Weet jij waar je mee bezig bent?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Weet jij waar je mee bezig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 12:52

Tja, paardrijden is niet altijd makkelijk en we hebben niet allemaal een topruitergevoel, maar ik denk dat het zo veel beter te begrijpen is als mensen er is regelmatig even serieus over nadenken. En dan doel ik vooral op de mensen die willen presteren met hun paard.

Weet je waar de zwakke plekken en sterke punten van je paard zitten, exterieurmatig en qua beweging? Heb je enig idee hoe een paardenlichaam anatomisch gezien in elkaar zit, hoe spieren werken, wat training doet, hoe je dat opbouwt, wat oorzaak en gevolg is? Natuurlijk allemaal globaal, maar het schept wel een hele hoop duidelijkheid over waar je mee bezig bent en een nieuwe invalshoek om problemen op te lossen.

Ook zoiets 'simpels' als een links of rechtsgebogen paard, veel mensen weten dat niet eens van hun paard. Het oplossen hiervan is niet per definitie simpel, maar om iets op te lossen moet je wel het probleem kennen, en een probleem heeft een oorzaak.

Het draait niet alleen om gevoel bij het paardrijden. Gevoel moet een leidraad zijn door je training heen, maar bij het gevoel moet je nadenken. Je kunt wel iets voelen, maar wat heb je eraan als je dat niet om kan zetten in iets concreets om te denken 'dit is goed' of 'dit is niet goed'? En bij dat laatste is het natuurlijk van belang dat je op zo'n manier leert denken dat je gevolgen terug kunt leiden naar een probleem en oorzaak, en vandaar uit weer verder kunt. Veel ruiters willen een probleem oplossen zonder eerst de oorzaak te kennen. Dat gaat gewoon niet werken!

Natuurlijk is dit niet makkelijk. Je bent bezig met rijden en dan moet je daarbij nog is kritisch na gaan denken over wat je voelt, waar het vandaan kan komen en waarom, en wat je daaraan kunt gaan doen. Maar is dat niet waar het rijden om gaat? Nadenken over wat er onder je gebeurt en je gevoel als een leidraad gebruiken. En dan begin je pas je ruitergevoel te ontwikkelen.

Veel mensen kunnen niet uitleggen wat aanleuning, nageeflijkheid, impuls etc is, laat staan dat ze de verbanden ertussen zien. Vraag me af of ze überhaupt weten dat er een onmisbaar verband tussen al die dingen is en dat het geen op zichzelf staande woorden zijn. Zo iemand ben ik ook geweest, iedereen denk ik wel, tot je diegene tegenkomt die je dat is even haarfijn uit komt leggen. En dan begint het pas... Dan begin je te leren en kom je tot de conclusie dat het nooit valt te leren, maar dat je er maar het beste van moet proberen te maken. Theorie is niet altijd praktijk, en zelfs als onze gedachten het helemaal uitgevogeld hebben moeten we ons lichaam nog datgene laten doen wat we bedacht hebben.

En paardrijden is nog steeds niet makkelijk als je in hoofd alles op een rij zou hebben. Maar het wordt wel beter te begrijpen en ik denk dat er een stuk minder gefrustreerde ruiters rond zouden lopen.

Komt ook nog eens bij dat geduld een schone zaak is. Heb je wel een reëel doel, als je al een doel voor ogen hebt? Bij een doel hoort ook een tijdsbestek, heb je je daar niet op verkeken? Bekijk je 'resultaat' eens per week ipv per dag. Hou je over de weken een stijgende lijn? Een mindere dag, of twee, kan een schop tegen de schenen zijn, maar als je aan het eind van de week tevreden terug kan kijken maakt die ene dag toch niet uit?

We willen allemaal snel een goed resultaat. Maar de enige weg naar een goed resultaat is de juiste weg, ook al duurt die voor ons menselijk geduld misschien te lang. Bewandel je een andere weg gaan de eerste kilometers misschien snel, je komt daarna in stapvoets rijdende file. 'Less is more' op de lange duur, stapje voor stapje duurt het langst.

