Rijd ik mijn pony te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:39

Hallo,
IK krijg vandaag rijd jij cootje(naam van pony) nog steeds zo vaak als eerst(op vorige stalling)
Ik hoezo veel.
Meestal rijd ik hem zo'n 5a6 keer per week.
3 keer per week dressuurmatig, en dan 1,5 uur (eerste halfuur neemt hij telkens een loopje met me, dus ben ik al halfuur verder voordat ik echt kan rijden)
en 1a 2 keer buitenrit van max 3 uur, maar voornamenlijk stappen.
En ook met pauze.

En om de week ongeveer ook een uurtje springen.

Toen we hem kregen had hij weinig conditie dus toen reed ik ook maar een halfuurtje per keer de eerste weken, en toen opgebouwd.

Hij is nu 4, en zijn ras is fjord, En toen kreeg ik te horen: ja fjorden hebben zowieso al minder conditie, nou dat heb ik echt nog nooit gehoord maarja.

Helaas is mijn pony deze week kreupel geworden, waarschijnlijk is het een hoefzweer. of heeft hij een blessure in de wei op gelopen (haalde hem kreupel van de wei)
Maarja volgens hen was hij kreupel omdat ik hem veelste veel en zwaar rijd?

Wat is jullie mening, rijd ik te veel en zwaar??
Nogmaals ik rijd niet heel zware oefeningen met hem, meeste overgangen van stap-draf-stal-halthouden, en dan keer een galopje.
heel afentoe een keertje crossen, maar dat is maar max 1 keer per maand.

AdnerB

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:40

voor een 4jarige vind ik het behoorlijk veel ja..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:41

Ik vind dat je hem teveel rijd voor een 4 jarige :j,

Zelf heb ik ook een 4 jarige Fjord, en die rijd ik max 3 keer per week een uur / anderhalf uur. Natuurlijk is dat wel erg weinig, dus dit is ook wel weer andere uiterste.

Zelf zou ik 5x per week echt genoeg vinden, 2 dagen lekker rust.
(Op de weide, of wandelen / poetsen).

Al zou dat per persoon verschillen :).

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:41

Ja, hij is nog maar 4, ik vind het wel wat veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:42

Ik ook. Hoe hou je het vol, anderhalf uur ??? En 4-jarigen zijn nog babies, dan is 3 a 4 keer per week een uurtje meer dan genoeg, en geen buitenritten van 3 uur hou op zeg.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:42

pers. vindt ik dit best veel...helemaal voor een 4jarige maar veel wat is veel ik vind het nog al lang
maar hoelang heb je hem of haar al onder het zadel dan?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:43

ik denk dat dit best kan! Fjorden staan juist bekend om hun wilskracht en juist dat ze zulke sterke pony's zijn!
Voor een 4jarige is het misschien een beetje veel en moet je
dressuurwerk inkorten tot een uurtje per keer en buitenritten
niet 2x 3 uur, maar 5 a 6x per week rijden kan prima!
Kunnen ze gewoon goed hebben naar mijn mening en je paard geeft
zelf wel aan in welke mate ze iets aankunnen ;)
Succes met je paardje! En trouwens over die kreupelheid.. een weekje
rust kan geen kwaad ;) Missschien een spiertje verrekt tijdens het rennen buiten in de wei!
En een sprintje trekken buiten (crossen) kunnen ze ook wel aan! Denk
eerder dat ze dat liever een keertje te vaak doen! Heerlijk, even de benen echt strekken!
Veel plezier met je pony!

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:44

Zolang je het rustig hebt opgebouwd vind ik er niks mis mee.
Ik ben alleen wel bang dat deze pony te jong is ingereden maar dat is offtopic.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:46

Ik vind wel dat het redelijk zwaar is voor een 4jarige.
Oké, een keer 1,5 uur dressuurtraining kan, maar elke dag wanneer je traint en elke week? Dat vind ik persoonlijk wel lang.

En een buitenrit vinden ze ook vaak lekker en crossen, maar ik zou zeker niet elke week rond de 3 uur doen. Maargoed, als het idd goed wordt opgebouwd.

