Naar binnen vallen op de volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Naar binnen vallen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:16

Hallo allemaal,
Wat is de beste oplossing voor een paard wat stelselmatig op de rechtervolte naar binnen valt? Ik blijf erop trainen maar hij blijft het moeilijk vinden. Soms maakt hij de volte zo klein dat hij haast omvalt. Soms wordt hij er opstandig van en verandert hij plots van hand halverwege.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:20

Mijn eerste ingeving is dat ie ergens flink last van heeft. Ik gok linksvoor, been of schouder. Hij wil hem liever niet belasten. In welke gang is het, draf of galop?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:22

Hou je wel goed je buitenteugel eraan

Chezshir77

Re: Naar binnen vallen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:30

Het is vooral in draf Elles. Misschien toch de osteopaat er eens bijhalen...

Ryukapple; ik moet zeggen dat ik daar wel meer op moet letten af en toe, maar ook sinds ik daar meer mee bezig ben met les, blijft hij naar binnen valln...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:38

Vindt hij de linker galop ook lastiger?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:05

Op welke beugel heb je op dat moment meer druk staan?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:11

Ja klopt Ellis.
Doubtless, op de binnenbeugel, juist om niet te gaan corrigeren:-)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:33

Oké: In de linkergalop landt hij iedere sprong met zijn volle gewicht op linksvoor en op de rechtercirkel wil hij zijn linkerbeen/schouder liever niet belasten en gooit zijn gewicht op rechts. Daarom zou mijn advies zijn om eens kritisch naar linksvoor te kijken of hij daar geen last van heeft. Hoefzweertje bijvoorbeeld, kan van alles zijn. Zoals jij ook zijn gedrag beschrijft als hij echt gedwongen wordt om zijn gewicht op links te zetten, denk ik echt dat je eerst moet kijken of er geen sprake is van pijn of ongemak.

Ook rechtsachter zou (als linksvoor het niet is) nog een aandachtspunt kunnen zijn: op de rechtercirkel in draf is dat namelijk het been dat onder moet treden en dus het zwaarst belast wordt en in de linkergalop is dat het stuwende been, die dus in galop het meeste werk moet verzetten. Dus daar zou je het ook nog kunnen zoeken ;)