Het is geen vraag, dat weet ik. Ik weet eigenlijk niet eens precies waarom ik het hier neer heb gezet, het stond er voor ik er erg in had. Misschien dat iemand er wat aan heeft, of misschien dat iemand er iets aan toe te voegen heeft, maar ik heb even mijn 'hart gelucht' Lachen

burnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:01

OK dan! Amen!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:05

Zo denk ik er ook over.
Sommige mensen weten echt niet waarom een ruiter die houding moet nemen en waarom het paard die houding moet nemen.
Voor alles is er een logische verklaring en wanneer je die weet dan begrijp je het eindelijk.
Anders doe je zomaar wat en loopt alles in het honderd.

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:07

Ik vind het mooi geschreven Lachen

Ik denk dat een heel aantal mensen daar serieus mee bezig zijn, andere niet.

Zelf vind ik het allemaal heel interessant en mijn instructrice heeft al heel wat dingen verteld, wat je net schreef.
Nadenken wat je doet.. Niks kun je zonder eerst na te denken, het gevoel je eigen maken en daarna wordt het een automatisme.

Als je erover nadenkt en er goed mee bezig bent, heb ik het idee dat je ook gelukkiger over het eindresultaat bent Lachen

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:17

Ok hier heb ik niks aan toe te voegen, behalve dan dat ik het er mee eens ben!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 14:20

noekie123 schreef:
Als je erover nadenkt en er goed mee bezig bent, heb ik het idee dat je ook gelukkiger over het eindresultaat bent Lachen

Denk ik ook ja, omdat je voor een mindere periode bij jezelf een verklaring kunt vinden. Natuurlijk is het gewoon weleens balen en kl'o'te, maar als je weet wat er aan de hand is en je inziet dat Rome niet in 1 dag gebouwd raak je als ruiter denk ik minder snel gefrustreerd (en er lopen een hoop gefrustreerde ruiters rond, kijk maar op WD naar het aantal mensen die de jury als ondeskundige, subjectieve boemensen afschilderen... En dan te bedenken dat dat pas het gedeelte is dat er voor uit komt, je hebt ook een groep die het alleen maar denkt Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:26

Zo is het maar net Haha! Haha! Haha! .. Ik ben altijd heel druk aan het analyseren na het rijden. Dus als het paard al lang en breed op stal staat dan ben ik nog aan het rijden....... vooral over de interacties tussen paard en mij, Wat deed ik en hoe reageerde hij/zij..... hoe kan ik dat voorkomen of verbeteren........

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:28

Zeg, kun jij gedachten lezen ofzo?!

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:39

Ik ben het helemaal met je eens. Probleem bij mij is echter dat ik nadenk en analyseer tijdens het rijden. Ik denk en daardoor heb ik geen tijd meer om te voelen, terwijl dat ook belangrijk is. Ik ben van mening dat je daar de juiste balans tussen moet vinden.
En wat zei Kolb ook al weer?
# Concreet ervaren ('sensing/feeling')
# Waarnemen en overdenken ('watching')
# Analyseren en abstract denken ('thinking')
# Actief experimenteren ('doing')
Dit is een cirkel. Het maakt niet uit waar je er in stapt. Zolang je alle fases maar doorloopt leer je.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 14:45

gijsenkim schreef:
Zo is het maar net Haha! Haha! Haha! .. Ik ben altijd heel druk aan het analyseren na het rijden. Dus als het paard al lang en breed op stal staat dan ben ik nog aan het rijden....... vooral over de interacties tussen paard en mij, Wat deed ik en hoe reageerde hij/zij..... hoe kan ik dat voorkomen of verbeteren........

Pff, hier nog zo een, soms 's avonds in bed nog!

Vind het soort zo zonde voor al die mensen die rondjes hobbelen zonder dat ze er over nadenken, want dan mis je een hoop. Iedereen gaat beter rijden van nadenken. Voor autorijden moet je je theorie halen, bij paardrijden is dat een vrije keus.

Ik vind eigenlijk dat iedere instructeur moet weten hoe het met de theorie van zijn/haar leerling gesteld is. Anders sta je daar ook voor Jan met de korte achternaam in de bak. Sommige mensen hebben meer aan een uur in de kantine tekeningen bekijken en zelf lijntjes trekken en verbanden leren zien dan aan 10 uur rijden. En als het niet vanuit de instructeur komt, vraag er dan naar. Krijg van mijn instructrice hele uitleggen over het hoe en het wat en waarom, en ik ben blij dat ik het snap en met haar mee kan praten. Ik weet wat ze bedoelt, op het moment dat ze het zegt 'koppel' je het gevoel eraan en dat is een leermoment. Ben dus ook sterk van mening dat je het niet allemaal zelf kunt. Als je eenmaal op weg geholpen bent zul je het best een tijdje alleen volhouden, maar je houdt geen stijgende lijn, misschien zelfs geen horizontale lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:45

