Waarom vind mijn paard galop makkelijker dan draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Waarom vind mijn paard galop makkelijker dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:15

Ik lees hier vaak dat bepaalde paarden niet makkelijk in galop te krijgen zijn. Bij mijn paard is het andersom. Met name in de berm buiten, vind hij de galop veeeeeel makkelijker dan de draf. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Elles

Re: Waarom vind mijn paard galop makkelijker dan draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:18

Heeft hij ook een duidelijke voorkeur voor welke galop?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:28

Mijn oude leasepaard had dat ook. Wij dachten doordat hij ZZ-Licht had gelopen, dat hij gewoon heel goed aan de galop hulp was en daarom zo snel in galop aansprong. Dit bleek later dus niet, hij had een rug/beenprobleem waardoor de galop veel makkelijker voor hem was omdat hij dat zn rug minder hoefde te gebruiken (dit probleem is overigens wel aangepakt, hij liep 100x beter, maar is nu toch weide/buitenrijpaard geworden omdat hij het toch net niet/net wel aan kon. Om een lang verhaal kort te maken) Dit is natuurlijk wel een extreem geval haha! Maar misschien is het door de spanning in de buitenrit meer van "JAAAAA BUITENRIT" Of is dat niet?

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:30

Misschien is hij gewoon enthousiast?
en ieder paard heeft zo zijn voorkeur :P

Je kunt natuurlijk ook even je instructeur er naar laten kijken.
Misschien zit er iets verkeerd of is het toch alleen enthousiasme

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:55

Een bijrijdpaard van mij van jaren geleden galoppeerde buiten ook liever. Die had flinke HKO (3 en 4) en ontlastte achteraf gezien waarschijnlijk zo zijn voorbenen. Draven deed je hem echt geen plezier mee, hij sprong altijd aan in galop en bleef dan rustig galopperen. Toen zocht ik er niks achter, bij gebrek aan kennis op dat moment. Mocht dit het geval zijn (ontlasten), maakt het ook nog uit welk been hij probeert te ontzien: bij de linkergalop krijgt linksvoor het het zwaarst te verduren en bij de rechtergalop rechtsvoor. Vandaag mijn vraag eerder.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:56

In de natuur gallopeerden paarden ook vaker dan dat ze draafden.
Dus van nature is de galop al makkelijker voor hen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:58

Enthousiastme is het oa ook ja, hij vind het heerlijk om ff lekker te knallen. Ik heb eerlijk gezegd niet zo opgelet of hij een voorkeurskant heeft in galop. In draf echter wel, daar kan ik buiten (gek genoeg in de bak geen last mee) maar op 1 kant lichtrijden. Hij is pas volledig door de osteopaat nagekeken en die heeft niks bijzonders gevonden. Het zou me niks verbazen want we hebben wel meer rijtechnische probleempjes... maar fysiek lijkt er niks mis. Hij kwam glansrijk door de buigproef, de dierenarts vond wel dat hij een typische gang had, maar niks waar je zorgen uit op kunt maken. De osteo heeft dus gekeken, ook niks. Wat moet je dan nog.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:59

Elles schreef:
Een bijrijdpaard van mij van jaren geleden galoppeerde buiten ook liever. Die had flinke HKO (3 en 4) en ontlastte achteraf gezien waarschijnlijk zo zijn voorbenen. Draven deed je hem echt geen plezier mee, hij sprong altijd aan in galop en bleef dan rustig galopperen. Toen zocht ik er niks achter, bij gebrek aan kennis op dat moment. Mocht dit het geval zijn (ontlasten), maakt het ook nog uit welk been hij probeert te ontzien: bij de linkergalop krijgt linksvoor het het zwaarst te verduren en bij de rechtergalop rechtsvoor. Vandaag mijn vraag eerder.

Misschien stomme vraag, maar die afkorting HKO zegt me niks, is dat hoefkatrol??

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:59

Daniellejody schreef:
In de natuur gallopeerden paarden ook vaker dan dat ze draafden.
Dus van nature is de galop al makkelijker voor hen.

Dit klopt.
Dus misschien vind hij het gewoon makkelijker, en moet je meer met de draf oefenen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 16:05

Ik dacht da tpaarden juist makkelijker draafden, dus dan is dat mijn verkeerde intrepetatie.
Ik weet inmiddels dat HKO idd hoefkatrolontsteking betekend. Ik denk daar niet aan, omdat hij totaal nergens pijn aan lijkt te hebben? Je merkt dat toch als je paard pijn heeft?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:15

HKO is hoefkatrolontsteking, inderdaad. Probeer de volgende keer buiten eens of hij net zo braaf links als rechts aanspringt in galop?

