Een andere kijk op tandenknarsen......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L0L0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:28

en ik ken het paard en het knarsen wordt steeds minder. en hij loopt super!! Knipoog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:31

Dan nog, een paars stouw je nu eenmaal geen vuist zand naarbinnen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:38

jepsica schreef:
nee maar elke dag zand erin is niet goed. daarom doe ik het als het te erg wordt. en ik doe het niet om rijtechnische redenen. maar dat gaat jullie verder weinig aan. er is een reden voor. en het wordt steeds beter. verder rij ik een paard eerlijk naar de hand toe. ik rij niet met hulp teugels. en ben eerlijk tegen me paard. het knarsen is een gewoonte. het wordt steeds beter. dus door de eigenaar en mij gaat ie vooruit. en daarom zeg ik jullie moeten niet zo snel oordelen

Ik had er nog nooit van gehoord (zand in een paard z'n mond stoppen) maar het lijkt mij heel raar! Je zegt dat je het om rijtechnishe redenen doet, maar waarom dan wel? k sanp niet zo goed wat het oplost? Mijn paard knarst ook wel eens als het hem te moeilijk wordt, dan verminder ik de 'werkdruk' wat, of ga even een rondje stappen. Dit is mijn paard z'n manier om aan te geven dat hij het moeilijk heeft, en ik zie niet in waarom ik hem daarvoor zou afstraffen... (maar ik ben wel benieuwd wat jouw motivatie is om het wel te doen)

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:38

patos schreef:
Dan nog, een paars stouw je nu eenmaal geen vuist zand naarbinnen!

als je had gelezen gaat het om een heel klein beetje. eerst lezen dan oordelen Boos!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:40

Dus als ik m'n paard een klein beetje dope toedien, dan hoor ik niet bestraft te worden....

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:43

Aimee schreef:
Dus als ik m'n paard een klein beetje dope toedien, dan hoor ik niet bestraft te worden....

dope is heel wat anders. in je profiel staat dat je 23 bent. nou eerder 12 met zulke opmerkingen Boos! Boos! Boos!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:43

jepsica schreef:
als je had gelezen gaat het om een heel klein beetje. eerst lezen dan oordelen Boos!

Zelfs een klein beetje is al te veel, sta je daar werkelijk met een stalen gezicht zand in de mond van je paard te stoppen, nou ik zou het je niet na kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:45

jepsica schreef:
dope is heel wat anders. in je profiel staat dat je 23 bent. nou eerder 12 met zulke opmerkingen Boos! Boos! Boos!

is niet anders
want als ze jou op concours betrappen op zand in de mond stoppen, ben je ook de sigaar
vreedheid valt dat onder.
Zoals eerder gemeld, daarvoor was toch iemand eerder dit jaar bestraft?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:46

runningkawa schreef:
is niet anders
want als ze jou op concours betrappen op zand in de mond stoppen, ben je ook de sigaar
vreedheid valt dat onder.
Zoals eerder gemeld, daarvoor was toch iemand eerder dit jaar bestraft?

Klopt ja, net als het gevalletje 'ijzerdraad om tong binnensmond te houden'

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:50

jepsica schreef:

Nu ben jij toch echt degene die als 12jarige overkomt hoor!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:54

jepsica"]
[/quote]

Goed blijven lezen jepsica! Dit schreef ik eerder in dit topic:

[quote="Aimee schreef:
De ene gebruikt dope, de andere hulpteugels, de volgende pakt gewoon wat zand. Wellicht niet toegestaan, maar de meesten komen ermee weg. Het werkt als een prestatieverhogend middel en zodoende zien mensen het heil ervan in.

Daarmee geef ik de link tussen dope en zand-in-de-mond aan.

Bovendien is het ene niet erger of minder erg dan het andere, imo.

RK: er was inderdaad iemand veroordeeld, omdat omstanders de persoon hadden aangegeven. De straf was een maand niet starten geloof ik, daar komt iedereen wel overheen. Jammer alleen dat juist deze persoon zich níet schuldig had gemaakt aan dit vergrijp! Ik ken de betreffende persoon en was bij het concours aanwezig, niets geen zand....
Volgende keer hoop ik dat er iemand veroordeeld wordt die wèl echt dit soort dingen praktiseerd en dat de straf iets minder makkelijk incasseerbaar is.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:55

jullie hebben allemaal wel je mening zo klaar.
maar jullie weten verder niks van mij of van het paard.
jullie lopen me alleen maar af te zeiken. de meeste van jullie hebben geen knarsend paard.
geen 1 van jullie heeft een paard met een gewoonte zoals knarsen.
als een paard lucht zuigt krijgt ie ook een band om. net of een oaard dat lekker vind. maar dat is ook nodig. teveel knarsen is slecht voor de tanden van een paard. dit is het laatste wat ik ervan wil zeggen. voor mensen met een serieuse reactie's die me niet willen afzeiken kunnen me pben.
knarsen is hier een ondeugd. en niet een rijtechnisch probleem.
verder wil ik hier niet meer op reageren.
ik kan wel informatie geven over het hoe en waarom maar hier uit blijkt dat je toch alleen maar wordt afgezeken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:04

jepsica schreef:

Knarsen kan wellicht een ondeugd worden genoemd, maar onstaat meestal uit een rijtechnisch probleem.
Jammer dat jij dat soort verbanden niet wil en niet kan leggen, misschien eens een idee om volgend topic te lezen: [RT] Weet jij waar je mee bezig bent?

