artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:55

groep 3
Vind slof goed, als deze los hangt als het paard zijn hoofd op de juiste hoogte heeft.

daar word door groep 1 nogal overheen gelezen

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:57

Groep 1 en 2 horen voor zover ik overal lees samen bij groep 3. Ten minste ik hoor bij groep 1 EN 3.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:58

ws omdat groep 1 het gevoel heeft dat ze goedjeuring nodig hebben of verantwoording moeten afleggen aan groep 2. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:58

Ik hoor alleen bij 3 Lachen

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:01

Dat kan, groep 3 staat dus wel open voor het gebruik van slof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:03

ja,Maar wel zoals hierboven omschreven
Zoals ik het hele topic al mensen probeer wijs te maken (alleen word daar steeds overheen gelezen of,verkeerd opgevat)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:12

Ik ben het wel met je eens, dat als de hoofdhouding juist is, de slof los is. Dat wil niet zeggen dat de slof er nooit strak om zit. Af en toe pak ik hem eventjes door, daarna los Lachen

Ik ga nu paardrijden, zonder slof hoor Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:18

Ik heb al gereden (buitenrit: zonder slof, met martingaal) Haha!

Over de slof: de foto van Jippie vind ik een voorbeeld van goed slofgebruik Lachen.

Ik denk trouwens niet dat de groepen zoals Emeraldo ze omschrijft zo zwart/wit liggen. Ik denk dat Kawa een goed punt heeft door aan te geven dat het de meeste 'sloftegenstanders' voornamelijk gaat om het slechte gebruik van de slof (en als een slof goed gebruikt wordt is er niets aan de hand).

Voor de deelnemers aan dit topic: probeer niet alles persoonlijk op te vatten. Deze discussie gaat immers over de slofteugel in het algemeen, niet of Jantje of Marietje dat ding goed gebruikt of niet.

Verder loopt dit topic inmiddels 38 pagina's door, lijkt me dat zo ongeveer alles wel gezegd is.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:28

Kan jammer genoeg het filmpje niet zien Maar dan nog????
Zo'n filmpje is ook een moment opname. Voor een beter oordeel zou je toch minstens een half uur moeten zien. En zoals nu de discussie gevoert wordt een voor en achter flimpje.
Dan zou je misschein een beeld kunnen krijgen.
Is met een foto ook als de foto net een moment van spanning laat zien, zal hij in sloftegenstanders slecht gebruikt worden .En laat je een moment van ontspanning, slof los zien dan is het misschien goed gebruik.

En "jammer" genoeg rijgen die momentopname's aan elkaar als je aan het rijden bent.
En als je aan een basis bezig bent dan heb je nog geen constant plaatje daar moet je toch wel wat verder voor zijn. Om een bevestigt "beeld" te krijgen.

Maar zoals ik het lees van Sjokkemeuler (Naam goed??) Kan ik me wel vinden in wat hij zegt. Denk hier even aan m'n eigen met m'n fysio nu.
Soms moet je een paard in een bepaalde houding laten lopen om....... andere spieren te sterken... hem even het goede te laten zien...
Z'n zoveel redenen te bedenken waarom er toch spanning ontstaat die tot iets goeds kan leiden. als het maar tot onstpanning leid daar gaat het om.
Dat je op de goede weg komt.

Kafue... Thanks voor je reactie .

Lustiana soms heb ik het idee dat je zo vast zit in je denkbeeld dat er geen ruimte is voor een anders mans mening.
Alle antwoorden die komen vaag je weg. Heb het idee dat je er niet eens moeite voor neemt om er eens over na te denken.
Je vervalt alsmaar in dat was vroeger ook niet en toen kon het ook. Maar konden/kunnen we altijd achter de schermen kijken??
Dingen ,alle dingen werden vroeger verborgen. Een instructeur denk ik in die dagen gaf echt niet toe dat hij ook wel eens naar oplossingen zocht. Tegenwoordig is men toch veel opener. Nu komen de grote er zelfs mee boven tafel dat ze ook wel eens hulpmiddelen gebruiken.
En ik vind daar niks mis mee zeker niet met een hulpmiddel wat je nog laat voelen ook. Wat je niks uit handen neemt maar wel iets in handen geeft waar je mee kan corrigeren als het moet.
en dan alleen op het .......moment........ dat het nodig is. En dat kan ik van een of ander rot scherpbit niet zeggen. Dat blijft inwerken.
En zoals jij zegt met een pelham dat je die op je tweede teugel in laat werken. Dan hangt hij ook los als hij niet nodig is. oke dan heb je het zelfde principe als slof maar als die teugel dan los hangt kan je paard daar dan niet in struikelen.
Voor mij is een pelham ook een scheermes in de verkeerde handen en als je zo'n goede ruiter bent heb je die ook in geen enkele omstandigheid nodig.
Dan kan je ook je paard buiten op een helling waar hij niet mag galoperen onder je houden. Dan heb je die pelham helemaal niet nodig .