Weet je wat ik eng vind?
Dat niet alle ruiters weten hoe bovenstaande punten in elkaar steken, oke
Maar de instructeurs (M/V) die het niet weten.

brrr, als je hier soms leest wat mensen moeten doen van hun instructeur
Dan vind ik het niet gek dat er zoveel paarden de vernieling in geholpen worden

Verder luister naar je paard, die geeft alles aan.
Aan ons als ruiter hiernaar te luisteren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:14

Mooi verhaal Lachen.

Wat RK zegt klopt idd ook er zijn genoeg instructeurs die al snel verder gaan. Vandaag toevallig nog over gehad met mijn instructeur. Het viel hem op dat hij vaak mensen bezig zag met dingen terwijl de basis nog helemaal niet op orde was. Dan werden het 'kunstjes' en 'trucjes'.

Ik vraag me af waar dat door komt. Zien deze instructeurs het echt niet? Of willen de lessers graag meer? Geen geduld om eerst de basis goed op orde te hebben en dus te snel naar moeilijkere oefeningen te?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:20

Remember schreef:
Pff, hier nog zo een, soms 's avonds in bed nog!

Haha! Dit schreef ik op fokt over boeken:

Ik zweer bij geen enkel boek, ik zweer bij de praktijk.
Maar boeken kunnen heel verhelderend werken en bovendien is het mogelijk een boek duizenden keren overnieuw te lezen, door te nemen of na te slaan. Om een paard nou midden in de nacht, als ik ineens een ingeving heb, uit stal te trekken en weer z'n rondjes te laten gaan.... mwoah....

Maar ik denk nog wel eens na over m'n peerdjes en dan wil het wel eens voorkomen dat ik het één en ander meteen wil nakijken. Als ik alléén van de praktijk uit zou gaan, zou ik dus op die momenten een paard van stal moeten trekken en m'n overpeinzingen na moeten gaan.
Dat gaat me een beetje te ver, vooral omdat ik vooral 's nachts ingevingen heb.... Knipoog:D Bloos

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 15:27

Hahaha, das wel heel toevallig! Maar je hebt gelijk, soms heb ik ook zo'n ingeving en dan baal ik er wel eens van dat die nou net na het rijden moet komen, en ik dus weer tot de volgende keer moet wachten...

Maar het denkt zo lekker in bed he Haha! , lekker warm en je 'hoeft' niks meer...behalve slapen, maar dat wil dan vaak niet echt tot ik een bevredigend antwoord bij elkaar heb geprutteld!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:33

runningkawa schreef:
Weet je wat ik eng vind?
Dat niet alle ruiters weten hoe bovenstaande punten in elkaar steken, oke
Maar de instructeurs (M/V) die het niet weten.

brrr, als je hier soms leest wat mensen moeten doen van hun instructeur
Dan vind ik het niet gek dat er zoveel paarden de vernieling in geholpen worden

Idd, laat eerst de basis voor elkaar hebben. Bij mijn instructice gaanm we niet eens springen als we ze dressuur matig niet voor elkaar hebben. De ene keer gaat dat sneller als de andere keer. Maar de instructies kunnen wel wat zeggen, maar als ruiter moet jij ook kunnen zeggen dat je dat niet de juiste manier vindt of dat je dat niet wilt..........

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:38

nee als ruiter moet je dat wel kunnen zeggen, maar sommige ruiters of amazones weten niet beter.. bij ons in de buurt ook, een meisje met een zes-jarige, die nog maar 1,5 jaar onder het zadel is.. een half jaar geleden zag ik haar lessen, waren ze bezig met schouder binnenwaarts en travers... Terwijl dat paard nog gigantisch uitzwaait op voltes en nog geen rechte lijn kan lopen.... Waar heb je dán je verstand??? En dat heet dan gediplomeerd instructrice... En ze houdt dat meisje nog voor de gek ook, want die denkt dat ze hardstikke goed bezig is... zo zonde, want et is zo'n leuk paard