Heb je al een DA of een hoefsmid laten kijken waarom jou pony kreupel is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:47

Ik denk dat het toch te veel is, anderhalf uur??? En hoezo, het eerste uur neemt hij een loopje met je? Dat moet niet eens mogelijk zijn!

Ik zou zeggen twee keer in de week een half uurtje dressuur (maar dan wel goed hé, dressuur is meer dan figuren rijden en hobbelen) en dan nog 1 of mischien 2 buitenritjes. Ik bedoel, lichamelijk is hij nog niet eens volwassen (botten groeien nog lang door) en geestelijk is het zeker nog maar een kind.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:48

Hij is nog best wel jong, dus daar moet je mee oppassen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief je hem rijd,, wat hij allemaal kent,, enz. persoonlijk vind ik het wel te veel maar ik zou dan gewoon 3/4 of 1 uur rijden en dat 4,5 X in de week en 1X in de week naar het bos(ik begrijp dat je dat wel leuk vind??), en dan gewoon een keertje langs de weg (of bos, hoe dichtbij is dat?) ofzo uitstappen?? Ik zou zoiets doen.. Wat vind jij??

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:49

Ik vind het wel veel, als de pony nog maar 4 is dan denk ik dat je beter wat minder kan gaan belasten. Ik zou trouwens ook niet teveel met 'm gaan springen, ik weet niet hoe hoog en hoeveel je springt in zo'n uur maar ga nog niet teveel doen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:50

Onderwerp: Rijd ik mijn pony te veel?

missRosanne schreef:

Volgens verhalen is hij bij zijn vorige eigenaar bij 2.5 ingereden, zelf vind ik dit ook aan de jonge kant ben zelf ook van laat hem nog maar even jong zijn, maar hij heeft veel plezier in het rijden, en fjorden rustig? meneertje 2/3 dagen niet rijden en het lijkt of ik op een stuiterbal zit, overal kijkerig op...

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:50

in haar profiel staat 80 cm .

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:51

Anderhalf uur, dat is wel errug veel zeg. En helemaal zijn leeftijd in acht genomen. En ook totaal niet nodig, ken niemand die zo lang traint, tenzij je echt een topcombinatie bent die op hoger niveau rijdt. Maar zelfs die belasten hun paarden niet zo lang :=

Wat normaler is voor een 4 jarige is gewoon 3 keer in de week een half uurtje basis, dan nog een keertje lekker buitenritje en misschien afwisselen met springen/longeren.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:52

Girassol schreef:
Ik vind het wel veel, als de pony nog maar 4 is dan denk ik dat je beter wat minder kan gaan belasten. Ik zou trouwens ook niet teveel met 'm gaan springen, ik weet niet hoe hoog en hoeveel je springt in zo'n uur maar ga nog niet teveel doen.

meestal tot 40-50 cm, enkele uitzondering heb ik een keer 80 gesprongen, maar dat maar 2-3 keertjes, en daarna ook een dagje rust gegeven!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:52

abigailabby schreef:

missRosanne schreef:

Volgens verhalen is hij bij zijn vorige eigenaar bij 2.5 ingereden, zelf vind ik dit ook aan de jonge kant ben zelf ook van laat hem nog maar even jong zijn, maar hij heeft veel plezier in het rijden, en fjorden rustig? meneertje 2/3 dagen niet rijden en het lijkt of ik op een stuiterbal zit, overal kijkerig op...

dan moet je daar aan werken...en als hij met 2,5 jaar is ingereden zou ik helemaal beetje kalm aan doen..anders heb je over een paar jaar geen paard meer over.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:53

abigailabby schreef:

missRosanne schreef:

Natuurlijk, hij heeft nu hartstikke veel conditie en is het gewend veel te werken. ;)
Echt een anderhalf uur dressuur is absurd veel, wat doe je in hemelsnaam in die tijd?
En inderdaad, pas op want als je zo doorgaat issie met 10 al afgeschreven...

Valerieyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:53

mijn zus zegt dat je je paard gewoon elke dag mag rijden

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:54

Ekeif96 schreef:
Hij is nog best wel jong, dus daar moet je mee oppassen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief je hem rijd,, wat hij allemaal kent,, enz. persoonlijk vind ik het wel te veel maar ik zou dan gewoon 3/4 of 1 uur rijden en dat 4,5 X in de week en 1X in de week naar het bos(ik begrijp dat je dat wel leuk vind??), en dan gewoon een keertje langs de weg (of bos, hoe dichtbij is dat?) ofzo uitstappen?? Ik zou zoiets doen.. Wat vind jij??

Ik ben het er wel mee eens, maar als ik 45 minuten rijd, heb ik een kwartiertje om een beetje normaal te rijden, want het eerste halfuur loopt meneer me aardig uit te proberen

de oefeningen die ik doe is veel figuren zoals grote volte, gebrokenlijk etc.
eerste halfuur halthouden stap, en afentoe een drafje, anders wordt hij heet, als hij dan een beetje ontspannen is ietsje meer draf, een keer op allebei de zijdes een galopje, en dan uitrijden

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:55

Dus de conclusie is.....
volgensmij :+

Lekker door gaan,,, maar geen 1,5 uur rijden maar 3/4 tot 1 uur ofzo!!
En zorg ervoor dat je pony er plezier van blijft houden!!

Veel suc6

Heb ik gelijk??

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:55

Ekeif96 schreef:
Dus de conclusie is.....
volgensmij :+

Lekker door gaan,,, maar geen 1,5 uur rijden maar 3/4 tot 1 uur ofzo!!
En zorg ervoor dat je pony er plezier van blijft houden!!

Veel suc6

Heb ik gelijk??

klinkt al een stuk beter ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:56

Voor een 4jarige is dit teveel, ongeacht het ras....
Vier jaar, vier keer per week aan het werk is een goede stelregel die vast ook voor fjorden geldt. Twee keer een uurtje dressuren en twee keer een uurtje (of anderhalf) naar buiten is reëel.
Jij wilt vast graag dat je pony erg oud wordt, dus als je er nu zuinig op bent blijft ze het leuk vinden en houdt ze het uiteindelijk langer vol.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:57

abigailabby schreef:
Ekeif96 schreef:

Ik ben het er wel mee eens, maar als ik 45 minuten rijd, heb ik een kwartiertje om een beetje normaal te rijden, want het eerste halfuur loopt meneer me aardig uit te proberen

de oefeningen die ik doe is veel figuren zoals grote volte, gebrokenlijk etc.
eerste halfuur halthouden stap, en afentoe een drafje, anders wordt hij heet, als hij dan een beetje ontspannen is ietsje meer draf, een keer op allebei de zijdes een galopje, en dan uitrijden

Dan moet je gaan trainen op het feit dat hij het eerste half uur niet te rijden is... Je bent al goed bezig, gewoon uitbouwen en als hij iets naar je zin doet lekker stoppen. Misschien is hij het eerste half uur juist wel zo lastig omdat ie een mega conditie heeft opgebouwd en moet ie al zijn energie kwijt :+

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:57

Dit soort paarden hebben veel afwisseling nodig.
Je rijdt veel te veel en te lang.
Hierdoor duurt het voor een jong dier ook langer om te verwerken.
Toen mijn haflinger 4 jaar was reed ik ma/wo/vrij dressuur, di en zondag buiten en de andere 2 dagen vrij of een keer longeren. En rijden in de bak doe ik maximaal 3 kwartier.

Heb je wel les omdat je zegt dat hij een loopje met je neemt?
Al moet je anderhalf uur rijden denk ik dat je paard jou gewoon niet begrijpt, anders is er ook niet zoveel miscommunicatie tijdens het rijden. Een training bestaat uit herhaling en laten verwerken, gun je jonge dier de tijd om te leren. Weet je dat fjorden en haflingers pas met 6 helemaal uitgegroeid zijn?