt, toch?

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:37

ja da ken ik mijn paardje is net zo,bij mooi weer staat die de hele dag buiten,en als het niet kan longeer ik haar ff voor die tijd

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 10:18

Het gaat al steed beter!!!! Ik ben er van de week al twee keer op gestapt zonder te longeren of iets, en het ging aardig goed. Hij gaat dan wel hard maar je kan dan tenminste rijden, en dat was eerst niet het geval. En nu heb ik het voor het zeggen. IK heb wel het idee dat hij onder het werk vandaan wilt komen. Want nu heeft ie wat niews bedacht: Hij maakt zich lekker sterk, en zie dan maar eens te onspannen.. Het is zo'n lekker monster, ook als je hem dan in de wei ziet staan of op stal. Hij heeft een superlieve blik in zijn ogen maar ook iets kwajongens achtig.... En dan is het ook nog een grote vos met blonde manen en staart...

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 12:06

marloezzke schreef:
probeer tijdens het rijden vooral rustig te blijven, doe net of er niets aan de hand is en rij gewoon wat je wil rijden, maar hou je paard vooral bezig.

krijgt je paard ook nog krachtvoer naast gras, dan zou je dit kunnen verlagen en daar voor in de plaats wat meer hooi kunnen geven.

Het rustig blijven tijdens het rijden gaat steeds beter. Eerst vond ik het best wel eng als hij weer zo hard ging. Maar nu weet ik gewoon dat hij niks doet, behalve hard gaan dan..
En naast gras krijgt hij drie keer ruwvoer en 2x krachtvoer. Hij krijgt dan 3 kilo karchtvoer op een dag. En dat heeft hij ook echt wel nodig, het is namelijk best een groot paard en ik train gewoon veel. 6 dagen in de week een uur rijden en soms ga ik net even wat langer door als het goed gaat. En dan heb ik een ker in de week les en dat is ook altijd wel pittig. Ik heb dan een half uur prive les, en meestal rijd ik dan een kwartier van te voren los en meestal gaan we wat langer door met de les..... Dur hij heeft het echt wel nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:36

Heb je het over Lentigo??? Die ken ik ook en die's namelijk zeker geen 5 jaar meer

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:41

Ik jaag de mijne voor ik ga rijden eerst op met een zweep in de piste (met gewoon een halstertje om). Dan ga ik erop, ik rij heel veel figuren, en heb de zweep bij de hand zodat ik haar op een goede (effectieve) manier kan straffen wanneer ze eronderuit wilt komen. En tikken wilt ze niet, dus dan moet ze maar op mijn hulpen letten. Dan is al minder fris, maar snel gaan mag ze. Goed voor de impuls, ik schakel als ze naar mijn hulpen luisterd, maar toch nog wat te hevig is, veel. En het helpt heel goed.

Edit : Edit toegevoegd en spelling
Laatst bijgewerkt door RanouK op 26-11-04 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:52

Ik denk dat telkens losgooien of longeren voor het rijden slechts tijdelijk zin heeft, maar meestal krijgen ze hierdoor alleen maar meer conditie en wordt t na n tijdje alleen maar erger. Misschien moet je m wat minder krachtvoer geven tijdelijk, als je dan merkt dat t niet gaat kun je altijd wel weer opbouwen! Anders zou ik t ook niet zo weten...

Lentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 12:57

Lottew schreef:
Ik denk dat telkens losgooien of longeren voor het rijden slechts tijdelijk zin heeft, maar meestal krijgen ze hierdoor alleen maar meer conditie en wordt t na n tijdje alleen maar erger. Misschien moet je m wat minder krachtvoer geven tijdelijk, als je dan merkt dat t niet gaat kun je altijd wel weer opbouwen! Anders zou ik t ook niet zo weten...

Ja maar dat niet alleen, ze raken er ook aan gewend en dan kan je nooit meer fatsoendelijk rijden zonder het paard los te gooien of te longeren. Maar het gaat echt steeds beter.

Enne hij is zo aan mij gewend, hij staat dus alleen in de wei nu en dan ga ik wel eens met hem spelen in de wei. Vind ie helemaal geweldig... Haha! En als ik dan al aan kom lopen dan springt ie helmaal op, zo van joepie!!!
Echt zo schattig, hij is 5 jaar en hij vertoont echt kleutergedrag.... Schijnheilig