Jij brengt het nu zo alsof je je paard zand in de mond stopt om hem te straffen voor het knarsen, net als dat ik m'n paard een tik verkoop als ie me trapt.

Over het luchtzuigen: de schade van het luchtzuigen is groter dan die van de band, daardoor krijgt de band het voordeel boven het luchtzuigen.
Knarsen en zand-in-de-mond lijkt me daar haast niet mee vergelijkbaar.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:06

Misschien is er te weinig onderzoek gedaan tot nu toe naar de oorzaak van het knarsen bij een paard? Als een paard niet knarst op stal maar wel tijdens het rijden, zou ik eerder geneigd zijn te denken aan een rijtechnisch probleem. Ik heb ook een paard gehad die knarste. Naarmate die meer ontspande, werd het knarsen ook minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:09

Niet zo lang gelden heb ik nog een paard gereden dat net zadelmak was.
Hij knarste ook als hij het spannend of moeilijk vond.
In veel gevallen, was het verder maar amper aan zijn lijf te veolen, maar zo toch erg duidelijk.
Hoe langer hij onder het zadel was, hoe minder hij het deed.
ook een aai of een rustige stem, deed het knarsen minderen.
Dus duidelijk een stukje spanning.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:12

jepsica schreef:
jullie hebben allemaal wel je mening zo klaar.
maar jullie weten verder niks van mij of van het paard.
jullie lopen me alleen maar af te zeiken. de meeste van jullie hebben geen knarsend paard.
geen 1 van jullie heeft een paard met een gewoonte zoals knarsen.
als een paard lucht zuigt krijgt ie ook een band om. net of een oaard dat lekker vind. maar dat is ook nodig. teveel knarsen is slecht voor de tanden van een paard. dit is het laatste wat ik ervan wil zeggen. voor mensen met een serieuse reactie's die me niet willen afzeiken kunnen me pben.
verder wil ik hier niet meer op reageren.
ik kan wel informatie geven over het hoe en waarom maar hier uit blijkt dat je toch alleen maar wordt afgezeken.

Een knarsend paard is niet erg............... zand in zn mond stoppen wel Knipoog

Ik ben blij dat ik door de jaren heen zulke goede instructeurs heb gehad dat ik er inderdaad uit de Paard en Sport voor het eerst hiervan gehoord heb........

Daarnaast denk ik dat we de fokkery een nieuw fokdoel moetten geven...... paarden fokken die dit gedrag van een ruiter niet accepteren
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 22-12-04 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:13

gijsenkim schreef:
Een knarsend paard is niet erg............... zand in zn mond stoppen wel Knipoog

Vind jij het niet erg als je paard knarst?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:16

Jawel tuurlijk, maar ik vind het niet ZO drastisch dat ik vergeet te sleutelen aan mijn rijtechniek en een hand zand pak........

Ik heb liever een knarsend paard dan een paard met een mond vol zand......

Ik bedoelde ermee dat het knarsen op zich geen schande is.......... het zand in zn mond stoppen wel Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 17:19

Ik moet heel eerlijk zijn als ik zeg dat ik minder moeite heb met dope, dus in de vorm van of stimulerende middelen of kalmerende middelen, als tegen iets als zand in zijn mond stoppen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening hoor......Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:19

Als ik een knarsend paard tegen het lijf loop, ga ik júist sleutelen aan mijn rijtechniek en denk ik niet eens ergens anders aan.

Maar als een paard door mijn rijden zou gaan knarsen... oei, dan zou ik behalve flink aan mezelf sleutelen ook flink aan mezelf gaan twijfelen. Want in dat geval zie ik dat toch wel een beetje als schande (als het door mijn rijden zou komen).

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 17:20

Aimee schreef:
Vind jij het niet erg als je paard knarst?

Ik wil geen knarsend paard (al heb ik er wel 1 Bloos!) en ik wil geen zand in mijn paards mond

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:21

Levy schreef:
Ik moet heel eerlijk zijn als ik zeg dat ik minder moeite heb met dope, dus in de vorm van of stimulerende middelen of kalmerende middelen, als tegen iets als zand in zijn mond stoppen.

In die zin dat een paard dope niet zozeer als onprettig zal ervaren, inderdaad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:22

Levy schreef:

kan ik me ook in vinden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:22

Ik vergelijk mensen die zand in de mond van een paard stoppen om ze te laten stoppen met knarsen maar met mensen die hun paard met een strakke slof in de krul trekken. Maakt niet uit hoe, als het paard maar doet wat ze zeggen, en vooral niet bedenken dat het misschien aan hun eigen rijkunsten zou kunnen liggen (en met beter rijkunsten op te lossen zou zijn)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 17:25

Ik denk dat zowel het zand-happen als met slof rijden een tijdelijke oplossing is in het geval zoals jij het beschrijft.
Maar goed, ik ga geen discussie aan over de slof (waar ik soms ook mee rijd, hehehehe Haha!)
het gaat er hier om of het effect heeft. Zandhappen dus.