Ik benzelf wat ouder en vroeger was er ook een slof. waneer ik hem ontdekt heb??? waneer hij er was???
Kweet wel dat ik open sta voor ook nieuwe dingen, ook die van nu. stilstaan is achteruitgang.
Toevallig kreeg ik vorig jr zo'n rekker onder ogen. Dacht he dat is wat voor m'n dochter. Die had wat angst en het was iets waar ze niet aan kon zelf kloten. Dus hem er eens rondgehangen. Viel mij meer dan echt tegen. Vind het een slecht ding. Paard ervaart nooit de begrenzing en ook nooit de ontspanning.
Had ik verkeert beoordeeld. leek me vriendelijker maar zoals ik het ervaarde vind ik het veel onvriendelijker.
Daarom alle nieuwe dingen zijn ook niet goed maar sommige dingen dragen toch bij tot........ goede dingen.
Neem die fietswieltjes toch een prachtuitvinding voor slimme vaders en natuurlijk kan je leren zonder maar wie wil nu z'n kind alsmaar laten vallen met alle gevolgen van dien.

Waarom hebben ze dan in godsnaam een autogordel uitgevonden als we toch allemaal zulke goede drivers zijn???? En hem zelfs verplicht gesteld denk daar maar eens over na..............

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:46

Aimee schreef:
:?
Wat is dat nou voor vreemds... iedere debiel weet dat in Nederland extra accijnzen worden geheft op oa benzine. Daardoor is de auto-schnaps in Duitsland áltijd goedkoper!!!

Ja maar de diesel niet die is in Duitsland duurder, daarom tank ik in Nederland.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:54

Jippie schreef:
Ik wordt er niet blij van als ik zulke beelden zie. Het is de bedoeling dat een paard door de inwerking van een slof fijner gaat lopen dan zonder. Ik zie hier een paard dat alles behalve fijn loopt..........Maar ik weet natuurlijk niets van de achtergrond of het hoe en waarom. Maar ik zie dit zeker niet als een voorbeeld van hoe een slof een fijne hulpteugel kan zijn.

Ik heb wel eventjes een plaatje uit mijn eigen profiel gehaald om te laten zien hoe de slof bij mij werkt [voor de liefhebbers: er staan nog meer slof-foto's in mijn profiel Tong uitsteken ]

[image]

Dit is imo wel een voorbeeld van hoe verantwoord slof-gebruik er uit ziet.

De slof hangt inderdaad goed slap erbij. Maar wat ik veel slimmer vind is dat dit paard duidelijk achter de loodlijn loopt. Met de achterhand er niet dragend bij. Maar goed een foto is helemaal een super moment opname. Maar op het moment van het nemen van de foto was het paard er duidelijk van achter niet bij, liep op de voorhand met de neus achter de loodlijn.
Zij kan die slof dan rustig thuis laten, want ze gebruikt hem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:37

Kafue schreef:
Maar wat ik veel slimmer vind is dat dit paard duidelijk achter de loodlijn loopt.

Volgens mij gaat het daar nu niet over [maar goed Slapen ]. Daarom zou ik het slim vinden als jij de volgende topics eens rustig door zou nemen:

[RT] valse knik bij dressuurpaarden
[RT] Durven we onze ogen te openen of toch niet....
[VMR] Laag, diep en rond
[PP] Artikel in Paardenkrant over "het knikje"
[RT] Is diep & rond rijden in orde??
[RT] Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:27

Jippie schreef:
Volgens mij gaat het daar nu niet over [maar goed Slapen ]. Daarom zou ik het slim vinden als jij de volgende topics eens rustig door zou nemen:

[RT] valse knik bij dressuurpaarden
[RT] Durven we onze ogen te openen of toch niet....
[VMR] Laag, diep en rond
[PP] Artikel in Paardenkrant over "het knikje"
[RT] Is diep & rond rijden in orde??
[RT] Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Die topics neem ik nu niet door als je het niet erg vind. Wel even het dressuurproevenboekje erbij gepakt. Ik citeer hierbij een deel van blz. 15.

