Mijn pony schudt tijdens het rijden met haar hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bouncelover

Mijn pony schudt tijdens het rijden met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:07

Mijn pony doet steeds haar hoofd naar beneden tijdens het rijden. De rij instructeur zegt dat ik een keer goed hard moet aansporen en dat doe ik dan ook. Maar toch doet ze dat nog. Ze heeft wel vaak energie teveel dus misschien kan het aan dat liggen. Weten jullie wat het kan zijn?

s6801881

Re: Mijn pony schudt tijdens het rijden met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:19

Het kan headshaking zijn: [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Of een probleem in de aanleuning:
Aan de teugel rijden

[RT] goed aan de teugel
[RT] Aan de teugel rijden
[RT] verkeerd aan de teugel leren lopen
[RT] niet aan de teugel in draf
[RT] Hoe van een harde mond een zachte maken?
[RT] Aan de teugel, benieuwd naar jullie mening (foto)
[RT] niet nageeflijk....
[RT] hoe krijg ik men haffie toch aan de teugel
[RT] dilemma met aan de teugel rijden...
[RT] probleem met aan de teugel rijden
[RT] aan de teugel
[RT] aan teugel...
[RT] aan de teugel
[RT] Aan de teugel blijven lopen.
[RT] Op welke manieren aan de teugel rijden?
[RT] Aan de teugel laten lopen op de goede manier!!!!
[RT] Waar ontstaat nageeflijkheid?

Over beide type problemen is erg veel geschreven op bokt. Dus het is slim om eerst te kijken wat ze heeft. Als je dan nog vragen hebt kun je ze natuurlijk stellen. Maar gebaseerd op de gegeven informatie is kan ik je niet vertellen wat het is. Daarvoor geef je echt te weinig informatie. Een filmpje zou ook erg informatief kunnen zijn.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:21

Ze doet haar hoofd steeds naar beneden, dus trekt ze als het ware de teugels uit je handen?
Misschien heeft ze last van haar mond? Is de tandarts wel eens langsgeweest en dr mondje na laten kijken?
De pony van mij, doet het puur uit verveling en "zieken" van mijn dochter.
Hij weet dat hij sterker is (en eigenlijk de baas is over haar, want ze is pas 6) dus die doet dat ook.
Maar omdat mijn dochter pas 6 is en niet zo sterk om hem aan te sporen, of zijn hoofd weer omhoog te trekken, doe ik een strotouwtje bovenaan het zadel naar het bitvast. Dus ik bind hem niet vast, hij word niet in een houding gedwongen, alleen kan hij dan niet zijn hoofd naar beneden gooien, want dan komt er spanning op het touwtje (of eventueel een bijzetteugel) en dan kan hij als het ware niet verder...

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:54

Heeft je pony niet gewoon last van de vliegen? Mijne schud nu ook af en toe met haar hoofd maar dat komt ook door de vliegen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:16

Hoe oud is je pony, hoe lang al onder het zadel, doet ze het altijd of alleen in de bak?
Graag iets meer vertellen, dan kunnen we er wellicht ook iets mee..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:51

Belangrijkste oplossing is voorwaarts oplossen. Dus altijd voorwaarts blijven rijden. En niet voorwaarts schoppen. Fijne hulpen geven een fijn gereden paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:05

Een andere rij instructeur nemen als je pony je lief is, want goed hard trappen hoort niet bij paardrijden maar bij voetballen, zelf miss wat meer gaan leren over paardrijden en waarom paarden de dingen doen die ze doen .
Laat ook je zadel eens nakijken , maar denk dat als je een betere instructeur hebt die jou kan vertellen waarom het dier het doet ben je al een stuk verder, want waarschijnlijk doet hij het in de wei en vrije beweging niet dus ja wie is dan het probleem de ruiter toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:58

Heeft de jonge pony die ik reed ook gedaan. erg vervelend en had telkens enorm zere schouders van de klappen. .. Nooit achter gekomen waarom ze het deed, erg vervelend.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:24

Mijn vz paardje heeft dat ook heel erg!
We zijn nu een beetje aan het uitzoeken waar dat door zou komen.
Soms doet ze het wel,
En soms ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:44

Bij mij begon het met uitstappen met een lange teugel. Het werd steeds erger tot tijdens het rijden ook. Ik denk dat het met onspanning te maken heeft. Zodra ze wat begon na te geven hield het op.. tot de ontspanning weer kwijt was!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:40