Ik heb even gezocht, omdat ik denk dat dit verhaal best eens verband kan houden met een eerdere vraag van jou:

Elles @ [RT-V] Naar binnen vallen op de volte
Elles schreef:
Oké: In de linkergalop landt hij iedere sprong met zijn volle gewicht op linksvoor en op de rechtercirkel wil hij zijn linkerbeen/schouder liever niet belasten en gooit zijn gewicht op rechts. Daarom zou mijn advies zijn om eens kritisch naar linksvoor te kijken of hij daar geen last van heeft. Hoefzweertje bijvoorbeeld, kan van alles zijn. Zoals jij ook zijn gedrag beschrijft als hij echt gedwongen wordt om zijn gewicht op links te zetten, denk ik echt dat je eerst moet kijken of er geen sprake is van pijn of ongemak.

Ook rechtsachter zou (als linksvoor het niet is) nog een aandachtspunt kunnen zijn: op de rechtercirkel in draf is dat namelijk het been dat onder moet treden en dus het zwaarst belast wordt en in de linkergalop is dat het stuwende been, die dus in galop het meeste werk moet verzetten. Dus daar zou je het ook nog kunnen zoeken ;)

Je hebt daar al aangegeven dat hij liever rechts galoppeert, vandaar mijn bovenstaand verhaal daar.

Een paard geeft pijn op veel manieren aan. Niet alle paarden worden er zuur of vervelend van. De meeste paarden zullen zelfs gewoon doorlopen tot ze er letterlijk bij neervallen :\ En dat is niet uit de lucht gegrepen: ik heb ze meegemaakt..... Tot nu toe maar eentje gezien die echt heel zielig met een voorbeen van de grond ging staan als hij daar last van had.

Een paard zal zo veel mogelijk voldoen aan jouw vragen. Desnoods ontlast hij de boel daarvoor. Hij kan immers niet praten. Een been proberen te ontlasten (duidelijk niet willen bélasten) is een indicatie van pijn of ongemak.

Probeer dus even of hij buiten ook liever niet links galoppeert en zoek dan even door. Na alle topics heb ik echt het idee dat er iets aan scheelt bij hem.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 16:46

Ja, er is íets ja, maar niemand maar dan ook niemand weet wat.... iedereen ziet dat hij anders loopt dan de rest, maar iedereen zegt ook dat ze zien dat hij overal plezier in heeft... het is zo tegenstrijdig! Hoefkatrolontsteking heeft er 1 hier op stal, maar die staat ook telkens een been te ontlasten. Dat doet mn paard echt nooit. Hij heeft altijd dikke pret, oren naar voren en gaan met die banaan. Ik geloof er niet in dat een paard met pijn altijd vrolijk is. Ik heb zelf artrose, en ben hiervoor aan mn rug geopereerd dus ik weet wel enigszins waar ik over praat. Ik denk dat het iets in zn bouw is, een aangeboren dingetje waar hij voor zichzelf een draai aan gegegeven heeft. Dat kan toch ook?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:01

Zal ik een voorbeeldje geven van die tegenstrijdigheid? Want tegenstrijdig en lastig is het zéker.....
Met het HKO-paard waar ik het over had, heb ik eens een staprit! van -pak 'm beet- anderhalf uur gedaan. Met een grote groep andere paarden, alleen in de zachte bermen. Paard vond het gewéldig: oortjes erop en wandelen maar :)
Hij is naderhand door stalgenoten met de trailer thuis gebracht, ik kwam er een half uurtje achteraan. Ik trof hem in de wei.... Op drie benen :\ Hij zette er totaal geen gewicht op. Ik schrok me wezenloos. Het trok wel vanzelf weer bij, maar hij heeft dus blijkbaar de hele rit met z'n kiezen op elkaar gelopen omdat hij het zo naar z'n zin had. Maar intussen...... Pas in zijn eigen veilige omgeving durfde hij te laten zien dat hij pijn had, blijkbaar.

Paard van een vriendin bleek eens bij onderzoek en foto's flink wat breuken in een van zijn onderbenen te hebben. Zal eens moeten navragen wat de reden was van onderzoek, maar hij liep wel de geulen in de wei. Heen en weer, heen en weer langs het hek. Neurotisch. Rijden? Geen probleem. Altijd enthousiast en niks aan te merken....

Dat een paard met de oortjes erop blij loopt te zijn, zegt mij dus niks meer. Bepaalde wendingen niet meer lekker door willen, naar binnen vallen of een bepaalde galop niet willen, zegt me veel meer. Vandaar mijn advies om eens kritisch te kijken welke galop hij wel en niet wil. Wat daarna te doen, is aan jou. Verder zoeken of er omheen rijden. Heb je al eens foto's laten maken van voeten, schouder en rug?

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:13

Hmmmm... Maar als jij in draf maar op een kant kan lichtrijden, misschien ligt het dan wel aan jou?
Door jouw natuurlijke scheefheid?
Misschien heeft het paard daarom voorkeur voor galop ook?

JessiicaaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:36

Elk paard is anders en elk paard heeft natuurlijk zo zijn voorkeuren.. Maar galop is een makkelijkere gang voor een paard. Kijk maar naar als een paard vlucht: het zal het altijd gaan galopperen, omdat dit de makkelijkste gang voor hem is en hij dus makkelijker uit de voeten kan komen.