Bij al het werk met inbegrip van het halthouden, moet het paard in de hand gesteld zijn.
Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van de africhting en de mate van de verzameling in de gang meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en een algehele ontspannendheid. v
HET DRAAGT HET HOOFD DAARBIJ RECHT MET DE NEUS - IN HET ALGEMEEN- IETS VOOR DE LOODLIJN.

Dit is het nederlandse proevenboekje, in duitsland wordt het achter de loodlijn gaan namelij snoeihard afgestraft en zo hoort het ook. Het is is van generlei nut op de training, het paard gaat er niet beter door lopen. Vaak genoeg komen de achter de loodlijn lopende paarden ook niet voldoende op de achterhand terug.

Maar jippie warschijnlijk zie jij dat anders. Dit is het principe dat ik via Das scala der ausbildung geleerd heb. geheel volgens klassieke dressuur. En dit is wat ik de rest ook mee geef. Iets voor de loodlijn is niet erg maar er achter is diep zonde en dat moet je altijd zien te voorkomen.
Je ziet de paarden vaker die met slof erbij gereden worden achter de loodlijn kriuipen en op de voorhand zonder goed onderplaatsen van de achterbenen . Maar zo gezegt je laat een momentopname zien, hij kan daarna wel met de neus naar voren gebrukt zijn door jouw benen ( mits je het goed doet).
Je ziet er leuk uit op het paard, je hebt een mooi ver doorgetraind paard. Maar daar gebruik van en klem je niet vast aan het feit dat bijna iedereen op de voorhand rijd en met de neus achter de loodlijn.
Als iedereen in de sloot springt spring jij dan ook?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:29

Kafue, het gaat hier om het gebruik van de slofteugel en niet om voor of achter de loodlijn rijden.

Als je daar over wilt discussieren dan kun je daarover een nieuw topic openen en de genoemde topics doorlezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:32

Daarnaast KAN het voor een paard best wel eens een therapeutische werking hebben om de spieren eens heel goed op te rekken........

Zoals Jippie de slof gebruikt is het gewoon goed......... paard gaat niet achter de loodlijn lopen door de slof maar omdat zij hem daar INSTELT......

wezenlijk verschil Haha! Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:33

Apple schreef:
Kafue, het gaat hier om het gebruik van de slofteugel en niet om voor of achter de loodlijn rijden.

Als je daar over wilt discussieren dan kun je daarover een nieuw topic openen en de genoemde topics doorlezen.

Sorry, reargeerde alleen maar op de foto waarin zij zei zo gebruik je de slof goed. Maar waarin ik helaas zie dat ze het paard er niet echt goed bij gereden heeft. Daar antwoord ze op en daar antwoord ik op.
Maar okee sorry. En nee nieuwe discussie open ik daar niet over zijn er al genoeg geweest zag ik wel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:34

Geeft niks Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:37

runningkawa schreef:
Paard achter de loodlijn of niet, staat hier niet ter discussie
Dat is iemand zijn trainingsmanier, niet de manier van slof gebruik.

.

Wat ik eerder ook al aangaf

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:29

Wat heeft een proevenboekje nou met je training te maken? Tijdens een proef moet je ook een witte rijbroek, jasje, plastron, sporen en handschoentjes om, doe je dat doordeweeks ook?
Ik heb zo'n hekel aan die echt Duits gereden dieren, die dieren zijn er alleen achter bij zolang ze maar met dat neusje er net een fractie uit mogen komen.
Zodra je ze vraagt de hand te volgen, en je dus iets andere spiergroepen aanspreekt, zijn ze teugelkreupel. En ik heb het hier niet over een enkel voorbeeldje, ik heb dit echt heel veel gezien, bij paarden uit de basis, bij paarden van Young Riders en bij nationale paarden tot aan GP toe.
Als een paard je hand volgt kan je hem overal zetten waar je wil, dus tijdens een proef ook gewoon bovenin.