Mijn merrie doet dit ook af en toe (en vooral als ik lange teugel geef). Heeft ermee te maken dat ze pas onder het zadel is en constante aanleuning nog zwaar is voor haar. Vandaar het even los schudden.
Hoe lang is je paard onder het zadel en wanneer doet ie het?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:59

hoi,

begrijp van jou kleine verhaaltje dat hij schud met hoofd. waar ik dan aan denk is dat de rug pijn kan doen, of inderdaad met onspanning te maken heeft.
een tijdje terug mocht ik op een paard rijden van manege die ook met hoofdschud, die doet dat bij iedereen. ik weet van mezelf dat ik heel ontspannen kan rijden en door kan geven aan het paard. ik zat niet aan het bit, gaf bijna geen been maar reed op de stem en gewichtshulpen. ik kreeg er voor terug dat ze nageeflijk ging lopen en heel relaxed was. ze sxhudde niet meer met het hoofd. (voor de rest kan niemand met dit paard omgaan, omdat de meeaten dan spastisxh gaan trekken in de mond en het paard gaan afstraffen. dit heeft totaal geen zin want dn maak je het alleen maar erger.)
ik zou als ik jou was de rug even nakijken, en een andere instructrice want ook ik vind dat sxhoppen niets met paardrijden te maken heeft. en daarmee vererger je het wel.
ik vond jou verhaaltje wel erg onduidelijk maar ik hoop dat je aan mijn antwoors wat hebt.
mvg. arashah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:35

Bij mij zeiden ze ook dat ik moest aansporen, maar echt om haar af te leiden. het hielp maar tijdelijk, maar we waren er ongeveer over uit dat het met ontspanning te maken had. Zodra ik het tempo onder controle had werd het geschud echt minder

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 16:47

Mijn pony doet het alleen als we aan het uitstappen zijn na de les. Dan geef ik haar lange teugel en dan trekt ze soms bijna de teugel uit je handen... Ze is 9 jaar en ik heb haar nu 3 maanden dus ik heb geen idee op welke leeftijd ze heeft leren rijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:49

Daar zou ik me niet druk om maken. Dat kan een spierenkwestie zijn en je hebt al les. Dus me dunkt dat er aan wordt gewerkt. Waarom vraag je het niet een keer aan je instructeur?

Ik bedoel natuurlijk, omdat jullie pas 3 maanden samen bezig zijn. Dan moeten paard en jij aan elkaar wennen en het kan best zijn, dat je je paard iets vraagt, wat hij voor zijn vorige eigenaar niet heeft hoeven doen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:53

Ik heb dit bij mijn vorige paardje ook gehad. Toen heb ik haar door een tandarts laten behandelen... En sindsdien deed ze het niet meer... Wel deed ze het nog met uitstappen maar moet zeggen dat het steeds minder werd :)

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:54

doet ze het vanaf dat je dr heb of nog maar pas? want het zou volgens mij ook een soort uittesten kunnen zijn..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:55

En idd, ging ik er van uit dat de tanden gecheckt waren. :j

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:04

kiwigurl88 schreef:
doet ze het vanaf dat je dr heb of nog maar pas? want het zou volgens mij ook een soort uittesten kunnen zijn..

Ze doet het al vanaf het begin, maar het gaat nu wel steeds beter en ze doet het minder dan eerst.

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:14

zij/hij zou ook haken op de tanden kunnen hebben

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:38

Ik zou me er niet zo druk om maken, mocht je dat toch wel doen vraag het dan even aan je instructeur. Mocht die het niet weten kun je misschien het beste even langs de tandarts gaan met em. Maar denk niet dat je je er druk om hoeft te maken.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:46

Kan ook oorpijn zijn, dan gaan ze ook vaak schudden. Die van mij had dat ook, en bleef maar schudden. Daar helpt belladonna voor (homeopathisch middel), gewoon door het voer druppelen.

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 21:03

mereltjuhxxx schreef:
Kan ook oorpijn zijn, dan gaan ze ook vaak schudden. Die van mij had dat ook, en bleef maar schudden. Daar helpt belladonna voor (homeopathisch middel), gewoon door het voer druppelen.

Okee dankje wel. Deed je pony het ook alleen in stap of met een lange teugel?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 08:29

Ja ook in stap aan de lange teugel, maakte helemaal niets uit wat ik deed, hij bleef schudden

bouncelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 12:17

mereltjuhxxx schreef:
Ja ook in stap aan de lange teugel, maakte helemaal niets uit wat ik deed, hij bleef schudden

Ja mijne doet het alleen in stap of met een lange teugel.