Hoe is de berm? Ik kan me namelijk voorstellen dat als de berm wat zacht of nat is dat stappen/draven voor je paard zwaarder is. Met grote galopsprongen, en een zweefmoment, raakt hij de grond minder vaak én minder lang met zijn benen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:55

Elles schreef:
Zal ik een voorbeeldje geven van die tegenstrijdigheid? Want tegenstrijdig en lastig is het zéker.....
Met het HKO-paard waar ik het over had, heb ik eens een staprit! van -pak 'm beet- anderhalf uur gedaan. Met een grote groep andere paarden, alleen in de zachte bermen. Paard vond het gewéldig: oortjes erop en wandelen maar :)
Hij is naderhand door stalgenoten met de trailer thuis gebracht, ik kwam er een half uurtje achteraan. Ik trof hem in de wei.... Op drie benen :\ Hij zette er totaal geen gewicht op. Ik schrok me wezenloos. Het trok wel vanzelf weer bij, maar hij heeft dus blijkbaar de hele rit met z'n kiezen op elkaar gelopen omdat hij het zo naar z'n zin had. Maar intussen...... Pas in zijn eigen veilige omgeving durfde hij te laten zien dat hij pijn had, blijkbaar.

Paard van een vriendin bleek eens bij onderzoek en foto's flink wat breuken in een van zijn onderbenen te hebben. Zal eens moeten navragen wat de reden was van onderzoek, maar hij liep wel de geulen in de wei. Heen en weer, heen en weer langs het hek. Neurotisch. Rijden? Geen probleem. Altijd enthousiast en niks aan te merken....

Dat een paard met de oortjes erop blij loopt te zijn, zegt mij dus niks meer. Bepaalde wendingen niet meer lekker door willen, naar binnen vallen of een bepaalde galop niet willen, zegt me veel meer. Vandaar mijn advies om eens kritisch te kijken welke galop hij wel en niet wil. Wat daarna te doen, is aan jou. Verder zoeken of er omheen rijden. Heb je al eens foto's laten maken van voeten, schouder en rug?

Ja, dat zijn voorbeelden waar je niet om heen kunt natuurlijk.... maar ook op stal is er niets te zien.... maar goed, ik ga je verhaal zeker onthouden!! Zijn geen fotos gemaakt nee, er is niet echt aanleiding voor, anders dan rijtechnisch.. is niet een goedkoop grapje ook natuurlijk. Dus daar moet ik eerst eens over hebben thuis.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:56

Surprise_ schreef:
Hmmmm... Maar als jij in draf maar op een kant kan lichtrijden, misschien ligt het dan wel aan jou?
Door jouw natuurlijke scheefheid?
Misschien heeft het paard daarom voorkeur voor galop ook?

nee, ligt zeker niet aan mij, mn bijrijdster had hetzelfde, het voelt heel onnatuurlijk aan 1 kant of zo

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:57

JessiicaaV schreef:
Elk paard is anders en elk paard heeft natuurlijk zo zijn voorkeuren.. Maar galop is een makkelijkere gang voor een paard. Kijk maar naar als een paard vlucht: het zal het altijd gaan galopperen, omdat dit de makkelijkste gang voor hem is en hij dus makkelijker uit de voeten kan komen.

Hoe is de berm? Ik kan me namelijk voorstellen dat als de berm wat zacht of nat is dat stappen/draven voor je paard zwaarder is. Met grote galopsprongen, en een zweefmoment, raakt hij de grond minder vaak én minder lang met zijn benen.

De berm is idd superzacht, nu ik erover nadenk; op straat heeft hij de neigingmeestal niet om in galop te springen.... op het harde loopt ie beter dan in de berm...

JessiicaaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:07

Brendaaaa schreef:
JessiicaaV schreef:

De berm is idd superzacht, nu ik erover nadenk; op straat heeft hij de neigingmeestal niet om in galop te springen.... op het harde loopt ie beter dan in de berm...

Dan zou dat best de reden kunnen zijn :)

lovepaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:07

Paarden en mensen hebben allemaal voorkeuren, het ene paard gallopeerd heel makkelijk en de andere vindt dat moeilijker ;) het hangt er ook vanaf hoe hij wordt gereden natuurlijk want als een ruiter veel galop trainingen heeft leert het paard ook beter galloperen, en springpaarden kunnen sowieso beter galloperen als draven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:14

Hoe is je paard aan de longe, zie je dan in draf verschil tussen linksom en rechtsom? Ik vermoed van wel. Als één paard namelijk in draf één van de diagonalen zodanig ontlast dat je nauwelijks op die kant kunt lichtrijden, is er hoogstwaarschijnlijk sprake van onregelmatigheid of zelfs kreupelheid. Vandaar dat ie ook liever galoppeert. Ik zou het echt goed uit laten zoeken, anders heb je kans dat je je paard op den duur kapotrijdt ... Het kan ook een rijtechnisch probleem zijn, maar ook daarbij geldt dat als je het niet oplost, je paard overbelast en geblesseerd kan raken. Kortom: zoek deskundige hulp!