Maar over de slof,
ik heb dat filmpje bekeken (moest wel even zoeken) en vind het een slecht voorbeeld. Een slof zet je naar mijn mening in bij een paard wat zich zo nu en dan opdrukt maar niet bij een paard wat niet nageeflijk is/gereden kan worden. Misschien is het net een slechte momentopname maar dit is de indruk die ik hiervan kreeg.

Zelf rij ik regelmatig met slof,
goed voorbeeld is mijn merrie. Die vind het met name in de overgangen moeilijk om op het achterbeen te blijven waardoor ze soms vlucht en zich sterk opdrukt. Ik kan dat met een slof sneller en efficiënter oplossen dan zonder. De slof grijpt gelijk in, zo snel kan ik zelf niet zijn, daarbij is ze heel snel wat nogal wat vergt van je armen. Met een slof wordt een groot gedeelte van de klap opgevangen bij het aanknopingspunt aan de singel. Je moet zelf natuurlijk wel genoeg ruitergevoel hebben om de juiste druk te herkennen op de slof, je werkt heel snel sterker in dan je denkt.

Bij Triumph heb ik er ook even baat bij gehad. Triumph sprong in galop nogal groot aan, schrok daarvan, drukte zijn rug weg, schrok vervolgens nog harder van het ruitergewicht wat hij opeens heel anders te verwerken kreeg en ging rennen. Vicieus cirkeltje wat heel snel steeds erger werdt.
Ik heb hem een aantal keer met slof gereden en in no time begreep hij dat hij juist moest blijven bollen in het aanspringen. (Dit alles trouwens onder begeleiding van mijn instructrice.)
Ik heb van Ozep nog wel een oude foto in mijn profiel staan waar ik hem met slof rijdt, zo hoort een slof naar mijn mening ingezet te worden. Bij een juiste aanleuning los, zodat hij pas inwerkt op het moment dat het paard de aanleuning probeert te verbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:03

Kafue"]
Maar jippie warschijnlijk zie jij dat anders. Dit is het principe dat ik via Das scala der ausbildung geleerd heb. geheel volgens klassieke dressuur. En dit is wat ik de rest ook mee geef. Iets voor de loodlijn is niet erg maar er achter is diep zonde en dat moet je altijd zien te voorkomen.
[/quote]

Jammer dat je zo zelf ingenomen bent over je eigen visie en wetenschap over wat goed en fout is. Ik vertel niemand wat hij/zij wel of niet moet doen. En dat zou jij ook zeker niet moeten doen Daar zou het nl een stuk gezelliger en verdraagzamer van worden.

[quote="Kafue"]
Je ziet de paarden vaker die met slof erbij gereden worden achter de loodlijn kriuipen en op de voorhand zonder goed onderplaatsen van de achterbenen . Maar zo gezegt je laat een momentopname zien, hij kan daarna wel met de neus naar voren gebrukt zijn door jouw benen ( mits je het goed doet).
[/quote]
Laten we maar niet inhoudelijk gaan discusseren of mijn paard wel/niet op de voorhand loopt en of het wel/niet wenselijk is dat in hem daarbij achter de LL in stel, daar is dit topic niet voor bedoeld. Dus on-topic blijven graag! Of je opent zelf een nieuw topic.

[quote="Kafue schreef:
Je ziet er leuk uit op het paard, je hebt een mooi ver doorgetraind paard. Maar daar gebruik van en klem je niet vast aan het feit dat bijna iedereen op de voorhand rijd en met de neus achter de loodlijn.
Als iedereen in de sloot springt spring jij dan ook?

Zelf doorgetraind Met behulp van zeer deskundige instructie die ik zeer secuur hebt uitgekozen Tong uitsteken

Als amateur rij ik nu toch maar mooi in het Z2 mee en daar ben ik best trots op. Vooral omdat ik een hele carriere als boscrosser achter de rug heb en dit het eerste paard is waarmee ik serieus dressuur rij en ook voor het eerst in mijn leven ben begonnen met het rijden van wedstrijden [4 jaar geleden]. Nu zijn er een aantal opties mbt het rijden:
1. ik heb een super goed paard en ondanks dat er geregeld een slof aan hangt zijn we toch nog Z2 geworden;
2. ik ben een super goede ruiter en ondanks dat ik op zo'n slechte manier train zijn we toch nog Z2 geworden;
3. Ik ben een gewone ruiter, heb een gewoon paard en door die fijne manier van rijden [vaak met slof] zijn we toch nog Z2 geworden.