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:52

Rensjuh schreef:
nee als ruiter moet je dat wel kunnen zeggen, maar sommige ruiters of amazones weten niet beter.. bij ons in de buurt ook, een meisje met een zes-jarige, die nog maar 1,5 jaar onder het zadel is.. een half jaar geleden zag ik haar lessen, waren ze bezig met schouder binnenwaarts en travers... Terwijl dat paard nog gigantisch uitzwaait op voltes en nog geen rechte lijn kan lopen.... Waar heb je dán je verstand??? En dat heet dan gediplomeerd instructrice... En ze houdt dat meisje nog voor de gek ook, want die denkt dat ze hardstikke goed bezig is... zo zonde, want et is zo'n leuk paard

Zo zijn mijn instructies gelukkig niet. Mijn paardje is strak 2 jaar onder het zadel. Hoog uit probeer ik een keertje op les van galop te wisslen(als we springen, hij kan het opzich wel, maar springt achter af en toe niet over). Maar hoe lang hij erover doet maakt mij niks uit...... Ik rij L1 dressuur en met meer ben ik ook nog niet bezig, ja een stapje achter waarts. Met zijn kop omhoog, so what??? Hij gaat eerst maar achteruit lopen, de rest komt later.........

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:16

zoveel tekst ! ga ik niet allepmaal lezen hoor :p

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:16

Mensen hebben af en toe kronkels in hun hoofd. Het is prima om af en toe een kunstje te rijden om de basis te verbeteren, maar het is niet zo dat je er ook komt door alleen kunstjes te rijden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:17

ik heb ook echt geen flauw idee wat aanleuning betekent hahaha
maar gelukkig ben ik wel het type wat het ook niet fraagt aan haar pony, we hobbelen samen door de bossen, af en toe proberen we heel eerlijk samen wat te "dressuren"in de bak, maar verder ga ik niet.

ik weet als er wat fout gaat dat IK dat doe en niet mijn pony dus zoek gelukkig altijd d efouten eerst bij mezelf..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:19

Remember schreef:
Maar het denkt zo lekker in bed he Haha! , lekker warm en je 'hoeft' niks meer...behalve slapen, maar dat wil dan vaak niet echt tot ik een bevredigend antwoord bij elkaar heb geprutteld!

Om dan de volgende ochtend niet te kunnen wachten met paardrijden; snel de overpeinzingen uittesten in de praktijk.... Knipoog:D

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:27

Ik denk wel veel na over wat ik doe, soms zelfs te veel, vooral als het niet gaat. Als het goed gaat vóel ik eigenlijk alleen maar en dan kan ik meestal niet navertellen wat er nu precies voor zorgde dat het zo goed ging. Is soms wel lastig. Ik rijd trouwens nog maar B met een pony van bijna 7 (volgens mij) en erg moeilijke dingen zie je ons niet doen. Verprutsen wil ik zeker niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:36

Ik ben ook altijd mijn lessen aan het analyseren Haha! Haha! Haha! Ondrweg naar huis of de volgende stal, ben ik altijd nog met de les bezig.... alles passeert dan weer even de revue en probeer dan zo veel mogelijk het plaatje te lezen wat ik gezien heb, dus paard EN ruiter.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:20

Ik ben het helemaal met je eens, niks aan toe te voegen! Lachen

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:09

wat ben ik blij met mijn instructeur! die verteld me ondertussen altijd de verbanden tussen dingen... het waarom hij me iets laat doen, en waarom we iets moeten proberen te bereiken. We trainen voorwaartsneerwaarts om het achterbeen sterk te maken, en het paard los door de rug te houden. Gaat het paard correct voorwaarts/neerwaarts kan hij nooit op de voorhand vallen, omdat de achterbenen dusdanig ver worden ondergebracht om het evenwicht te bewaren Lachen

Verder trainen we in de lessen alleen maar op de basis, dus het correct in de aanleuning gaan waarbij het paard de ruiterhand 100% vertrouwt. Is de basis in orde, dan hoef je in feite niet meer te trainen op de oefeningen, die zijn dan door de band genomen niet moeilijk meer. Die kan je er dan voor de afwisseling eens bijpakken en als controle nemen om te kijken of je paard 100% aan de hulpen staat.

Kwou overigens ook nog even zeggen dat de TS het ontiegelijk mooi en duidelijk heeft geschreven. Duidelijk iemand die weet waar ze mee bezig is en het ook nog kan verwoorden OK dan!