Wat denk je er van?
Schijnheilig

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:24

hahahaha das een goeie JIPPIE Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:32

Nou jippie laten we het er dan maar ophouden dat jij nummer drie bent Scheve mond maar nogmaals als je Z2 bent en zelf hem daarna toe gereden hebt en hem zelf opgeleid hebt dan heb jij die slof niet nodig/.

Soms moet je mensen vertellen wat ze moeten doen omdat ze A je daar voor betalen of b omdat mensen zo vastgereost zijn in gewoontes dat ze hun eigen fouten niet meer zien. Ik was bijvoorbeeld een hele tijd iemand die de linkerhand met de zweep altijd een dikke vuist boven de rechterhand plaatste en dat had ik gewoon niet door. Dus mijn vriendin wees me daar 1 miljoen keer op, vastgeroeste gewoonte.
Ik ben niet zelfingenoemn over mijn visie ik heb alleen geleerd dat de neus voor de loodlijn hoort *LOL* en daar houd ik me aan omdat niemand me ooit heeft kunnen vertellen waarom het beter is dat die er achter gereden wordt.
Sjuimpje met een proevenboekje train je gericht naar de proeven toe, dat zijn de eisen die aan het paard gesteld worden en daar gaan wij ons in de training op richten. Mijn paard is via het scal der ausbildung afgericht, niets mis mee. Ik rijd niet met slof en heb hem met die goedzak ook niet nodig. Komt hij een keer hoog of raar of drukt hij zijn rug weg dan rijd ik dat met mijn zit en mijn benen weer correct daar heb ik geen slof voor nodig omdat ik dat toevallig zonder geleerd heb.

Mijn paard kan in iedere hoofd halshouding zuiver op zijn eigen vier benen lopen, met mij en met iedere andere ruiter die op zijn rug gaat zitten.

Ik heb het toevallig zonder slof geleerd en weet vadaar uit en ook omdat ik het bij meerdere paarden en ruiters heb gezien dat het zonder kan.
En vadaar uit vind ik gewoon dat je het zonder moet proberen maaar dat is mijn mening.

En idd bij het rijden met of zonder slof hoort de neus voor de loodlijn of net erop maar zeker niet erachter. Dat is mijn mening en zo staat het ook beschreven.
Maar okee ik ga de nieuwe topic openen om eens te vragen waarom ruiters het paard met de neus achter de loodlijn rijden en wat het nut ervan is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:39

Dan wachten we dat topic maar af, alhoewel ik het nut er niet van inzie aangezien jij sowieso al niet openstaat voor andere visies omtrent het paarden trainen. Een discussie is dan onmogelijk.

Wb het in diverse halshoudingen rijden,
volgens mij zei jij tig pagina's terug dat jij jouw paard nooit achter de loodlijn rijdt en dat jouw paard dat ook niet eens wil.
Persoonlijk zet ik dan zo mijn vraagtekens bij de opmerking dat jouw paard dat wel kan verwerken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:43

Sjuimpje schreef:
Dan wachten we dat topic maar af, alhoewel ik het nut er niet van inzie aangezien jij sowieso al niet openstaat voor andere visies omtrent het paarden trainen. Een discussie is dan onmogelijk.

Wb het in diverse halshoudingen rijden,
volgens mij zei jij tig pagina's terug dat jij jouw paard nooit achter de loodlijn rijdt en dat jouw paard dat ook niet eens wil.
Persoonlijk zet ik dan zo mijn vraagtekens bij de opmerking dat jouw paard dat wel kan verwerken.

Ik zou hem erachter kunnen trekken denk ik, j

Maar ik doe het lekker niet ik heb het nooit zo geleerd en begrijp niet welk nut dat heeft of welk trainingsdoel ik zou kunnen bereiken met het achter de loodlijn rijden/trekken van het hoofd. Ik ben gewoon benieuwd dat mag toch?
Ik sta wel open voor andere visie omtrent paarden trainen als ze maar voldoende onderbouwd zijn en als ze maar eerlijk gereden zijn.
En waar plaats ik de opmerking dat mijn paard dat wel kan verwerken?